Waarom je niet met vuurwerk moet rotzooien

KoenL

Registered User
In Vlaardingen zijn twee jongens van 13 en 14 jaar zwaargewondgeraakt door een ontploffende vuurwerkbom. Zij hadden een koperen pijp met vuurwerk gevuld.

Een van de jongens is gewond aan zijn hoofd, de ander aan zijn borst en buik. Zij zijn met een traumahelicopter overgebracht naar het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam.

7504

Klik hier voor meer foto'

gietjo

Registered User
Het blijft gewoon te triest voor woorden. de jongelui denken: mij gebeurd niks. Zo zie je maar weer. Het spijt me zeer, maar ik kan geen medelijden hebben.

Dus mensen:Je bent pas stoer als je vuurwerk afsteekt zoals het hoort ( dat mag van mij al vanaf de 29e hoor)

nitraat4life

Registered User
Ik kan er zeker wel medelijden mee hebben heel erg voor de jongens en de ouders/vrienden dit gun je niemand. Het is niet slim maar ik hoop echt dat de jongens er heel snel weer bovenop komen.

Vinnie

FPM Kalender Beheer
Medewerker
orgineel bericht uit : www.spitsnieuws.nl

Kids zwaargewond door vuurwerkbomTwee kinderen van dertien en vijftien jaar zijn vanmiddag in Vlaardingen zwaargewond geraakt door een vuurwerkbom. Een van hen raakte zwaargewond aan het hoofd, de ander aan de borst. Beide tieners zijn in zorgwekkende toestand overgebracht naar het Erasmus MC in Rotterdam.

Volgens de politie hebben de jongens waarschijnlijk zelf het projectiel in elkaar geknutseld. De politie onderzoekt wat er precies in de bom zat. Ze vermoedt dat de jongens kruit in een ijzeren, stalen of koperen pijp hebben gestopt en dat hebben aangestoken. Van de bom is niet veel meer over. Agenten hebben wel oud vuurwerk zoals rotjes gevonden.

De ontploffing gebeurde in de Drs. Stijkelstraat. De knal veroorzaakte geen schade aan auto's of woningen

gietjo

Registered User
Ik kan er zeker wel medelijden mee hebben heel erg voor de jongens en de ouders/vrienden dit gun je niemand. Het is niet slim maar ik hoop echt dat de jongens er heel snel weer bovenop komen.

Ik maak misschien geen vrienden met mijn vorige opmerking, maar er zijn al zoveel ongelukken mee gebeurd, dat zelfs de jongelui toch beter zouden moeten weten. Ieder jaar weer zoveel gewonden door het experimenteren met vuurwerk.
En ik weet ook wel dat veel gewonden niet eens door de mensen zelf komen, maar zelf iets bouwen van een pijp is na mijn idee vragen om problemen.

Dat is mijn mening

Laatst bewerkt:

bjorn2202

Registered User
Ik vind het persoonlijk zeer triest voor de jongens en familie en hoop dat ze er allemaal weer helemaal boven op komen.

Ik denk wel dat dit het vuurwerk verbod alleen maar gaat versterken.
Ik weet dat ze dat er verlopig nog niet er door heen krijgen maar als er meer van deze ongelukken gebeuren zal dit niet meer lang gaan duren.

jaspertjuh

Registered User
Het blijft gewoon te triest voor woorden. de jongelui denken: mij gebeurd niks. Zo zie je maar weer. Het spijt me zeer, maar ik kan geen medelijden hebben.

Dus mensen:Je bent pas stoer als je vuurwerk afsteekt zoals het hoort ( dat mag van mij al vanaf de 29e hoor)

Mee eens, hopelijk geven dit soort ongelukken een signaal af aan andere 'knutseljeugd' dat dit soort dingen levensgevaarlijk zijn.

Altijd maar die achterlijke stoerdoenerij bij sommigen... Ik hoop dat ze nu hun lesje geleerd hebben en voortaan eens nadenken voor ze iets doen.

GMP82

Zilveren Member
Ik vind het ook inderdaad erg sneu voor ze, maar medelijden....
Als je op zo'n manier loopt te k*tten met vuurwerk, dan vraag je er om dat het een keer mis gaat.
Doet me denken aan de single "zieke house"...
"Vèftag strekàhs in un èzeren pèp, dat ken toch wel? Mot je um wel effe dichtlassuh."

