'Vuurwerkverbod is onafwendbaar'

vegetto

Registered User
Ik hoop dat dit verbod er nooit door heen zal komen. Maar dit soort plannen/ideeen komen er alleen maar omdat er mensen zijn die niet normaal met vuurwerk om kunnen gaan. Vuurwerk op ruiten plakken of mensen en dieren mee bekogelen en noem maar op. Ja dan ga je dit soort plannen in de hand werken. Dit soort mensen gooien onze glazen in want alles word over 1 kam gescheerd helaas.

blackpowder

Registered User
http://www.freakpyromaniacs.com/for...an-vuurwerk-houden-met-name-rond-10-00-a.html
Als je in deze tread sommige reacties leest als in van ze hebben pech gehad dan kan ik me voorstellen dat mensen er ook minder voor gaan openstaan als je mensen er mee lastig valt

Als we met zn allen eens wat toleranter naar elkaar toe doen en elkaar met respect behandelen dan is de overlast voor sommige mensen al weggenomen.
Als europa nu eens zijn best doet om de regelgeving op orde te krijgen ook voor de oost europese landen dan komt het zwaardere spul niet meer daar vandaan.
En als we eens in Nederland niet zo Kneuterig gaan doen met zn allen maken we er misschien nog iets heel moois van hier.

Mr_Mascleta

Registered User
Het probleem is dat de opsporingscapaciteiten van de politie niet meer toereikend zijn; zie alle andere misdrijven en de aangiftes die blijven liggen. Nu het vuurwerk; lees die enkele zieke geesten met hun Cobra's en in procenten misschien 2% zal beslaan, gaan ze over om over te gaan tot een totaal verbod. Dit getuigt van pure wanhoop vanuit de positie van o.a Taskforce en alle andere die groeperingen die zich hiermee bezig houden. Als men zich concentreert op diegene die het verknald en daar hun actie op uitvoeren, maar nee hoor we pakken ze allemaal, dus ook de papa's die met hun kinderen leuk het jaar uit willen knallen. Ik vind het bijzonder laf, kortzichtig en getuigt van een blinde vlek vanuit justitie. Helaas zien we dit niet alleen terug in ons aller hobby, maar helaas een vast te constateren feit bij vele vele zaken binnen Nederland.
Daarom blijf ik roepen kom in opstand en laat een tegengeluid horen, want dit kan niet verder, want al die onzinberichten, dat laten wij ons toch niet aanleunen; of toch wel?

Tony

Administrator
Medewerker
Vanmorgen werd ik gebeld door de redacteur van het reformatorische omroep of ik wilde reageren op het nieuwsbericht van de Heer Cees Meijer dat een vuurwerkverbod niet meer tegen te houden is. Na 5 minuten denken heb ik besloten om dit wel te doen. Ik ben niet gek op cameras, althans niet die op mij gericht zijn en dat was dus hier wel het geval. Het ging namelijk om een video interview.

De mannen zijn langs geweest en ik heb mijn verhaal kunnen doen. Helaas komt juist niet het gene naar voren wat zo belangrijk was en waar ik een foutje maakt en een klein beetje over me woorden struikelt staat er wel in. Ik zeg niet dat de mannen dit bewust hebben gedaan want ze waren het compleet eens met de argumenten die ik naar voren bracht, het is alleen wel jammer.

Ik vind het zo verschrikkelijk om mezelf te zien en horen praten en daarbij is het niet geworden waarop ik hoopte waarna ik besloten had om dit filmpje eigenlijk niet te laten zien. Maar ik doe het toch maar zodat ook jullie weten dat we ook hier proberen om vuurwerk positief te berichten.

Gisteren heb ik overigens ook contact gehad met de mannen van Panorama die ons afgelopen Maart in valencia hebben gevolgd. Ze snapten het helemaal alleen zijn ze al bezig met de Januari nummers en konden ze niks meer met December doen ivm deadlines en dergelijke.

Film van vanavond vind je hier: http://www.reformatorischeomroep.nl/media_archief/ro-nieuwsbulletin_1/19-december_2233/

Pancake77

Registered User
idd omdat er zoveel overlast van illegaal vuurwerk is heeft ie het heldere idee om consumenten vuurwerk te verbieden.
Ik snap nog steeds het verband niet, ik snap wel het verband dat als je het consumentenvuurwerk verbied het illegale alleen maar zal toenemen.
Met hun oplossing snijden ze zichzelf alleen maar in de vingers, laten we het maar verbieden dan is het probleem poef weg.

zelfde idee bij het de wietpas..

