Vuurwerkvragen ingediend bij Tweede Kamer.

Jordi

Registered User
Re: Vuurwerkvragen ingedient bij Tweede Kamer.

Oud en Nieuw ontkomt niet aan betutteling
Door Rick van Velthuysen, woensdag 14 mei om 22 41

....en met een beetje pech wordt het komende Oud en Nieuw ook betuttelend gereguleerd door de BV Nederland, onder het motto: die enkele kwaadwillende kunnen (lees: willen/durven) we niet aanpakken en dus moet iedereen er maar onder lijden.

Om dit soort kleuterachtige regeltje word ik mijn eigen land wel eens zat.

http://www2.rickvanvelthuysen.nl/angrylog/log/147338/Oud+en+Nieuw+ontkomt+niet+aan+betutteling/

Ben het wel met bovenstaande post op Rick van Velthuysens webblog eens.

Arjan

Registered User

Sorry hoor, maar ik word zo moedeloos van dit zootje ongeregeld ! Laten zij zich eens druk maken om grotere problemen zoals criminaliteit, misbruik en drugs en niet te vergeten armoede, dat zijn pas echte issues.

Nee joh, waarom zouden ze zich druk maken om dergelijke problematiek?! Je kan als regering beter de "gehoorzame" burger steeds meer gaan afpakken en ook op alles belasten want dat scheelt ze een hoop gedoe, levert veel poen op en tja die horen ze toch niet want wij zijn heel braaf.. :blink1:

Er lopen in de vuurwerkbranche genoeg mensen die erg veel weten op dit gebied en die zouden daarin ook raad kunnen aangeven aan de Overheid. Alleen heb ik altijd weer het idee dat ze in Den Haag totaal niet weten waar ze het over hebben als het weer eens over vuurwerk gaat op de agenda en ze toch alleen maar met eigen conclusies komen. We gaan zo inmiddels richting een soort "dicatuur" op bepaald gebied met dit soort dingen. Kan me er eigenlijk zo kwaad om maken maar wat schieten we ermee op? Als ik bijvoorbeeld als beheerder van AVP ergens op radio & tv WEER eens moet uitleggen hoe dingen zitten en er toch alleen maar gevraagd word door de presentator naar waar ze misshcien het best illegaal vuurwerk kunnen kopen en of ik wel eens een "bom" heb afgestoken i.p.v. dat ze nu eens de boel vanaf een andere kant belichten staan m'n haren alweer overeind... :suspicious::notrust:

Persoonlijk vind ik 8 uur knallen ook echt wel meer dan zat, inderdaad erg jammer voor diegenen onder ons die de gehele dag buiten staan maar daar gaat het hier niet om.. het gaat er om dat de Overheid ALWEER iets afpakt (een traditie) van de burger als dit allemaal serieus door de Kamer goedgekeurd word. Ik heb laatst een lijst gelezen met diverse suggesties vanuit diverse importeurs... wanneer lees ik eens een keer dat er 5 verkoopdagen komen i.p.v. 3 omdat het overal gekkenhuis is? Word ook al zolang geroepen maar dat is schijnbaar niet belangrijk.. ZUCHT! :notrust:

Moontan

Moderator
Medewerker

Ik begin zolangzamerhand bang voor de toekomst van onze grote hobby te worden.
Als Minister Kramer denkt de oplossing te hebben gevonden voor de bestrijding van het vandalisme dan heeft ze haar werk niet goed gedaan en dan blijkt ook dat er op het Ministerie ambtenaren zitten die geen verstand van zaken hebben.
Net wat Arjan zegt, het meeste vandalisme ontstaat in de nachtelijke uren,wanneer de dronken vandalisten op pad gaan om bezittingen van derden te vernielen.
Deze maatregel dringt absoluut niet het vandalisme terug.
De enigen die hier beter van worden zijn de " zogeheten azijnzeikerds" mensen die niets kunnen verdragen en bij elk wissewasje de politie bellen.

Ik vind het bijzonder sneu voor mijn jongere collega freak, die voorheen al om 10 uur klaar stond, om de dag van het jaar te beleven.
Die zal zich nu de hele dag moeten inhouden.

Mij persoonlijk deert de maatregel niet. Ik ga meestal toch pas om een uur of 8 ,s avonds van start.

