Vuurwerkbranche wil verbod op de single shot, het bij de jeugd populaire maar gevaarlijke vuurwerk

Koetje

Registered User
Uiteindelijk is het allemaal terug te leiden naar 1 ding: Er wonen gewoon teveel debieltjes in Nederland die niet normaal met zaken als vuurwerk om kunnen gaan. Dat is het hele eieren eten. En dat is niet makkelijk op te lossen. Al denken de geitewollen sokken en andere verbod gekkies van wel.

joszie

Zilveren Member
Heel makkelijk op te lossen:

Dienstplicht instellen en voor jongeren vanaf 12 een soort maatschappelijke stage.

Keiharde discipline geven.

Dennis010

Registered User
De twee posts hierboven ^^ ROE-REND mee eens! Tijd dat de jeugd eens opvoeding krijgt. Dus de ouders ook! Alles moet maar kunnen en mogen tegenwoordig.

Dienstplicht terug graag. Daar heb ik zelf ook geleerd wat discipline is en dat heeft me in mijn leven een hoop voordelen gebracht en de maatschappij dus ook.

Ontopic: het zal mij aan mijn bips corroderen als single shots er uit gaan omdat ik ze niet gebruik, nooit gedaan ook. (behalve de grote dan ala Fuego)

The Passion

Registered User
Oke, ik doe mijn boekje even open..

Singelshots, ik heb er een haat liefde verhouding mee.
Ja ik vind ze zelf leuk, want ze knallen zo lekker, maar het zelfde vind de jeugd, en al helemaal het tuig.

Ik schoot ze tot enkele jaren terug ook gewoon vanuit de hand, en ik zie het "de jeugd" eigenlijk alleen maar doen.
Maar ook het er mee op elkaar schieten, of op andere doelwitten. Zelden dat ze normaal vanaf de grond worden geschoten.

Zo ook in mijn vriendengroep/kennissenkring. Ze gaan ondersteboven want dat knalt leuk. Worden op novelty's gezet omdat die tank of auto dan echt kan schieten. Gebruikt om siercakes mee op te bazen, etc. Ik ben op een bepaald moment maar gewoon gestopt met er wat van te zeggen. Want zo was ik vroeggah ook, krijg ik dan te horen.
We hebben het over de cattagorie 25 tot 35 jaar hier..

Mijn buurjongen dit jaar nog, komt met een plankje naar buiten gelopen rond half 2. Zet deze tegen een hek aan en steekt het aan. Voor je goed en wel door hebt wat die doet, vliegen de bombettes je om de oren, omdat hij ze tegen de plank aan heeft gemonteerd met ducktape ipv op de plank, doorgelust en aangestoken. De knuppel dacht dat ze wel zouden blijven zitten, maar al na schot schoot de ducktape los en had je een rond zwabberende rij singleshots. Het is dat ik hem al zag lopen met iets en je hem sowieso beter met vuurwerk in de gaten kan houden.

Ik heb gezien dat er roulette mee gespeeld word zoals je dat vroeger zag met voetzoekers. Ze wachten tot het lont ver genoeg is, en gooien hem in de lucht.
Ik heb ze zelf wel eens richting een groep jongeren geschoten die er mee op eenden in een vijver aan het schieten waren..

Dan de overlast.
Ik heb ze hier vanaf de 28ste vanaf een uur of 11 's ochtends, met veel regelmaat horen en zien afgaan. En ook zelf deed ik dat vroeger maar wat graag, want het is een perfect hit and run artikel, wat je ook nog met het grootste gemak vanuit je achtertuin wegschiet, en meneer agent is altijd te laat. Maar het zijn wel knallen die je een buurtje verderop nog in een woning kunt horen.

Kortom de singelshot is de nieuwe astronaut en babypijl in 1. Het knalt (hard), en je kunt er mee schieten met 95% kans zelf geen schade op te lopen.
Daarbij gaan ze voor de zelfde dumpprijzen de markt op. Net als dat dat met de astronauten, babypijlen en 10s Romeinsekaarsen gebeurde.
Prijzen van 18ct per stuk, daar kan toch niks tegen op?

Maar dan het BPN hier, het verhaal zoals dat hier weer word neergezet, komt op mij vooral weer over als, ik verdien er geen geld aan, dus het mag wel weg.
En daar heb ik Leo wel vaker van beschuldigd, en doe ik nu weer.
Als je het niet eens bent met een product wat je verkoopt, prima, maar vertel het dan zo wat er aan moet veranderen. Een handelaar haalt zijn product alleen uit de handel als het hem niks oplevert.

Even voor de doemdenkers hier boven mij die nu alweer roepen dat ze alles toch al word afgenomen de komende jaren..
Doe dit nou maar, dan zorgt het er in het minimale geval voor dat je nog een paar jaar langer van je hobby kan genieten ipv volgend jaar al niet meer.
Je koopt tegenwoordig ook sierpotjes voor 3 euro per stuk in Nederland, daar kun je je net zo goed mee vermaken in de vooravond.

Als het volgens jullie dan toch uitstel van executie is, zorg er dan ook even voor dat die executie word uitgesteld.
Mijn mening is bekend, vuurwerk gaat er niet uit. Maar er moet wel het een en ander veranderen, en daar ben ik ook toe bereid.