Laten we een pasje invoeren en dan is de vraag vanuit België, Duitsland, Frankrijk poef weg... ik zelf woon in het gebied waar Maastricht een wietboulevard wil inrichten, jaja geen woon maar wietboulevard!

Nederlandse overheid -> we kunnen het niet aan -> hop verbieden of dit enigzins logisch is, is niet belangrijk en de gevolgen baggetaliseren ze zonder er over na te denken.

Laatst bewerkt:

KoenL

Registered User
Sluit me aan bij de rest, prima stukje. Eindelijk een medium dat de liefhebber laat spreken. Dat werd tijd.

Ik snap niet helemaal waar Cees zijn uitspraak op baseert. Ja er zijn in de media misschien meer geluiden die wijzen op een vuurwerkverbod, maar denkt de burger er dan ook zo over? De poll op de website van het AD zegt in ieder geval iets heel anders:

Een vuurwerkverbod in Nederland:
- Goed idee, 17.699 stemmen (48%)
- Onzin, 19.123 stemmen (52%)
Totaal stemmen: 36.822

Bron: www.ad.nl

Een beste onderzoekspopulatie op basis waarvan je best een realistische uitspraak kan doen. Nederland zit niet te wachten op een vuurwerkverbod. Zet in op de opsporing van vandalen, nog niet de helft is van de ellende is van Youtube af dus er is werk aan de winkel. Pak de relschopper, pak de vandaal, maar blijf van de vaders af die met hun kids vuurwerk afsteken, blijf van de liefhebber af die vuurwerk waardeert, blijf af van de vuurwerktraditie.

Laatst bewerkt:

mickeyzegtboem

Registered User
+ 1 voor je post koen.

Doe ons en je medefreaks een plezier en stuur deze post zo naar meneertje Cees met een CC naar de dagbladen....
Hebben ze weer iets wat hun schrijfsels en vertelsels weerlegt, waar ze vervolgens lekker NIETS mee doen...

Jur asic

Registered User
Een verbod op consumenten vuurwerk zou er alleen maar voor zorgen dat je gedwongen wordt naar de illegale handel te gaan.
Het werkt dus de illegale handel in het voordeel.
Daarnaast zou de overheid al die btw mislopen ( vele miljoenen ).
Als vuurwerk in Nederland verboden wordt ga ik oud en nieuw in het buitenland vieren, bijv. in Polen.
Ook denk ik dat er dan geen vuurwerkhandel meer over blijft in Nederland.
Het buitenland doet het beter, door meer vrijheid te geven gaan mensen er beter mee om, in vele landen krijg je makkelijk een vergunning om tijdens een feest, verjaardag, trouwerij vuurwerk af te steken.
En je hoort nooit dat er gekke dingen gebeurt waren.

GMP82

Zilveren Member
Top Tony, dat je deze kans aangegrepen hebt...

Ik heb vanmorgen deze column geschreven, verschijnt als het goed is nog op website van vuurwerktraditie:

Het is weer december
Het is weer december, de Sint is het land alweer uit, kerst is in aantocht en daarna maken we onszelf op voor een feestelijke afsluiting van het jaar. Voor velen een feestelijke afsluiting met vuurwerk. Voor de een een traditie, waar halsreikend naar uitgekeken wordt, voor de ander een bron van ergernis en frustratie. En de discussie hieromtrend is een onderwerp, wat helaas óók tot een traditie lijkt uit te groeien. De anti-vuurwerk-lobby is alweer in volle gang, in columns, blogs, kranten, internetpolls en hier en daar zelfs op (internet-)radio en/of (internet-)TV.

Zware dreunen
Het is uitgebreid in het nieuws geweest; het land wordt overspoeld door illegaal knalvuurwerk - al dan niet per post verstuurd - uit o.a. het oostblok. De zware dreunen die nu al zo nu en dan de rust verstoren, zijn hier een illustratie van. Er wordt gewaarschuwd voor de zwaarte (let wel, de zwaarte, niet dezelfde uitwerking) van een handgranaat. Een gegeven dat helaas door een kleine groep hersenlozen aangegrepen om zoveel mogelijk overlast en schade te berokkenen.

Daarnaast is er een groep, zo mogelijk nog dommer dan de vorige, die zelf "vuurwerk" fabriceren of modificeren, om nog meer schade te kunnen berokkenen.

Deze wantoestanden zijn ieder weldenkend mens (dus ja, ook voor de overgrote meederheid van vuurwerkminnend Nederland) een doorn in het oog.

