Waar kocht jij voor de eerste keer vuurwerk?

Laat ik de zelf aftrappen!
Dat was bij van Herwijnen vuurwerk in Zoetermeer, ik denk rond 1996/98 met ouders natuurlijk want ik was toen een jaartje of 10 / 12

Geweldige tijd! Niks internet bestellen.
29 december 05:00 Rijen dik in de sneeuw buiten wachten ❤️🤩 om vervolgens een sporttas vol met enkel
Rotjes, grondbloemen en babypijltjes 🤩
En natuurlijk als eindknaller van de avond het dikke berta pakket ofzo 🤣

Eerst keer vuurwerk heb ik gekocht bij de lokale vuurwerkwinkel bij mij in het dorp.
Ik weet nog precies wat, een pakje babyvuurpijltjes, de 4 welbekende fonteinen die bij het Vuurwerkmuseum vaak voorbij komen en een One night paraschute.
Het jaar daarna werd het al snel een pakket, gekocht bij de lokale wapenhandelaar in de buurt. Hij verkocht ook vuurwerk tijdens de verkoopdagen. Misschien zegt iemand de naam wel iets: wapenhandel Focus in Lienden.
Nog later de bekende meter en super pakketten via een collega van mijn pa.

Bart Vossenberg te Leeuwarden
Verfwinkel

Daar kwam je vroeger heel trots uit lopen als je een zak vol had :) En voornamelijk als er ook nog iets uit stak. Dan heb ik het over eind jaren 80

Midden jaren 80 bij een klein sigarenwinkeltje in Assen. (Alles zat op van die gaatjesborden.)

1 pakje met 10 ritsen 70sh babyscheetjes en 1 pakje Jumping Jacks/Magic Blooms.
1 rits babyscheetjes ruilde ik met iemand voor een Sneeuw-fontein zodat ik ook echt siervuurwerk had.
Uiteraard werden de meeste andere ritsen losgeknipt voor langer stook plezier.

Bizar en bijna eng dat dit tot in detail in mijn kop is blijven hangen. Echter sinds ik rond 2004 op FPM terecht kwam realiseerde ik me dat ik niet alleen was.🙏🏼

Laatst bewerkt:
De allereerste keer dat wij vuurwerk afstaken hadden wij dat bij kantoorboekhandel Carlier te Groningen gekocht (op maandag 27 december 1976).
Naast de fietsenmaker in ons dorp zou dit jarenlang ons vaste vuurwerkverkooppunt blijven. Helaas bestaat kantoorboekhandel Carlier al jaren niet meer...

Barentsen.jpg

Hierzo. Begin jaren '90. Als jonge tiener voor het eerst met mijn vader mee om vuurwerk te kopen na er jarenlang om gezeurd te hebben. Bij Henk Barentsen in Biggekerke (klein dorpje in Zeeland) Betalen van eigen zakgeld. Maximaal twintig gulden. Bij een lokale verkoper die niet aan bestellijsten deed maar alleen losse verkoop zonder wachten.

trucendoos.jpg

Ik had het eenvoudigste pakketje met wat klein siervuurwerk. We mochten nog geen rotjes. Maar wat was het mooi en spannend.
Mijn vader had wat groter vuurwerk en een paar hele mooie grote fonteinen. Maar natuurlijk was het eigen vuurwerk het mooist. Hoe klein ook.

Barentsen was relatief duur. Ik denk dat ik 20 gulden betaalde voor dit pakketje daar. Het jaar daarop wilde we toch graag naar Middelburg om vuurwerk te kopen. Daar had je Brammetje Dump (NU BD store) en die had Schuurmans vuurwerk en was goedkoper.

Laatst bewerkt:
Ik heb het er wel is vaker over gehad, maar heb er ook de eerste keer vuurwerk mogen kopen.

Met een buurvrouw notabene. Die vond dat mijn broertje en ik nu toch echt wel is rotjes mochten gaan kopen inplaats van sprokkelen.
Dat was op mn 12e, en ondanks dat mn ouders altijd hadden gezegd dat ik 13 moest wezen, kreeg zij het met een beetje babbelen voor elkaar.

Met z'n tweeen mochten we met haar een heel slof Oerendhard rotjes halen. :love:
Dat was bij Theo's Tankshop, ja een heus tankstation 🙂

Dat zal zo half jaren 80 zijn geweest bij een drogisterij op het lokale winkelcentrum in Oosterhout, de naam schiet me niet meer te binnen. Ik kan me nog goed herinneren hoe het eruit zag, een toonbank waar onder het glas de knallers, fonteinen en pijlen uitgestald lagen. Een heel beperkt assortiment maar wat was het gaaf dat we daar als "kleine mannekes" gewoon vuurwerk konden kopen. Telkens weer ergens een paar gulden bij elkaar schrapen om weer te kunnen winkelen. De matjes waren altijd favoriet, alles loshalen om maar zoveel mogelijk lontjes aan te kunnen steken.

Drogisterij Wouters de vries of de Roha shop beide in Breda. De buit enkele pakjes Tom Thumbs met van die rode en groene losse knallertjes ofwel babyscheetjes

Op mn 12e mocht ik ook na jaren zeuren vuurwerk kopen. Dat was dan 1984. Ik ging toen al naar 3 winkels V.t.c en een fietsenwinkel ik dacht van Einsbergen en een dumpzaak waar ze van die legerkleding en dergelijk verkochte. Bij elke winkel kocht ik iets wat de ander niet had. Meen me te herinneren dat ik bij de dump 1 pakje thunders kocht. Het moest van mijn eigen zakgeld. Ik denk dat ik 10 gulden te besteden had.
Bijzonder was dat er in die tijd nog veel winkels in het centrum vuurwerk verkochte. En er in heel de stad minstens 7 winkels waren die vuurwerk verkochte. Uiteindelijk waren er in mijn stad nog maar 2 verkooppunten overgebleven de laatste jaren.

Back
Bovenaan