Vuurwerkdode kwam door schietlont

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ernie

Registered User
Beste mensen, het is vreselijk om te zien dat zo'n mooi stel op deze manier uit elkaar gehaald is. Vreselijk om te horen en nu ik een foto heb gezien krijg ik wel een brok in mijn keel, want en verhaal krijgt direct een gezicht. Houdt het nou allemaal gewoon bij de reguliere handel, dan voorkom je zo misschien een hoop narigheid. Veel sterkte gewenst aan alle nabestaanden.

Moontan

Moderator
Medewerker
Ik heb respect voor ouders en vriendin dat ze met dit verhaal naar buiten willen komen. Vreselijk voor hun dat hun zoon en vriend Serge er niet meer is.
Mijn medeleven gaan uit naar hun. Ik wens hun heel veel sterkte in deze vreselijke tijd. Zij zullen hun leven lang herinnerd blijven aan dit tragische ongeval.

Wat betreft de voorgaande post moet ik Tony volledig gelijk geven.
We praten hier over een slachtoffer die 36 jaar is. Een volwassen man die weet waar hij mee bezig is. We krijgen Serge er nooit mee terug maar laat het een waarschuwing zijn voor al die vuurwerkfanaten die zwaar vuurwerk kopen terwijl het niet bedoeld is om door ondeskundigen afgestoken te worden.

Moge Serge rusten in vrede.

Sparkey

Registered User
AWG en Xavier hebben het wat mij betreft bij het juiste eind.

Ik kan mij niet voorstellen dat een verkoper iemand een shell "aansmeert" zonder op de gevaren te wijzen. Sterker nog, ik heb wel eens meegemaakt dat ik een verkoper zowat over de toonbank moest trekken voordat de Zink raketten eindelijk tevoorschijn kwamen, en dan nog met veel pijn en moeite...

Alle logica in acht nemend, krijg ik het vermoeden dat deze meneer waarschijnlijk al wat consumpties genuttigd had voordat de shell ontstoken werd. Consumpties of wat dan ook, welke in ieder geval zijn rationele vermogen op dat moment beïnvloed heeft, zijn gevoel voor gevaar zeg maar.

Dit is misschien niet aardig om te zeggen (niets dan goeds over de doden) maar een andere verklaring is er m.i. niet. Hij is vast niet naar België gegaan om daar vuurwerk te halen wat in de regel minder gevaarlijk is / minder veiligheidsaandacht behoeft dan het vuurwerk in Nederland?

Misschien zit ik er wel helemaal naast en is dit inderdaad een klassieker.

Laatst bewerkt:

janbakker

Registered User
Zijn er nog meer stukken vuurwerk waar schietlonten voor gebruikt worden?
En hoe kun je een schietlont herkennen?
Ik steek ieder jaar veel af met mijn zoontje (nu bijna 10 jaar), en let er zeer goed op dat hij nergens zijn hoofd boven houdt. Maar zelf heb ik het nog wel eens dat ik iets aansteek, en terwijl het brand zie ik dan dat ik er tè dicht boven hang.
Ik ben in 1993 vlak voor o&n het ziekenhuis uit gekomen met een aangenaaide duim, dus weet wel de gevaren. Toch neem je , vaak onbewust, toch nog risico's bij het zelf afsteken.
Wanneer je op een ander let, zie je de gevaren juist wel.
Zal wel door de "kriebel" komen.
Als het mis gaat is het altijd erg, maar wie denk er nu bij elk stuk vuurwerk, ongeacht welk stuk, "gestrekte arm, niet de snufferd erboven, etc, etc"?

Ik wens de nabestaanden zeer veel sterkte en medeleven!

Jeff

Registered User
Shells vallen onder professioneel vuurwerk, als we dit onderwerp op het forum gaan bannen, ban dan ook alle overige topics over professioneel vuurwerk. Bijv. de Alpeco product filmpjes, dit zijn ook professionele blokken die heir getoond worden en dat is niet voor niets. Als je een 1,2'' shell tegen je hoofd krijgt dan zit er ook een gaatje in en ben je ook harstikke dood.

