Vuurwerkverbod nu definitief: compensatiepakket van 40 miljoen voor handelaren

AWG

Registered User
Er zijn meer rechtsgangen mogelijk AWG, het is oneerlijke concurrentie en het totaal verbieden in slechts één land binnen de EU is evt ook aanvechtbaar want ons land loopt dan te ver uit de pas en dat is rechtsongelijkheid.
ik tover dus zo effe twee opties uit de mouw en pretendeer niet ingelezen te zijn maar juristen kunnen het de overheid weldegelijk zeer moeilijk maken. Als iets ontvankelijk wordt verklaart kan het verbod in de ijskast tot er een uitkomst is.
Kunnen we nog wat verwachten vanuit het Immaterieel Erfgoed hoek?
kunnen zij niet zwart op wit eisen dat het bij deze eenmalige inperking blijft?

spoedwet.

en dan kan er ineens heel veel
en tegelijk heel weinig.

het europese hof gaat niet op de stoel zitten van de regeringen, alleen als het indruist tegen de rechten van de mens etc
(ben bang dat vuurwerk met oud en nieuw daar niet onder zal vallen).

misschien kunnen we een vuurwerkreligie beginnen..:unsure:

shinji

Moderator
Medewerker
Dan het compensatie pakket.
In maart, toen de bloemenhandel implodeerde heb ik er zelf mee te maken gehad. De overheid ging in onze situatie uit van omzetverlies. Voor 70% van het omzetverlies kregen we 70% uitgekeerd. Dit komt neer op een vergoeding van ongeveer 50%. Als ik nu zie dat het totale compensatie pakket voor de vuurwerkhandel 40 Miljoen bedraagt, dan denk ik dat, met een totale omzet van geschat 80 Miljoen, de vuurwerkbranche met dezelfde rekenmethode te maken krijgt.
Echter in ons geval konden we uitkijken naar een verbetering van de situatie, die er dan ook vrij snel optrad. De vuurwerkbranche heeft te maken met een uitzichtloze situatie en zou daarom nooit akkoord mogen gaan met deze regeling.
Aan de mannen uit de branche die aan de onderhandelingstafel zitten en meelezen zou ik nog willen meegeven dat de regering voor de agrarische sector een bedrag van rond de 700 Miljoen gereserveerd had, waarvan maar 250 Miljoen is aangevraagd. Ze hebben dus nog wat in kas.

Red Eagle

Registered User
Zwaar klote dit.
Heb nog steeds een kater en het gevoel dat ik in een hele slechte film zit.
De andere kant denkt al verder en vraagt zich af hoe het nu zit met vuurwerk uit het buitenland (Duitsland)
Je mag het dus wel invoeren en in bezit hebben??
Maar bij controle loop je dan kans boven de 25 kg alles kwijt te zijn?

AWG

Registered User
Zwaar klote dit.
Heb nog steeds een kater en het gevoel dat ik in een hele slechte film zit.
De andere kant denkt al verder en vraagt zich af hoe het nu zit met vuurwerk uit het buitenland (Duitsland)
Je mag het dus wel invoeren en in bezit hebben??
Maar bij controle loop je dan kans boven de 25 kg alles kwijt te zijn?

ja dat vindt ik dus ook niet echt duidelijk.
zoals ik het las gisteren is dat je het gewoon uberhaupt niet mag kopen dan mag je het ook niet in het bezit hebben lijkt mij..

rodepo

Registered User
Vanuit aangevoerde overwegingen. Volgende jaarwisseling kan het vanuit andere overwegingen zijn. Pin een politicus nooit op een uitspraak vast, ze wurmen zich er als een aal onderuit. En dan heb je de gemeentelijke verboden. Ik hoop voor jou dat je in een niet-stedelijk gebied woont met net een burgemeester zonder randstedelijke aspiraties en kapsones, want voor velen gaat het volgend jaar vrijwel zeker gewoon over naar een gemeentelijk verbod als de politiek dat niet weer landelijk afkondigt, vooral studentensteden zijn centrumlinks-bolwerken.
Ik woon in stedelijk gebied. Ik ga geen aanames meer maken voor volgend jaar qua gemeentelijke verbkotsen(ik ga het woord niet meer in mijn mond nemen) . Ik hou de gemeente partijen scherp en zie voor de rest wel hoe het loopt. Ik probeer gewoon van het positieve uit te gaan. Ik ben niet zo van zal wel ver..... komen.

joszie

Zilveren Member
je wil het niet aanvechten maar een klacht indienen (je beklag doen)dat is gewoon precies hetzelfde in een andere vorm gezegd.
je gaat naar de rechter met een andere mening dan de overheid heeft..
Er zit een wereld van verschil in iets aanvechten ( bij een rechter) of ergens een klacht indienen (je ongenoegen kenbaar maken). Bij de 1e heb je goede argumenten (feiten) nodig om kans te maken om iets te veranderen. Bij de 2e niet. Een klacht is een klacht, daar hoeft niet perse een vervolg actie achter te zitten.

joszie

Zilveren Member
misschien kunnen we een vuurwerkreligie beginnen..:unsure:
Ik ben direct voor. An sich is het mogelijk, alleen de erkenning kan lastig zijn.
Wellicht moeten we eerst een paar 100 jaar kruistochten organiseren en iedereen afslachten die anders denkt. Dan vind iedereen het na 1000 jaar wel een vreedzame religie en staje boven de wet.

