Vuurwerkcontrole aan de grens stopt

Fabulous

Registered User
Ik ben wel benieuwd of dat er mensen hier op het forum al iets gemerkt hebben van het verminderen van de controles, iemand bevindingen tot dusver te melden?

Wake up.
Denk je dat ze meteen niemand meer langs de grens zetten en dat het meteen te merken valt? Zoals Tony al zegt, dat ze minder gaan controleren wil niet zeggen dat ze gaan stoppen. Volgens mij denken enkele hier dat de poorten naar de hemel zijn geopend? Ze gaan zich richten op grote handelaren en raad eens, hoe komen die met hun vuurwerk naar Nederland? Juist ja gewoon over de grens, de prioriteit zou wellicht liggen bij de 'grote jongens' maar dit wil niet zeggen dat iedere consument die z'n vuurwerk koopt in België ongeschonden de grens overkomt.

Je kan nog altijd in een algemene controle terechtkomen, ze richten zich alleen minder specifiek op vuurwerk, omdat ze blijkbaar inzien dat het dweilen met de kraan open is.

Timon

Registered User
Wake up.
Denk je dat ze meteen niemand meer langs de grens zetten en dat het meteen te merken valt? Zoals Tony al zegt, dat ze minder gaan controleren wil niet zeggen dat ze gaan stoppen. Volgens mij denken enkele hier dat de poorten naar de hemel zijn geopend?

Je zou eerder zeggen dat naar aanleiding van het bericht de politie juist afgelopen weekend controles uit had moeten voeren.

Laatst bewerkt:

4946jesse

Registered User
Hmm, ik ben vorige week maandag even geweest. We kwamen vanaf frankrijk naar belgie toe gereden, baarle, En er stond bij de grens vaan Baarle een belgs politie busje met een mobieltje te bellen en in de gaten te houden wat er binnenkwam. Wij hebben wat kleine dingetjes gehaald bij Zena en zijn toen gewoon via Alphen/chaam de snelweg op gegaan. Geen controle gezien. Dus het zal waarschijnlijk wwel kloppen dat de controles vermindert zijn. Hoorden van die gasten in Zena dat zij ook nog weinig controles hadden doorgekregen.

xavier

Registered User
Sinds vorig jaar waren de controles in België (aan de winkels) beduidend minder dan voorgaande jaren. Vuurwerkzaken zoals Alpeco verkopen geen lawinepijlen, giga-vlinders en andere zeer zware knallers en toch vind men deze volop op de illegale markt in Nederland. Eindelijk heeft de Nederlandse overheid ingezien dat België maar een kleine speler is en dat het vuurwerk eerder van andere landen afkomstig is. Ze gaan zich dan ook meer richten naar vuurwerkbendes.
Deze bendes importeren zelf vuurwerk vanuit China. Ik heb zelf gemerkt aan de Antwerpse haven dat er veel vuurwerkcontainers aankwamen met bestemming Nederland en Duitsland. Ik stelde mij de vraag waarom deze containers niet in Rotterdam of Hamburg gelost werden.

fireworkaddict

Registered User
Vergeet ook niet Italie en Spanje, waar de laatste jaren opvallend veel spullen vandaan komen.
Vrachtwagens vol worden zo ons kikkerlandje ingereden.
Komt ook doordat de regels in sommige landen dan misschien wel bijna gelijk zijn aan die van Nederland, maar de controle op naleving van deze regels is in vele landen belabberd vergeleken met die in Nederland.

Maar er zijn inderdaad groepen die zelf hun producten vanuit China en dergelijke halen. Zo zijn de verschillende No-Name blokken waarschijnlijk ook ontstaan...
Kan je hier wel meer over vertellen, maar lijkt me niet al te verstandig.
Vooral het invoeren van de containers is erg veel (voorbereidings)werk en een risicovol zaakje.
Het gaat erom dat je de juiste mensen op de juiste plaatsen hebt zitten (zoals bijna altijd het geval moet zijn bij illegale activiteiten) en het onopgemerkt blijft.