Wat betreft die man, het is zijn eigen schuld. Zelfs al is het geen echte vuurwerkfreak, als je zo'n stuk vuurwerk in je handen krijgt dan weet elke leek wel dat hij iets gevaarlijks in handen heeft. Dan had hij zelf maar de nodige info erover moeten opzoeken zoals velen doen (Kijk maar op het forum hoe vaak er gevraagd word hoe iets afgestoken moet worden...) of aan de verkoper moeten vragen hoe en wat...Het domste is nog dat hij z'n hoofd erboven heeft gehouden. NÓÓIT met een lichaamsdeel boven vuurwerk komen. Een basis-regel voor het afsteken van vuurwerk...

Laatst bewerkt:

jok3rt

Registered User
Ik denk dat fpm juist een bijdrage heeft gebracht aan de veiligheid van alle mensen die shells schieten / geschoten hebben. Zonder fpm waren er veel mensen die shells in het bezit hadden en dus totaal niet weten hoe ze ermee om moesten gaan.

Misschien is het juist verstandig dat er meer aandacht aan dit vuurwerk wordt besteed in de reclame spotjes in december. het kan dan wel zwaar illegaal zijn, maar er zullen altijd mensen zijn die het kunnen krijgen via via.
Misschien had de beste man zelfs nog geleefd als hij eerst 'het schieten van mortierbommen' had gelezen op deze site...

Gorgel

Registered User
Ik vind het veel te gemakkelijk om maar te zeggen dat een volwassen vent het had kunnen weten. Voor ons is dit vanzelfsprekend omdat wij dag en nacht aan vuurwerk denken. Je moest eens weten hoeveel mensen echt onwetend zijn wbt. de gevaren van vuurwerk. En zeggen dat als ie hier op het forum de gevaren en waarschuwingen had gelezen dat dit waarschijnlijk niet gebeurd was???? ja zo lust ik er nog wel een paar. Dan zou deze pagina nu minimaal een paar miljoen leden hebben. Niet iedereen weet van het bestaan van pagina's als deze. Er komen nog wekelijks vuurwerkfreaks bij als lid die nog maar pas deze site hebben ontdekt.

Je moet er als freak niet vanuitgaan dat gewonen consumenten een hele research gaan doen voor een stuk vuurwerk. Gewone mensen (lees leken) kennen de gevaren van heel veel soorten vuurwerk niet. Ze weten al amper dat er verschil is. Zo zijn mensen nu eenmaal.

En AWG, jij mag gerust jouw mening en visie zeggen. Geen enkel probleem mee. Alleen ik geef de mijne ook en probeer alleen maar duidelijk te maken wat ik vind. Daar is een forum immers voor.

Jeff

Registered User
Ik vind het veel te gemakkelijk om maar te zeggen dat een volwassen vent het had kunnen weten. Voor ons is dit vanzelfsprekend omdat wij dag en nacht aan vuurwerk denken. Je moest eens weten hoeveel mensen echt onwetend zijn wbt. de gevaren van vuurwerk.

Hij had het kunnen vragen aan de verkoper, even op google ''mortier'' of ''shell'' of ''vuurwerkbom'' o.i.d intypen en hij had nu nog geleeft...

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar als ik een onbekend stuk vuurwerk in me handen krijg waarvan ik weet dat het illegaal en zwaar vuurwerk is dan zorg ik er voor dat ik weet hoe af te steken...Als deze persoon zoiets had van ''Ik weet hoe het moet terwijl ik er geen enkele info over heb of over heb opgezocht'' dan is het dus echt z'n eigen schuld en had hij beter moeten weten. Zo is het nu eenmaal.

Gorgel

Registered User
tjah, ieder z'n eigen mening. Ik vind het erg simpel gedacht. Dat het misging ligt uiteraard wel aan zijn eigen handelen wat zeker niet goed was en vandaaruit kun je inderdaad zeker wel stellen dat dit niemand anders te verwijten valt dan hijzelf. Maar ik vind het zo ontzettend bot om maar te te zeggen: "helaas, eigen schuld, had ie maar beter moeten weten".

Hij zal het toch echt wel niet geweten hebben anders zou hij het zo niet gedaan hebben denk ik.

