Vuurwerkverbod is zinloos en werkt averechts

Roeland FPM

FPM Filmer
Direct na de jaarwisseling is het ieder jaar raak. Dan klinkt naar aanleiding van de vele ongelukken met vuurwerk de roep weer om een algeheel verbod op consumenten-vuurwerk wettelijk te regelen. Op de spoedeisende hulp worden op 1 januari weer overuren gemaakt om alle vuurwerkslachtoffers te behandelen. Dit jaar zijn de oogartsen er vroeg bij met hun oproep om consumentenvuurwerk te verbieden. Tegen beter weten in, want duidelijk is dat zo’n verbod niet alleen politiek onhaalbaar is, maar waarschijnlijk ook averechts werkt. Veel ongelukken gebeuren juist met illegaal vuurwerk. De zware strijkers, vuurpijlen: halve bommen, die bovendien onveilig blijken bij het afsteken. Een verbod op het legale spul zal de illegale handel (simpel te betrekken vanuit België) alleen maar verder aanwakkeren.

Nu al worden dezer weken duizenden kilo’s aan illegaal vuurwerk in beslag genomen en volgens het Openbaar Ministerie zijn het vooral ook de handelaars in legaal vuurwerk, die zich schuldig maken aan deze praktijken. Je vraagt je dan wel af hoe het staat met de handhaving en waarom die vuurwerkhandelaren niet beter worden gescreend.

Maar los daarvan is de vraag of het wel zin heeft om juist het relatief veilige vuurwerk uit te bannen, waardoor ongetwijfeld het illegale circuit in flinke boost zou krijgen. De rotjes, duizenknallers en het siervuurwerk horen net als de oliebollen nu eenmaal bij ouderjaarsavond. Nog een paar dagen en (vooral) de vaders en zoons vergapen zich weer aan de grote vuurwerkpakketten en dan gaat er weer zo’n 65 miljoen over de toonbank aan knallers, huilers, spuiters en pijlspul. Gevaarlijk? Ach, als ouders hun kinderen er niet alleen mee laten en als alle gebruikelijke voorzorgen in acht worden genomen, valt dat allemaal wel mee. Tenminste voor het legale spul, dat tegenwoordig allemaal van licht kaliber is.

Neemt niet weg dat de oogartsen wel reden tot zorg hebben. Volgens het Nederlands Oogheelkundig Genootschap (NOG) raakten tijdens de jaarwisseling 2008/2009 24 ogen blind; vijftien daarvan moesten operatief worden verwijderd. Oogartsen behandelden rond de vorige oud- en nieuwviering 268 patiënten met 315 oogletsels door vuurwerk. Eenderde van deze ogen raakte dusdanig beschadigd dat er sprake is van blijvend letsel. In 35 procent van de gevallen was knalvuurwerk de oorzaak van de verwondingen. Siervuurwerk en vuurpijlen staan op de tweede en derde plaats als veroorzakers van letsel.

Alleen is niet bekend in hoeverre legaal dan wel illegaal vuurwerk het letsel hebben veroorzaakt. Ik schat dat het illegale spul – met een veel grotere explosieve kracht en onveiliger in gebruik - de meeste slachtoffers maakt. En dan ligt het voor de hand om eerst maar eens te beginnen de illegale import met meer kracht te bestrijden. Maar dat valt dan weer niet mee als er een buurland is, dat weliswaar formeel geen vuurwerk aan Nederlanders mag verkopen. In de praktijk werkt het dus niet en wat de politie jaarlijks in beslag neemt, is maar een fractie van wat er ons land binnen wordt gesmokkeld. Vuurwerk is big business, waar flinke winsten mee te behalen zijn.

De oogartsen vinden dat ondanks alle voorlichting en veiligheidsmaatregelen consumentenvuurwerk niet verantwoord is. „Het ‘gedogen’ van consumentenvuurwerk verdient maatschappelijke en politieke heroverweging”, aldus het NOG. Nogmaals vraag ik me af of het NOG hier wel rekening houdt met de rol van illegaal vuurwerk in het geheel. Uit de tijd dat ik in Den Haag woonde kan ik mij nog goed herinneren dat het echte zware, illegale vuurwerk bij wijze van spreken op elke hoek van de straat te koop was. Er circuleerden tal van namen en adresjes. Je bestelde bij de een en die betrok het weer bij iemand anders.

Het algeheel verbieden van consumentenvuurwerk is juridisch nog niet zo simpel. Want hoe definieer je vuurwerk? Als dat alles is waar kruit in verwerkt zit, dan moeten zelfs de sterretjes op de taart eraan geloven. En dan is ook het toch tamelijk onschuldig grondsiervuurwerk in de ban gedaan. En dan kunnen Chinese restaurants verder fluiten naar het al knallend inluiden van het Chinese Nieuwjaar.

