Vuurwerkbranche wil verbod op de single shot, het bij de jeugd populaire maar gevaarlijke vuurwerk

Z@P

Registered User
Je bent toch een pyro of niet?? Romeinse kaarsen, babypijlen zijn al weg. Het hele concept van artikelen verbieden omdat een aantal relnichten er niet mee om kan gaan staat mij niet aan. Ook het klein vuurwerk is onderdeel van de hobby voor mij. Wat mij betreft geven we geen krimp meer en blijven de single shots.
Beetje bij beetje lever je in net zolang totdat de trekker is overgehaald.

AWG

Registered User
Je bent toch een pyro of niet?? Romeinse kaarsen, babypijlen zijn al weg. Het hele concept van artikelen verbieden omdat een aantal relnichten er niet mee om kan gaan staat mij niet aan. Ook het klein vuurwerk is onderdeel van de hobby voor mij. Wat mij betreft geven we geen krimp meer en blijven de single shots.
Beetje bij beetje lever je in net zolang totdat de trekker is overgehaald.

helemaal mee eens.
wat er straks overblijft zijn alleen nog de compounds want dat is het enige vuurwerk wat stabiel wordt neergezet omdat het dat is en omdat het zoveel kost.
kleine cakejes zullen snel ook een verbod krijgen want die kunnen omvallen zonder vuurwerkgrip of bakstenen.

al het vuurwerk is gevaarlijk bij verkeerd gebruik, ook kleine cakejes van onder je voet afschieten zoals ik de jeugd ook zie doen.
kleine saluteblokkies 16 tot 25 shots met voetje erop beetje schuin houden en hoppa.

verbieden we het hier en verkopen we het vervolgens wel in belgie en duitsland als branche zijnde...
gaan ze toch gewoon daar naartoe??

romeinse kaarsen zijn mij afgenomen iets wat ik mij heb aangetrokken, ik had er vroeger hele cakes van gemaakt.
en ook bij deze jaarwisseling hadden een paar pakken kaarsen voor mij een uitkomst geweest.
ik had nog wat singleshots liggen dus die heb ik afgestoken,.

wat ik er maar mee wil zeggen is: je houdt straks geen klein spul meer over, alle kleine dingetjes die toch een redelijk effect gaven zijn vertrokken.
geen gefluit meer, geen gekleurde balletjes meer, geen geknal meer, niet eff een klein cakeje op de vooravond, straks geen WOEESSSHHH van het opstijgen meer.

alleen maar compoundcakes... peperdure in paar minuten leeggeschoten compoundcakes..(n)

htevents

Registered User
Enerzijds ben ik het er mee eens, anderzijds denk ik dat die kleine single shots wel het goede alternatief zijn voor de illegale nitraten e.d. Ja, ze worden behoorlijk misbruikt, maar is het dan beter dat ze zich dan toch aan de illegale knallers vergrijpen? Want daar kun je donder op zeggen voor de jeugd die er nu ook al mee stunt.
Echter, mochten ze inderdaad over gaan op een verbod op thunderkings, dan ook alleen op de thunderkings en dan toestaal vanaf de kleine sier single shots, zoals de Defender, 1.0" Single Shot van Zena (en de Lesli varianten) en uiteraard de grote single shots zoals Shell Kit, Junk, Big Shots, enz.

Baron van lunt zu sas

Registered User
Ik heb nul procent bezwaar tegen het verbannen van de kleine/knal singleshots. Ik zie allen maar positieve zaken.

- de bulkverpakking, formaat en ook de prijs veroorzaken dat er mee geklooid word, zou ik ook doen als ik 15 was.
- De leeftijdscategorie waar het meeste misgaat (rond de 15 jaar) wordt een gevaarlijk product uit handen gehaald.
- Het is een verantwoorde actie vanuit de branche zelf, ook al valt zo’n actie weer negatief te belichten.
- vergeet niet dat er ook nieuwe producten op de markt komen, pyrotechnische selectie zeg maar, dus als er af en toe wat uit het assortiment gaat is het helemaal niet erg zodra er ook weer nieuwe productjes geïntroduceerd worden.

gwgwgw

Registered User
En om de veiligheid van de Duitsers wordt niets gegeven? Waarom zou je deze "levensgevaarlijke" thunderkings wel aan andere landen verkopen?

