Om even in te haken op de ontstane discussie(s):
Welke veranderingen zouden jullie zien qua prijzen en verwachtingen van het consumenten vuurwerk de effecten.
Het zou een verademing zijn als de trend van forse prijsstijgingen doorbroken zou worden. Al jaren achtereen worden producten duurder zonder dat duidelijk is waarom. Inflatie, grondstoffen, oké, maar ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat een deel van de (zeker de afgelopen jaarwisseling) absurde prijsstijgingen het gevolg is van puur winstbejag. Vuurwerk mag best wat kosten, ik ben realist genoeg om te begrijpen dat het prijsniveau aangepast moet worden en dat de investeringen die in Nederland gedaan moeten worden de prijzen stuwen, zeker in vergelijking met buurlanden. Geldklopperij wordt ik echter niet blij van. En er zijn collecties en importeurs die mij de haren ten berde deden rijzen wat hun prijs-kwaliteit verhoudingen betrof.
Voor een aantal 500 grammers geldt: overpriced and overrated. Ik noem dan vooral Lesli en Breeschoten/Kruiterij: vooral de laatste met de Ferro-collecties is absoluut de verkeerde kant opgegaan.
Qua effecten denk ik dat we de afgelopen jaarwisselingen steeds verrast werden door enkele labels en importeurs waar klaarblijkelijk échte liefhebbers huizen. Het waren wel overigens vaak dezelfden, maar dit terzijde. Wolff weet mij al enkele jaren zéér aangenaam te verrassen, met allerhande potten.
Overigens dreigde het gebruik van Crackling twee jaar geleden epidemische vormen aan te nemen; werkelijk élk potje, hoe miniscuul ook, had crackling. Zelfs potten die het nooit hadden gehad bleken in de nieuwe lichting ineens een wolkje crackling te hebben. Eenheidsworst dreigde en ik ben blij om te zien dat dié trend in ieder geval niet is doorgezet. Begrijp me goed: crackling is niet erg, maar de sneue knettertjes die hier voor crackling door moesten gaan waren lachwekkend. Crackling is indrukwekkend als er hele wolken uiteenbarsten.
Ik zou persoonlijk nog weleens een pot willen zien waar Straw Hats inzitten, of de kleurenpracht van menig Malteser vuurwerk.
Is het enorm van belang dat er flashkruit wordt gebruikt voor de break?
Het hangt er helemaal vanaf welk effect je wilt creeëren: een horsetail-effect of falling leaves zou finaal om zeep geholpen worden door krachtige break-ladingen. Menig Peony wordt eveneens zeer mager door het snelle verspreiden van de sterren. Voor de knal is het allemaal natuurlijk beter als er een beetje 'body' inzit.
Jouw vraag impliceert dat jezelf geen voorstander bent, of plannen hebt om het anders te doen. Klopt dat?
Om terug te komen op het belang: de kunst is -en vuurwerk is een kunstvorm- om effect en burst met elkaar in balans te houden. Daar ligt 'm de kneep; wil ik (als fabrikant/importeur) geld besteden aan het vinden van een perfecte combinatie tussen volle luchteffecten en harde knal, of kies je gemakshalve voor kant-en-klaar met het risico dat een van de elementen het onderspit delft?
Hoe mag een collectie er uit zien,is het van belang dat er een mooie label omheen zit of een chinese label zoals die vanaf de fabriek komt?
Persoonlijk betaal ik liever voor het effect als de verpakking. Gelikte etiketten zijn aan mij niet zo besteed. En grootte al helemáál niet. Neem potten als de Eyecatcher van Lesli: het is puur karton en lucht; je moet een vliegtuig nemen wil je de volgende mortierbuis tegenkomen. Het is letterlijk grotesque. Als iemand de moeite neemt écht ouderwetsch artwork te gaan gebruiken dan zou ik in de verleiding komen om puur voor het label iets te kopen. Maar dan kan je net zo goed een klapper met etiketten bestellen.
Een effectfoto op de verpakking met omschrijving is voor mij voldoende. Ik moet weten wát de pot doet als je 'm aansteekt, niet wat de fabrikant wel niet weet te bedenken qua artwork. Wat dat betreft is de Sky Pearl collectie van Evuco een aardige: effectfoto erop, en verder weinig opsmuk. Het drukt de prijs ongetwijfeld ook.
Als we de effecten bekijken van het duitse vuurwerk(weco,nico,keller)zijn dit effecten waar jullie op zitten te wachten? er wordt namelijk toch veel duits vuurwerk gekocht in Duitsland.
Het is logisch dat Duits vuurwerk wordt gekocht in Duitsland, iets anders is daar niet toegestaan. Maar om je vraag te interpreteren: in Duitsland zijn de effecten veel verstilder. Het ontbreken van flashsas in de effectlading is daar debet aan. Maar het zou ook aan de smaak van de consument kunnen liggen; waar een markt voor is daarop wordt het product aangepast.
Ik denk persoonlijk -en dan laten we de discussies over prijsniveau/kwaliteit etc. even links liggen- dat het Duitse consumentenvuurwerk véél minder 'in beweging' is als de Nederlandse markt. Ten eerste door het geringe aantal fabrikanten/importeurs en ten tweede door de weinig vernieuwende impulsen vanuit de markt.
Ik kom al een tijd in Duitsland en vernieuwingen als Wolff, Broekhoff en Schuurmans hebben geleverd door de jaren heen hebben er tot op heden ontbroken. Wie een pot als de Sniper, Sacred World, Golden Walls, X-Box, Wolf (Diamond Proffessional) etc. zoekt komt bedrogen uit. Ik zou de Duitse markt als behoudend durven betitelen.
Om daar impulsen en vernieuwingen te zoeken lijkt mij weinig zinvol.