Waarom zijn cakes van 33+ shots niet altijd maximaal gevuld?

Pancake77

Registered User
De vraag is vast al eens eerder gesteld, maar ben er wel benieuwd na.
Per tube is de maximale vulling 15 gram heb ik mogen lezen, hetgeen ongeveer neerkomt op 33 shots bij 500gr cakes.

Nu zijn er ontzettend veel cakes met meer shots, maar niet maximaal gevuld?
Ik vraag me eigenlijk af waarom?
Als je als producent toch een product maakt met zoveel shots, wil je toch dat deze een maximale uitwerking heeft? of staat de kruit vulling niet ik direct verband met uitwerking van een effect?

bv http://www.freakpyromaniacs.com/products/id/3268/Space-Shooters.html

44 shots - 348 gram, waarom niet maximaliseren die hap?

kan iemand duidelijkheid verschaffen?

Stefan Tetteroo

Registered User
Hier zijn meerdere redenen voor:

-De cake kan door hogere kosten duurder worden door de grotere afmetingen.
-Niet alle effecten hebben evenveel kruit nodig.
-Soms wil men een hoop kleine effecten in snel tempo.
-Bij overschrijding van 15 gram per tube en 500 gram totaal, kan een product afgekeurd worden en dit risico lopen importeurs liever niet.

Pancake77

Registered User
-Bij overschrijding van 15 gram per tube en 500 gram totaal, kan een product afgekeurd worden en dit risico lopen importeurs liever niet.

Ik zeg ook niet dat de maximale kruitvulling overschreden moet worden.

zoals bij het voorbeeld:
44 shots -348gram komt neer op 7,9 gr/s
waarom niet voljassen met 11.3gr/s? of 11gr om zodoende wel als een 500 grammer door te gaan en mooi binnen de marge blijft.

Stefan Tetteroo

Registered User
Als je veel kruit gebruikt, moet je ook kijken naar de verhouding stijglading/effectlading, maar ook hoe lang het effect duurt. Er zijn genoeg voorbeelden van cakes die afgekeurd zijn, omdat er bijvoorbeeld brandende sterren op de grond terecht kwamen.

Pancake77

Registered User
Als je veel kruit gebruikt, moet je ook kijken naar de verhouding stijglading/effectlading, maar ook hoe lang het effect duurt. Er zijn genoeg voorbeelden van cakes die afgekeurd zijn, omdat er bijvoorbeeld brandende sterren op de grond terecht kwamen.

Misschien simpel gedacht, maar als je er dan wat meer stijglading in mietert?

Tony

Administrator
Medewerker
Ik zeg ook niet dat de maximale kruitvulling overschreden moet worden.

zoals bij het voorbeeld:
44 shots -348gram komt neer op 7,9 gr/s
waarom niet voljassen met 11.3gr/s? of 11gr om zodoende wel als een 500 grammer door te gaan en mooi binnen de marge blijft.

Je hebt heel veel diversiteit nodig op de markt.
Niet alleen om het leuk te maken voor je consument maar ook om voor elke prijs iets aan te kunnen bieden..Een pot van 5 euro, een pot van 7 euro, een pot van 13 euro etc. U snapt denk ik wel wat ik bedoel.

Pancake77

Registered User
Ik snap het helemaal, maar wat ik me afvraag.

Ik zie zo nu en dan 500grammers die goedkoper zijn dan 350grammers oid en niet zo zuinig ook.
Maakt een of meerdere effecten een cake al snel stukke duurder ondanks dat ie niet max gevuld is?

Zoja wat zijn dure effecten en welke de goedkopere?

en ps. dat U mag je achterwege laten ;-)

blackpowder

Registered User
bepaalde effecten en samenstellingen van cakes zijn duurder.

ook is het net een marktwerking ook importeurs willen veel geld en weinig uitgeven.
ook zullen er een hele boel praktische en pyrotechische bezwaren aan vast zitten.

maar dat het mogelijk is om meer in een tube te doen bewijst original olen wel 20 shots met 410 gram kruid verdeeld.
en een zeer leuke prijs.

mvg blackpowder

vonk

FPM Moderator
Medewerker
bepaalde effecten en samenstellingen van cakes zijn duurder.

ook is het net een marktwerking ook importeurs willen veel geld en weinig uitgeven.
ook zullen er een hele boel praktische en pyrotechische bezwaren aan vast zitten.

maar dat het mogelijk is om meer in een tube te doen bewijst original olen wel 20 shots met 410 gram kruid verdeeld.
en een zeer leuke prijs.

mvg blackpowder

Dat er meer dan 15 gram in 1 schot kan is natuurlijk niks nieuws, ik denk dat de poster bedoelt waarom er sommige blokken zijn die maximaal per schot gevuld zijn en sommige niet.

Als je het mij persoonlijk vraagt is er geen 1 blok in nl die precies 15 gram per schot heeft, ik denk zelfs dat we nog niet eens in de buurt komen. Laat staan dat er 1 blok is die precies 500 gram heeft.

De importeur heeft mijn inziens bij elk blok een veiligheids marge ingebouwd bij elk blok om afkeuring te voorkomen of niet teveel te hoeven betalen bij de chinezen maar dit wel doorbereken aan de consument.

Michel_G

Zilveren Member
Houd er ook rekening mee dat de prijs voor een blok lang niet altijd bepaald wordt door de hoeveelheid kruit, maar dat er ook andere factoren mee (kunnen) spelen.

Je kunt dan denken aan wel of geen kooi, in fan shape (neemt meer ruimte in dan dezelfde tubes gewoon I-shape en dus duurder in vervoer), de grote van het blok (hou je het zo compact als mogelijk of laat je het bewust er groter uit zien, zodat het meer oogt)

Vergis je dus ook o.a. niet in de transportkosten, die zijn ook duidelijk mede bepalend voor een prijs. Hoe groter het blok, hoe minder in een karton, hoe minder in een container en hoe duurder (in verhouding) de transportkosten.

EDIT:
Zie dat Stefan puntje afmetingen al aanhaalde!

Laatst bewerkt:
Bovenaan