Vuurwerkkoorts extra vroeg in coronatijd

Moontan

Moderator
Medewerker
Vuurwerkkoorts extra vroeg in coronatijd

Hoewel veel mensen bezig zijn met corona en nog helemaal niet willen nadenken over de feestdagen, kan de 19-jarige Rick niet wachten. Hij heeft namelijk nu al vuurwerkkoorts en kan niet wachten tot hij weer legaal vuurwerk mag kopen en afsteken.
Dat kopen mag alleen tijdens de drie laatste dagen van het jaar. Afsteken mag alleen op 31 december vanaf 18:00 uur tot 1 januari 2:00 uur, maar toch hoor je her en der al geknal.

Filmpjes
Rick houdt wel van dat geknal in deze tijd. “Ik kijk nu al naar filmpjes van vuurwerk, met name van de nieuwe producten.” Volgens Rick is er veel anders dit jaar, zo zijn de singleshots (ook wel Thunderkings) verboden dit jaar, net als knalvuurwerk en vuurpijlen.

“Gelukkig hebben de importeurs van het vuurwerk een andere soort Thunderking naar Nederland gehaald, daar komen namelijk niet een maar twee schoten uit die hard knallen in de lucht en dat mag dan weer wel.”

Overlast
Dat het een en ander verboden is geworden, gaat volgens Rick voor overlast zorgen. Hij denkt dat er nu juist meer mensen vuurwerk halen in het buitenland. Daar koop je vaak vuurwerk wat voor de Nederlandse wet veel te hard is. Dat is ook veelal het vuurwerk wat je nu al in deze tijd hoort, maar het gaat volgens Rick niet alleen om illegaal vuurwerk.

“Bij sommige winkels ligt nu al vuurwerk in de winkels, dat is categorie 1-vuurwerk. Dat vuurwerk mag het hele jaar afgestoken worden", aldus Rick. Het gaat dan bijvoorbeeld om knetterlinten die behoorlijk knallen. Maar ook fonteinen met een hoog fluitgeluid horen erbij.

Knallen
Zelf steekt Rick ook al dat categorie één vuurwerk af, “met name op plekken waar niemand er last van heeft. Het geeft gewoon een kick, je steekt het lontje aan loopt weg en je hoort een knal, dat is gewoon heel mooi.”

In Dordrecht zijn een aantal vuurwerkvrije zone’s, dat zijn dus plekken waar geen vuurwerk afgestoken mag worden. Dat mag ook niet in bijvoorbeeld de binnenstad. Wat Rick betreft, slaat dat nergens op in de stad: “Waarom zou je wel in een woonwijk buiten de stad vuurwerk mogen afsteken maar niet in de stad zelf? Ik begrijp wel dat je vuurwerk bij een verzorgingshuis of kinderboerderij verbied. Kwetsbaren en dieren moet je gewoon met rust laten.”

Vuurwerkverbod
Er is al enige tijd sprake van een mogelijk landelijk vuurwerkverbod. Als het aan Rick ligt, blijft hij ook dan afsteken. “Dan haal ik het vuurwerk wel gewoon in het buitenland, bang voor een boete ben ik niet, en als het moet, kan ik hard rennen, besluit hij.

joszie

Zilveren Member
Alleen het stukje over de nieuwe thunderkings met 2 knallen had er niet in gehoeven.

Daar snapt de normale burger niets van 'we verbieden iets met 1 knal, dus doen we 2 dan mag het wel'

Schuim

Moderator
Medewerker
Alleen kun je ook op een manier innoveren zonder dat je iets wat, uit de markt word gehaald omdat het problemen veroorzaakt, weer met een klein aanpassing weer in de markt te zetten, en zo het probleem er gewoon weer terug in zet.
Ik blijf het gewoon ronduit belachelijk vinden dat juist een van de types vuurwerk die je lang voor en lang na de jaarwisseling nog hoort, en daarmee de ondergang van je markt zijn, gewoon weer dood leuk terug er in zet. Had toch gewoon het goede voorbeeld gegeven.

Daarbij, als er met die dingen op de hulpdiensten word geschoten, wat altijd word aangehaald, waarom zou je het product dan voor hun gewoon nog gevaarlijker maken.
Echt ik heb geen enkel goed woord over voor de importeurs die dit doen, stelletje geldwolven.

Gupje

Registered User
Alleen kun je ook op een manier innoveren zonder dat je iets wat, uit de markt word gehaald omdat het problemen veroorzaakt, weer met een klein aanpassing weer in de markt te zetten, en zo het probleem er gewoon weer terug in zet.
Ik blijf het gewoon ronduit belachelijk vinden dat juist een van de types vuurwerk die je lang voor en lang na de jaarwisseling nog hoort, en daarmee de ondergang van je markt zijn, gewoon weer dood leuk terug er in zet. Had toch gewoon het goede voorbeeld gegeven.

Daarbij, als er met die dingen op de hulpdiensten word geschoten, wat altijd word aangehaald, waarom zou je het product dan voor hun gewoon nog gevaarlijker maken.
Echt ik heb geen enkel goed woord over voor de importeurs die dit doen, stelletje geldwolven.
Wat je hier eigenlijk zegt "is dat het vuurwerk het probleem is" en niet de mensen die het misbruiken?

