VuurwerkPrijzen nog meer omhoog? En dan ?

VuurwerkPrijzen nog meer omhoog? En dan ?

• Total voters
    296

Relex

Registered User
De prijzen beginnen nu binnen te stromen en bijna elke winkel heeft dezelfde prijs, echter alles is minimaal 10% duurder en ik moet toch zeggen dat ik ERG ERG teleurgesteld ben in de nieuwe producten van dit jaar op een paar van Wolff na. Lesli, 1 van de grootste spelers bij mij in de omgeving weet de oude bekende potten die al zo duur waren wel met 15% duurder te maken, terwijl de productiekosten echt niet hoger zijn geworden.

De oude mooie 200 grams verdwijnen en daarmee ook de mogelijkheid om zelf mooie combinaties samen te stellen.

Door deze hoge prijzen, denk ik toch dat ik met KvK naar Belgie ga... als je ziet dat je hier voor een middelmaatse 500 grams pot minimaal 60 euro betaald en soms 120 Euro voor 500 gram kruit, dan zijn ze hier in NL echt achterlijk geworden.

Een land en overheid dat al zo paronoia doet over vuurwerk, wat slechte voorlichting geeft en maar enkel een paar uurtjes per jaar de kans om met vuurwerk te leren omgaan en dan in feite de mensen stimuleren om illegaal te kopen met alle gevolgen van dien!!!

Mystifying Sage

Registered User
Hehehe hoe kan het tij keren in paar maanden mogelijk zelfs weken tijd.

Betaalde je van de zomer voor een vat ruwe olie nog ruim 160 US Dollar, nu betaal je voor datzelfde vat nog maar 46 US Dollar. Daar gaat de berekening van de transport kosten. Diesel toeslag is er inmiddels wel weer af, maar goed blijft dat ook zo.

Ook heeft de MP (Minister President) het woord recessie al in zijn mond genomen. Nou reken maar dat als niemand poen heeft volgend jaar dat die prijzen echt niet zullen stijgen hoor. Mogelijk zijn we zelfs paar importeurs armer ook... Als daling van huidige economie zich zo voortzet...is over een jaar de helft van ons werkeloos..

Probleem ook weer opgelost...springen er geen voedselbanken uit de grond, maar vuurwerkbanken...

Methadon bus word verangen door een kruitsnuif bus en hoppa weer wat freaks tevreden. :):rolleyes:

mrfire

Registered User
Ik koop voor rond de 1000 euro vuurwerk en de hoeveelheid producten die ik er voor terug krijg vind ik tegen vallen. Iemand hier op het forum zei het al hij koopt ook voor 1000 euro en is er met een uur doorheen!! Als de verdubbeling van de prijzen volgend jaar doorgaan ben je dus 1000 euro kwijt in 30 minuten! Ik weet het ook niet waar het nu precies om gaat maar het lijkt er een beetje op dat ze het vuurwerk in nederland uit willen bannen (als de prijsstijging echt doorgaat) Kunnen jullie een hobby opnoemen die 1000 euro per half uur/ of uur kost? Als zelfs de vuurwerk freaks beginnen te mopperen over de belachelijke prijzen/ en prijsstijgingen dan is er volgens mij echt iets niet goed met de vuurwerkhandel in nederland.

kingmokum

Banned
Vandaag duitse folders onder ogen gekregen....

600 grams pot(3 doorgelont) 19.95 in nederland 60-70 euro
200 grams pot 5-7 euro gemiddeld
27 pijlen pakket..... 19.50, tuurlijk maar 20 gram, maar zal die 20 extra gram die in het dynasty pijlen pakket, 27 pijlen 95 euro zoveel kosten dan?

Tis echt niet het vuurwerk dat zo duur is hoor, het zijn de winkeliers die 60-65 procent van de verkoop prijs recht streeks in hun zak kunnen droppen....

jij die 1000 euro vuurwerk koopt is de winkelier 350-400 inkoop.... die legt de rode loper voor jou uit!

gr

looneytunie

Registered User
Het is gewoon ronduit schandalig hoe het met het Nederlandse vuurwerk gaat nu!
Ik werk in een vuurwerkwinkel (halfords) we verkopen onderandere zo'n 500k klapper voor 80(!!) euro.
Er zijn nu al 4 mensen die deze besteld hebben! Ik snap dat gewoon niet. Maarja dat terzijde. Ik heb gehoord dat als we deze met 40% korting verkopen er nog winst op iS!!!! Toen ik dit hoorde moest ik toch wel even slikken om niks te slaan of schoppen..

