Vuurwerkshow in Holtense straat gaat viraal: ‘Iets uit de hand gelopen’

Moontan

Moderator
Medewerker
Vuurwerkshow in Holtense straat gaat viraal: ‘Iets uit de hand gelopen’

HOLTEN – Een indrukwekkende vuurwerkshow in een gewone straat in Holten gaat viraal op internet. De 12 minuten durende show – inclusief muziek – is al door ruim een miljoen mensen bekeken.
Mediawebsite Dumpert pikte het filmpje dinsdag op. Alleen op die pagina staat de teller op bijna 1.2 miljoen views. Op Facebook kreeg de video bovendien meer dan 14.000 likes.

100 uur werk
Grote man achter de vuurwerkshow is Holtenaar Stefan Schöppers. Hij stak ruim 100 uur voorbereiding in het creëren van de eindejaarshow in z’n eigen straat. Muziekkeuze, timing, overgangen: aan alles werd gedacht.

Een uit de hand gelopen hobby noemt Schöppers het zelf. Vuurwerk is zijn grote passie én tweede baan. Doordeweeks heeft hij een klusbedrijf, in de weekenden bouwt ie mee aan vuurwerkshows door het hele land. In december bestiert de Holtenaar bovendien z’n eigen vuurwerkwinkel in het dorp.

“Sinds 2004 doe ik al zelfgemaakte vuurwerkshows in Holten, maar deze was wel iets extremer”, geeft hij toe. “Door nieuwe computergestuurde technieken, zoals een schietsysteem op afstand, kon ik de show op muziek nog beter programmeren.”

Legaal of niet?
Grote vraag is natuurlijk: mag dat zomaar? Een eigen - professioneel aandoende - vuurwerkshow ontwikkelen? Schöppers zegt dat hij binnen de lijntjes van de wet blijft. “Ik doe het samen met 14 omwonenden, de hele buurt lapt mee. Anders is het ook niet te betalen. Tegenwoordig mag je als particulier 25 kilo vuurwerk in huis hebben. De buurtbewoners bewaren maximaal 25 kilo thuis voor mij. Ik zet het daarna alleen samen en programmeer er een show van. Bovendien mag ik als eigenaar van een vuurwerkwinkel 10.000 kilo vuurwerk opslaan.”

Daarnaast vindt Schöppers het belangrijk om te melden dat zijn show volledig uit consumentenvuurwerk bestaat. “Het is allemaal legaal spul uit mijn eigen winkel. Cobra’s of iets dergelijks zul je mij nooit mee zien. Dat is geen vuurwerk, dat zijn explosieven. Desondanks verwacht ik wel een telefoontje van de gemeente of politie na al deze aandacht. Maar laat ze maar komen, ik doe niets illegaals", klinkt het strijdbaar.

Duur geintje
Resteert de vraagt wat ‘zo’n geintje’ nou eigenlijk kost. Voor hoeveel geld gaat er wel niet de lucht in gedurende 12 minuten? In reacties op het filmpje worden bedragen tussen de 1.500 en 20.000 euro gesuggereerd.

“Exacte bedragen ga ik niet noemen, maar het is meer dan 1.500 en minder dan 20.000”, vertelt Schöppers. “Alleen het ontstekingsmechanisme, dat je voor elke show nieuw moet kopen, kost me al 300 euro. Maarja, hobby’s kosten nu eenmaal geld he.”

http://www.tubantia.nl/regio/regges...aat-viraal-iets-uit-de-hand-gelopen-1.6809967

petertje23

Registered User
[video]http://www.dumpert.nl/mediabase/7328555/a42e440b/buurman_doet_het_weer_.html[/video]

Wederom is Stefan op Dumpert terecht gekomen, met een ode aan Dumpert @10.20 in het filmpje.

Bovenaan