Cameo

Registered User

Het voorgestelde plan voor beperkte afsteektijden slaat kant nog wal en is ook kansloos als je het beoogde doel ernaast legt. Even terug naar de kern en dan stap voor stap:

Probleem
Raddraaiers en vandalen richten op oudejaarsdag vernielingen aan en zorgen voor diverse vormen van overlast. De kosten lopen de spuigaten uit en men is het zat. Onze politiek moet er iets aan gaan doen.

Voorgestelde oplossing
Onze overheid beperkt de tijd dat je vuurwerk af mag steken. Hierdoor zal de vandaal moeten wachten tot 18:00 met het aanrichten van vernielingen. Dit zal (volgens de initiators van het voorstel) de schade en overlast flink gaan terugbrengen.

En waarom werkt dit niet?
Heel simpel. Het vizier wordt gericht op de verkeerde groep mensen. Het tuig dat zich rond O&N bezighoud met het opblazen van Abri's en andere objecten trapt elders in het jaar diezelfde Abri zonder vuurwerk aan diggelen. Het middel maakt ze niet uit, alleen het effect. Hardere maatregelen en strenger toezicht, maar vooral ook meer alertheid van iedereen kan het vandalisme een serieus halt toeroepen. Al moeten we ons (helaas) wel realiseren dat er altijd een klein percentage zal blijven bestaan.

Het huidige voorstel heeft weliswaar impact op de reguliere vuurwerkliefhebber en de knulletjes met de grondbloemen & rotjes op zak, maar de doorgewinterde vandaal ligt er echt niet wakker van.

Conclusie
Begrijpelijk dat onze regering iets moet doen. Het vandalisme is ons allen een doorn in het oog. Het is echter jammer dat nu een voorstel wordt gedaan op basis van onjuiste veronderstellingen. Het benadeelt niet alleen de goedbedoelende liefhebber maar bestempeld ook opnieuw de vuurwerkliefhebbers als de probleemgroep. Vooral dat laatste is ernstig.

Hoe dan ook, laten we blij zijn dat "de schade" nog beperkt is als het enkel bij alleen deze maatregel blijft. Het overdagstoken zal ik wel een beetje missen, maar dit is een veel beter scenario dan pas om 0:00 collectief verplicht (om de beurt?) gaan stoken op een dorpspleintje.

Ben benieuwd hoe dit voorstel zich zal ontwikkelen. Ik denk zelf dat het er gewoon door zal komen.

Groet,
Cameo

GMP82

Zilveren Member

Het is toch ook naief als wat?

Slopen/Vandalisme IS al verboden. Denk je dan dat ze zich wél aan afsteektijden gaan houden? Ow jongens ff wachten hoor, kunnen nu dit bord nog niet slopen, want we mogen nog geen vuurwerk afsteken. Zie je het gebeuren? Ik niet. Pfffff.

Maar goed, de regering wil altijd graag eerst foute beslissingen nemen (over de rug van anderen), om achteraf er achter te komen dat het fout/zinloos was.

Z@P

Registered User

mocht het er echt doorheen komen dat we pas vanaf 22:00 mogen stoken of een totaal verbod. tja dan riskeer ik maar een boete, de goede moeten weer onder dat hele kleine groepje slecht lijden. Mensen bij de volgende verkiezingen bedenk nog eens goed waar je op stemt.

Sweet Laker

Registered User

Inderdaad, alleen vrees ik dat, in het geval van vuurwerk die foute beslissing niet meer terug gedraaid zal worden..

Tslaat ook helemaal nergens op wat ze lopen te roepen in politiek Den Haag, maar milieu is een hot item en vuurwerk volgens velen een hot milieu vervuiler dus de komende jaren zullen we ons nog wel vaker druk en boos gaan maken over berichten als deze, helaas

Ben benieuwd hoe dit voorstel zich zal ontwikkelen. Ik denk zelf dat het er gewoon door zal komen.

Groet,
Cameo

Cameo, ik hoop van harte dat deze voorspelling niet uitkomt. Zou me toch wat zijn als het die pipo's echt lukt om het vuurwerk afsteken voor de normale consument nog verder in te dammen.

Laatst bewerkt:

Moontan

Moderator
Medewerker

Besluit over afsteken vuurwerk uitgesteld

16-05-2008 14:52
DEN HAAG (ANP) – De Nederlandse bevolking krijgt mogelijk de kans zijn zegje te doen over de periode waarbinnen op oud en nieuw vuurwerk mag worden afgestoken.