Net als de ferro 20 line 10. 80 euro voor heel veel karton en wat romeinse ballen met muggenscheetjes..
Ik heb hem al bij 6 mensen afgeraden die hem wouden kopen. Ik vind het gewoon schandalig echt waar. En ook hierop weer een zeer ruime winstmarge.

Vuurwerk duurder door belastingen en china? Me reet voor de uitspraken! Is gewoon goedpraterij voor die (bijna criminele) importeurs en winkels. :mad:

vuurwerktips

Registered User
Ik ben bang dat als het vuurwerk steeds duurder gaat worden dat de mensen in
belgie e.d vuurwerk gaan kopen maar de overheid kan daar ook gebruik
van maken om de vuurwerkverkoop te ontmoedigen.

R

Ronny Vos

Guest
De verkoopprijs is enorm gestegen.........maar in het buitenland,duitsland en belgië kun je niets in de voorverkoop bestellen,daar moet je nemen wat er op voorraad is.

Er zijn winkels die het wel doen,maar bij de meeste winkels is wel,nemen wat er is.

Ook bij de meeste winkels is het assortiment zeer klein een paar cake's en een paar vuurpijlen en die gaan voor een bagger prijs weg, het is voor die winkels een service artikel,kijk maar naar de aldi/lidl en die kopen groot in.

In NL hebben wij dit met fop en scherts vuurwerk bij de winkels zoals het kruitvat,blokker etc,etc liggen ook die pakketjes die tegen en misschien wel onder de inkoop weg gaan.

Tha_T

Registered User
De verkoopprijs is enorm gestegen.........maar in het buitenland,duitsland en belgië kun je niets in de voorverkoop bestellen,daar moet je nemen wat er op voorraad is.

Er zijn winkels die het wel doen,maar bij de meeste winkels is wel,nemen wat er is.

Ook bij de meeste winkels is het assortiment zeer klein een paar cake's en een paar vuurpijlen en die gaan voor een bagger prijs weg, het is voor die winkels een service artikel,kijk maar naar de aldi/lidl en die kopen groot in.

Als jij naar Original in Olen gaat is er niet vaak iets niet op voorraad. De kleinere zaakjes her en der door Belgie zijn idd niet zo vol qua voorraad maar als je naar de ietwat grotere winkels gaat kom je al weinig tekorten in de voorraad tegen is mijn ervaring. Daardoor is voorverkoop ook niet intressant. Het is er toch wel...

weco1

Registered User
Zolang consumenten alles maar blijven slikken en geen actie voeren dan zal er niks veranderen. Dat is met alles. Zorg je er op de één of andere manier voor dat je de asociale hoge prijzen van Breeschoten gaat boycotten (door mensen te waarschuwen en dat merk te laten negeren) dan zullen ze wel anders gaan piepen.

Hier sluit ik me bij aan. Maargoed, één merk boycotten heeft geen zin, dan zal dit merk gewoon bij de anderen gaan zitten. Maar ''de anderen'' vragen ook veel te hoge prijzen, dus veel zin heeft het dan nog niet. Als je ervoor zou zorgen dat iedereen zijn vuurwerk in het buitenland ging kopen, dan komen er misschien veranderingen. Maar dan zal de overheid de controles weer gaan aanscherpen.

Ik weet het ook allemaal niet meer. Ik vind het ook allemaal te duur worden, maar ik zal niet minder gaan kopen. Ik koop dan ook niets in Nederland. Duitsland/Belgie kan wel mooie potten verkopen voor schappelijke prijzen, waarom kan dat hier dan niet.

Soms vraag ik me dan ook af waarom het vuurwerk niet gewoon dichter bij huis geproduceerd kan worden? Oostblok? De lonen liggen daar ook vrij laag en de transportkosten zakken.
Misschien is dat dan wel de oplossing! Een vennootschap opstarten in Polen met een hoop vuurwerkfreaks en ons eigen vuurwerk produceren.
:)cheesy:)

Ik hoop het beste!

weco1

Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
Hier sluit ik me bij aan. Maargoed, één merk boycotten heeft geen zin, dan zal dit merk gewoon bij de anderen gaan zitten. Maar ''de anderen'' vragen ook veel te hoge prijzen, dus veel zin heeft het dan nog niet. Als je ervoor zou zorgen dat iedereen zijn vuurwerk in het buitenland ging kopen, dan komen er misschien veranderingen. Maar dan zal de overheid de controles weer gaan aanscherpen.

