'Vuurwerkverbod is onafwendbaar'

KoenL

Registered User
Artikel is afkomst uit de Trouw van maandag 19 december 2011

'Vuurwerkverbod is onafwendbaar'

Taskforce: Draagvlak voor traditie verdwijnt

Door: Bart Zuidervaart

Nederland is hard op weg om zelf een einde te maken aan de jaarlijkse vuurwerktraditie. Er zijn zwaardere bommen in omloop, die voor toenemende ellende en zeer ernstige ongevallen zorgen. Daardoor brokkelt het draagvlak voor het afsteken van vuurwerk in de samenleving steeds verder af.

Dat zegt coördinator Cees Meijer van de Taskforce Opsporing Vuurwerk Bommenmakers. De organisatie, een samenwerking tussen het Openbaar Ministerie, de politie en de stichting Consument en Veiligheid, maakt sinds vorige maand jacht op 'vuurwerkvandalen'.

Het illegale vuurwerk komt voornamelijk uit Oost-Europa. Volgens Meijer zijn de knallers 'zwaarder dan ooit'. Het gaat om lawinepijlen, cobra's, nitraatklappers en vlinderbommen. Vuurwerk dat van oorsprong bestemd is voor professioneel gebruik, maar alleen nog illegaal wordt weggezet door criminele organisaties in de Nederlandse consumentenmarkt.

Meijer zegt dat eeen vuurwerkverbod onafwendbaar is. "Als hufters op deze manier doorgaan met het fabriceren en afsteken van gevaarlijke bommen is er geen andere mogelijkheid. Het loopt uit de hand."

Oogartsen pleiten al langer voor het verbieden van consumentenvuurwerk. Enkele raadsleden van Groenlinks dienden een paar jaar geleden tevergeefs een verzoek hiertoe in bij het kabinet. Toenmalig minister Guusje ter Horst voelde daar niets voor, mede 'omdat er ongeveer evenveel Nederlanders voor als tegen een verbod op consumentenvuurwerk zijn; .

Volgens Cees Meijer zorgt het steeds gevaarlijkere vuurwerk ervoor dat een meerderheid inmiddels een verbod zou steunen.

Bron: Trouw, maandag 19 december 2011

Firewebs

kalender beheerder / fotograaf
Ook hier zeg ik: Ben je een echte vuurwerkfreak, leer dan Nederlands vuurwerk te waarderen.

Dat verbod gaat er NOOIT komen, want, dat geld wilt niemand missen.

Tevens ben ik voor een verbod op dit soort mensen en media.

Tony

Administrator
Medewerker
Ook hier zeg ik: Ben je een echte vuurwerkfreak, leer dan Nederlands vuurwerk te waarderen.

Dat verbod gaat er NOOIT komen, want, dat geld wilt niemand missen.

Tevens ben ik voor een verbod op dit soort mensen en media.

Roep dat niet te hard, het gaat immers maar om 65 miljoen euro waarvan de helft bij de staat terecht komt.
Dus het stelt helemaal niet zo veel voor.

ifeelfine

Registered User
zo mij een boel geld schelen, dus laat maar komen.

maar ff zonder alle gekheid, ik snap inmiddels best dat de gemiddelde non freak het helemaal gehad heeft met een klein percentage die de boel verziekt, goede lijden altijd onder de kwade dat was vroeger op school al zo en dat zal altijd zo blijven.

Of er een verbod komt betwijfel ik. Daarmee sturen ze ook de kleine middenstander die het al zo moeilijk heeft meteen het fallisiment in.

myrmidon

Registered User
een verbod op vuurwerk omdat er Verboden vuurwerk in omloop is, is dat niet een beetje krom? Maarja, er zit zo langzamerhand wel een kern van waarheid in met al die mongolen die niet weten wat ze doen..

zwelgje

Registered User
Dit wordt WEER een gevallentje de goede moeten onder de kwade lijden!!

Een voordeel hebben als vuurwerk liefhebbers wel, we betalen een vermogen aan belasting over het vuurwerk.
Vorig jaar hebben we 65.000.000 euro aan vuurwerk gekocht, dat is toch al snel goed voor 10.000.000 euro belasting geld.

Ik moet wel zeggen dat het "vuurwerk" uit Polen naar mijn idee geen vuurwerk meer is. Oud en nieuw is een feest voor iedereen, dus hou rekening met elkaar (kinderen, oudere mensen en dieren)

Op deze manier ben ik bang dat ik het nog ga mee maken dat er geen vuurwerk meer verkocht mag gaan worden in Nederland.