Kijk maar naar het christendom.

AWG

Registered User
Er zit een wereld van verschil in iets aanvechten ( bij een rechter) of ergens een klacht indienen (je ongenoegen kenbaar maken). Bij de 1e heb je goede argumenten (feiten) nodig om kans te maken om iets te veranderen. Bij de 2e niet. Een klacht is een klacht, daar hoeft niet perse een vervolg actie achter te zitten.

maak je ongenoegen kenbaar.. het zal geen verschil maken..
breng het onder de rechter .. het zal geen verschil maken..

maargoed zal negative ninny wel weer zijn die het zegt ;)

AWG

Registered User
Ik ben direct voor. An sich is het mogelijk, alleen de erkenning kan lastig zijn.
Wellicht moeten we eerst een paar 100 jaar kruistochten organiseren en iedereen afslachten die anders denkt. Dan vind iedereen het na 1000 jaar wel een vreedzame religie en staje boven de wet.

Kijk maar naar het christendom.

kruistochten gingen over iets heel anders..
de moslims rukten op en de christenen vochten terug..
wij hebben die geschiedenis omgedraaid maar lees de boeken er maar op na we hadden allemaal arabisch gesproken hoor als het niet tegen gehouden was..
lekker zo,n sharia..
en maar afgeven op de christenen.. ;)

joszie

Zilveren Member
kruistochten gingen over iets heel anders..
de moslims rukten op en de christenen vochten terug..
wij hebben die geschiedenis omgedraaid maar lees de boeken er maar op na we hadden allemaal arabisch gesproken hoor als het niet tegen gehouden was..
lekker zo,n sharia..
en maar afgeven op de christenen.. ;)
Meh... ieder geloof in een of meerdere goden is bij voorbaat al kansloos, schadelijk voor kinderen en zou daarom direct verbannen moeten worden.

Behalve de god vh vuurwerk.

AWG

Registered User
Meh... ieder geloof in een of meerdere goden is bij voorbaat al kansloos, schadelijk voor kinderen en zou daarom direct verbannen moeten worden.

Behalve de god vh vuurwerk.

dat is uw mening en die mag u hebben ..
wij spreken elkaar voor Gods altaar..😶

Schuim

Moderator
Medewerker
Je zou maar salutes pompen ipv de kerkklok luiden. Oh wacht, dat doen ze in Spanje (en andere zuidelijke landen) dr gewoon bij naast! Heeeeerlijk.

goofygrunn

Registered User
je houdt niks tegen wat je niet wil tegen houden ..
dus grenzen gaan dicht of worden extra gecontroleerd. rutte en merkel zijn DIK that way....

Eerst maar eens zien en dan geloven, vind het te simpel dat we volgende week weer vrolijk naar een bios, museum, zwembad kunnen en dan rond oud en nieuw alle grenzen dicht omdat sier vuurwerk niet mag dit jaar. Zet dan ook direct een alcohol verbod in, wat flikker er een massale lockdown in met leger op straat anno 40/ 45. Men verwacht toch al dat er massaal nsb-er op staan.

petertje23

Registered User
Ik ben bang {aluhoedje alert} dat we er nog niet zijn met verboden en/of maatregelen om het publiek onder controle te houden.
Ondertussen gaat het om veel meer dan Corona alleen.

Mocht er volgend jaar toch nog vuurwerk verkocht mogen worden verwacht ik dat een groot deel van de winkeliers
de gok niet nog een keer aandurft {als de winkels nog bestaan}

AWG

Registered User
Ik ben bang {aluhoedje alert} dat we er nog niet zijn met verboden en/of maatregelen om het publiek onder controle te houden.
Ondertussen gaat het om veel meer dan Corona alleen.

Mocht er volgend jaar toch nog vuurwerk verkocht mogen worden verwacht ik dat een groot deel van de winkeliers
de gok niet nog een keer aandurft {als de winkels nog bestaan}

eindelijk.... 👍

3fire3boy3

Registered User
het is te hopen dat er met oud en nieuw toch veel vuurwerk wordt afgestoken, zodat het in ieder geval bij de politiek ook duidelijk is dat de Nederlandse bevolking geen verbod wil .
En het is nu ook belangrijk dat het probleem van de partijen vuurwerk waar geen opslag ruimte voor is dat dat goed in de media terecht komt.
bijv, ligt er ergens op een militair terrein 1000000 kilo, en zorgt de branche ervoor dat die informatie in de media terecht komt is te hopen dat mensen gaan klagen waardoor de overheid ermee in z'n maag zit.
Dit verbod moet de overheid zoveel kopzorgen opleveren dat ze er uiteindelijk zwaar spijt van krijgen.

Bovenaan