Ik weet het ook allemaal niet meer. Ik vind het ook allemaal te duur worden, maar ik zal niet minder gaan kopen. Ik koop dan ook niets in Nederland. Duitsland/Belgie kan wel mooie potten verkopen voor schappelijke prijzen, waarom kan dat hier dan niet.

Soms vraag ik me dan ook af waarom het vuurwerk niet gewoon dichter bij huis geproduceerd kan worden? Oostblok? De lonen liggen daar ook vrij laag en de transportkosten zakken.
Misschien is dat dan wel de oplossing! Een vennootschap opstarten in Polen met een hoop vuurwerkfreaks en ons eigen vuurwerk produceren.
:)cheesy:)

Ik hoop het beste!

weco1

We hebben aan de aktie van Katan vuurwerk kunnen zien dat het allemaal niet zo duur hoeft te zijn. Ik heb dit jaar een aantal keer gehoord van diverse mensen die dicht op het vuur zitten dat heel veel winkeliers niet akkoord gaan met een marge van 200% maar dat ze minimaal 300% a 400% willen hebben. Geef je die niet dan stappen ze zo naar een andere importeur die dit wel geeft/adviseert.

In andere landen gaan de winkeliers wel akkoord met 100% winst. 1 keer over de kop is genoeg, dan verkopen ze maar wat meer (massa) denken ze. Hier zou wat tegen gedaan moeten worden, want het loopt gewoon de spuigaten uit! Ik snap ook niet dat de importeurs zichzelf niet beschermen voor het probleem wat hierdoor kan gaan ontstaan.,

Ik moest lachen toen ik op het NOS journaal voorbij zag komen dat er voor 65 miljoen euro verkocht was maar de winkeliers enigszins teleurgesteld waren omdat er NIET MEER vuurwerk was verkocht. Er werd ook bijgezegd dat er 5 miljoen euro meer was uitgegeven. Dus we kunnen heel simpel concluderen dat er 5 miljoen euro MEER is verdiend door de achterlijke PRIJS verhogingen die sommige importeurs in samen werking met WINKELIERS hebben toegepast!

looneytunie

Registered User
Ik heb dit jaar een aantal keer gehoord van diverse mensen die dicht op het vuur zitten dat heel veel winkeliers niet akkoord gaan met een marge van 200% maar dat ze minimaal 300% a 400% willen hebben. Geef je die niet dan stappen ze zo naar een andere importeur die dit wel geeft/adviseert.

In andere landen gaan de winkeliers wel akkoord met 100% winst. 1 keer over de kop is genoeg, dan verkopen ze maar wat meer (massa) denken ze. Hier zou wat tegen gedaan moeten worden, want het loopt gewoon de spuigaten uit!

Dit is dus het inderdaad HET grote probleem met Nederlands vuurwerk. Toevallig sprak ik op 31 december een nogal hoge pief die ik vroeg waarom wij toch persee 300 tot bijna 500% winst moeten maken op producten.
Ik had natuurlijk een nogal onzinnig antwoord verwacht maar er kwam dus een best redelijk antwoord. ( IK PRAAT NIKS GOED )

De reden dat wij kiezen om weinig voor veel te verkopen ipv veel voor weinig is dat veel nederlandse vuurwerkverkopers daar gewoon de opslagcapaciteit niet hebben. Er mag bijv maar 1000 kilo in de bunker. Dit kan 1 a 2 keer bijgevuld worden op een dag maar dan nog verkopen wij dit met de dure prijzen. We kunnen de prijzen wel omlaag gooien (200/300%) maar het probleem wordt dan dat we hetzelfde sneller verkopen en dus eigenlijk verlies maken.

Daarbij komen ten opzichte van andere landen bij ons kosten erbij voor:
-transport
-controles
-opslag
-nog meer controles
-belastingen

Het is dus gewoon niet alleen de schuld van de winkels snap ik nu, het is vooral de achterlijke regels en de hebzucht naar meer en meer winst

Tony

Administrator
Medewerker
Dit is dus het inderdaad HET grote probleem met Nederlands vuurwerk. Toevallig sprak ik op 31 december een nogal hoge pief die ik vroeg waarom wij toch persee 300 tot bijna 500% winst moeten maken op producten.
Ik had natuurlijk een nogal onzinnig antwoord verwacht maar er kwam dus een best redelijk antwoord. ( IK PRAAT NIKS GOED )

De reden dat wij kiezen om weinig voor veel te verkopen ipv veel voor weinig is dat veel nederlandse vuurwerkverkopers daar gewoon de opslagcapaciteit niet hebben. Er mag bijv maar 1000 kilo in de bunker. Dit kan 1 a 2 keer bijgevuld worden op een dag maar dan nog verkopen wij dit met de dure prijzen. We kunnen de prijzen wel omlaag gooien (200/300%) maar het probleem wordt dan dat we hetzelfde sneller verkopen en dus eigenlijk verlies maken.