DJ-ArSoN

Registered User
een verbod op vuurwerk omdat er Verboden vuurwerk in omloop is, is dat niet een beetje krom?
Dat is inderdaad krom, maar helaas beginnen we eraan te wennen dat er om kromme redenen bepaalde zaken besloten/verboden worden in ons landje. Zo ook met onze hobby dus. Vooral de zin "het draagvlak verdwijnt" is helaas waar. Ieder jaar is er weer gezeik en het wordt steeds erger, althans zo zien veel mensen dat. De goeden zullen weer onder de kwaden moeten lijden.

ifeelfine

Registered User
haha zelgje met de 7 miljard die volgend jaar weer extra bezuinigd moet worden maakt 10 miljoen belasting geld ook niet zo veel meer uit denk je ook niet?

ifeelfine

Registered User
zelfs ik merk dat mijn passie voor het afsteken van consumentenvuurwerk aan het verminderen is door dit gezeik.

aan de ene kant denk ik van jullie willen zieken en zeiken, nou dan zou ik jullie een reden geven om te zeiken. Aan de andere kant heb ik ook zo iets van qua financiën is dit je laatse jaar dat ik nog echt uit kan pakken, en daarna zien we het wel.

boozebelly

Registered User
...Er zijn zwaardere bommen in omloop, die voor toenemende ellende en zeer ernstige ongevallen zorgen. Daardoor brokkelt het draagvlak voor het afsteken van vuurwerk in de samenleving steeds verder af.

Hier ben ik het volledig met deze man eens. Wij kunnen wel redeneren dat het illegale vuurwerk alleen maar toe zal nemen bij een verbod, maar de gemiddelde Jan Doedel die zich er verder nooit mee bezig houd redeneert niet zo.
Het draagvlak neemt inderdaad af door de overlast die word veroorzaakt door het illegale spul en hoe meer burgers zich tegen vuurwerk keren, hoe groter de kans dat politieke partijen uit populistisch oogpunt die groep naar de mond gaan praten om stemmers te winnen.

En zeg eens eerlijk, hoeveel mensen lezen dit hier op het forum terwijl ze het overlast veroorzakende vuurwerk als vlinders, Cobra's, lawinepijlen e.d. al in huis hebben liggen...?
Nou ga ik niet beweren dat ik een heilige ben, maar de laatste twee jaar heb ik geen zin meer in die rommel, stook ik enkel nog legaal en de reacties van de buurt zijn daardoor in mijn ervaring alleen maar positiever geworden.
Als ik het illegale achterwege moet laten om mijn steentje bij te kunnen dragen aan het in stand houden van onze geliefde traditie, dan moet dat maar.
Maarrrr.... als er ooit echt een verbod zal komen op particulier vuurwerk, dan zal ik daarentegen wel weer elders aan mijn 'overlastveroorzakende' spul moeten komen, want kruitsnuiven zal ik, alhoewel de echte oud & nieuw sfeer zoals wij hem gewend zijn dan natuurlijk zo dood als een pier zal zijn.

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Niet om het een of ander hoor.
Maar zegt meneer Cees Meijer nou niet, dat het Taskforce Opsporing Vuurwerk Bommenmakers gefaald heeft?

Boyjeroen

Registered User
Elk jaar weer de zelfde discussie. Ik vind vernielingen door vuurwerk ook niet kunnen, maar om daar dan gelijk ook maar weer de discussie over een algeheel vuurwerk verbod te beginnen vind ik een stap te ver. Hoe dan ook komen die mensen echt wel aan hun illigale klappers en ik voorzie juist een toename ervan. Zolang er nog steeds een schengen bestaat (vrij vervoer van personen en goederen) en een pakkans aan de grens van slechts 5% zijn er mensen die dat risico willen nemen. In mijn inziens zullen dat een stuk meer gaan worden als ze niet meer in NL legaal aan hun vuurwerk kunnen komen. Je bent als regering de regulatie kwijt, meer en meer gaat het illegale in, wat nagenoeg niet te achterhalen is. Kijk maar eens naar de hard-drugs daar kan je ook op bijna elke hoek van de straat aankomen en toch is het verboden en iedereen weet dat het er is.

sw0rdys

Registered User
Een verbod zal niet goed doen tegenover "bommen" zolang er fop en fun artikelen als sterretjes blijven bestaan, blijven er bommen komen, ik kan mij goed voorstellen als er een verbod komt dat ik zelf ga proberen vuurpijlen te maken, natuurlijk heel gevaarlijk maar ik kan het anders niet missen, of 10 minutjes rijden en ik kan weer gewoon vuurwerk kopen? ik denk als je er een verbod op zet dat het niet weg gaat, je stopt het alleen dieper weg.