Zo af en toe hoor je wel eens in de media dat er een zeecontainer is onderschept. Echter worden deze vaak bij loodsen aangetroffen, en niet in de havens zelf. Zo blijven de oorspronkelijke importeurs vaak buiten schot...

renetencaat

Registered User
Rechtstreeks lossen in RTM is geen optie, ik zit zelf in het transport en kan je vertellen dat zonder de juiste vergunningen vuurwerk niet zomaar in Nederland kan worden ingevoerd. Daar in tegen is het wel makkelijk via o.a. Belgie om in te voeren (makkelijker dan in NL), ook als Nederlandse ondernemer. Via fiscale vertegenwoordiging kan je veel doen, wel even zorgen dat je je BTW opgeeft maar dat is puur afdracht van je belasting via je maandaangifte waar geen omschrijving op staat maar het totaal aan BTW. Ja, en dan ga je natuurlijk geen vuurwerk via Belgie in de laatste maanden van het jaar importeren. Staat al lang in Nederland. En als ze het dan doen dan maar direct een 40 ft container, is wel groot maar valt toch minder op, trekker ervoor en ingeklaard en wel de grens over, lekker in de lente. Het gaat alleen maar om het grote geld, en waarschijnlijk nemen ze de pakkans op de koop toe, zeker als je al 2 containers binnen hebt gehaald is het verlies op je 3de container die wordt gepakt al lang goed gemaakt, inclusief de straf en opgelegde boetes....

Geef mij dan maar het KvK vuurwerk bij Alpeco, in November 2 keer geweest en (nog) niets gemerkt van de (verzachtende controles)...., so far so good:toung:

-RX

Registered User
Ben erg benieuwd, wil toch nog ff een paar doosjes nitraten gaan halen, ff kijken wat er gebeurt.....

gr

nismo

Registered User
zijn de belgische handelaren ook blij mee denk ik. zullen vast iets meer gaan verdienen aan de hollanders

Dat klopt ben van het weekeind even gaan kijken in baarle-hertog was mooi weer en ik wilden wel eens zien of het nou eff heeft.
Nou dat heeft het ze hebben nog nooit zo veel verkocht konden ze mijn vertellen, en ik moet zeggen dat het net 31 dec was overal liepen ze met tassen vol dozen op de schouder en wagens werden vol geladen.
En als je zag hoeveel jongen kinderen er met papa vuurwerk kochten 80%
Papa wil nu wel ineens mee.:laugh:

poennie

Registered User
Hoe is het nu met de grenscontrole's?
Zijn er volgende week extra veel controle's om nog vuurwerk te halen?

Zijn er ook op bepaalde bekende plekken waar de voorgaande jaren ook controle's zijn gehouden?

yorick94

Registered User
Gewoon voor 1 nacht hotelletje in belgie nemen,
Die dag vuurwerk halen en in de nacht terug gaan..
Tussendoor het vuurwerk ff van auto verwisselen (stukie na de grens offzo).

:D zal wel werken he:p

Of omrijden, bij belgié halen en dan met een omwegetje via duitsland en dan bij het oosten het land in gaan.

Laatst bewerkt door een moderator:

Patrick

Registered User
Of omrijden, bij belgié halen en dan met een omwegetje via duitsland en dan bij het oosten het land in gaan.

Dat maakt de pakkans alleen maar groter.. De Duitse politie wil ook wel eens controleren aan de Belgische grens en aan de oostgrens met Nederland houden ze ook regelmatig controles..

Chrissie81

Registered User
Gewoon voor 1 nacht hotelletje in belgie nemen,
Die dag vuurwerk halen en in de nacht terug gaan..
Tussendoor het vuurwerk ff van auto verwisselen (stukie na de grens offzo).

:D zal wel werken he:p

Dat maakt het helemaal een duur ritje dan....:wacko: en van auto wisselen na de grens, maak het nog opvallender ja..:p

:idea:

yorick94

Registered User
Dat maakt het helemaal een duur ritje dan....:wacko: en van auto wisselen na de grens, maak het nog opvallender ja..:p

:idea:

Zou kunnen, maar als je weet dat je een auto hele tijd achter je aan hebt rijden moetje gewoon zorgen dat je ergens een 2e aut klaar staat, bijf die van je moeder offzo als je met je vader gaat, dan leg je daarin snel het vuurwerk, als het dan politie is en controleren, niks :blink1:

Tony

Administrator
Medewerker
Beetje nutteloze vragen weer!
Zelf nadenken maar ik wil je afraden om de risico's te nemen!

Bovenaan