Vuurwerkslachtoffer geeft voorlichting op scholen

Moontan

Moderator
Medewerker
Vuurwerkslachtoffer geeft voorlichting op scholen

Lelystedeling Anthony Ruys gaat deze week twee basisscholen af in zijn gemeente om voorlichting te geven over illegaal vuurwerk. Hij verloor zelf vorig jaar een duim na het afsteken van vuurwerk.

Daardoor raakte hij onder meer zijn tegelzetbedrijf kwijt. Illegaal vuurwerk wordt ieder jaar zwaarder en is via internet steeds makkelijker te koop.

Bijna de helft van alle vuurwerkslachtoffers valt inmiddels bij het afsteken van illegaal vuurwerk.

http://www.omroepflevoland.nl/nieuw...werkslachtoffer-geeft-voorlichting-op-scholen

rowan256

Banned
Nou, dit idee heeft wat mij aangaat op zijn zachtst gezegd ook negatieve kanten.
Als iemand een ander dood rijdt laat je die toch ook niet aan kinderen uitleggen hoe het verkeer in elkaar steekt?
Als iemand een moord gepleegd heeft en spijt heeft laat je die toch ook niet met kleine kinderen in?

Maar als iemand met illegaal vuurwerk zijn eigen duim eraf knalt, ja nee dan is het natuurlijk een uitstekend idee om van alle mensen juist hem voor een klas met kinderen te zetten en hem verhalen over vuurwerk te laten vertellen.

GMP82

Zilveren Member
Het grote verschil is, dat hij in dit geval zowel dader als slachtoffer is. (hij is slachtoffer van zichzelf)

Bij de door jou aangehaalde voorbeelden zijn dader en slachtoffer verschillende personen (je doet een ander wat aan).

rowan256

Banned
Het grote verschil is, dat hij in dit geval zowel dader als slachtoffer is. (hij is slachtoffer van zichzelf)

Bij de door jou aangehaalde voorbeelden zijn dader en slachtoffer verschillende personen (je doet een ander wat aan).

Oh, dus als ik zelf met 10 bier op tegen een boom aan rijdt, of drugs gebruik tot ik er bijna bij neer val, of op het punt heb gestaan om van een flat af te springen is het wel een slim idee?
Je hebt een punt hoor, dat erken ik, maar of het stand houdt betwijfel ik nog steeds.

GMP82

Zilveren Member
Oh, dus als ik zelf met 10 bier op tegen een boom aan rijdt, of drugs gebruik tot ik er bijna bij neer val, of op het punt heb gestaan om van een flat af te springen is het wel een slim idee.

Fijn is anders, maar daar heb ik minder problemen mee dan dat je een ander wat aan doet ja.

joszie

Zilveren Member
Ik vind het alleen maar goed. Zolang het slachtoffer zich er bewust van blijft dat hij zelf verantwoordelijk is en zelf fout bezig is geweest. Kinderen vergeten nu eenmaal sneller de gevaren van iets, ze confronteren met iemand die zelf zo stom is geweest met zware gevolgen werkt denk ik goed.

Bovenaan