En over berichten waarin gezegd wordt dat het niet anders kan dan dat ie gedronken had ga ik maar verder niet op in. Het enige wat ik daarover wil zeggen is dat je dat kunt denken maar niemand van ons was erbij dus we weten niet of dat zo was.

rembo

Registered User
Zijn er nog meer stukken vuurwerk waar schietlonten voor gebruikt worden?
En hoe kun je een schietlont herkennen?
Ik steek ieder jaar veel af met mijn zoontje (nu bijna 10 jaar), en let er zeer goed op dat hij nergens zijn hoofd boven houdt. Maar zelf heb ik het nog wel eens dat ik iets aansteek, en terwijl het brand zie ik dan dat ik er tè dicht boven hang.
Ik ben in 1993 vlak voor o&n het ziekenhuis uit gekomen met een aangenaaide duim, dus weet wel de gevaren. Toch neem je , vaak onbewust, toch nog risico's bij het zelf afsteken.
Wanneer je op een ander let, zie je de gevaren juist wel.
Zal wel door de "kriebel" komen.
Als het mis gaat is het altijd erg, maar wie denk er nu bij elk stuk vuurwerk, ongeacht welk stuk, "gestrekte arm, niet de snufferd erboven, etc, etc"?

Ik wens de nabestaanden zeer veel sterkte en medeleven!

het makkelijkst om schietlont te herkennen is dat het geen touwvorm heeft zoals visco en blackmatch.. schietlont is eigenlijk gewoon zwartkruid met daar rond een kartonnen omhulsel wat plat is.. meestal ongeveer een cm breed.

zoek maar eens naar foto's van shells, aan alle shells hangt schietlont

edit:
foto schietlont, bron het bunkertje

PA120781.JPG

rembo

Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
Shells vallen onder professioneel vuurwerk, als we dit onderwerp op het forum gaan bannen, ban dan ook alle overige topics over professioneel vuurwerk. Bijv. de Alpeco product filmpjes, dit zijn ook professionele blokken die heir getoond worden en dat is niet voor niets. Als je een 1,2'' shell tegen je hoofd krijgt dan zit er ook een gaatje in en ben je ook harstikke dood.

Wat betreft die man, het is zijn eigen schuld. Zelfs al is het geen echte vuurwerkfreak, als je zo'n stuk vuurwerk in je handen krijgt dan weet elke leek wel dat hij iets gevaarlijks in handen heeft. Dan had hij zelf maar de nodige info erover moeten opzoeken zoals velen doen (Kijk maar op het forum hoe vaak er gevraagd word hoe iets afgestoken moet worden...) of aan de verkoper moeten vragen hoe en wat...Het domste is nog dat hij z'n hoofd erboven heeft gehouden. NÓÓIT met een lichaamsdeel boven vuurwerk komen. Een basis-regel voor het afsteken van vuurwerk...

Jij komt een beetje kort uit de bocht..Althans je verhaal is kort door de bocht. Waar vallen doden mee ? Niet met chinese rollen en sierblokken. Ik zeg niet dat die geen gevaar opleveren want dat doe elk stukje vuurwerk. Mortierbommen staan er bekend om. Elke jaar valt er wel 1 dode door en dat maakt het voor mijn het gevaarlijkst stukje vuurwerk wat er bestaat.

Een man zei eens in een documantaire op Discovery "Playing with Fireworks is Playing with a Loaded Gun". Prent deze uitspraak in jullie hoofdjes.

En een paar post terug geeft iemand de opmerking dat op een gegeven moment iedereen wel met zijn hoofd boven het vuurwerk hangt. Nou eerlijk gezegd ken je mijn dan niet. Ik ben bang van vuurwerk en ben dus uiterst voorzichtig!!

USRRobiwan

Registered User
Duidelijk dus iemand die nog nooit op het FPM forum is geweest (en nooit meer zal komen), anders had het 100% anders afgelopen met meneer de koekepeer.

Klinkt hard, maar de waarheid is soms hard. Maar omdat 1 idioot een mortier met inhoud verkeerd behandeld, moeten we dan maar meteen mortieren opdoeken hier? Laten we meteen heel FPM maar platgooien dan, want met al het vuurwerk gebeurd wel eens een ongeluk. Daarom heet het ook een "ongeluk" want expres doet niemand dat (tenzij het per ongeluk expres gaat)

Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
Duidelijk dus iemand die nog nooit op het FPM forum is geweest (en nooit meer zal komen), anders had het 100% anders afgelopen met meneer de koekepeer.

