'Waarschijnlijk te laat om onrustige jaarwisseling te voorkomen'

KoenL

Registered User
De nieuwjaarsnacht dreigt een chaos te worden als gemeenten niet heel snel in actie komen en passende activiteiten voor jongeren organiseren. Er zijn nog veel te weinig initiatieven en waarschijnlijk is het zelfs al te laat om dat nog recht te trekken. Dat zeggen veiligheidsexperts en politievakbond ACP tegen BNR. Zij vrezen een onrustige periode tot de jaarwisseling en een grimmige nieuwjaarsnacht.

De oproep om jongeren voor en tijdens oud en nieuw wat vertier te geven dateert al van half november, toen Hubert Bruls, voorzitter van het Veiligheidsberaad, het thema aankaartte. Maar zonder evenementen zal het nog een 'forse uitdaging' worden om de veiligheid te waarborgen, zei hij toen al. Bruls kon op bijval rekenen van politie en deskundigen. Die constateren nu dat er nog veel te weinig initiatieven zijn om ook echt werk te maken van enig vertier rond oud en nieuw.

Marco Zannoni, directeur van het Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement, laat aan BNR weten dat hij nog weinig initiatieven ziet. 'Ik heb ook steeds benoemd dat dit makkelijk klinkt, maar in de praktijk lastig is. Wat kun je doen in kleine groepjes? Wat is dan de leeftijdsgrens? En hoe voorkom je te grote groepen?’

Gerrit van de Kamp, voorzitter van politievakbond ACP zegt dat ze in september in gesprekken met het kabinet al hebben aangegeven dat er een plan moest komen voor de rest van het jaar, inclusief de kerstdagen en oud & nieuw. Volgens Stef Depla moet er geïnvesteerd worden in goeie contacten in de buurt, maar volgens Van de Kamp waren die contacten er altijd al, maar nou net niet over het vermaak voor jongeren. Hij is nog steeds blij met het algehele vuurwerkverbod, ondanks het feit dat dat averechts kan werken.

Van de overheid is nu niets meer te verwachten, zegt Van de Kamp. Het is nu aan de politie en de hulpdiensten. 'Het momentum is voorbij.' In drie weken zijn er volgens hem geen evenementen meer dan de grond te krijgen waar jongeren blij mee zijn.

Politiewetenschapper Jaap Timmer van de Vrije Universiteit vindt dat gemeenten écht in actie moeten komen. 'Verzin iets leuks, anders dan het over te laten aan het vrije spel der maatschappelijke krachten, want dan konden er nog wel eens wat dingen gebeuren die je eigenlijk liever niet zou willen. Ik ga me niet aan voorspellingen wagen, maar het lijkt mij niet verstandig om het aan het toeval over te laten. Dat is denk ik de belangrijkste boodschap.'

Marnix Eysink Smeets, lector Publiek Vertrouwen in Veiligheid bij Hogeschool Inholland Rotterdam, vreest eigenlijk dat het al te laat is. 'Kanaliseer het. Preventie heeft het meeste effect, en als je er louter met politie en ME ingaat vergroot je vaak de feestvreugde voor de jongeren die het betreft; dan krijg je een kat-en-muis-spel en dat is hartstikke spannend. Zeker in een tijd dat er door corona heel weinig te doen is, vindt een bepaalde groep dat heel aantrekkelijk.'
Niet gerust
Gerrit van de Kamp van politievakbond ACP is er inderdaad absoluut niet gerust op. Volgens de politie ondernemen gemeenten nog veel te weinig actie. Gevreesd wordt dat de politie en andere hulpdiensten straks de problemen weer voor de kiezen krijgen. 'Partijen schuiven elkaar de bal toe: het kabinet wil kijken welke ruimte er is, de burgemeesters zeggen dat er wat georganiseerd moet worden, maar Bruls zegt dat anderen dat maar moeten doen. Wij zien geen voortgang.'

Voorzitter Hubert Bruls van het Veiligheidsberaad kwam nota bene met de aanbeveling dat er wat voor jongeren gedaan moest worden, om het rustig te houden. Het beraad heeft zich aangesloten bij de werkgroep van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), die lokaal zal moeten kijken wat er mogelijk is. Volgens het Veiligheidsberaad wordt pas op de persconferentie van 8 december bekend welke maatregelen met oud en nieuw gaan gelden en wat er dan mogelijk is.
Investeren in goede contacten
Paul Depla, voorzitter van de VNG-werkgroep en burgemeester van Breda, denkt niet dat het al te laat is. Hij wijst op de zaken die nog in ontwikkeling zijn. Het gaat wat hem betreft vooral om het 'investeren in goede contacten' in de buurt'. 'Ik zie in heel veel gemeenten dat politie en gemeente zich goed voorbereiden. Dat begint al met duidelijk maken wat er wel en niet kan. Het is denk ik heel belangrijk om te investeren in goede contacten in buurten en wijken.'

Uiteraard lukt het alleen daarmee niet om alle problemen op te lossen, waarschuwt Depla. 'Maar de kans dat je een sterke positie krijgt is daarmee groter. En ik zeg ook altijd tegen mensen: het is niet uit te sluiten dat het misgaat, maar de kans dát het misgaat wordt minder groot als je al eerder hebt geïnvesteerd in wat er in die buurten en wijken eventueel zou kunnen gebeuren. We moeten ons voorbereiden op verschillende scenario's.

Bron: https://www.bnr.nl/nieuws/binnenlan...-laat-om-onrustige-jaarwisseling-te-voorkomen

maartenvincent

Registered User
Mooi he, de overheid zorgt voor deze chaos en de gemeenten mogen het weer oplossen.
Toegegeven de grote gemeenten hebben de overheid hier mede toe gedreven, en de politietop.
Wat een ongelofelijke clusterfuck is dit weer. Hopelijk trekt een hele horde ambtenaren en burgemeesters op 1 januari hun conclusie en verdwijnen ze voorgoed uit publieke functies (wishfull thinking), ze zijn er overduidelijk niet geschikt voor. Die Bruls voorop.

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Wat ik achteraf heel apart vind, dat achteraf het besef komt dat er een groot aantal dingen over het hoofd zijn gezien.
Compensatie is veel te weinig.
Bunkers zitten vol en er komen nog aardig wat containers binnen.
Protest vuurwerken om 20:00 uur kunnen niet gehandhaafd worden. (Niet dat ik daar tegen ben, maar als je ziet wat er de lucht in gaat)
Politie zegt nu al dat handhaven niet gaat lukken tijdens de jaarwisseling.
Illegale handel is gigantisch en het illegaal verkochte vuurwerk is ook gigantisch.
Alternatieven carbid schieten wordt door pure paniek door gemeentes verboden.

Schuim

Moderator
Medewerker
Hij is nog steeds blij met het algehele vuurwerkverbod, ondanks het feit dat dat averechts kan werken.

Ik quote bij deze Gerrit van der Kamp nog even, voorzitter van de Politievakbond, de vakbond en een man die er voor het volk is. (moet zijn)
Correctie, hij laat hier gewoon de partij vallen die die moet vertegenwoordigen, want het maakt hem niet uit of de politie door een hel moet komende jaarwisseling. Het vuurwerkverbod moet er gewoon komen..

Laatst bewerkt:

rodepo

Registered User
Hoe er hier over jongeren gepraat word. Super denigrerend. Alsof het kindjes zijn die je bezig moet houden.
Laat mensen lekker zelf verzinnen wat ze gaan doen. Kan me niet voorstellen dat de jeugd er op zit te wachten dat gemeente of wie dan ook voor ze gaat verzinnen wat leuk voor ze is. Ze staan echt zo ver weg van de burger en zeker van de jeugd.

stefantvs

Administrator
Medewerker
Wat ik achteraf heel apart vind, dat achteraf het besef komt dat er een groot aantal dingen over het hoofd zijn gezien.
Compensatie is veel te weinig.
Bunkers zitten vol en er komen nog aardig wat containers binnen.
Protest vuurwerken om 20:00 uur kunnen niet gehandhaafd worden. (Niet dat ik daar tegen ben, maar als je ziet wat er de lucht in gaat)
Politie zegt nu al dat handhaven niet gaat lukken tijdens de jaarwisseling.
Illegale handel is gigantisch en het illegaal verkochte vuurwerk is ook gigantisch.
Alternatieven carbid schieten wordt door pure paniek door gemeentes verboden.

dit wisten ze van te voren ook al.... maar ja dat verbod moest er gewoon doorheen gedouwd worden.
je gaat me niet vertellen dat geen enkele burgemeester of agent dit had kunnen bedenken

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Het ergste is dat hulpverleners en pers de volle laag gaan krijgen komende jaarwisseling en de politici/hoge pieven die deze bullshit bedacht hebben, NIKS overkomt. Moet andersom zijn.
Ja want die knakkers die dit hele verhaal er doorheen hebben gedouwd, zitten met oud en nieuw lekker achter een gourmet en vette oliebollen.

Terwijl de hulpverleners allemaal shit en de ergste aandoeningen naar hoofd gegooid krijgen, letterlijk en figuurlijk.

Plum Bloom

Registered User
Hoewel het puntje er al heel ver uitstak, heeft Fats Domino z'n keutel toch weer ingetrokken :ROFLMAO:

Bruls: geen evenementen voor jongeren met oudjaar, ‘maar doen wat dan wél kan’

NIJMEGEN - Van evenementen voor jongeren tijdens de jaarwisseling gaat het toch niet komen. Al zou het alsnog mogen, ‘dan krijg je het nu niet meer georganiseerd'.

De voorzitter van het Veiligheidsberaad, de Nijmeegse burgemeester Hubert Bruls, is er duidelijk over. ,,Met oudjaar kleine evenementen voor jongeren houden is niet echt mogelijk, daar moet je reëel in zijn.’’

Twee weken geleden pleitte hij er voor tijdens de jaarwisseling kleinschalige activiteiten toe te staan om bij jongeren wat stoom van de ketel te halen. Hij vreest dat ondanks alle verboden er toch mensen zijn die hun eigen plan trekken. Hij is bang voor 'wildwest’ en ziet liever dat er activiteiten komen onder regie en begeleiding van bijvoorbeeld een jongerenwerker, wijkagent of gemeentebeambte.

Bruls drong bij het kabinet aan om snel duidelijk te maken wat er mogelijk zou zijn. De regels zijn echter niet verruimd en de kans dat dat gebeurt, is met een nog immer hoog aantal besmettingen klein. ,,We hebben nog wel wat weken te gaan, maar het wordt nu lastig nog iets voor te bereiden.’’

Binnen de beperking van vier mensen op straat, digitaal of met maximaal dertig in een zaaltje is er wellicht toch nog wel wat mogelijk, denkt hij nu. ,,Iedereen kent de spelregels. Als je echt met de wijk met oudjaar een feest wil geven: dat gaat ’m niet worden. Maar heel kleinschalig met dertig man in een zaal met eigen koffie en thee, kun je misschien ook al wel iets doen.’’

En het is ook belangrijk toch iets te organiseren, vindt ook Paul Depla, burgemeester van Breda en voorzitter van een werkgroep binnen de Vereniging van Nederlandse Gemeenten die de sociale gevolgen van corona voor jongeren in beeld heeft gebracht. Volgens Depla zijn er door de coronabeperkingen veel psychische problemen onder de jeugd, zoals stress, vermoeidheid en depressie. Hij vindt dat, ook los van oud en nieuw, voor de jongeren wat gedaan moet worden, zoals kleinschalige activiteiten op het gebied van sport, spel en cultuur.

Plum Bloom

Registered User
Ik quote bij deze Gerrit van der Kamp nog even, voorzitter van de Politievakbond, de vakbond en een man die er voor het volk is. (moet zijn)
Correctie, hij laat hier gewoon de partij vallen die die moet vertegenwoordigen, want het maakt hem niet uit of de politie door een hel moet komende jaarwisseling. Het vuurwerkverbod moet er gewoon komen..

Die Van de Kamp, dat is die mafkees die vorig jaar riep dat er wel gehandhaafd kon worden omdat er genoeg camera's hangen in dit land. Wat een gek, dat er nog media zijn die die man serieus nemen. Maar goed, dat geldt ook voor Peppie en Kokkie c.q.Bassie en Adriaan (alias Gabberhouse en Fats Domino).

rodepo

Registered User
Hij is bang voor 'wildwest’ en ziet liever dat er activiteiten komen onder regie en begeleiding van bijvoorbeeld een jongerenwerker, wijkagent of gemeentebeambte.
Jawel allemaal in het gelid binnen de lijntjes. Ik krijg hier toch altijd van die 🤮 van. Eerst alles weg halen waar men ontspanning en ontwikkeling uit kan halen. En dan alles in de elite politiek corecte regeltjes duwen.

Z@P

Registered User
Kleinschalige activiteiten als sport.

Ja joh lekker potje voetbal om 12 uur. De muren komen al op je af als puber in deze tijd, die gasten willen maar 1 ding, feesten en dat gaat ook gebeuren goed of kwaadschiks.

Bovenaan