Daarbij komen ten opzichte van andere landen bij ons kosten erbij voor:
-transport
-controles
-opslag
-nog meer controles
-belastingen

Het is dus gewoon niet alleen de schuld van de winkels snap ik nu, het is vooral de achterlijke regels en de hebzucht naar meer en meer winst

Belasting betalen we allemaal en wat heeft de controle met de prijs te maken die de winkelier vraagt ? Betaald de winkelier daar jaarlijks of per controle een bedrag voor ?

Opslag !!?? Hoe vaak moet die zich terug betalen ?

USRRobiwan

Registered User
Vrij simpel, men wil gewoon in drie dagen tijd de opbrengst voor een heel jaar incasseren. Waarom denk je dat vooral tuincentra en fietsenmakers vuurwerk verkopen?

ACDC

Registered User
De duurdere prijzen in Nederland is in mijn ogen een optelsom.

De leveranciers moeten in Nl meer betalen en aan meer veiligheidsredenen voldoen dan in DLD of Belgie.
Het komt niet voor niets vaak voor dat de duitse potten omflikkeren.
Heb dit zelf meermaals mogen meemaken bij buren die na mijn ingrijpen geen illegaal vuurwerk meer durfde af te steken dit jaar.(een super 500 gericht op de buren doet soms wonderen als waarschuwing:blink1:)

De politiek gebruikt vuurwerk ook gewoon als een melkkoe en een verbod zal daarom ook niet snel komen.

Verder wil de winkelier ook wat terugverdienen aan zijn investeringen om vuurwerk te verkopen.
Na de ramp hebben zij allemaal extreme bunkers met grote blusinstalaties moeten bouwen en dat willen ze terecht in 5 jaar kunnen afschrijven.

jaarlijks vinden controles plaats op de instalaties en daar betaal je ook voor.
Vuurwerk wat blijft liggen betaal je ongeveer 8 procent van de waarde over.
Inkoopprijzen liggen al redelijk hoog en diverse verkooppunten verkopen de lokkers zelfs onder de inkoopprijs.
Omdat ze hopen het via de ouders weer terug te verdienen.

Personeel dient betaald te worden tijdens de 3 dolle dagen.
Die draaien extreme uren.

Vuurwerk verkopen is niet zoon grote melkkoe als iedereen denkt en gaat gezien alles niet eens 1x over de kop en dat zegt wel genoeg lijkt me.
En voor niks weggeven doet niemand in principe wil iedereen winst maken en de onkosten eruit halen.
En aangezien in Nl om de 3 tot 5 jaar de regels veranderen blijf je dus onkosten maken wil je blijven verkopen.

ook maakt de illegale markt veel kapot.
Met dat vuurwerk worden dingen stukgemaakt en gebeuren de meeste ongelukken.
Verzekeringen gaan dus weer omhoog controles en regels weer omhoog dus weer extra kosten.

GMP82

Zilveren Member
We kunnen de prijzen wel omlaag gooien (200/300%) maar het probleem wordt dan dat we hetzelfde sneller verkopen en dus eigenlijk verlies maken.

dat is knap. Hij bedoelt dat ie dan een veel reeeler bedrag winst maakt, ipv de woekerwinst die op het moment het geval is.

Tis met deze prijzen hetzelfde als met de totale economie, het móet een keer instorten. What goes up, must come down sometimes.

Maar wanneer....

(een super 500 gericht op de buren doet soms wonderen als waarschuwing:blink1:)

Ben jij wel helemaal goed??

Verder wil de winkelier ook wat terugverdienen aan zijn investeringen om vuurwerk te verkopen.
Na de ramp hebben zij allemaal extreme bunkers met grote blusinstalaties moeten bouwen en dat willen ze terecht in 5 jaar kunnen afschrijven.

jaarlijks vinden controles plaats op de instalaties en daar betaal je ook voor.
Vuurwerk wat blijft liggen betaal je ongeveer 8 procent van de waarde over.

Personeel dient betaald te worden tijdens de 3 dolle dagen.
Die draaien extreme uren.