Minister Ter Horst (Binnenlandse Zaken) zinspeelde vrijdag na de wekelijkse ministerraad op het houden van zo’n peiling. Het kabinet schoof een besluit voor zich uit over het toestaan van vuurwerk tijdens de jaarwisseling. Het kabinet gaat eerst advies inwinnen bij de commissie onder leiding van de Nijmeegse burgemeester Thom de Graaf die zich al buigt over de vuurwerkproblematiek, aldus Ter Horst.

De afgelopen jaarwisseling is voor miljoenen euro’s schade aangericht, vooral als gevolg van illegaal vuurwerk.

In de Tweede Kamer gingen daarna stemmen op om die overlast aan banden te leggen. Maar een voorstel van Ter Horst en haar collega Cramer (VROM) om de uren waarbinnen vuurwerk mag worden afgestoken, sterk te beperken, tussen 22.00 en 02.00 uur, viel in slechte aarde. Momenteel mag vuurwerk op oudjaar vanaf ’s ochtends tien uur worden afgestoken. Een veel te rigide maatregel, die moeilijk in de praktijk te brengen is, vonden PvdA, CDA, VVD, PVV en D66.

Bron:
http://www.refdag.nl/artikel/1343459/Besluit+over+afsteken+vuurwerk+uitgesteld.html

KruitFreak

Registered User

Erg raar allemaal, er zijn toch adviezen genoeg van jan en alleman? De verdeeldheid blijft groot, zowel in de kamer als onder de bevolking dus laat het allemaal zoals het nu is en breng een wet in het leven tegen vuurwerkvandalisme.

Het voelt nu een beetje als dat Thom de Graaf de doorslag moet gaan geven en dat stemt mij niet vrolijk omdat hij erg Anti-vuurwerk is.

adgertic

Registered User

Nou ben ik redelijk links in mijn politieke voorkeur maar ik geef het nu echt op. GL en PvdA krijgen mijn stem zeker niet....
Wat een gedoe. Beetje voor mij bepalen hoe laat ik mn vuurwerk afsteek. ik MOET om 10.00 beginnen met een ratelband.... Dat is traditie, net als champagne en oliebollen. :D

Moontan

Moderator
Medewerker

De regering moet natuurlijk iets gaan doen om het steeds extremer en geldverspillende vandalisme tegen te gaan.
Maar kennelijk weten ze het in Den Haag zelf ook niet zo goed hoe ze dat moeten doen.

zippolighter

Registered User

ik zit hier echt achter me'n pc met tranen in me'n ogen. Ik vind dit in een woordt nergens opslaan. ze pakken al onze traditie's af eerst al dat zeuren over zwarte pieten , nu dit. een groot deel van mensen in nederland die vuurwerk verkopen halen hun grootste inkomst 1 maand per jaar december! Ik ben iemand die dus de hele dag op straat staat nou nu kan dat niet meer. lekker zeg voor ik zelf vuurwerk kan kopen is straks nog geen vuurwerk te koop! straks moet ik nog de grens over om vuurwerk af te steken!

p.s. ik denk dat nu nog meer mensen illegaal gaan kopen

Jie

Registered User

De afgelopen jaarwisseling is voor miljoenen euro’s schade aangericht, vooral als gevolg van illegaal vuurwerk.

Kijk dat is nou de Nederlandse politiek ten top!!

Er is bekend dat illegaal vuurwerk de grootste schade aanricht dus wat doen we?

Juist, de dik betalende, vuurwerkliefhebbende papa en kinderen straffen.

Dit is net zo'n "butplan" als die ge-organiseerde oudejaarsvuurwerken. Ik denk namelijk dat dat een opgezet plan is: om eerst de burgers geen vuurwerk meer te laten afsteken, maar om ze te verleiden met een spectaculaire show van de overheid. Vervolgens zeggen ze "de animo valt tegen er komt geen hond kijken" en vervolgens wordt het van spectaculaire show naar kermis vuurwerk naar afschaffing. Mind my words!!

Ernie

Registered User
Nou, lijkt het mij toch ook dat de overheid behoorlijk wat belastingomzet mist 19% BTW afdragen van elk stukje vuurwerk tikt behoorlijjk aan. Een boost voor de economie wat de verkoop aangaat ! Wat een gezeik allemaal zeg. Laat ze hun energie stoppen in die echte criminelen die er op uit zijn de boel te verzieken !
Bah, ik walg echt van dit kabinet..... word tijd dat nederland massaal in opstand komt !:weird:

Sweet Laker

Registered User
Ik denk dat het voor de belastingscenten weinig uit zal maken. Mensen geven hun geld toch wel uit, is het niet meer aan vuurwerk dan wel aan een andere geldverslindende :p hobby.