Michel_G

Zilveren Member
Even mijn mening buiten beschouwing gelaten, maar:

Tuurlijk zullen Nederlanders ze ook (massaal) uit Duitsland halen, maar:

1. Het zullen nooit zoveel budget singleshots worden als er nu elk jaar worden verkocht. Er zijn zat mensen die hiervoor niet naar Duitsland gaan.

2. Meeste Nederlanders gaan naar de Duitse discounters als Aldi, Lidl, Penny, Netto, Kaufland etc. etc. Die supermarkten zijn in handen van Duitse importeurs, welke maar mondjesmaat singleshots aanbieden in de supermarkten. Dus ook via die weg zal de instroom beperkt zijn.

Babyvuurpijlen en romeinse kaarsen zijn ook nog steeds te koop via het buitenland, maar ik zie ze beduidend minder (tot vrijwel niet meer) sinds ze niet meer worden verkocht in Nederland...... De vraag naar singleshots zal wellicht groter zijn dan eerder genoemde voorbeelden, maar geloof wel dat er een afname zal zijn.

vegetto

Registered User
Bij de kaufland en aldi en lidl koop je 10 single shots voor 3,99 vind nou niet echt heel duur. Denk als de meeste mensen dat weten zal die instroom denk ik wel meer worden als jij denkt.
Mits de singel shots hier verboden worden.

GMP82

Zilveren Member
Feit 1; Er wordt nergens zoveel mee gek#t als met bulk singleshots

Feit 2; dat is niet de schuld van de singleshots, naar van de nitwits die ze misbruiken.

Feit 3; een groot deel van de branche was dit al van plan, maar ze zitten niet op 1 lijn, maar dat hebben ze nog nooit gezeten en dat gaat ook nooit gebeuren. Mja misschien dat ze ooit allemaal huilen, maar dat hebben ze dan aan zichzelf te danken.

Feit 4; het is volkomen achterbaks als je in NL het initiatief neemt om met dit product te kappen, terwijl je het wel gaat uitvoeren naar Duitsland. Dan heb je een HELE dikke laag boter op je hoofd.

Michel_G

Zilveren Member
Bij de kaufland en aldi en lidl koop je 10 single shots voor 3,99 vind nou niet echt heel duur. Denk als de meeste mensen dat weten zal die instroom denk ik wel meer worden als jij denkt.
Mits de singel shots hier verboden worden.

Denk jij echt dat papa uit Den Helder, die al 10 jaar lang bij dezelfde vuurwerkwinkel om de hoek zijn vuurwerk koopt, speciaal naar Duitsland gaat rijden omdat zijn zoon van 14 jaar single shots wil hebben?

Tuurlijk zullen er altijd mensen zijn die er nu wel voor naar Duitsland gaan rijden, maar ik betwijfel of 50.000 mensen extra nu opeens wel naar Duitsland gaan, speciaal voor de single shots, terwijl ze eerst nooit naar Duitsland gingen.

Buiten dat: Zullen de voorraden in de discounters niet veel sneller op zijn als er nu Nederlanders opeens een heel schap leegtrekken? Er kan wel veel meer vraag komen, maar is er dan ook wel voldoende aanbod?

En je hebt ook altijd nog een gedeelte aan ouders die zoiets hebben van: "Die single shots zijn nu verboden, dus dan ga ik ze niet speciaal voor jou halen in Duitsland. Je doet het maar met het Nederlandse vuurwerk wat nog wel is toegestaan!"

Je kan mij niet wijs maken dat 90% van alle single shots die nu in Nederland worden verkocht, dan opeens uit Duitsland of België worden gehaald. Er zal dus altijd wel een afname zijn.

Even ter info: Op persoonlijk vlak zou ik het zonde vinden als ze worden verboden, ik heb er altijd veel plezier mee, zowel met de budget single shots als met de sier singleshots! Ik begrijp echter wel waar deze discussie vandaan komt en dat er veel misbruik van deze dingen plaats vind. Wat hierin de juiste (en HAALBARE) aanpak is? Geen idee!

gwgwgw

Registered User
Misschien kunnen de Duitsers er wel goed mee omgaan net als de Spanjaarden die gewoon knallers met 2gram flash kunnen kopen en zich toch gewoon normaal gedragen.