EDIT: Ik ben het echter wel met @Michel_G eens, laat ze de singelshot regels maar aanpassen, ik vind dit wel een erg goed voorbeeld wat die hier geeft.
ik heb hier niks aan toe te voegen en ben het er 100% mee eens

Sweet Laker

Registered User
En ik weet niet of men bij de branche vereniging ondertussen al op de hoogte is van het fenomeen internet? Daar kan men films vinden en als men die goed bekijkt zal opvallen dat niet alleen single shots gebruikt worden voor vreemd gedrag. Er zijn individuen die multishots vasthouden en min of meer horizontaal af laten vuren. Dit stukje vuurwerk is klaarblijkelijk niet het enige stuk vuurwerk dat potentieel verkeerd gebruikt kan worden. En dan ook meer dan een loze opmerking om single shots te laten verbieden. Trek dan gelijk de strop maar aan.

Er is een groep die positief en constructief in het nieuws komt.

Sla de handen inéén zou ik zeggen. Dan wordt het nog eens wat.

Koetje

Registered User
Vanmiddag even de oud en nieuw compilatie van PTD gekeken en die debiel schiet ook gewoon cakes met het voetje erop horizontaal door de straat. Heeft die gozer echt zo weinig grijze massa in zijn hoofd om te beseffen dat de jeugd dit na gaat doen? Dat soort kanalen zijn het vergif van onze hobby en passie, wat mij betreft gaan ze allemaal uit de lucht.

htevents

Registered User
Vanmiddag even de oud en nieuw compilatie van PTD gekeken en die debiel schiet ook gewoon cakes met het voetje erop horizontaal door de straat. Heeft die gozer echt zo weinig grijze massa in zijn hoofd om te beseffen dat de jeugd dit na gaat doen? Dat soort kanalen zijn het vergif van onze hobby en passie, wat mij betreft gaan ze allemaal uit de lucht.

Massaal die video's rapporteren dus (onder het mom van grensoverschrijdende content of verboden handelingen). Ik was er al mee begonnen, maar in mijn eentje ga ik de oorlog niet winnen.

htevents

Registered User
De laatste keer dat ik opriep tot een dergelijke actie, kreeg ik doodsbedreigingen naar m'n hoofd (bij de buren). Altijd fijn om support te voelen onder je 'mede liefhebbers' Dus succes.

Nouja, laat maar komen. Vissen we gelijk de personen er tussenuit die het prima vinden dat onze traditie op die manier wordt verknald. Gezien social media en video platforms als Youtube nu de kanalen zijn waar jeugd naar kijkt en vaak "voorbeelden" aan neemt, moeten we ons juist sterk maken om zoveel mogelijk foutieve en overtredende content er vanaf zien te krijgen. Ik snap dan ook niet dat mensen op de liefhebbers/freakfora dat gedrag goedkeuren en dus doodsbedreigingen naar iemands hoofd slingert die aangeeft dat gedrag af te keuren. Zijn die wel goed bij hun hoofd joh.

Maargoed. Laten we het ontopic houden. Wat ik al eerder zei, deze single shots zijn vaak voor de jeugd (pubers) nog het legale alternatief voor de illegale knallers. Echter, als er echt zoveel mee wordt gestunt als dat de branche zegt, kunnen ze wel eens gevaarlijker zijn in die situaties, dan een nitraat ofzo. Praat ik dan nitraten goed, nee zeker niet. Ik ben enigszins van mening dat we met een verbod op dit soort producten naar hetzelfde idee gaan als een algeheel verbod. Een klein groepje kan er niet mee omgaan, dus dan maar de hele zooi verbieden. Dit is met romeinse kaarsen een babypijltjes als gebeurt, nu liggen de thunderkings onder vuur en wat komt daarna?

GMP82

Zilveren Member
Mocht je er in enige vorm wat aan hebben, voel je vrij om het te gebruiken. (Geldt ook voor de federatie).

https://www.freakpyromaniacs.com/in...leen-je-straat-maar-ook-youtube-schoon.56249/

Het topic is destijds na de nodige verwijten en verwensingen flink opgeschoond door moderators, dus lijkt nu nagenoeg genegeerd.

Ik ben overigens momenteel niet meer actief bij BCN. En de actie is ook niet meer actueel (wordt niks mee gedaan). Het probleem an sich blijft wel actueel. Zolang er geld, aandacht of status verdiend kan worden met idiotie op social media, zal hier ook niks aan veranderen.

Schuim

Moderator
Medewerker
Mocht je er in enige vorm wat aan hebben, voel je vrij om het te gebruiken. (Geldt ook voor de federatie).

https://www.freakpyromaniacs.com/in...leen-je-straat-maar-ook-youtube-schoon.56249/

Het topic is destijds na de nodige verwijten en verwensingen flink opgeschoond door moderators, dus lijkt nu nagenoeg genegeerd.

Ik ben overigens momenteel niet meer actief bij BCN. En de actie is ook niet meer actueel (wordt niks mee gedaan). Het probleem an sich blijft wel actueel. Zolang er geld, aandacht of status verdiend kan worden met idiotie op social media, zal hier ook niks aan veranderen.

Nou doe ik hier regelmatig ook aan mee, om de boel te melden op YT, heb er echter helaas nog nooit iets mee voor elkaar gekregen :cry:
Ik wist dat meerdere van jullie dit deden, maar toch altijd fijn om weer even te horen dat je niet alleen staat.

adgertic

Registered User
Je stelt een retorische vraag maar ja. Hij Heeft echt zo weinig grijze massa.

Bovenaan