Vuurwerkoverlast nu al in Edam-Volendam

Moontan

Moderator
Medewerker
Vuurwerkoverlast nu al in Edam-Volendam

Geachte Burgemeester en wethouders,

Vorige week werden wij midden in de nacht opgeschrikt door een megaknal. Iedereen was wakker. Wat was die knal? Achteraf bleek het een pijpbom te zijn! Afgelopen vrijdagavond zat ik rustig in de bank en ineens allemaal knallen. Dit was duidelijk vuurwerk.

Mijn kat is erg bang voor harde geluiden en zat meteen achter de bank. Ineens dacht ik aan vorig jaar, toen hebben we ontzettend last gehad van het vuurwerk. Iedereen klaagde erover die huisdieren had, want de meeste honden en katten zijn bang. Nu weet je dat rond de jaarwisseling en dat vind ik ook niet erg, maar nu is het nog september en straks hebben we 11 weer 3 maanden overlast.

Vandaar deze brief, kunt u alstublieft iets doen tegen het vuurwerk? Hogere boetes of meer agenten op straat, als er maar iets gedaan wordt, want het wordt ieder jaar erger. Ik ben op facebook lid van de Buurtalert en ik ben echt niet de enige die er last van heeft. Vorig jaar stond het bol van de klachten over het vuurwerk op deze site. Ik hoop dat u hier wat aan kunt doen, al is het maar voor onze huisdieren.

Met vriendelijke groeten, S.K

http://www.groot-waterland.nl/2014/10/05/vuurwerkoverlast-nu-al-in-edam-volendam/

Zaliotuur

Registered User
Mooi om te zien dat iemand nu eens niet begint te roepen om een verbod maar gewoon vraagt om handhaving van de bestaande regels.

Chrissie81

Registered User
Hij zegt toch juist, er was 1 knal, dat was een pijpbom.. Nu waren het meerdere knallen en duidelijk vuurwerk.. Vind het verschil duidelijk aangegeven in dit artikel. En zoals Zalio zegt begint niet meteen over een verbod te mekkeren, maar vraagt alleen nu handhaving.

Zaliotuur

Registered User
Ik begrijp de frustratie van GMP. Wat mij betreft vallen pijpbommen etc inderdaad zeker niet onder vuurwerk. Toch maakt het voor de overlast niet uit of het een pijpbom of vuurwerk is, een knal is een knal volgens veel mensen. Het is jammer dat die explosieven tot vuurwerk gerekend worden door een grote groep mensen. Mijn opmerking sloeg, zoals Chrissie81 aangeeft, inderdaad meer op het duidelijk beschreven vuurwerk.

Reverser

Registered User
Als de mensen ook nou ook zo reageren op andere overlast. Maar nee , dat doen ze meestal niet. De Azijn-zeik periode is weer begonnen. Hup direct weer die klaagmuur volschrijven. De media wordt weer op hun wenken bediend. En dat van die pijpbom zal wel weer pure speculatie zijn of mevrouw moet explosieven deskundige zijn. Ik zou tegen die mevrouw willen zeggen:"Geniet toch van dat mooie vuurwerk, het is gratis". En ja ik ben ook voor handhaving van de wet, maar geniet wel van dat "gratis vuurwerk". It's life , deal with it. Ik kan ook wel heel veel dingen bedenken waar ik me aan erger, maar ik schrijf ook niet direct een klaagmuur vol.

KoenL

Registered User
Als de mensen ook nou ook zo reageren op andere overlast. Maar nee , dat doen ze meestal niet. De Azijn-zeik periode is weer begonnen. Hup direct weer die klaagmuur volschrijven. De media wordt weer op hun wenken bediend. En dat van die pijpbom zal wel weer pure speculatie zijn of mevrouw moet explosieven deskundige zijn. Ik zou tegen die mevrouw willen zeggen:"Geniet toch van dat mooie vuurwerk, het is gratis". En ja ik ben ook voor handhaving van de wet, maar geniet wel van dat "gratis vuurwerk". It's life , deal with it. Ik kan ook wel heel veel dingen bedenken waar ik me aan erger, maar ik schrijf ook niet direct een klaagmuur vol.