Dus even resumerend: VERBODEN VUURWERK en ZELFGEMAAKTE EXPLOSIEVEN zorgen voor veel SCHADE en OVERLAST. Geen speld tussen te krijgen, ga ik ook volledig in mee en valt met geen woord - nee met geen enkel argument - goed te praten.

Handhaving
Nu is er gelukkig de handhavende macht, die dit jaar zelfs de "Taskforce Opsporing Vuurwerk Bommenmakers" heeft opgesteld. Mijns inziens een goede ontwikkeling. Er wordt actief gezocht naar de reeds eerder genoemde hersenlozen, die hun wanprestaties zelfs als zijnde een trophee, zelf op het internet zetten. Er is tevens het een en ander in werking gesteld om, als er daders gepakt worden, deze ook zwaarder te kunnen straffen dan een weekje vegen. Nóg een (zeer) goede ontwikkeling!

Nu is er een klein probleem. Want onze hardwerkende heren in het blauw, hebben nog wel meer te doen dan alleen vuurwerkvandalen in de kraag vatten. Immers zien we ook graag, dat de wat grotere criminelen voor het gerecht verschijnen. Daar heeft men de handen ook meer dan vol aan. Want ook dat is een terugkerend onderwerp, er is een eeuwig en chronisch tekort aan blauw op straat, ze hebben teveel administratieve lasten, er wordt bezuinigd, etc. etc. Het voert te ver om daar hier verder uitgebreid op in te gaan, maar mijn punt moge duidelijk zijn: Er is onvoldoende mankracht om alle illegale handel, het illegaal afsteken, het illegaal fabriceren van en het slopen met vuurwerk volledig te controleren en te handhaven.

Nu wordt er jaarlijks geroepen, recent zelfs aangehaald door Taskforce coördinator Cees Meijer, (mogelijk uit frustratie?) dat een totaalverbod op vuurwerk de enige oplossing is/lijkt. Nu is mijn vraag, als de politie - HELAAS! - geen mankracht heeft om op dit moment het illegaal importeren dan wel het illegaal afsteken van vuurwerk in kan dammen, wat verwacht je dan aan verbetering als er een totaalverbod komt? Een totaalverbod leidt logischerwijs tot een toename van de illegale handel. En was het nou juist niet de illegale handel die we terug wilden dringen?

Een totaalverbod slaat de plank volledig mis. Immers, hetgeen dat veruit de meeste overlast en schade veroorzaakt, IS ALLANG VERBODEN! Het is mij volstrekt onduidelijk wat er dan voor meerwaarde uit een verbod op onschuldig siervuurwerk verwacht wordt.

Milieu?
Er zijn de afgelopen jaren uiteraard meer argumenten vóór een vuurwerkverbod gepasseerd. Het milieu zou daar één van zijn. Ok, ik kan niet weerleggen dat vuurwerk belastend is voor het milieu. Evenmin dat uw autorit naar het werk en het vliegtuig naar uw vakantie-oord schoon te noemen zijn. Maar als alternatief voor het particulier vuurwerk afsteken van vuurwerk, kwamen de verbodsvoorstanders met het voorstel om een aantal landelijke shows te verzorgen. Nobel idee, maar is dat vuurwerk (op veel grotere schaal!!) dan opeens niet vervuilend meer? Daarnaast is de praktische onuitvoerbaarheid een nog groter obstakel. Er zijn simpelweg niet genoeg gecertificeerde vuurwerkers om dit op die schaal uit te voeren.

Slachtoffers
Nog een (zéér) vervelend bijverschijnsel van het afsteken van vuurwerk, is dat "het wel eens mis gaat". Laat ik voorop stellen: elk slachtoffer is er één teveel. Echter blijkt vaak, dat "het mis gaat" door onkundig gebruik door het slachtoffer zelf of door een onkundige omstander. Al dan niet met drank of andere verdovende middelen in het spel. Ook hier is het zwaardere illegale vuurwerk de grootste boosdoener, als het om zwaar letsel gaat. Het kleinere letsel komt vaak door baldadig afsteken, onoplettendheid of fout gebruik. Dat laatste komt dan weer door gebrekkige voorlichting. Zolang de "verzwaarde fles" voor vuurpijlen nog als standaard advies gegeven wordt, denk ik dat er nog winst te behalen valt.

Oplossing?
Uiteraard heb ik ook niet alle wijsheid in pacht, maar naar mijn bescheiden mening, zouden de negatieve gevolgen van vuurwerk zodanig beperkt kunnen worden, dat eenieder (afgezien van de beroeps-azijnzeiker) zich zal kunnen vinden in de wijze waarop we de oudejaarsviering vieren, mét vuurwerk voor de particulier.

Zet 200% in op initiatieven zoals de genoemde Taskforce. Maak specifiek jacht op het zeer zware illegale knalvuurwerk. Aangezien dit DE bron is van overlast, vandalisme en zwaar letsel. Een noot voor de overheid; hier moet dan wel in worden geïnvesteerd, bijvoorbeeld met de inkomsten die het rijk verwerft door de verkoop van consumentenvuurwerk. Ideetje?

Maak mensen bewust van de gevaren van foutief gebruik van vuurwerk. Ban de combinatie van vuurwerk met alcohol/drugs! Geef voorlichting op scholen, sportclubs, etc. Desnoods met behulp van vrijwilligers, want die zijn er in vuurwerkminnend Nederland echt wel te vinden, het moet alleen worden gecoördineerd. Verplicht de verstrekking van beschermende veiligheidsartikelen (aansteeklont, vuurwerkbril, vuurwerkstandaard, pijlenstandaard) op kosten van de vuurwerkimporteurs/winkeliers. Zij zijn immers verplicht om veilige producten te verkopen.

En last but not least; er moet een omschakeling komen in het gedrag van mensen. Het is niet stoer om dingen te slopen. Het is niet stoer om naar elkaar te gooien of op elkaar te schieten met vuurwerk, laat staan dat je dit doet naar hulpverleners. Een hardere knal maakt je echt geen "grotere jongen". Er dient een mentaliteitsverandering te komen, maar dat probleem gaat zoveel verder, dan vuurwerk alleen. En ohja, klaag gerust en met alle reden over vuurwerkvandalisme, illegaal vuurwerk en asociaal gedrag. Belt u alstublieft de tiplijn als u daar last van heeft. Maar gun iemand het plezier om 31 december 10.00 tot 1 januari 02.00 zijn legale, in Nederland gekochte en gekeurde vuurwerk af te steken. Verdraagzaamheid heet dat.

Laatst bewerkt:

Mr_Mascleta

Registered User
Mede forum genoten, vandaag de knoop doorgehakt en besloten om dan maar het initiatief te nemen om in contact te treden met het Taskforce team vuurwerk. Ik heb gebeld met het KLPD en kon de voice mail ingesproken van de heer Cees Meijer en ik hoop werkelijk dat hij het aandurft om in debat te gaan met ons als hobbyisten en liefhebbers.
Nu is mijn oproep wie doet ermee om zoveel mogelijk actie te kunnen ondernemen. Ik denk aan handtekeningenactie, petitie en ga zo maar door. Wat een totaalverbod, laten we dat gebeuren?
KOM IN OPSTAND EN LAAT JE STEM HOREN!

P.S wat dacht je van burgerplicht, als wij iemand zien lopen met bijv Cobra's6 of alle andere BSC vormen ff bellen toch?

Laatst bewerkt:

GMP82

Zilveren Member
Mede forum genoten, vandaag de knoop doorgehakt en besloten om dan maar het initiatief te nemen om in contact te treden met het Taskforce team vuurwerk. Ik heb gebeld met het KLPD en kon de voice mail ingesproken van de heer Cees Meijer en ik hoop werkelijk dat hij het aandurft om in debat te gaan met ons als hobbyisten en liefhebbers.
Nu is mijn oproep wie doet ermee om zoveel mogelijk actie te kunnen ondernemen. Ik denk aan handtekeningenactie, petitie en ga zo maar door. Wat een totaalverbod, laten we dat gebeuren?
KOM IN OPSTAND EN LAAT JE STEM HOREN!

P.S wat dacht je van burgerplicht, als wij iemand zien lopen met bijv Cobra's6 of alle andere BSC vormen ff bellen toch?

Initiatief voor een debat is altijd goed... let wel, het is geen persoonlijke hetze tegen meneer Meijer, de hetze is tegen non-argumenten voor en de onzinnigheid (en contra-effectiviteit) van een verbod.

Mr_Mascleta

Registered User
Nee maar zo zie ik het ook niet hoor GMP, hij is de belangenbehartiger, aanspreekpunt voor justitie in deze. Nee het is de bedoeling om bijvoorbeeld ala het Lagerhuis een goed en onderbouwend debat te gaan voeren niet alleen met de heer Cees Meijer maar wie weet ook met Ivo Opstelten en wie er nog meer over gaan. Meenemend wat ik al eerder schreef, handtekeningen, tegenargumenten, beelden en alles wat bruikbaar is om het te verstevigen. Ik ben er klaar voor, ik hoop met mij vele anderen.

Bovenaan