Vuurwerkhandel vreest verbod: ‘Het is de doodsteek, maar niet de oplossing’

Plum Bloom

Registered User
VEENENDAAL/ARNHEM - Een strengere controle op illegaal vuurwerk, betere voorlichting over het gebruik en meer toezicht: als de overheid écht een eind wil maken aan de ongeregeldheden rond oud en nieuw zijn dát de maatregelen die genomen moeten worden. Een vuurwerkverbod is in elk geval géén goed idee.

,,Want dat is voor ons de doodsteek", zegt directeur Gert Breeschoten van GBV-Weco in Veenendaal, ’s lands grootste vuurwerkgroothandel. ,,Het ontneemt ons de inkomsten, maar het lost ook niks op. Want een verbod is gewoon niet te handhaven.’’

Volgens Breeschoten zijn gemeenten nu al amper in staat om bijvoorbeeld vuurwerkvrije zones in te voeren, omdat ze onvoldoende mensen hebben om toezicht te houden. Daarbij is volgens hem het in Nederland verkrijgbare vuurwerk het probleem niet. ,,De meeste ellende komt van zwaar vuurwerk dat alleen maar over de grens te koop is. Met het Nederlandse vuurwerk kunnen in principe geen ongelukken gebeuren.’’

Mits het goed wordt gebruikt. Breeschoten pleit dan ook voor voorlichting op scholen over het gebruik van vuurwerk. ,,Want je ziet bijvoorbeeld dat bij het eerste oogletsel dat is ontstaan geen vuurwerkbril is gedragen.”

Het meest simpele vuurwerk, categorie 1, kan niet verboden worden omdat dat Europees zo geregeld is. ,,En verbied je de rest wel, dan halen mensen het wel uit het buitenland. De overheid zou er beter aan doen bij de grenzen goed te controleren, en bij postbedrijven vaker pakketjes met illegaal vuurwerk te onderscheppen.’’

Extra inkomsten
Zegsman Bas Broekhuizen van OLB Sports in Arnhem is ook tegen een verbod. Zijn winkel, die normaliter vechtsport- en fitnessartikelen verkoopt, is niet afhankelijk van de vuurwerkverkoop, ,,maar het zijn wel altijd extra inkomsten.’’
Ook hij wijst op het illegale vuurwerk als grote boosdoener. ,,Vergeet niet dat er miljoenen mensen zijn die heel veel plezier beleven aan het vuurwerk. Ik ben het er zeer mee eens dat de ellende uitgebannen moet worden, en daar werken wij als vuurwerkbranche ook hard aan mee door bijvoorbeeld gratis vuurwerkbrillen en lonten uit te delen. Ik ben ook voor vuurwerkvrije zones en zo, maar het beeld dat nu ontstaat over de gevolgen van vuurwerk vind ik veel te eenzijdig. Ik heb zelf oud en nieuw gevierd met drie gezinnen en het was hartstikke gezellig in de straat. Wij gooien niet met vuurwerk naar de politie, maar horen bij al die mensen die gewoon heel erg van vuurwerk genieten.’’

Dat geldt ook voor Leon te Kempel van de gelijknamige fietsenwinkel in Winterswijk, die ook vuurwerk verkoopt. Hij pleit voor een verbod op vuurpijlen, 'want dat is bij bepaalde weersomstandigheden een onberekenbaar product’. ,,We hebben daar ook steeds minder van in onze collectie. Zoals we ook heel veel kleinere producten er al uit hebben gedaan.’’

Knalwerk
Maar een knalverbod, waarvoor zich in de Tweede Kamer een meerderheid aftekent, ziet hij niet zitten. ,,Daar bereik je niks mee. Want alles wat hard knalt, kun je nu ook al aanpakken.’’ Dat is doorgaans afkomstig uit het een paar kilometer verderop gelegen Duitsland. ,,Al het knalwerk dat we hier verkopen, hoor je binnen amper en is absoluut veilig. Verbied je dat knalvuurwerk, dat wordt er nog veel meer uit het buitenland gehaald.’’
Fietsenwinkel Sloos in Nijmegen verkocht dit jaar voor het eerst geen vuurwerk meer. Eigenaresse Amalia Evers: ,,Ik kreeg het organisatorisch allemaal steeds moeilijker geregeld en voor de omzet is het niet heel belangrijk. Daarbij: ik denk dat het binnen nu en vijf jaar toch afgelopen is met het vuurwerk.’’

Heel zuur
Als het aan de Vuurwerkfederatie ligt, die de belangen behartigt van de vuurwerkbranche, wordt vooral eerst toch echt werk gemaakt van het uitbannen van illegaal vuurwerk. De branche heeft een lobbyist in Den Haag die met de beleidsmakers om tafel zit om de belangen van de verkopers te verdedigen. ,,Het zou heel zuur zijn als het hier verboden wordt en de handel over de grens daardoor enorm gaat groeien‘’, verzucht Breeschoten. ,,Maar desnoods begin ik dan daar een bedrijf, de overheid krijgt mij niet klein.’’

Plum Bloom

Registered User
Journalist heeft z'n best gedaan, maar glijdt geweldig uit in de laatste alinea. Heeft het over Vuurwerkfederatie, terwijl hij BPN bedoelt.

bridge

Bronzen Member
Duitsland is echt een groeimarkt. daar moet je zijn als importeur. En inmiddels zijn ze daar ook allemaal denk ik actief.

Bovenaan