"De jaarlijks 10 miljoen in Nederland verkochte single shots zijn uitermate gevaarlijk volgens BPN"

"Het is bovendien erg onvoorspelbaar. Een rotje blijft op de grond liggen, maar bij single shots komen lichtkogeltjes vrij die op 15 meter afstand tot ontploffing worden gebracht. Die kunnen alle kanten op schieten, met letsel tot gevolg. Ook is de knal bij een single shot veel feller dan bij ander vuurwerk.’ "

Het lijkt me bij bovenstaande motivaties niet uit te maken wat voor nationaliteit de aansteker bevat. Single shots zijn blijkbaar gevaarlijk, ook bij juist gebruik.

"Volgens VeiligheidNL raakten door het afsteken van vuurpijlen vorig jaar 52 mensen gewond (16 procent van het totaal). Daarmee is de vuurpijl op dit moment het gevaarlijkste vuurwerk dat in omloop is. Reden voor de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) om de overheid in een vorig jaar uitgebracht rapport het dringende advies te geven vuurpijlen (samen met knalvuurwerk) te verbieden."

Waarom pleit Groeneveld niet voor een vuurpijlen verbod? Blijkbaar zijn deze nog gevaarlijker. Of komt dat omdat er lekker verdiend wordt op veel te dure flut vuurpijlpakketten?

Michel_G

Zilveren Member
"Volgens VeiligheidNL raakten door het afsteken van vuurpijlen vorig jaar 52 mensen gewond (16 procent van het totaal). Daarmee is de vuurpijl op dit moment het gevaarlijkste vuurwerk dat in omloop is. Reden voor de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) om de overheid in een vorig jaar uitgebracht rapport het dringende advies te geven vuurpijlen (samen met knalvuurwerk) te verbieden."

Waarom pleit Groeneveld niet voor een vuurpijlen verbod? Blijkbaar zijn deze nog gevaarlijker. Of komt dat omdat er lekker verdiend wordt op veel te dure flut vuurpijlpakketten?

Als je toch aan het quoten bent uit dat artikel, dan moet deze er voor de volledigheid ook bij:

De cijfers geven mogelijk een vertekend beeld, denkt Leo Groeneveld van BPN, omdat mensen een single shot vaak verwarren met een vuurpijl. ‘Ik denk dat het werkelijke aantal ongevallen door single shots veel hoger ligt.’

Michel_G

Zilveren Member
Jawel, maar jij stelt zelf hardop de vraag waarom Groeneveld niet pleit voor een vuurpijlenverbod maar voor een verbod op single shots.

Ook al is het misschien niet het volledige of werkelijke antwoord, het geeft deels wel antwoord op de vraag die jij zelf stelt!

Groeneveld is dus van mening dat een percentage van de slachtoffers van vuurpijlen, in werkelijkheid dus slachtoffers van single shots zijn. Als dat zo is, dan neemt daarmee automatisch het aantal slachtoffers van vuurpijlen af en die van single shots toe!

Ik bedoel, jij stelt hardop een vraag, ik geef een gedeelte antwoord daarop, gemotiveerd vanuit Groeneveld zijn optiek!

Michel_G

Zilveren Member
Journalisten schrijven nog steeds over bv de "vuurpijlenshows" in Scheveningen, dat weet jij toch ook.
Alles wat op hulpverleners afgeshoten wordt zal door hun, leken, een vuurpijl worden genoemd.
Ik heb nog geen relschopper met een bos pijlen zien rennen

Inderdaad, hoe vaak ik ook wel niet van het gewone publiek hoor "wauw, die pot schiet echt prachtige vuurpijlen de lucht in!" en andere opmerkingen van die strekking.

GMP82

Zilveren Member
Mede een van de redenen dat ik me ooit ben gaan bemoeien met het onderzoek van veiligheid NL. Dat rammelt namelijk aan alle kanten. Dat komt deels door de verstrekte opdracht, deels door onkunde/tekortkoming van veiligheidNL zelf, maar grotendeels door de aangeleverde data (door onwetende en/of liegende betrokkenen en artsen). Maar vervolgens wordt op basis van dit onderzoek wel (fout) beleid gemaakt.

Bovenaan