VuurwerkTAX

Moontan

Moderator
Medewerker
Politie te druk om knaltijden te controleren

DEN HAAG - Naast de invoering van een belasting om legaal vuurwerk veel duurder te maken, moet er een harde aanpak komen van vooral het illegale vuurwerk.
Politie en justitie zullen meer mensen moeten vrijmaken voor de bestrijding daarvan .

Dat staat in het rapport van de Commissie Overlast Jaarwisseling dat vandaag wordt overhandigd aan minister Ter Horst (Binnenlandse Zaken). De commissie, onder leiding van de Nijmeegse burgemeester Thom de Graaf, werd ingesteld na de gewelddadigheden bij de vorige jaarwisseling.

Met een forse vuurwerktaks op rotjes en vuurpijlen en een hardere aanpak van illegaal vuurwerk zal het aantal incidenten afnemen, denkt de commissie. Het kabinet heeft in januari, toen het instellen van de commissie werd aangekondigd, gezegd dat het illegale vuurwerk de kern van het probleem is.

Anders dan het kabinet toen suggereerde, pleit de commissie niet voor het beperken van de afsteektijden van vuurwerk. Op dit moment mag op 31 december van tien uur ’s morgens tot twee uur ’s nachts vuurwerk worden afgestoken. Het beperken van de afsteektijden tot de avonduren kan volgens de commissie veel overlast voorkomen. Maar de politie heeft het op 31 december vaak zo druk, dat het handhaven van strengere afsteektijden in de praktijk onmogelijk is.

In het rapport staat een reeks maatregelen om het toenemende geweld in de oudjaarsnacht te beteugelen. Zo moeten bekende relschoppers voor de jaarwisseling een brief krijgen dat ze extra in de gaten worden gehouden door de politie. Ook moet justitie een straatverbod opleggen aan mensen die bij de vorige jaarwisseling zijn aangehouden voor geweldpleging.

Om agressie tegen hulpverleners te voorkomen wil de commissie dat alle ambulances, politie- en brandweerauto’s worden uitgerust met camera’s. Bij de vorige jaarwisseling raakten ruim veertig hulpverleners gewond. De commissie wil dat aangifte doen makkelijker wordt en dat schade sneller wordt verhaald. Ook moet de overheid met een landelijke campagne duidelijk maken dat geweld tegen hulpverleners extra hard wordt bestraft.

http://www.ad.nl/binnenland/2651304/Politie_te_druk_om_beperkte_knaltijden_te_controleren.html

mickeyzegtboem

Registered User
Re: Afsteektijden vuurwerk 2008

moontan was 2 minuutjes sneller....

dan maar even een inhoudelijke reactie;

opzich vind ik dat deze commissie het probleem goed heeft ingezien, aangezien ze de vinger naar de relschoppers, slopers en soortgelijke randfiguren toe wijzen, al dan niet in combinatie met het zware illegale spul.
echter de vuurwerktaks waar men hier over spreekt lijkt me enkel een averechts effect hebben, aangezien je de prijzen dan nog veel verder gaat opjagen, en het dan financiel weer aantrekkelijker word om het dan relatief goedkopere illegale vuurwerk te kopen.

Laatst bewerkt:

chevre

Registered User
Re: Afsteektijden vuurwerk 2008

Ik ben het helemaal eens met mickeyzegtboem.

Je verwacht dat zo'n commissie met oplossingsmogelijkheden aankomt, maar als je dan leest dat één van de aanbevelingen is om een vuurwerktax in te voeren, dan vraag ik mij af wat de waarde van de overige adviezen is. Met het duurder maken van vuurwerk los je niet het probleem op dat een (groeiende) groep personen het "normaal" vindt dat je oudjaarsnacht helemaal "los" mag gaan... Volgens mij heeft dat niks met vuurwerk te maken, maar dat is hier al vaker aangegeven.

Het zou jammer zijn dat deze aanbeveling wordt overgenomen. Het huidige nl-(sier)vuurwerk biedt mooie mogelijkheden en daarvoor hoef je naar mijn mening niet specifiek naar het buitenland, ondanks dat het (iets) goedkoper is. Echter, als het prijsverschil dusdanig wordt, jagen ze ons vanzelf weer over de grens en dat is volgens mij juist niet de bedoeling.

We wachten maar af.........

Tony

Administrator
Medewerker
Ik heb een aantal posts hıerheen verplaats waardoor me eıgen post onderaan ıs geeındıgd. Vıa de lınk ın de post hıervoor kan je ook een nıeuwsberıcht over dıt onderwerp bekıjken.

USRRobiwan

Registered User
Tuurlijk maak die zooi nog duurder, het is voor de 'normale' consumenten niet eens meer te betalen, laat staan voor de liefhebbers. Als ze dat gaan invoeren hebben de Belgen, Duitsers, etc, een Nederlandse invasie in de maanden november en december.

Ik vrees dat er een mooie traditie verloren gaat door ondoordachte regels, opleggingen en beperkingen. En dat liefhebbers noodgedwongen hun winter vakantie verlengen en deze doorbrengen in landen waar je wel kan schieten. Misschien een gat in de markt, O&N trips organiseren naar het buitenland...

Mij maakt het niet meer uit, vorig jaar was het laatste jaar dat ik een aanzienlijk bedrag aan vuurwerk heb uitgegeven. Voor mij hoeft het niet meer...

Moet ik er nog aan toevoegen dat als men het legale vuurwerk duurder maakt, er steeds meer mensen de sprong gaan wagen naar het meestal goedkopere, 'betere' illegale vuurwerk. Ik zie de handelaren nu al wrijven in de handjes na het lezen van deze aankondiging....