En wat ik dan ook wel eens denk, hiermee laat je mensen mischien niet helemaal voor hun mening uitkomen, maar zeg wat tegen mensen met vuurwerkbommen ect... voorbeeld, er meld zich iemand op het forum die begint over cobra's, bommen ect... ipv te zeggen dat het hier niet besprokken word vertel hem dat het eigenlijk dom is waar die op dat moment mee bezig is, dat het niet stoer is.
En stel dit zou ieder echt groot forum doen, dan drijf je die mensen wel in een hoekje, en zo zien de mensen, media, politiek vanzelf dat het ook niet gewaardeerd word vanuit de vuurwerk wereld.

hindoerol

Registered User
:crying:denk alleen dat de mensen die die bommen maken het helemaal geen reet uitmaakt of het vuurwerk afgeschafd word. meeste zullen die bommen toch wel afsteken.

Moontan

Moderator
Medewerker
Onze grote vriend Rietveld kan het toch niet laten:

19 december 2011, 11:46
GROENLINKS WIL VUURWERKVRIJE ZONES

GroenLinks in Den Haag wil vuurwerkvrije zones instellen. Volgens raadslid David Rietveld is oud en nieuw voor heel veel mensen geen feestje door het oorverdovende vuurwerk. Met vuurwerkvrije zones bij verzorgingshuizen en winkelcentra wil hij oudere mensen tegen extreem harde knallen beschermen. Op die manier kunnen ze met een gerust hart de oliebollen in huis halen, stelt Rietveld.

Tony

Administrator
Medewerker

GroenLinks in Den Haag wil vuurwerkvrije zones instellen. Volgens raadslid David Rietveld is oud en nieuw voor heel veel mensen geen feestje door het oorverdovende vuurwerk. Met vuurwerkvrije zones bij verzorgingshuizen en winkelcentra wil hij oudere mensen tegen extreem harde knallen beschermen. Op die manier kunnen ze met een gerust hart de oliebollen in huis halen, stelt Rietveld.

Geen enkel probleem mee. Ziekenhuizen, bejaardehuizen etc. vrij houden van vuurwerk.

boozebelly

Registered User

Kijk, dit zijn nou voorstellen waar ik wel weer mee kan leven. In plaats van lukraak brullen om een totaalverbod, nu eens een beetje een doordachte opmerking van die Rietveld.
Ik vraag mij alleen af hoe ik dat dan later moet doen als ik oud en slecht ter been ben. Wie brengt mij dan meerdere malen per dag tot buiten de stookvrije zone?

michel0911

Registered User
:crying:denk alleen dat de mensen die die bommen maken het helemaal geen reet uitmaakt of het vuurwerk afgeschafd word. meeste zullen die bommen toch wel afsteken.

Precies, daar gaat het ook om.

Ze associëren "zelf bommen maken" met vuurwerk. Waarom is heel simpel, punt één omdat het altijd speelt rond oud en nieuw, puntje 2 is dat het op een hele vieze manier in het nieuws gebracht wordt zodat het bij de "non-freaks" overkomt alsof het VUURWERK ZELF daar schuld aan is..... Oftewel een beeld creëren wat er niet is...

Dat ze het probleem "zelf bommen maken" en dat er best veel vuurwerk uit het oosten komt niet kunnen tegenhouden is nog geen reden om een vuurwerkverbod in de voeren. En trouwens, dat oostblok vuurwerk komt toch wel het land in als vuurwerk wordt verboden, dat hou je toch niet tegen, terwijl dat laatste nou juist het probleem is. Je houdt altijd zieke mensen die zelf iets in elkaar knutselen, maar geef daar het vuurwerk niet de schuld van.

Waarom laten ze de wijkagenten niet de wijk doorwandelen op 31 december en wellicht 1 x in de week in de weken voor oud en nieuw, en als die iets illegaals zien of horen dan moeten ze die gasten kunnen bekeuren en doorgeven aan de politie. Kost even wat geld om de wijkagenten te instrueren wat illegaal is en wat niet (is eigenlijk heel makkelijk, alles wat harder gaat dan een zondagochtend scheet is illegaal), maar dan pak je het echte probleem wel aan.

Bovenaan