Klinkt hard, maar de waarheid is soms hard. Maar omdat 1 idioot een mortier met inhoud verkeerd behandeld, moeten we dan maar meteen mortieren opdoeken hier? Laten we meteen heel FPM maar platgooien dan, want met al het vuurwerk gebeurd wel eens een ongeluk. Daarom heet het ook een "ongeluk" want expres doet niemand dat (tenzij het per ongeluk expres gaat)

Het idee speelt bij mijn al langer dan een jaar. Het blijft een stuk vuurwerk wat gewoon te gevaarlijk is. En de ongelukken die er gebeuren met andere stukken vuurwerk zijn nog te overzien maar een ongeluk met een mortier is gewoon 99% dodelijk.,

rembo

Registered User
Het idee speelt bij mijn al langer dan een jaar. Het blijft een stuk vuurwerk wat gewoon te gevaarlijk is. En de ongelukken die er gebeuren met andere stukken vuurwerk zijn nog te overzien maar een ongeluk met een mortier is gewoon 99% dodelijk.,

shells zijn inderdaad gevaarlijke stukken vuurwerk, mits het in de verkeerde handen komt of door onwetenden word afgestoken, en helaas hoorde serge daar ook bij..

ik denk niet dat er mensen op dit forum zijn die ongelukken hebben gehad met shells omdat er zo veel over de discusieerd kan worden en veel informatie van op dit forum staat. Ik denk dat als de informatie van shells van het forum af gehaald word het aantal slachtoffers alleen nog maar zal stijgen. want als mensen om vuurwerk gaan in belgie zonder enig ervaring vraagt 9 van de 10 mensen aan de verkoper, geef mij het mooiste stukje vuurwerk!

en het bannen van shells betekend dan dus ook het bannen van voorgemonteerde shells in baterijen! (mas)

rembo

Laatst bewerkt:

Pyromaster2

Registered User

Dan vind ik niet alleen de info maar ook alle foto's en videomateriaal waarin getoont wordt dat het niet in gebruik is van professionals maar particulieren want zie toch wel een aantal filmpjes staan onder kopstuk ''oud en nieuw 2005-2006'' waarin series shells tergelijkertijd afgeschoten worden.
Ik vind als het afgeschaft moet worden het meteen helemaal over moet zijn.
Shells die in shows gebruikt worden is een heel ander verhaal want een show bestaat vaak veelal uit losse shells en batterijen, maar er zwerven zeker een paar foto's rond waarin losse shells door de particulier getoont wordt en dat zet weer tot aansporing en vragen, maar ik kan me nog wel een andere thread herinneren waarin dit onderwerp ook ter sprake kwam.
Maarja het is jullie keus, naast dit forum zijn er wel 10-tallen andere fora's waarover dit onderwerp gepraat of gediscussieert kan worden, dan zou je een gezamelijke actie moeten houden met alle site's want anders schiet het niet op natuurlijk.

USRRobiwan

Registered User
Wel ja ga maar doen of er niks gebeurd is! Er vallen dan vast geen dooie meer hiephoi! Dat is nou typisch zo een Nederlandse staats oplossing, gewoon de put dempen en de sleutel weggooien en roepen: "Mijn naam is haas!"

Goede voorlichting vindt ik vele malen beter dan het hele onderwerp "negeren"

Als men dan toch zo nodig alles in de "doofpot" wil stoppen maak dan in ieder geval een "closed OPVALLEND STICKY topic" met een uitgebreide beschrijving hoe men met die dingen moet omgaan, waar men op moet letten en er vooral op hameren het niet te doen vanwege alle gevaren.

AWG

Registered User
Ik vind het veel te gemakkelijk om maar te zeggen dat een volwassen vent het had kunnen weten. Voor ons is dit vanzelfsprekend omdat wij dag en nacht aan vuurwerk denken. Je moest eens weten hoeveel mensen echt onwetend zijn wbt. de gevaren van vuurwerk. En zeggen dat als ie hier op het forum de gevaren en waarschuwingen had gelezen dat dit waarschijnlijk niet gebeurd was???? ja zo lust ik er nog wel een paar. Dan zou deze pagina nu minimaal een paar miljoen leden hebben. Niet iedereen weet van het bestaan van pagina's als deze. Er komen nog wekelijks vuurwerkfreaks bij als lid die nog maar pas deze site hebben ontdekt.