Mr_Mascleta

Registered User
Kijk het is natuurlijk nooit aan te raden om te gaan experimenteren me vuurwerk. Ik vind wel dat we over het hoofd zien dat we hier te maken hebben met twee waarschijnlijk zwaar puberende jongens die al dan niet grenzeloos worden gelaten.
Vergeet ook niet dat we allemaal niet weten waar de jongens vandaan komen, en dan heb ik het specifiek over de thuis situatie. Hiermee doel ik op bijv, worden deze jongens wel door hun ouders voorbereid, ingelicht, begrepen, en noem maar op. Of is het ook zo dat deze jongens uit het zicht van hun ouders zijn, wat helaas een tendens is in onze huidige egocentrische maatschappij.
Het is dan ook te complex om hier ook 1-2-3 een conclusie te poneren, maar ik ben wel van mening dat als je zicht hebt op je kinderen het niet deze wending gekregen had.
IK ben zelf vader van 2 kinderen en ik bereid ze nu al voor hoe om te gaan met vuurwerk, wat je niet KAN doen, en waarom je altijd voorzichtig moet zijn. Een voorbeeld is om nooit te moeten klijken wat de ander doet!!!!!!!
Ik wil zeggen dat ik het te doen heb met de jongens en wens ze sterkte.

jetztgehtslos

Registered
Ik vind het sneu. Het zal je kind maar zijn zeg.

Ik wens de slachtoffers heel veel sterkte toe en ik hoop oprecht dat het goed komt met ze en dat het slechts bij een leerzame les blijft voor ze.

Red Eagle

Registered User
Iedereen weet hoe het niet moet maar niemand doet het??

kom op zeg alsof we nu zelf vroeger van die heilige boontjes waren?
er zijn er genoeg op dit forum die waarschijnlijk de verleiding van een goede harde knal ook niet konden weerstaan.
Dat het toen toevallig wel goed gegaan is wil niet zeggen dat het minder fout is.

Een ongeluk zit in een klein hoekje.
Neemt niet weg dat ik ze ook het allerbeste gun.
Wel een harde les.

Sweet Laker

Registered User
Een kleine update via nu.nl

VLAARDINGEN - De twee jongens uit Vlaardingen die zaterdagmiddag ernstig gewond raakten door een vuurwerkbom zijn niet in levensgevaar. Hun toestand is zondag stabiel.
© ANP

De 14-jarige Vlaardinger werd door het ongeval blind aan een oog. Ook raakte hij ernstig gewond aan zijn hand. Zijn 13-jarige vriend liep zware verwondingen op in de buikstreek. Beiden moesten langdurige operaties ondergaan.

Een ander vriendje en een broertje die bij de slachtoffers stonden, bleven ongedeerd. Dat heeft een politiewoordvoerder zondag bekendgemaakt.

Bom

De politie gaat er vooralsnog vanuit dat de jongens de bom zelf hebben gemaakt van eigen, oud vuurwerk. Zeker is dat zij het kruit van vuurwerk in een koperen buis hebben gestopt.

Agenten hebben de ouders, slachtoffers en de twee omstanders die ongedeerd bleven, nog niet kunnen spreken.

jetztgehtslos

Registered
Triest man. Dit had mij en een maat ook kunnen overkomen.
En ja, onze ouders deden wel hun best om onze gekkigheid in te binden.
Alleen mn maat en ik waren slimmer (vooral ik overigens). Het knutselen met vuurwerk is bekend en ik ben blij dat ik niet zo'n situatie als deze jongens mee heb mogen maken. Jaren terug erg vaag en rebel, nu een stuk slimmer. Daarom mijn sympathie voor deze jongens. Ik heb ook gekke dingen gedaan, alleen ik heb meer geluk gehad dan zij.

Ik hoop mijn kinderen bij te kunnen brengen dit niet te doen. Ik ben ervaren met vuurwerk, deze ouders waren dat misschien niet. Laten we allemaal leren van dit soort dingen en er voor proberen te zorgen dat onze kinderen dit niet zullen doen. Meer kunnen wij, als (toekomstig) ouders ook niet doen.

tommy-gun

Registered User
Kijk het is natuurlijk nooit aan te raden om te gaan experimenteren me vuurwerk. Ik vind wel dat we over het hoofd zien dat we hier te maken hebben met twee waarschijnlijk zwaar puberende jongens die al dan niet grenzeloos worden gelaten.
Vergeet ook niet dat we allemaal niet weten waar de jongens vandaan komen, en dan heb ik het specifiek over de thuis situatie. Hiermee doel ik op bijv, worden deze jongens wel door hun ouders voorbereid, ingelicht, begrepen, en noem maar op. Of is het ook zo dat deze jongens uit het zicht van hun ouders zijn, wat helaas een tendens is in onze huidige egocentrische maatschappij.
Het is dan ook te complex om hier ook 1-2-3 een conclusie te poneren, maar ik ben wel van mening dat als je zicht hebt op je kinderen het niet deze wending gekregen had.
IK ben zelf vader van 2 kinderen en ik bereid ze nu al voor hoe om te gaan met vuurwerk, wat je niet KAN doen, en waarom je altijd voorzichtig moet zijn. Een voorbeeld is om nooit te moeten klijken wat de ander doet!!!!!!!
Ik wil zeggen dat ik het te doen heb met de jongens en wens ze sterkte.

Ik durf er wel een conclusie aan te verbinden.

Het is gewoon een feit dat er een cultuur is geschapen waarin men steeds groter en harder vuurwerk wil hebben. Internet is hieraan in mij ogen de grootste schuldige met gebruiksaanwijzingen en filmpjes van geprefabriceerde bommen als cobra`s, explods, uitjes enz. enz. maar ook van zelfgefrabiceerde bommen. In de 2e plaats de handelaren. Zij spelen handig in op de vraag naar zwaarder vuurwerk. U vraagt wij draaien verhaal. Voor woekerwinsten verkopen zij dit extreem zware vuurwerk aan het liefst zo jong mogelijke vandalen die er dan eerst één afsteken om te kijken hoe de knal is en er vervolgens iets mee op moeten gaan blazen.

Ze zijn gewoon te verwend, hebben te veel geld en weten niet wat ze met hun vrije tijd moeten doen behalve gamen, internetten, scooter scheuren en rottigheid uithalen. Het is gewoon te triest voor woorden.

Dit is niet een probleem van klasse, dit is een probleem van softe aanpak, opvoeding, mentaliteit en normen en waarden.

O ja, was even vergeten dat het ook een gebrek aan respect is voor andermans eigendommen.

Mvg. Tommy-gun

Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
Ik ben 31 jaar. Internet al 12 jaar dagelijks vele uren. Ik heb geld en tijd genoeg en ik game elke nacht tot een uur of 5. Maar toch ben ik niet triest. Ik ben gewoon een gezonde Hollandse vent die nooit geen rare dingen met vuurwerk heeft gedaan sinds de eerste rotjes in mijn handen kwamen. Het heeft verders niks te maken met hoe je je leven indeelt. Ik vind dat het meer te maken heeft met de handelaren op de 1ste plaats en de ouders op de 2de plaats niks meer of minder.

Het is ook niet perse een probleem in het vuurwerk. We willen toch ook allemaal een steeds mooiere en grotere tv, auto en meer verdienen bij de baas., Dat is gewoon mens eigen, het moet altijd mooie, harder (audio) en groter dan bij de buurman.

tommy-gun

Registered User
Je zegt het zelf al. Jij bent 31.
De personen waar ik over schrijf zijn 11 tot 20 jaar jonger.
Je wil toch niet zeggen dat jij je daar mee kunt en wilt associeren.
Natuurlijk is het leuk en spannend om sàvonds stiekum wat af te steken.
Dit zal altijd de kwajongen in ons blijven, maar ik doe dat met een hele andere intentie en ben me bewust van de verantwoordelijkheden die daaraan kleven.
Als ik dan lees dat er gisterenavond een auto, waar iemand misschien wel jaren voor gespaard heeft, opgeblazen is met "vuurwerk" jeuken mijn handjes om de daders even onder handen te nemen.

Bovenaan