Ik vind deze vrouw geen azijnzeiker. Ze geeft aan dat zij dit een probleem vindt en waarom. Niet iedereen kan vuurwerk waarderen, dat is iets wat je moet respecteren. Mevrouw geeft zelfs aan dat ze begrijpt dat het rondom de jaarwisseling iets onrustiger is en dat ze daar geen probleem mee heeft...volgens mij is dit een mooi voorbeeld van iemand die je in een vuurwerkverbod-discussie moet laten spreken: niet verbieden, maar handhaven. En dan niet zozeer de handhaving op straat, maar juist aan de import kant van de illegale handel.

Reverser

Registered User
Ik vind deze vrouw geen azijnzeiker. Ze geeft aan dat zij dit een probleem vindt en waarom. Niet iedereen kan vuurwerk waarderen, dat is iets wat je moet respecteren. Mevrouw geeft zelfs aan dat ze begrijpt dat het rondom de jaarwisseling iets onrustiger is en dat ze daar geen probleem mee heeft...volgens mij is dit een mooi voorbeeld van iemand die je in een vuurwerkverbod-discussie moet laten spreken: niet verbieden, maar handhaven. En dan niet zozeer de handhaving op straat, maar juist aan de import kant van de illegale handel.

Dat jij die mevrouw azijn zeiker noemt zijn je eigen woorden. Ik geef aan dat de azijnzeik periode weer is begonnen. Gewoon lekker klagen om elke knal die je hoort . Stukje tolerantie is er niet meer in NL.

Verstuurd vanaf mijn XT1032 met Tapatalk

GMP82

Zilveren Member
Ok, ik zal mijn ongenuanceerde reactie even toelichten: wat doet die pijpbom uberhaupt in dit stuk?

Draagt mijns inziens helemaal niks bij.

Dat ze oproept tot meer handhaving kan ik alleen maar toejuichen, maar we weten allemaal dat er eerder minder blauw op straat komt dan meer.

petertje23

Registered User
Mwah, ik vind het niet gek dat die mevrouw er wat van zegt.
we kunnen het met zijn allen toch niet normaal vinden dat er nu al vuurwerk word afgestoken?
Of wij het nu wel of niet leuk vinden doet er niet toe, het nu al afsteken is niet normaal en alleen maar koren op de molen van de antivuurwerkbrigade.

En zoals de schrijfster van het stukje zelf zegt, rond de jaarwisseling is het "normaal" en nu niet!
Daar ben ik het ook mee eens!
Ik vind het ook niet tof als hier in de buurt een rotklap valt, dan is mijn kleintje (1,5) wakker en overstuur.
Die paar dagen rond Oud en nieuw is dat wel te overkomen, maar straks 3 maanden lang :sad:

Reverser

Registered User
Mwah, ik vind het niet gek dat die mevrouw er wat van zegt.
we kunnen het met zijn allen toch niet normaal vinden dat er nu al vuurwerk word afgestoken?
Of wij het nu wel of niet leuk vinden doet er niet toe, het nu al afsteken is niet normaal en alleen maar koren op de molen van de antivuurwerkbrigade.

En zoals de schrijfster van het stukje zelf zegt, rond de jaarwisseling is het "normaal" en nu niet!
Daar ben ik het ook mee eens!
Ik vind het ook niet tof als hier in de buurt een rotklap valt, dan is mijn kleintje (1,5) wakker en overstuur.
Die paar dagen rond Oud en nieuw is dat wel te overkomen, maar straks 3 maanden lang :sad:

Maar direct een stukje schrijven aan de burgemeester en wethouders??? Dat is wel normaal ?. Laat ze dan klagen bij de politie. Ik snap best dat ze last heeft, maar direct een stuk schrijven aan de burgemeester en wethouders gaat mij echt te ver.

We zijn een behoorlijk klaagvolk aan het worden en tolerantie is er totaal niet meer. Er zijn genoeg dingen waar ik mij aan erger, maar ik schrijf ook niet direct een brief/stuk aan de burgemeester en doe mijn beklag ook gewoon bij de politie.

