'Wat gebeurt er met het vuurwerk thuis'

Moontan

Moderator
Medewerker
'Wat gebeurt er met het vuurwerk thuis'

Het kan gewoon niemand zijn ontgaan: dit jaar mogen we tijdens de jaarwisseling geen vuurwerk afsteken. Sommige mensen vinden dit een verademing, het is fijn voor alle dieren en waarschijnlijk zelfs goed voor het milieu. Maar het zal wel héél anders voelen. De prachtige kleuren en knallen horen er toch gewoon bij.

door Annemieke van Ipenburg

Nijverdal - “We mochten natuurlijk al minder vuurwerk verkopen,” zegt René de Valk, eigenaar van drie vuurwerk verkooppunten. “Het verboden vuurwerk dat nog in onze bunkers lag is inmiddels allemaal vernietigd en daarvoor zijn de vuurwerkverkopers door de overheid gecompenseerd. Dat speelde allemaal begin dit jaar. Vervolgens zijn we vuurwerk in gaan slaan dat de mensen nog wel af mogen steken, de fonteinen en zo. En daar ligt onze bunker nu vol mee. Dat zijn investeringen die we dit jaar niet meer terug verdienen en dan hebben we ook nog onze vaste kosten. In Nijverdal verkopen we vuurwerk vanuit onze fietsshop De Valk aan de Rijssensestraat, dus dat zijn niet direct extra kosten, maar in Rijssen en Geesteren heb ik twee panden alleen voor de verkoop van vuurwerk. Die kosten verdien ik dit jaar niet terug en het is maar de vraag of al die kosten gecompenseerd worden. In dat opzicht vergaat het ons niet veel anders dan bijvoorbeeld de horeca of andere ondernemers die ineens hun beroep niet meer uit kunnen oefenen. We hebben ruim 55 jaar ervaring met de verkoop van vuurwerk, in onze bunker kunnen we 60.000 kilo kwijt. Die zien we elk jaar binnen een paar dagen leegstromen. En dit jaar zitten we die dagen gewoon thuis. Het is gewoon niet te bevatten.”

Speciale sfeer

Dit besef moet ook bij Erik Baan nog echt indalen. Hij verkoopt al meer dan dertig jaar vuurwerk vanuit zijn fietsenwinkel Profile Baan aan de Boomcateweg. “Het zal wel een vreemde afsluiting van het jaar worden. Normaal gesproken is het altijd ontzettend druk hier in de winkel op de dagen dat we vuurwerk mogen verkopen. Allemaal vrienden die komen helpen, gewoon omdat het zo gezellig en gemoedelijk is. Ik denk dat de klanten het ook echt missen. Niet vanwege het vuurwerk, maar de gesprekjes die ze altijd tijdens het wachten voeren. Ja, het is jammer, maar natuurlijk wel heel begrijpelijk. We moeten de mensen in de zorg zoveel mogelijk ontlasten. Met alles wat er al gaande is, wil je niet ook nog eens de nodige vuurwerkslachtoffers in de ziekenhuizen hebben. Maar ik vraag me wel af of we dat op deze manier bereiken. Mensen die het echt willen en die anders ook illegaal vuurwerk afsteken, zullen daar niet ineens mee ophouden. Dat vuurwerk gaat ook dit jaar gewoon de lucht in. Dan kan de politie nog zo streng handhaven, ze kunnen niet overal tegelijk zijn. En wat doen de mensen die nog vuurwerk van vorig jaar in huis hebben? Dat gaat waarschijnlijk toch gewoon de lucht in.”

Vuurwerk inleveren

René de Valk deelt die mening. “Mensen kunnen hun ‘verboden’ vuurwerk nergens inleveren. De enige plek waar dat zou kunnen, zou bij de vuurwerkverkopers zijn, want die kunnen het veilig opslaan. Maar ja, dan is er geen toezicht op.”

Het blijft dubbel. “Het zwaardere vuurwerk was al verboden, om de algemene overlast te verkleinen, maar komt de overlast nou door het legale, zwaardere vuurwerk, of toch vooral door het illegale vuurwerk?” vragen de heren vuurwerk verkopers zich af. “De kans bestaat natuurlijk dat, door legaal vuurwerk steeds meer in te perken, het illegale vuurwerk steeds aantrekkelijk wordt en voor nog meer overlast gaat zorgen.”

Bovenaan