Waarom wachten tot oud en nieuw als je hele jaar vuurwerk mag afsteken?

Moontan

Moderator
Medewerker
Waarom wachten tot oud en nieuw als je hele jaar vuurwerk mag afsteken?

DEN HAAG - Veel mensen kunnen niet wachten tot het 31 december is. Dan mag vanaf zes uur 's avonds weer volop vuurwerk worden afgestoken. Elk jaar gaan er met oud en nieuw voor miljoenen de lucht in. Maar waarom wachten als je het hele jaar vuurwerk mag afsteken?

Sinds 2014 zijn de tijden voor het afsteken van zwaar vuurwerk aangescherpt. Maar wat veel mensen niet weten, is dat het vuurwerk in de categorie F1 het hele jaar mag worden afgestoken. Daarbij gaat het om bijvoorbeeld sterretjes, knalerwten, Bengaalse lucifers en kleine ijsfonteintjes.

Er zijn slechts twee voorwaarden voor het kopen en afsteken van dit zogenoemde kindervuurwerk. Je moet 12 jaar of ouder zijn. En je mag geen overlast veroorzaken. Volgens vuurwerkhandelaar Frits Broks is de term kindervuurwerk misleidend: Als je je aan de regels houdt is het gewoon veilig. Maar als je er mee gaat gooien en op anderen gaat richten, dan is het gevaarlijk.'

http://www.omroepwest.nl/nieuws/300...-nieuw-als-je-hele-jaar-vuurwerk-mag-afsteken

Moontan

Moderator
Medewerker
Gewoon een goed artikel voor de niet wetenden. Had voor mij in alle kranten van Nederland mogen staan.
Belangrijk ook dat de twee enige (wettelijke) beperkingen zijn genoemd, zodat iedereen weet waar hij/zij aan toe is.

Moontan

Moderator
Medewerker
Overlast ontstaat al gauw natuurlijk als je een ander tot last bent. Dat hangt natuurlijk van de situatie af.
Als jij je cat1 vuurwerk in je eigen voor of achtertuin afsteekt is er niets aan de hand lijkt me.
Maar bij twijfel: ga gewoon afsteken op een plek waar niemand last van je hebt.
De mensen kunnen anno 2015 weinig meer hebben en zo voorkom je een hoop gezeur.

Tony

Administrator
Medewerker
Wel fijn dat het een keer word verteld.
Ik vind dat de importeurs tekortschieten wat betreft het cat.1 vuurwerk. Het is gewoon leuk en goed vuurwerk maar je hoort er niemand over.
Het zou een tweede belangrijke markt moeten zijn.

Bovenaan