D

Deleted member 17038

Guest
Gewoon lekker klagen om elke knal die je hoort . Stukje tolerantie is er niet meer in NL.
lol tolerantie! Ik ben gek op vuurwerk maar ik vind het niet meer dan normaal dat mensen klagen over veel te harde knallen die niet bij shows horen. Zelfs ik irriteer me er aan omdat ik die wilde knallen die je alleen op de slechtste tijden hoort associeer met maloten die onze hobby kapot aan het maken zijn.

Maar hey dit is preken voor ons eigen koor. De helft van wat er in dit topic is geplaatst hadden we net zo goed niet kunnen plaatsen, of juist moeten plaatsen onder het artikel zelf.

Zal zo wel een slotje verschijnen?

Sweet Laker

Registered User
Ik vind dit juist een heel mooie brief die duidelijk aangeeft dat mw geen last heeft met vuurwerk an sich mits het binnen de vastgestelde wettelijke tijden (voorheen tussen 10 en 2) wordt afgestoken. Daarbij heeft zij het niet over verbieden, maar over handhaven.

Dus als iets opbouwend is dan is het deze brief wel. En dan is de burgemeester en konsorten een slimmere plek om deze vraag voor te leggen aangezien de politie beleid uitvoert en niet opstelt.

explosio

Registered User
Ik ben het ook met de mevrouw eens, het zijn immers dit soort idioten die het voor een ander verkloten. Het gaat hier inderdaad om meer handhaving, maar politie of wijkagent is vaak te laat of reageert helemaal niet. Het is volgens mij ook moeilijk te handhaven, ze moeten iemand al op heterdaad betrappen bij het afsteken van (illegaal) vuurwerk. Dan is de dader al gevlogen.

Als gevolg wordt er door de sommige media en bestuurders gestuurd op een totaal verbod en omdat mensen nu bij iedere knal weer massaal gaan reageren ontstaat er een sneeuwbaleffect, waarbij de mensen die hun vuurwerk afsteken op de toegestane tijden, onder dezelfde noemer vallen als de idioten die onveilig met vuurwerk omgaan of met illegaal vuurwerk bezig zijn. Zo erg zelfs dat er nu een wetsvoorstel is om de tijd te verkorten voor het afsteken van vuurwerk.

Deze mevrouw geeft tenminste netjes aan begrip te hebben voor vuurwerk rond de jaarwisseling en vraagt om meer handhaving van de wet. Dit is naar mijn idee mogelijk te bereiken door politie meer in wijken aanwezig te laten zijn. Een of twee rondjes door de wijk en met oudjaarsdag wat meer zodat ze de zware explosies kunnen volgen en de daders kunnen pakken. Geef ze een zware boete en hou dit zo een paar jaar vol en die overlast zal volgens mij dan een stuk minder worden. De afsteek tijd verkorten en niet meer handhavers van de wet inzetten zal niet de oplossing zijn voor die illegale knallers en vroeg knallers.

Laatst bewerkt:

Dim

Product Beheer
Medewerker
Mooi topic allen! Leuk om de vaak onderbouwde reacties te lezen! Bedankt!

Ik vind het een aardig geschreven stukje over de overlast deze maanden van het jaar!

Ik kan zelf enorm genieten van een mooie pijl of mooi groot boeket in de verte, maar heb zelf ook 2 katten die meteen dekking zoeken! Dus kan het me het verhaal van die mevrouw best voorstellen.

Laatst bewerkt:

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Ik kan zelf enorm genieten van een mooie pijl of mooi groot boeket in de verte, maar heb zelf ook 2 katten die meteen dekking zoeken!

Ja en als die van jou dekking gaan zoeken, kan je zelf ook dekking gaan zoeken. :tounge:

Mevrouw heeft een punt, maar het lijkt of het in mijn wijk een stuk rustiger is dan de jaren daarvoor.
Zal na de herfstvakantie wel veranderen.

En stukje tollearntie naar elkaar is goed hé.

Bovenaan