Vind het erger dat men, zoals eerder al gezegd in dit topic, bekend is dat het vandalisme grotendeels door illegaal vuurwerk wordt veroorzaakt. En dat men dan vervolgens toch besluit om de 'normale' burger te pakken door de afsteektijden aan te passen. Of om, op de langere termijn, misschien zelfs vuurwerk te verbieden.

Het is ook niet moeilijk voor te stellen dat Nederlandse potten niet gebruikt worden voor vandalisme. Ze zijn zo duur dat je daar niet mee gaat lopen stunten (zeker Piet Modaal niet die niet meer als 50 tot 100 aan vuurwerk wil uitgeven) en het Nederlandse knalvuurwerk is zo onder de maat dat zelfs een pakje boter geen deukje laat zien als daar een kanonslag op afgaat.

Het is eerder zaak om dat vandalisme eens aan te pakken, want of je nou een lawinepijl of een baksteen gebruikt om een abri te slopen. Het effect blijft hetzelfde; het kost wederom ons als burger een hoop geld. En dáár moeten ze eens iets aan doen. Klopt die gasten die het nodig vinden om te slopen maar leeg en laat ons échte vuurwerkliefhebbers met rust.

Moontan

Moderator
Medewerker
Voorlopig geen andere afsteektijden vuurwerk

DEN HAAG (ANP) - Van een inperking van de afsteektijden van vuurwerk tijdens de komende jaarwisseling komt het niet. Minister Jacqueline Cramer (VROM) heeft dat dinsdag de Tweede Kamer gemeld.

Het kabinet wil de afsteekperiode beperken tot de uren tussen 18.00 en 02.00 uur na de miljoenenschade die de afgelopen jaarwisseling door vuurwerk werd aangericht. Volgens de bestaande regeling mag op oudjaar vanaf 's ochtends tien uur vuurwerk afgestoken worden.

Het kabinet schoof in mei een besluit voor zich uit om advies in te winnen, aangevuld met een peiling onder de bevolking. Mede op basis van advies zal het kabinet een standpunt innemen. Daarom zal een nieuw Vuurwerkbesluit niet meer voor de komende jaarwisseling in werking kunnen treden, aldus Cramer.

http://www.destentor.nl/algemeen/binnenland/3361142/Voorlopig-geen-andere-afsteektijden-vuurwerk.ece

jaspertjuh

Registered User
Ja precies, ik zou zeggen; geniet er dit jaar nog maar van!
Ik heb zo het voorgevoel dat na deze oud en nieuw alles anders gaat worden voor ons (de vuurwerkliefhebbers).

OerKnal

Registered User
Vuurwerkregels voorlopig ongemoeid
Uitgegeven: 1 juli 2008 18:44
Laatst gewijzigd: 1 juli 2008 18:48

AMSTERDAM - Vuurwerk afsteken mag de komende oudejaarsdag nog steeds de hele dag. Het kabinet is nog altijd van plan om de afsteekperiode in te perken naar 18.00 tot 02.00 uur, maar het gaat niet lukken om dat nog dit jaar te regelen.

Dat heeft minister van Vrom Jacqueline Cramer (PvdA) dinsdag aan de Tweede Kamer laten weten.

Uitstel

Het kabinet had een besluit over de afsteektijden in mei al uitgesteld. Een commissie onder leiding van de Nijmeegse burgemeester Thom de Graaf moet eerst advies uitbrengen.

Het gaat daarbij onder meer om de vraag hoe kan worden voorkomen dat handhaving van de nieuwe afsteekregels ten koste gaat van de inzet van de politie, terwijl die juist tijdens oud en nieuw hard nodig is. Ook wordt een enquête gehouden onder de bevolking naar 'het ervaren gevoel van onveiligheid'.

Schade

Vuurwerk afsteken mag nu op oudejaarsdag vanaf 10.00 uur. Het kabinet wil dat beperken vanwege de grote schade die tijdens de afgelopen jaarwisseling is aangericht als gevolg van vuurwerk.

http://www.nu.nl/news/1637182/11/Vuurwerkregels_voorlopig_ongemoeid.html

Bovenaan