Laatst bewerkt door een moderator:

RNBakker

Registered User
Ze denken het ei van Columbus ontdekt te hebben: we heffen er meer belasting over en dan is het probleem voor een groot gedeelte opgelost. Simpel toch:weird:

Hieruit blijkt maar weer eens hoe slecht men ingevoerd is in de materie vuurwerk. Een tax heffen op de nederlandse knal producten, want sier zorgt niet voor de overlast, gaat uiteraard niet werken.

De knalproducten worden door de nederlandse vuurwerkwinkeliers verkocht tegen kostprijs en soms zelfs met verlies. De knalproducten zijn namelijk de klantentrekkers voor de jeugd.

Als deze extra tax doorgaat zal dit uiteraard positief zijn voor de schatkist. Negatief zal het zijn voor de winkeliers die nog minder verdienen aan de knalproducten.

Als de winkeliers er voor kiezen om de prijzen te verhogen, dan worden deze producten weer interessanter voor het illegale circuit. En zal de economische koper eerder geneigd zijn om de producten in het illegale circuit, Belgie of Duitsland aan te schaffen.

Als het het doel is om de overlast te beperken dan denk ik een tax verhoging geen succesvolle methode zal zijn.

Jie

Registered User
Ze denken het ei van Columbus ontdekt te hebben: we heffen er meer belasting over en dan is het probleem voor een groot gedeelte opgelost. Simpel toch:weird:

Rob,

meer belasting heffen op benzine heeft er toch ook voor gezorgd dat er minder file's zijn!

Meer belasting heffen op sigaretten heeft er toch ook voor gezorgd dat we minder roken!

Dus die tax op vuurwerk zal de overlast ook wel beperken.

NOT...

maartenvincent

Registered User
Maak de belasting lager :idea:.
Dan gaan mensen meer legaal kopen, lijkt mij logisch. Maar de regering ziet er weer een melkkoe in, veel omzet met oud en nieuw, dus veel belasting centjes extra.

ief

Registered User
Deze maatregel raakt kant nog wal.
Als je iets duurder maakt stopt de overlast?
Ach zo leer ik nog eens iets.
Het probleem blijft de jongeren die het nodig vinden om alles te slopen wat ze tegen komen.
En de opgeblazen containers enz, die komen echt niet van een Astronaut, nee daar heb je illegaal vuurwerk voor nodig.
Wat me eerder een oplossing lijkt is om iedereen die gepakt wordt voor vandalisme uiteraard eerst de schade te laten betalen en daarnaast een meldingsplicht te geven voor de aankomende 10 oudejaarsavonden.
Maar dat levert onze staat natuurlijk geen extra geld op dus dat zal wel niet gebeuren.
Ik krijg af en toe het gevoel dat het niet lang meer duurt voordat er een algeheel verbod komt op onze mooie hobby.
Laten we hopen dat het zover niet komt.

gaittoet

Registered User
Deze maatregel zal niet werken. Als ze de illegale handel met zoveel procent willen terugbrengen, moeten ze vooral GEEN vuurwerktax heffen. Met lui in de 2e kamer die letterlijk de ballen verstand hebben van vuurwerk (en alle andere kromme regeltjes) zal het vuurwerkprobleem nooit worden opgelost.
Dat soort regels werk agressie alleen maar in de hand, agressie tegen de overheid en overheidsdienaren in het bijzonder en niet te vergeten ook tegen gewone burgers. En zo moeten voor de zoveelste keer de goeden weer lijden onder de kwaden.

Z@P

Registered User
nog duurder kunnen ze niet maken, als het in Belgie stukken goedkoper is dan dwingen ze mij om het daar te kopen. Laat die europese regels en keuringen maar komen.

RNBakker

Registered User
.
Dat soort regels werk agressie alleen maar in de hand, agressie tegen de overheid en overheidsdienaren in het bijzonder en niet te vergeten ook tegen gewone burgers.

Het is toch te hopen dat dit geen werkelijkheid zal worden. Agressie tegen overheidsmedewerkers door nieuw vuurwerkregels, het moet niet gekker worden.

Laten we allemaal rustig blijven en afwachten wat er gaat gebeuren.

Schuim

Moderator
Medewerker
Als je dan nu naar de poll kijkt zie je dat de overheid zn propaganda goed heeft gewerkt.

Plus dat de gedachte van, "dr zit toch een commissie achter, en die denken meestal na" ook een flinke tik mee zou geven.

Schuim

Moderator
Medewerker
En als je dus even door mijn sarcasme heen leest snap je dat er blijkbaar genoeg ziel is voor onze passie in NL

WARNING:

Post poste zich zelf, kuurtje van mn computer, excuus :embarrest:

shinji

Moderator
Medewerker
Lezen is ook een vak, ik vind tot nu toe de uitslag wel gunstig, overigens hoorde ik zojuist op radio 1 Thom de Graaff en minister Ter Horst louter zinnige dingen over dit onderwerp zeggen en werd er niet over een tax oid gerept.

KoenL

Registered User
Net een item in het RTL nieuws geweest met de nodige beelden van vuurwerk en een hoop informatie!

Minister Ter Horst wil het vuurwerk NIET duurder maken, omdat zij denkt dat dit geen effect heeft.

Wel gaat de politie meer doen aan cameratoezicht, zoals cameras op de helm van agenten en meer toezicht op straat.

Een andere maatregel is degene die vorig jaar met oud en nieuw gepakt, als bijkomende straf een meldplicht te geven op oudejaarsavond.

Gelukkig, we kunnen weer rustig slapen vanavond!

kingmokum

Banned
Precies, gaan jullie maar lekker slapen dan rost de regering de boel er wel weer doorheen. Vuurwerktax... zat er nog niet genoeg tax op?

Groeten,

king

Bovenaan