Je moet er als freak niet vanuitgaan dat gewonen consumenten een hele research gaan doen voor een stuk vuurwerk. Gewone mensen (lees leken) kennen de gevaren van heel veel soorten vuurwerk niet. Ze weten al amper dat er verschil is. Zo zijn mensen nu eenmaal.

En AWG, jij mag gerust jouw mening en visie zeggen. Geen enkel probleem mee. Alleen ik geef de mijne ook en probeer alleen maar duidelijk te maken wat ik vind. Daar is een forum immers voor.

hee hou me ten goede. ik misgun of misken je je mening niet hoor.(eek)
inderdaad daar is een forum voor.
en het is goed dat we er op een normale manier over kunnen converseren.

ik vind het alleen veel te makkelijk, kijk als ik er een zooitje van maak, dan word ik uitgemaakt voor lul.
maar als iemand anders er een zooitje van maakt dan is hij zielig en kon hij er niks aan doen.
vind je dit kort door de bocht??
misschien...

als ik vuurwerk koop en ik steek dat onverantwoord af dan is dat mijn eigen schuld. niet de schuld van de winkel niet de schuld van wie dan ook.
het is mijn eigen schuld!!! ik koop die rotzooi en de gevolgen zijn voor mij.

het vuurwerk wat die serge had was gewoon in orde dus aan het vuurwerk heeft het niet gelegen, het deed precies wat het moest doen, afgaan na schietlont. dat de mens hierin de zwakste schakel is is niet de schuld van de winkelier.
een winkelier is niet verplicht informatie te geven, maar doet dat vaak wel.
en als hij dat niet uit zichzelf doet dan moet je erom vragen, en jawel hoor daar komt weer die eigen verantwoording de hoek om.
tony zei het al: het is een volwassen vent van 36.

ik zou niet eens spullen kopen bij een winkelier die me geen advies wilde geven. doe ik het toch dan zijn de gevolgen voor mij, mijn verantwoording.

zoals ik al zei; het gaat me allemaal veel te makkelijk om gelijk de verantwoording maar bij de winkelier te leggen.
de beste kerel was niet verplicht om spullen te kopen toch??

maargoed hier zullen onze meningen wel uiteen lopen.(win)

even goede members.

Tony

Administrator
Medewerker
Maar denken jullie nou dat je alleen mensen vanaf blijven als ze onze adviezen lezen over het gevaar van shells ? Ik vraag me eigen af of er niet meer mensen shells zijn gaan kopen omdat het er zo makkelijk uit ziet (na de uitleg)...Jullie zien het maar van 1 kant maar bekijk nou eens het hele onderwerp.

Shells in filmpjes waar je alleen de effecten ziet vindt ik zelf nog wat anders., Daarin wordt totaal geen info gegeven over het hoe en wat. Misschien zijn de shells in de film wel geschoten door een prof schieter ??

AWG

Registered User
tja misschien is het wel aan te raden een vast groot plaatje met een soort van waarschuwing erbij te geven. beetje knipperent ofzo.
en dat ook toevoegen bij plaatjes en filmpjes en enzovoorts.

bij een filmpje neerzetten van: dit zijn prof shells geschoten door profs, afgeschoten op veilige afstanden, met electrische ontsteking dan wel lontvertraging.
DON,T TRY THIS AT HOME.

en dat het dan toch gebeurt tja. maar dan heb je in ieder geval zelf er geen rotgevoel bij mocht het misgaan.

maargoed het is maar een ideetje.(win)

Tony

Administrator
Medewerker
tja misschien is het wel aan te raden een vast groot plaatje met een soort van waarschuwing erbij te geven. beetje knipperent ofzo.
en dat ook toevoegen bij plaatjes en filmpjes en enzovoorts.

bij een filmpje neerzetten van: dit zijn prof shells geschoten door profs, afgeschoten op veilige afstanden, met electrische ontsteking dan wel lontvertraging.
DON,T TRY THIS AT HOME.

en dat het dan toch gebeurt tja. maar dan heb je in ieder geval zelf er geen rotgevoel bij mocht het misgaan.

maargoed het is maar een ideetje.(win)

De announcement die wij hebben staan in de lijst van de filmpjes zouden genoeg moeten waarschuwen. Het gaat mijn ook niet zozeer om de films maar meer om de text info. Maar goed dat is een discussie die makkelijker live te voeren is dan zo over een forum.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan