Vuurwerkverbod Hilversum van tafel

D

Deleted member 17038

Guest
Bovenstaand artikel met foto van Peter van der Sluijs. Dat zie je meteen :hehe!:

petertje23

Registered User
Mooi stukje dat laatste!

En hoppa, nu uit alle gemeentes met verboden een proces aanspannen en kijken of er nog wat terug gedraaid kan worden.

joszie

Zilveren Member
Voor nu veilig, maar reken maar dat Broertjes nog wel iets gaat verzinnen. is het niet voor dit jaar, dan wel voor volgend jaar!

Ik ben erg benieuwd op gronden waarvan een burgemeester een verbod mag instellen.

Moontan

Moderator
Medewerker
Broertjes: we dachten het juist goed te doen

HILVERSUM - „We hebben er expres voor gekozen om het vuurwerkverbod door het hele college te laten dragen, zodat de democratische dekking voor dit besluit zo breed mogelijk was. We dachten het juist goed te doen. Het is heel opmerkelijk dat de rechter dat nu juist van tafel heeft geveegd. Wat mij betreft is het gecentimeter.”

Dat zegt burgemeester Pieter Broertjes van Hilversum over de uitspraak van de rechter, die het vuurwerkverbod op procedurele gronden doorstreepte. Volgens de rechter had alleen de burgemeester zo'n besluit mogen nemen en komt dat de wethouders niet toe. Daarom moet er een nieuw besluit komen. Het gevolg is dat het vuurwerkverbod in Hilversum dit jaar niet doorgaat.

„Ik heb helemaal geen hekel aan vuurwerk. Ik heb het vroeger zelf ook afgestoken met mijn kinderen. Maar in deze functie kijk ik achter de schermen en zie ik wat een enorme overlast er elk jaar door ontstaat. In geen enkel land in de wereld gaat het zoals in Nederland. Ik wilde een lans breken voor al die mensen en dieren die wel lijden onder het geknal.”

Broertjes is niet van plan om via een noodverordening alsnog een verbod op vuurwerk in het centrum af te dwingen voor dit jaar. „Ik wil er geen wedstrijdje van maken. Bovendien wil ik steun van de gemeenteraad hebben en dat gaat nu niet meer lukken.”

Hilversum gebruikte een modelverordening van de Vereniging Nederlandse Gemeenten. „Meer gemeenten in het land hebben dat gedaan. Er zijn er volgens mij nu 32 met een soort van vuurwerkverbod. Het kan goed zijn dat zij een eventuele rechtszaak ook op dezelfde grond verliezen. Er hebben vrijdag al burgemeesters gebeld over de stand van zaken.”

pieter+broertjes.jpg

http://www.telegraaf.nl/binnenland/23472802/__Broertjes__opmerkelijk_besluit__.html

magnolia

Registered User
ben jij ff blij Fred .
deze demon moet verdreven en bestreden worden .
dus knal er lustig op los Fred .
En als je het helemaal goed wil doen vraag je Mike met een giertaken achter zijn auto vol wijwater door de stad heen te rijden .
dat zal ze leren . :tounge:

Moontan

Moderator
Medewerker
De gemeente van Hilversum kondigde het met veel bombarie aan: met Oud en Nieuw geldt een vuurwerkverbod in het centrum van de stad. Maar door een procedurele fout zegt de rechter vandaag dat het toch mag. De uitspraak geldt alleen voor Hilversum, maar heeft mogelijk ook gevolgen voor andere gemeenten.
Volg nu live het nieuws op http://www.rtlnieuws.nl.

Z@P

Registered User
Wat mij betreft wordt er dit jaar meer vuurwerk dan ooit afgestoken in Hilversum. Dan kunnen we niet alleen Broertjes een poepie laten ruiken, maar ook de linkse media op het Mediapark. Die willen al jaren een einde maken aan de vrijheid van Nederlanders om op Oudjaarsdag vuurwerk af te steken, net zoals ze ieder jaar weer proberen Zwarte Piet af te schaffen. Dat gaat mooi niet gebeuren.[/B]http://www.dagelijksestandaard.nl/2014/12/rechter-maakt-gehakt-van-vuurwerkverbod-hilversum/2/

waarom nou weer alleen linkse media de schuld te geven, ja er komt veel negativiteit uit die hoek maar rechts doet er net zo goed aan mee. De vuurwerkhaat komt van alle kanten. Kijk de telegraaf bijvoorbeeld die altijd berichten negatief over vuurwerk over de reacties daar maar niet te spreken en dat is niet bepaald een linkse krant te noemen...

Maargoed ik ben blij voor iedereen in Hilversum, dit bied perspectief!

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Laatst bewerkt:

blackpowder

Registered User
Technisch gezien heb je nog links en rechte partijen. Maar zodra het om een akkoord in de 2e kamer gaat gaan ook bij hun alle idealen overboord.... #poliktieke modus uit.

Moontan

Moderator
Medewerker
VNG bestudeert gevolgen uitspraak vuurwerkverbod in Hilversum

Op 19 december deed de voorzieningenrechter uitspraak over de het vuurwerkverbod in gemeente Hilversum. De rechter heeft het gewijzigde aanwijzingsbesluit geschorst. De VNG is verrast door deze uitspraak en gaat deze bestuderen.

In de ogen van de rechter is niet het college het bevoegde orgaan om dit besluit te nemen, omdat het in zijn ogen een kwestie is van openbare orde en veiligheid. Volgens de rechter is de burgemeester dan het bevoegd orgaan. Deze bevoegdheid is nu niet op deze wijze geregeld in de (model)-APV.

Reactie VNG
De VNG is verrast door deze uitspraak en gaat deze bestuderen.

Voor de langere termijn beziet de VNG of, en zo ja hoe, de model-APV aangepast moet worden.
Daarnaast bekijkt de VNG of er realistische alternatieven zijn om met deze uitspraak van de rechter toch nog iets te kunnen doen aan vuurwerkoverlast tijdens Oud en Nieuw door middel van vuurwerkverboden.
Hierover informeert de VNG u zo spoedig mogelijk. .

http://www.vng.nl/onderwerpenindex/...evolgen-uitspraak-vuurwerkverbod-in-hilversum

Smeer

Registered User
De poll van deze uitslag in de telegraaf is positief voor ons, 73% voor ons ;)
Geniet ervan in Hilversum zo lang het nog kan!

White thunder1

Registered User
Beste vuurwerk verkoper GEFELICITEERD!En dit is een hele gevoelige slag voor die Burgemeester :hehe!:,en top dat de Hilversummers,gewoon onbezorgd kunnen knallen!Fijne Feestdagen en natuurlijk een fantastisch knallend Oud en Nieuw!

Bovenaan