Wat als..... Vuurwerk 2016

Moontan

Moderator
Medewerker
Wat als..... Vuurwerk 2016

Het jaar 2016 is begonnen en met zekerheid kunnen we vaststellen dat medio dit jaar de 'vuurwerk discussie' weer van de plank getrokken wordt. Net als met de 'Zwarte pieten discussie' komen voor en tegenstanders niet dichter bij elkaar en graven de partijen zich diep in. Tegenwoordig is de roep om iets te verbieden luid. Als ons iets niet bevalt dan moet het maar verboden worden. Ergernissen worden uitvergroot en rede is van ondergeschikt belang.

Toch wil ik het voor wat betreft het vuurwerk voor 2016 eens op wagen. Als groot vuurwerk liefhebber ben ik tegen een verbod. Waar ik wel wat is zie is de omstandigheden zo veranderen dat er mogelijk als vanzelf minder vuurwerk verkocht wordt. Een mooi feest in onze stad moet mogelijk zijn en kan daaraan bijdragen.

Wij hebben een schitterende locatie bij de Lek. Zou het niet leuk zijn als er om 12 uur 's nachts bij de spoorbrug een groot feest zou komen? Een vuurwerk spektakel vanaf een ponton in de rivier. Een 'waterval' van vallend vuur vanaf de brug ondersteund de show. Op de ruimte rond de haven staan eetkarren met take aways van Vietnamese loempia's, broodjes bal, frites, Turkse pizza, couscous, en soepen. Stands met glühwein, frisdrank, koffie, thee, bier. (Misschien zelfs een shisha-tent?)

Er staan picknick tafels. En een dj die alle mogelijke muziek draait van Techno tot Hazes. Uiteraard met lichtshow

Natuurlijk zullen we in de straten om ons heen vuurwerk zien. De 'die hards' die genieten van hun cakes en pijlen, donderslagen en duizendklappers. Maar mogelijk zullen heel veel mensen (vrijwillig!) afzien van het aanschaffen van vuurwerk omdat de stad iets leuks organiseert.

Onze stad heeft heel wat inwoners die dit kunnen en ook willen organiseren. Bereid zijn samen te werken en in staat zijn om een zo breed mogelijke doelgroep (namelijk alle inwoners) te bereiken.
Onze stad blinkt uit in vrijwilligers die ondersteunend werk doen. Zij zullen beslist mee willen werken.

De kosten zijn hoog, jawel maar mogelijk zijn wij als inwoners bereid mee te betalen. Als we allemaal 1 euro per persoon inleggen dan staat er aan het eind van de rit 27.000 euro op de teller. Sommigen kunnen niet meebetalen, maar anderen leggen wellicht meer in dan zij per persoon zouden hoeven doen. Met een Crowdfund actie kunnen we dit binnenhalen.

We starten het jaar vaak met de zin " Wat als…" . Wat als wij als kleine stad aan de Lek eens groot zouden durven denken. Wat zouden we niet voor elkaar kunnen krijgen.?

http://culemborgsecourant.nl/deel-je-nieuws-artikel/wat-als-vuurwerk-2016-77926

White thunder 1

Registered User
Ik als geboren Rotterdammer zeg zet het om in DADEN!Maar laat de vuurwerk fanaten dan ook hun gang gaan,gezellig met ze allen vuurwerk afsteken in de straten bij de Lek!

Laatst bewerkt:

Pyrohond

Registered User
Ik ben eerlijk gezegd tegen het massale afsteken dat simplweg het milieu belast. Even daargelaten dat andere zaken het milieu veél ernstiger beschadigen. Na een paar potjes heb ik het eigenlijk wel weer gehad (anders krijgt het voor mij een te hoog kinderachtigheidsgehalte). Alleen niet voor lang, daarom ben ik voor het hele jaar door afsteken. Ik vind namelijk dat je als vuurwerkliefhebber je het jezélf niet moet aandoen eén heel jaar zonder vuurwerk te zitten en dan op die ene dag, eén halve inmiddels, alles er doorheén rammen. Gek he, dat je dan op nieuwjaarsdag met eén kutgevoel zit.

AWG

Registered User
Ik ben eerlijk gezegd tegen het massale afsteken dat simplweg het milieu belast. Even daargelaten dat andere zaken het milieu veél ernstiger beschadigen. Na een paar potjes heb ik het eigenlijk wel weer gehad (anders krijgt het voor mij een te hoog kinderachtigheidsgehalte). Alleen niet voor lang, daarom ben ik voor het hele jaar door afsteken. Ik vind namelijk dat je als vuurwerkliefhebber je het jezélf niet moet aandoen eén heel jaar zonder vuurwerk te zitten en dan op die ene dag, eén halve inmiddels, alles er doorheén rammen. Gek he, dat je dan op nieuwjaarsdag met eén kutgevoel zit.

gaat nergens over.

kinderachtigheidsgehalte?? als je je daar al druk om gaat maken is het einde zoek.

ik heb half uur lang gezeik aan moeten horen omdat ik cat 1 en cat 2 fonteinen afstak oudjaarsavond, en mensen vonden dat maar prutswerk.
zal me echt aan mijn derriere oxideren wat mensen van mij of mijn vuurwerk vinden.

maakt niet uit dat jij vind wat je als vuurwerkliefhebber jezelf aan zou doen, sommige mensen hebben geen liggende gelden waarmee ze evt boetes makkelijk opvangen zeker niet voor zoiets triviaals als vuurwerk.

het kutgevoel zit hem niet in het vuurwerk het kutgevoel zit hem in de aanloop van december zelf, dat de decembermaand zelf voorbij is en dat je weer 11 maanden moet wachten(9 maanden als je vanaf sept rekent).

maargoed ieder zijn mening.

Pyrohond

Registered User
Voor iets wat nergens over gaat vind ik je er toch tamelijk uitgebreid op reagerén. :p. Overigens als je in je achtertuin of afgelegen plekje een stukje vuurwerk afsteekt moet je wel heel erg je best doen een boete te krijgen. Overigens hou ik wel rekening met het broedseizoen.

joszie

Zilveren Member
Ik ben ook veel meer voor kleinere groepen die iets organiseren. Een gemeentelijke show kan een mooie aanvulling zijn zolang de mogelijkheid tot zelf afsteken maar blijft.
Wij waren met de buurt samen en ze waren nogal overdondert door ons Nederlandse vuurwerk (zij hadden alleen Duits spul).
Voor volgend jaar gaan we wellicht gezamenlijk iets organiseren.

wit1704

Registered User
Ik vind het een mooi initiatief dat grote steden dit centraal organiseren.
Maar ook die moeten wel zorgen dat men daar met OV heen kan.
Bv in Rotterdam rijdt het OV vanaf 20:00u niet (meer) op oudjaarsavond.
Dus zijn de BOB's genoodzaakt met de auto te komen.

Maar steden anders dan Rotterdam, Amsterdam, Den haag etc. kleiner dat 100.000 inwoners lijkt mij een centrale show geen alternatief.
Ik ben zelf meer een voorstander van gezellig met in je eigen straat of bij familie en/of vrienden O&N vieren en je eigen spul afsteken.
Zie het ook niet gebeuren dat kleiner steden zoveel geld bij een krijgen en daar het draagvlak voor krijgen om een groots centraal vuurwerk voor elkaar te krijgen.

Lijkt mij niets om af te reizen naar een centrale plek. Dan is bij mij de lol er al vanaf.
Lekker in de kou en eventueel regen staan blauw bekken en wachten op een showtje....
Nu kan ik zelf bepalen vanaf 18:00u tot 2:00u waar en wanneer ik naar buiten ga om iets af te steken.
Hoop dat die vrijheid ons NIET afgenomen gaat worden.

Laatst bewerkt:

ferox

Registered User
Mijn reactie op het stuk. Vraag 1 : wordt er voor die show professioneel of consumenten vuurwerk gebruikt? Want het lijkt me niet dat je de ondernemers wat af wil nemen.

Vraag 2 : Als er al zoveel die hards zijn waarom is die show dan nodig? Volgens mij vinden alle die hards publiek leuk dus waarom gaan de mensen niet daar heen?

Vraag 3 : Als je z'n groot vuurwerkliefhebber bent wil je het ook zelf afsteken toch? Waarom wordt er dan gesuggereerd dat de freaks vrijwillig afzien van het vuurwerk kopen?

Voor mij de conclusie : ik geloof geen bal van dit hele stuk. De beste man vind vuurwerk wel leuk. Maar een liefhebbers zoals ons? Nee dat is hij niet. Ik krijg zelfs een beetje het idee dat het stuk een beetje sluip propaganda is voor....

genius

Registered User
Tja wat als...

Maak in elke gemeente een vuurwerkvrije zone. Laat iedereen die pleit voor centrale evenementen etc. daar heen gaan. Ze hebben immers zo een grote waffel dat dat de oplossing is, beetje lu||ig om dan niet te gaan. Dan maar een kopje biologische thee ipv champagne, of stap op de fiets. Wel oppassen! kan ook zeer zwaar gevaarlijk zijn, vooral met al die elektrische scooters op het fietspad tegenwoordig..
De skyline van de gemeente fungeert als "vuurwerkshow." Om 2 uur weer naar huis als het rustahg is.

Nee, de tussen oplossing bestaat niet, Bonte zal niet rusten en "oplossingen" van een Culemborger zullen nauwelijks werken.. De rest wil namelijk gewoon lekker knallen tijdens de jaarwisseling..

White thunder 1

Registered User
Ik lees dat die goeie man een Show will laten verzorgen door de gemeente of wie dan ook?En dat de mensen die vuurwerk af willen steken dat dus gewoon rondom de Show in de straten van coleumborg dat mogen en kunnen doen :).En niet dat ik daarop zit te wachten Maar hij wil een win-win situatie creeren in de zin stoken voor de liefhebbers en een Show voor mensen met muziek en de hele Entourage d'r omheen dus eten van allerlei en voor allerlei bevolkings groepen en dat zowel ook in de vorm van allerlei verschillende soorten muziek en drankjes.En daarmee mensen dus laten Kiezen om de Show te bekijken of zelf vuurwerk afsteken!En dat daar weer keuzes in gemaakt worden door mensen dat ze alsnog besluiten om zelf geen vuurwerk te kopen,zoals sommige onder de Freaks ook zelf al aankaarten door donaties van mensen en dan het door de Freak te laten organiseren,dus hij zegt niks minder of Meer wat een hoop onder ons al hebben aangekondigd!

Laatst bewerkt:

White thunder 1

Registered User
Ik kann nog wel veel Meer aankaarten Maar dan lijk ik zow beetweter,Maar zoals ik al eerder is had vermeld ik zie zoveel tegenstrijdigheden wat door een hoop mensen hier toch word getypt,een voorbeeld als een jongetje zegt in het nieuws dat die beetje aankloot zie ik een hoop reacties Maar als een Freak dat zegt in ze verslag, lezen d'r veel overheen en zeggen daar niks van?Maarja misschien ben ik wel is te scherp!

Bovenaan