Vorig jaar probeerde Groenlinks vergeefs zo’n vuurwerkverbod te lanceren, maar ving bot bij andere politieke partijen. Een burgerinitiatief organiseerde een petitie, maar daar is verder ook nooit meer iets van vernomen. Het wordt dus weer ouderwets druk bij de spoedeisende hulp van ziekenhuizen en opnieuw zal na oudjaarsnacht de roep klinken om maatregelen.
Mij lijkt dat er maatregelen mogelijk zijn, zonder een algeheel vuurwerkverbod. En dat is het massaal aanpakken van de handel in illegaal vuurwerk, het hele jaar door. En waarom spreekt de overheid België niet aan op het feit dat daar spul te krijgen is dat hier is verboden?

Maar vuurwerk hoort er gewoon bij op oud en nieuw, legaal en al. Dat daarbij altijd slachtoffers te betreuren zijn is een gegeven. Meestal gaat het goed, heel soms gaat het fout. Zelfs de gelanceerde kurk van een onhandig geopende fles champagne kan op oud en nieuw ernstig oogletsel veroorzaken.

Bron: http://www.pluspost.nl/vuurwerkverbod-is-zinloos-en-werkt-averechts/25709

joszie

Zilveren Member
Zeker een goed artikel, mooi om eens een ander geluid te horen. Ik ben erg blij dat de hetze tegen vuurwerk dit jaar enorm meevalt. Ik hoop dat het dit jaar meevalt qua ongelukken, aangezien ik niemand dat toewens, hoe stom ze misschien zelf zijn geweest door nalatig en dom gedrag.
Laten we er met zijn allen gewoon een mooi feestje van maken, zoals het hoort!

jetztgehtslos

Registered
Ik ben vóór een vuurwerkverbod.
En ze moeten met scherp schieten op al het rapalje dat het in zijn hoofd durft te halen het verbod te overtreden! :idea:

Leuk stukje om te lezen :)

bloodveins

Registered User
Vind het vooral goed dat er nu al aangegeven wordt dat er in het nieuwe jaar weer zat mensen zijn voor het vuurwerkverbod. Is die ze toch even mooi voor en zal dat dus ook minder animo vangen. Althans dat hoop ik.

GMP82

Zilveren Member
Vind het vooral goed dat er nu al aangegeven wordt dat er in het nieuwe jaar weer zat mensen zijn voor het vuurwerkverbod. Is die ze toch even mooi voor en zal dat dus ook minder animo vangen. Althans dat hoop ik.

Dat zou zo (kunnen) zijn als we wat meer publiciteit zouden krijgen. Dat is het grote probleem. Gal spuwen en negativiteit krijgt zonder enige moeite de mogelijkheid om landelijk te publiceren. Wij van vuurwerktraditie hebben diverse pogingen ondernomen, om (buiten internet om) landelijke publiciteit te vergaren, maar we komen er gewoon niet tussen!!

Dus dan zullen de meeste mensen de negatieve berichten wel horen en de positieve niet. Wat voor stemming zou dat opleveren? You do the math..

Maar goed, als we tenonder gaan, gaan we strijdend :blink1:

roelz

Registered User
Klopt helemaal givemepow(d)er, pers en hoernalis., sorry; journalisten willen helemaal geen positief vuurwerk verhaal, een uitzondering daar gelaten, uiteraard. Mensen die normaal met vuurwerk omgaan, die er een feest van maken met oudjaar en die al 20 jaar zonder ook maar het geringste brandwondje op te lopen O&N doorkomen; dat zijn geen sappige verhalen.
Het negativisme zit heel diep; een nieuwsbericht "14 jarige raakt vingers kwijt door vuurwerk"; blijkt dat er een metalen pijpbom gemaakt is met kruit uit vuurwerk. Die vingers zijn er niet afgerukt door het vuurwerk item zelf maar door ongelofelijk dom misbruik van vuurwerk. Maar het woord 'vuurwerk' is weer in verband gebracht met vreselijke verwondingen; terwijl dat misbruik van vuurwerk zou moeten zijn.
Nigeriaan doet aanslag met vuurwerk, weer zo'n l*lverhaal wat in latere berichtgeving word genuanceerd met PETN en chemicalien. Het kwaad is al geschied; veel burgers hebben al een verband in hun koppie met de woorden 'vliegtuig', 'aanslag', 'al qaida', 'vuurwerk' en 'moslim extremisme'. :mad:
De pers is onze grootste vijand denk ik wel eens.
Grtz, Roel. (gaat m'n aanstekers poetsen..) :blink1:

Bovenaan