Vuurwerkslachtoffer: ‘Rotje mag niet ontbreken’

Moontan

Moderator
Medewerker
Vuurwerkslachtoffer: ‘Rotje mag niet ontbreken’

Inwoners van het Groene Hart zijn tegen een vuurwerkverbod. Vuurwerkslachtoffer Frans van Niel uit Nieuwveen is een van hen.

De 30-jarige docent lichamelijke oefening aan het Groene Hart Lyceum en middenvelder van VVSB verloor op oudejaarsavond
2010 drie vingers en raakte voor een deel blind in zijn linkeroog. Desondanks verwacht hij weinig heil van een verbod op rotjes en
vuurpijlen. ,,Vuurwerk hoort erbij op oudejaarsavond.’’

Van Niel raakte geheel door zijn eigen schuld verminkt. ,,Ik ben niet zielig.’’ Hij stak illegaal vuurwerk af. ,,Het was buiten vochtig en de
lont stokte. Toen ik hem nog een keer wilde aansteken, ontplofte het voorwerp in een keer uit het niets.’’

Hij had precies door wat er aan de hand was. Hij vreesde voor zijn baan op het Groene Hart Lyceum en was bang dat motorrijden
verleden tijd zou zijn. De Alphense gymleraar is drie keer geopereerd aan zijn oog. ,,Ze hebben niets in mijn oog gevonden. In het begin zag ik slechts tussen de 3 en 5 procent. Ik zie nu goed. Met een lens in zie ik 20 procent meer. Die gebruik ik nu voornamelijk als
ik ga voetballen. De lens zorgt ervoor dat ik scherper en meer diepte zie.’’

De 30-jarige Van Niel heeft veel steun gehad. Na al die jaren heeft hij noodgedwongen met zijn verwondingen leren leven. En dat gaat
prima, zegt hij. Hij kan gewoon les geven, zelf sporten en gelukkig alles doen wat hij wil doen, benadrukt hij. Hij is niet kwaad op zichzelf geweest. ,,Achteruit kijken heeft geen zin. Je moet ervan leren.’’ Dat laatste heeft de inwoner van Nieuwveen zeker gedaan, verzekert hij. Na zijn ongeval heeft hij nog weleens vuurwerk afgestoten, maar standaard met vuurwerkbril op. ,,Je hebt maar twee ogen.’’

In het begin zag ik slechts tussen de 3 en 5 procent. Ik zie nu goed. Met een lens in zie ik 20 procent meer weleens vuurwerk afgestoten, maar standaard met vuurwerkbril op. ,,Je hebt maar twee ogen.’’

In huis
Illegale strijkers en illegaal knalvuurwerk komen er bij huize Van Niel eveneens niet meer in. Op oudejaarsavond kijkt hij mee wanneer
vrienden pijlen en rotjes afsteken en geniet hij nu meer in huis van de gezelligheid. Om half twee gaat het gezelschap naar de centrale
vuurwerkshow in het dorp.

Elk begin van het schooljaar doet de middenvelder van VVSB aan elke klas zijn verhaal. Hierin zit een boodschap. ,,Ik vertel ze dat ik
stom ben geweest en ik geef ze mee dat ze voorzichtig met hun lichaam moeten zijn. Ik raad ze ook aan van tevoren na te denken
wat er kan gebeuren. Vuurwerk is gevaarlijk, maar andere dingen zijn gevaarlijker.’’

Van Niel heeft een zoontje van bijna 15 maanden. Het jongetje heet Dex. Hij gaat hem niet verbieden met vuurwerk om te gaan. ,,Als Dex
vuurwerk wil afsteken, mag hij dat. Hij gaat het toch doen. Of ik het hem nou verbied of niet. Dat het toen op die bewuste oudejaarsavond bij mij is misgegaan, is mijn eigen fout geweest. Als je met je fiets valt, laat je je kinderen toch ook gewoon fietsen?’’

https://www.ad.nl/alphen/vuurwerkslachtoffer-rotje-mag-niet-ontbreken~a4655e18/

htevents

Registered User
Heel fijn dat we dit soort berichten nu ook gaan lezen en zelfs een slachtoffer durft toe te geven dat het zijn eigen schuld was en niet die van het vuurwerk. Dat het dus belachelijk zou zijn om andermans vrijheid te ontnemen, om vuurwerk af te steken, omdat een klein groepje een domme fout maakt.

Bovenaan