Geloof me, die investeringen zijn er al lang en breed weer uit hoor! De controles weet ik niet hoe duur die zijn, maar die zijn volgens mij meer praktisch vervelend dan financieel.

Vuurwerk dat blijft liggen; dat wordt zoveel mogelijk beperkt. De meeste verkooppunten zorgen gewoon dat ze los gaan (met acties op de laatste dag en/of ze betalen personeel ermee). Dat personeel kiest er overigens zelf voor, dus geen nood voor medelijden. Meestal zijn dat freaks die ook betaald worden in vuurwerk en niet tegen inkoopsprijs, dus eigenlijk verdienen die nog te weinig ook ;-)

Laatst bewerkt:

ACDC

Registered User
Ben jij wel helemaal goed??

Zekers en er stond ook een knipoog achter.
Maar ik heb inderdaad de buurman gewaarschuwd na 2 omgevallen illegale potten waarbij je ook niet gewaarschuwd word van hey pas op met gelijke munt terug te betalen als hij nog eens een illegale pot zonder vast te zetten zou neezetten en mocht het omvallen.

Het heeft immers wel geholpen.

Geloof me, die investeringen zijn er al lang en breed weer uit hoor! De controles weet ik niet hoe duur die zijn, maar die zijn volgens mij meer praktisch vervelend dan financieel.
Blijkbaar heb je een bel horen luiden maar weet je niet waar de klepel hangt.

2 grote bunkers plaatsen.
Sprinklerinstalatie op de cm nauwkeurig plaatsen volgens tekeningen enz.
Grote tank met 5000 liter water en een pomp die 260 liter water per minuut kan pompen.

Tja je hebt een rare kijk op de zaken als we jou moeten geloven.
Wat ik al zei die kostenpost schrijven ze in 5 jaar weg en natuurlijk maken ze wat winst per jaar.
Personeel wordt gewoon netjes betaald en krijgen als bonus wat vuurwerk mee.
Je moet namelijk personeel op papier hebben staan mocht er controle komen anders hang je.

Dus gebruik je verstand voor je in beverwijk beland.

Nogmaals iedereen denkt dat vuurwerk een grote melkkoe is vooral die mensen die praten in termen als "volgens mij" maar in werkelijkheid valt dat wel mee.

Er wordt zeker wat verdiend maar dat moet ook kunnen je staat er ook niet voor jan doedel en het is geen filantropische instelling.

Ik doe de inkoop bij een groot verkooppunt en weet waar ik over praat.
Is wat anders dan "volgens mij":noworry:

kingmokum

Banned
Nee, flip....

Jij zal gaan bekennen dat men wel de woekerwinsten maakt...

Misschien kan je 1 of andere struisvogel dingen wijsmaken met je volgens mij, maar de winstmarges zijn winstmarges!

No big deal....

Zit te wachten op het nieuws van de nma, dat men achter een jarenlange kartelvorming van nederlandse vuurwerk importeurs en winkeliers is gekomen.

ltr

sisser

Registered User
Volgens mij zijn ze bij de Kruiterij uiterst inhalig en uitgekookt. Chinese grondstof en transportkosten weer omlaag en dan zal het hier 2 x zo duur worden?
Het waren toch de consumenten cakes van de Kruiterij die afgelopen jaar al het duurst waren? Sommige figuren hebben nooit genoeg.

Patrick

Registered User
Mijn mening is dat als de politiek het vuurwerk niet de nek omdraait, dan doet de vuurwerkbranche dit uiteindelijk zelf wel.
Er zal een tijd zijn dat het gulle bestedingspatroon van de consumenten ook op is (zoals GiveMePow(d)er al terecht opmerkt)

Zelf moet ik nu al twee keer nadenken voor ik een cake van meer dan 50 euro koop, als die prijzen nou nog meer omhoog gaan, dan ga ik er niet eens meer over nadenken, maar direct naar Duitsland eind van het jaar.

Laatst bewerkt:

Wizz

Registered User
BKV moet ineens flink gaan verdienen na al die procedures die tegen ze liepen. Tja dan maar de prijzen omhoog he

Overigens was dit voor mij ook de laatste keer dat ik het zoals dit jaar gedaan heb.
1300 euro erdoor geknald, het was mooi. Maar echt niet veel!

Volgend jaar lekker naar duitsland of consumenten spul uit belgie halen. Ik maak mn eigen blokken wel met wat visco.

Laatst bewerkt:
Bovenaan