Kijk als je er heel krom naar kijkt heb je 100% gelijk en voelt het gek. Maar als je met het oog kijkt, dat vuurwerk eigenlijk het probleem niet is, dan zie ik verder geen problemen met deze actie. Dan noem ik het innoveren, werken binnen de grenzen die je krijgt van de verbied maatschappij.

joszie

Zilveren Member
Maarja. Dat zijn altijd lastige keuzes. Als iedereen zich braaf aan de regels houdt dan zou er veel meer mogelijk zijn.

Ik kan het een importeur niet kwalijk nemen dat ze innoveren en met oplossingen komt om rondom een verboden artikel te kunnen werken.

BUTCHER

Registered User
Persoonlijk denk ik niet dat de nieuwe vervangers van de singleshot een vuurwerkverbod nog een stap dichterbij brengen, daarvoor is het al te laat. Helaas gaat dat verbod sowieso wel gebeuren, omdat de ratio allang afwezig is in het debat zoals we dagelijks kunnen lezen in de krantenstukjes over het feitenvrije gelul van gemeenteraadsleden, wethouders en burgemeesters. We zullen zien dat een landelijk knal- en pijlenverbod en een totaalverbod in Rotterdam niet het gewenste effect zullen sorteren en dus dat de landelijke politiek vervolgens een totaalverbod in Nederland wil invoeren onder druk van lokale politici. Er zitten nog verkiezingen tussen, maar ik vrees dat het na de jaarwisseling 2021-2022 helemaal afgelopen is. In dat kader snap ik wel dat de importeurs dit nog gaan verkopen: waarmee krijg je anders de jeugd en koopkrachtige vaders naar je zaak?

Schuim

Moderator
Medewerker
Wat je hier eigenlijk zegt "is dat het vuurwerk het probleem is" en niet de mensen die het misbruiken?

Kijk als je er heel krom naar kijkt heb je 100% gelijk en voelt het gek. Maar als je met het oog kijkt, dat vuurwerk eigenlijk het probleem niet is, dan zie ik verder geen problemen met deze actie. Dan noem ik het innoveren, werken binnen de grenzen die je krijgt van de verbied maatschappij.

Oh nee, het product is nooit het probleem in mijn ogen. Helemaal niet als het misbruikt word.
Een mes is zo gevaarlijk als de gebruiker.
Maar als mensen ergens te stom voor zijn om er fatsoenlijk mee om te kunnen gaan, dan kun je dat product er wel uit halen in de poging de rest te behouden.
Of nog beter, aanpassen zodat er de lol van af is om het te misbruiken, en enkel te gebruiken waar het voor bedoeld is.

Ik vond de mine oplossing uiteindelijk echt super, dat is nou gewoon echt innoveren.
Maar in plaats daarvan stoppen we niet een, maar er gewoon twee bombettes is.

Een losse steen word mee gegooid, maar als die in een "straat" ligt, rem je in ieder geval al 90% af om het te doen.
Want, te veel moeite, en er moet over nagedacht worden.

SrCl2

Registered User
Fraai inkijkje in de wereld van een vuurwerkfreak!
Ik vraag me trouwens wel af waar die "behoorlijk knallende knetterlinten" te koop zijn. Tussen het categorie F1-vuurwerk heb ik die eerlijk gezegd nog nooit aangetroffen...

petertje23

Registered User
Mwah, dat is natuurlijk in perspectief.
Ik moet zelf zeggen dat de knetterlinten net zo hard als kleine ratelbanden/strengen knallen.

rodepo

Registered User
Als ze aan de norm voldoen niet.
Cat 1 120 db op 1mtr afstand als ik me niet vergis. Cat 2 120 db op 6mtr. Zal dus 6 keer zo hard (mogen) zijn.
Zegt het me aub als het niet klopt want ik weet het niet precies meer.
Neemt niet weg dat er inderdaad slechte matjes waren die nog zachter als een knetterlintje gingen.

Baron van lunt zu sas

Registered User
Nou, alles even snel en dwars doorgelezen wat hierboven staat. De bulkverpakkingen singleshots zijn welzeker een product waar IEDEREEN kon zien aankomen dat het niet gewoon, verantwoord, gebruikt zou worden.
als je een pak van 40 stuks hebt lukt het niemand, en zeker geen consumenten onder de 25, om dat 40 X conform de handleiding te gebruiken en niet in de verleiding te komen om eens creatief te gaan doen.

als de overheid dan maar ingrijpt en de importeurs via een achterdeurtje een vergelijkbaar product op de markt zetten dan zijn zijn ze moreel verwerpelijk bezig.
maar het is misschien wat te ver offtopic

Arnold 010

Registered User
Ik moet wel zeggen dat door het missen van de shows het juist voor mij nu minder is qua gevoel :-(

Ik mis inderdaad de demo's, en de domper dit jaar is toch wel het niet doorgaan van Fallas.
Ondanks dat toch al veel geshopt bij diverse winkels waardoor ik nu klaar ben en echt aan het aftellen ben.

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Ik mis inderdaad de demo's, en de domper dit jaar is toch wel het niet doorgaan van Fallas.
Ondanks dat toch al veel geshopt bij diverse winkels waardoor ik nu klaar ben en echt aan het aftellen ben.
Inderdaad de demo's en ook de importeur demo's heb ik ook gemist.
Het is wel saai zo, nou ja ik heb nog een aantal films die ik wil gluren, dus...

Bovenaan