Prijzen handhaven is eigenlijk ook niet het goede word. Een normale prijsstijging van een euro of twee wel. Hier heb ik prijsstijgingen gezien van 5 euro tot 25 euro per item. Dat is gewoon te gek voor worden. Daarbij moet je niet vergeten dat de cakes in het buiten tot en met 1500gram gevuld zijn voor dezelfde prijs als de 500grams cakes die wij hier hebben. Vaak zijn onze producten nog een keer zo duur als die wij daar zien, Ik praat nu even over Spanje.
Hier sta ik dus ook gewoon niet achter, een jaarlijkse kleine stijging vind ik niet meer dan normaal, zolang het economisch voor de wind gaat.
Maar ook dit soort prijsstijgingen zijn vele winkeliers een doorn in het oog.
Het is echter niet makkelijk om die niet door te voeren, aangezien 95% van de winkeliers per folder inkoopt, en daar de prijzen gewoon in voorgedrukt staan.
Nu is het wel mogelijk om zelf een folder te laten drukken, maar gezien de hoge extra kosten die dit met zich meebrengt is het voor vele winkeliers niet interessant om dit te doen, omdat die toch al tegen de maximale verkoopcapaciteit aan hikken.
En dan kom je dus in het verhaal wat acdc al aangaf, waarom met prijzen lager dan de adviesprijs gaan werken, als je de eventuele extra verkoop hierin toch niet aankan?
Maar het word denk ik een welles nietes verhaal en dat schiet niet op. Ik vind iedereen moet verdienen wat hij wil en kan verdienen, we werken immers allemaal voor ons eigen brood maar zorg er wel voor dat het brood niet gaat beschimmelen want die kans zit er in als de EU wetgeving daadwerkelijk toe laat waar het voor bedoeld is, op dat antwoord moeten we helaas nog een jaar of 2 wachten.
(misschien een welles nietes verhaal, maar wel een goed onderbouwde discusie volgens mij, en daar ben ik gek op, dus ik ga nog even door)
Dit is eigenlijk het dilemma waar de hele vuurwerkhandel voorstaat, de prijzen kunnen wel gelijk blijven (of eventueel een kleine daling), maar dan moet er vanaf bovenaf ook 2 dingen gebeuren.
1. De omvang van het vuurwerk moet kleiner worden, hierdoor past er veel meer in een zeecontainer en kan er dus meer vervoerd worden voor het zelfde geld, wat de inkoopprijzen ten goede komt.
je ziet nu al dat de buitensporig grote blokken ook buitensporig duur zijn, en dat ligt dus niet aan de hoeveelheid kruit of karton, 70% van de prijs van een product word bepaald door vervoer.
2. Het moet mogelijk worden om redelijk makkelijk je opslag te vergroten.
vaak worden nu vergrotingen van bewaarplaatsen door allerlij bezwaarprocedures vertraagd of zelfs tegengehouden, maar wat de men niet inziet is dat de opslag in de winkels nog gebaseerd is op 200 gram blokken. 500 grammers nemen soms wel de ruimte in van 4-5 200 grammers, waardoor de bewaarplaatsen vaak uitpuilen en nog niet eens de maximale hoeveelheid vuurwerk bevatten.
Kansen zat dus om in het kader van de nieuwe EU wetgeving een aantal aanpassingen te doen.
En dan nog de winkeliers zelf, je moet inderdaad wel het lef hebben om om opnieuw te investeren, ondanks dat de vijanden van het vuurwerk op dit moment aan de poorten van de 2e kamer lopen te rammelen.
denk dat ik mijn visie hierop nu wel aardig heb uitgelegd, het enige wat ik nog kwijt wil is dat ook de bal bij de liefhebbers ligt, uiteindelijk hebben wij (want ik ben nog steeds in eerste instantie liefhebber en in 2e instantie verkoper) de macht om de te dure producten te weren, en de importeurs ertoe te dwingen met items te komen die een veel betere prijs/kwaliteitverhouding hebben.
maar dan moeten we ons wel binnen het nederlandse vuurwerk bezig houden, en niet masaal naar belgie of duitsland rennen omdat het daar zo lekker goedkoop is.
een importeur kijkt alleen naar doorverkopen per product, en dit kunnen we naar onze hand zetten.
Informeer de familie, buren, kennisen e.d. over het goede spul en raad ze de zeperts af!
Praktijk voorbeeld: ook wij hadden dit jaar zo'n veel te dure 500 grams romeinseballenblazer (final box). elke klant die hiervoor kwam heb ik hem gewoon afgeraden, en met een aantal veel mooiere kleinere blokjes de winkel laten verlaten. alles wat over is krijgt de importeur gewoon weer terug, dus ik ben tevreden dat ik er bijna evenveel (er is er toch nog een uitgegaan, maar dan wel met dikke korting in het laatste uur) terugstuur.
Als dit landelijk gebeurd zullen ook de importeurs zich achter de oren gaan krabben, aangezien het in plaats van geld opleverd, geld gaat kosten.
op het moment dat de hele markt dit doet, dus KOPERS EN VERKOPERS!,
dan zetten we de markt naar onze hand, in plaats dat we leidzaam moeten volgen!
als er nog commentaren zijn, kom maar op, ben nu weer op dreef :nuts: