Vuurwerkliefhebbers knallen uit protest hun voorraad stipt om 20.00 uur de lucht in

Moontan

Moderator
Medewerker
Vuurwerkliefhebbers knallen uit protest hun voorraad stipt om 20.00 uur de lucht in

Niet iedereen is het eens met het aanstaande vuurwerkverbod. In Groningen en op andere plekken in het land werd vrijdagavond uit protest flink wat vuurwerk de lucht in geschoten.

Dat gebeurde stipt om 20.00 uur. Via sociale media was een oproep rondgegaan om op dat tijdstip ,,een pot, pijl of ander stuk vuurwerk’‘ af te steken. In Groningen en Leeuwarden en andere plaatsen in het land kwamen hiervan meerdere meldingen binnen.

Honderd euro
Iedereen die vrijdagavond vuurwerk heeft afgestoken, ongeacht of het legaal vuurwerk was of niet, riskeerde overigens wel een boete. Normaal gesproken is het afsteken van vuurwerk alleen toegestaan vanaf 31 december om 18.00 uur tot 02.00 uur in de nacht. Wie buiten die tijden vuurwerk afsteekt, kan een boete van 100 euro krijgen.

Het afsteken van vuurwerk vrijdag was een reactie op het kabinetsbesluit om dit jaar vuurwerk te verbieden. Niet alleen de verkoop en het gebruik, maar ook bezit van vuurwerk wordt strafbaar. Er zal streng worden gehandhaafd met boetes, zei minister Grapperhaus. ,,Ga nou niet de flinke wijsneus uithangen door die spullen toch te verkopen. Dan krijg je echt een strafrechtelijke douw.”

Richardus

Registered User
Normaal hoor ik van binnen wel als in flinke straal om me heen gestookt wordt, maar echt niks gehoord rond die tijd maar ook nie echt op gelet. Wrs in andere hoek van Stad. Leuk dat het signaal is doorgedrongen!

GMP82

Zilveren Member
Hier ook doodse stilte. Actie was wellicht ook te kortdag. Ik snap het ludieke ervan. Maar zou het helpen?

Koetje

Registered User
Gabberhouse heeft het nu over flinke wijsneus uithangen terwijl hij eerder mensen aso's noemde die zich niet aan de maatregelen hielden en de rest is geschiedenis. Het zou mij niet verbazen als er begin januari foto's opduiken waar Ferd met zijn dronken kop boven een 600 schots Triplex bak hangt, zonder vuurwerkbril, en deze aan probeert te steken met een druipkaars. Wat een lachertje die man. En de rest van de regering. Ongekend.

joszie

Zilveren Member
Hier ging het wel goed los.

Deze uiting was mijn inziens niet om ‘of het iets zal helpen’ te doen. Hoeft ook helemaal niet. Dit was een prachtige ludieke actie.

Dat oud en nieuw flink uit de hand loopt ondanks dat consumenten vuurwerk verboden is, maar het hele land toch zal daveren vh vuurwerk en de rellen.....Zal ze zwaar gaan verbazen.

En dit zou nu juist wel ‘ns kunnen gaan helpen.
Meer mogelijkheden zijn er niet meer dus dan maar met een oorlog de slag winnen...

Deze ‘Corona’ maatregel gaat nu EENS EN VOOR ALTIJD aantonen dat consumentenvuurwerk niet het daadwerkelijke probleem is.

Ze smeken straks om consumentenvuurwerk en een deels gereguleerde jaarwisseling ipv de totale anarchie die ze nu gaan meemaken.

Alu-hoedje weer af...
ik hou niet van alu-hoedjes maar wat jij aangeeft is iets waar ik wel van uit ga.
ongekende rellen, branden etc. doordat men meer dan 8 maanden zich in heeft moeten houden en de aso's van dit land compleet los gaat (wat altijd al deels gebeurd in de jaarwisseling).

Laatst bewerkt door een moderator:

Moontan

Moderator
Medewerker
Mensen steken vuurwerk af uit protest tegen vuurwerkverbod

Na het verbieden komen de overtredingen, altijd. Zo heeft het kabinet afgelopen vrijdag het afsteken van vuurwerk met oud & nieuw verboden. Hiermee hoopt de regering het werk van zowel de politie als de zorg te ontlasten. Hun takenpakket is vanwege het coronavirus immers al zwaar genoeg. Natuurlijk gebeurt hierdoor precies het tegenovergestelde.

De Nederlander is nu eenmaal een koppig beestje dat van vrijheid en mondigheid aan elkaar hangt. Een paar uur na het vuurwerkverbod hebben bewoners in verschillende plaatsen vuurwerk afgestoken.zo ook in Amersfoort. Via facebook werdt een oproep gedaan.

Benieuwd of de agenten op 1 januari 2021 ook als een malle achter elke vuurpijl zullen jagen die in de lucht verschijnt. De kans dat de hemel ouderwets zal verkleuren die nacht is namelijk hemelsgroot. Leer ons de Nederlander kennen.

Pyrodolfo

Registered User
Mooi man dat protest! Het maakt toch geen moer meer uit. Blijft het rustig zeggen ze:"Kijk het werkt we stoppen ermee." wordt het een tyfuszooi dan zeggen ze ook we kappen ermee. Als we af en toe zo´n actie doen tot O&N, waar ook steeds meer mensen aan mee doen, dan hebben ze waarschijnlijk wel door dat wij niet stoppen. Hoe de politiek daarna handelt dat blijft de vraag.

Laatst bewerkt:

firewire

Registered User
Mensen steken vuurwerk af uit protest tegen vuurwerkverbod

Na het verbieden komen de overtredingen, altijd. Zo heeft het kabinet afgelopen vrijdag het afsteken van vuurwerk met oud & nieuw verboden. Hiermee hoopt de regering het werk van zowel de politie als de zorg te ontlasten. Hun takenpakket is vanwege het coronavirus immers al zwaar genoeg. Natuurlijk gebeurt hierdoor precies het tegenovergestelde.

De Nederlander is nu eenmaal een koppig beestje dat van vrijheid en mondigheid aan elkaar hangt. Een paar uur na het vuurwerkverbod hebben bewoners in verschillende plaatsen vuurwerk afgestoken.zo ook in Amersfoort. Via facebook werdt een oproep gedaan.

Benieuwd of de agenten op 1 januari 2021 ook als een malle achter elke vuurpijl zullen jagen die in de lucht verschijnt. De kans dat de hemel ouderwets zal verkleuren die nacht is namelijk hemelsgroot. Leer ons de Nederlander kennen.

Prachtig en de waarheid!
Die laatste alinea.(y):love:

ifeelfine

Registered User
Kwam ook al jankende dierenliefhebbers en bewegingen tegen over komend weekend 20 en/of 21 nov om te stoken. Let wel dat er veel nsb-ers opstaan vanuit het niets, wat mij betreft lekker bewaren tot 31 dec 😂

dat zal wel de enige avond zijn dat alle handhaver van nl tegelijk gaan controleren, nog steeds geen grote pakkans maar we de grootste van het jaar

GMP82

Zilveren Member
Ging hier redelijk tekeer... Geen sierblok te zien, alleen maar harde asoknallers. (Ja dat zijn het nog steeds, ook als het ingezet wordt als protest).

Richardus

Registered User
Hier een enkele cake, of twee, ver weg allemaal. Paar dreunen ook ver weg, en één knalletje hier uit de wijk. Het is hier altijd wel suffer dan rest van het land, maar laatste jaren is het ook in mijn wijk ronduit gezapig. Heb al jaren gedacht, als er vroeg veel geknald werd; "dat wordt nog wat met de jaarwisseling" en dan was het best rustig, of zoals nu, nu het hele tijd stiller dan ooit tevoren is; "dat wordt nog wat met de jaarwisseling"...je snapt welke uitkomst ik verwacht... Minder sociale huurders in de stad, en die er wel zijn steken hun geld niet in vw want zijn door de overheid financieel de kop ingedrukt, de studenten die de stad hebben geannexeerd zuipen zich enkel te pletter, en kopers stoken toch minder (merk ik sterk in mijn nu gemengde- vroeger sociale huurwijk). Vrees dat ik weer de enige ben in m'n lange straat die stookt deze jaarwisseling, bizar is dat, rolt nog net geen tumbleweed langs om 00u. Dichtstbijzijnde grotere spul dat ik zie is N-Z 300-500m, O-W iets van een kilometer mss zelfs 2 ofzo o_O

Laatst bewerkt:

1Salute

Registered User
Vrijdag 4 december om 20.00 is dit weer toch?
Nu er (meestal neutrale of positieve) aandacht aan deze demo's besteed is, vind ik het zo'n gek idee nog niet om mee te doen.

Bovenaan