Vuurwerkbranche start zaak tegen Rotterdam

rickster

Registered User
Het verwerkverbod in Rotterdam wordt inzet van een kort geding. De Branchevereniging Pyrotechniek Nederland (BPN), Stichting Vuurwerkcheck en 15 winkeliers vechten het stadsbrede verbod aan.
Iemand zie deze week: het is alsof je een benzinepomp mag runnen in een stad waar alleen elektrisch gereden mag worden”, zegt Marcel Teunissen van BPN over de stand van zaken in Rotterdam. De gemeente loopt voorop als het aankomt op vuurwerk uitbannen. Vorig jaar werden uitgebreide vuurwerkvrije zones ingesteld, komende jaarwisseling geldt in de hele stad een knalverbod.

„Je mag het wel verkopen, ook in bezit hebben, maar niet afsteken”, verduidelijkt Teunissen het probleem voor de ruim dertig winkeliers die vuurwerk verkopen in Rotterdam. Zij vrezen enorme inkomstenverliezen door het verbod. Voor veel detailhandelaren zijn de laatste dagen van het jaar een welkome aanvulling op de bankrekening. Er is wel overleg gevoerd tussen de gemeente en de vuurwerkbranche, maar dat was tevergeefs. Dus volgt nu een stap naar de rechter.

Bron: https://www.telegraaf.nl/nieuws/823...urce=mail&utm_medium=email&utm_campaign=email

rodepo

Registered User
Mag toch hopen dat ze zich meer richten op argumenten dat een verbod niet de manier is van rellen en overlast voorkomen, en dat het juridisch niet klopt om apv op deze manier te gebruiken. Want alleen inzetten op inkomsten verlies zal ik een beetje zwak vinden.

mickeyzegtboem

Registered User
Mag toch hopen dat ze zich meer richten op argumenten dat een verbod niet de manier is van rellen en overlast voorkomen, en dat het juridisch niet klopt om apv op deze manier te gebruiken. Want alleen inzetten op inkomsten verlies zal ik een beetje zwak vinden.
Geen enkele advocaat zal in de media zijn sterkste punten uit de doeken doen, maar een opiniestuk brengen, en zeker in deze tijd is deze nog niet zo gek (overheid verwoest onze economie is redelijk populair nu)

Moontan

Moderator
Medewerker
Als het goed is dient deze week nog het kort geding. Laten we er met zijn allen het beste van hopen.

Moontan

Moderator
Medewerker
LIVE | Rechtszaak over afsteekverbod vuurwerk Rotterdam
ROTTERDAM - Bij de rechtbank in Rotterdam dient vrijdag een kort geding waarin het afsteekverbod van vuurwerk in de Maasstad de inzet is. De Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland (BPN), Stichting VuurwerkCheck en 15 Rotterdamse vuurwerkwinkeliers hebben de gemeente voor de rechter gedaagd om helder te krijgen wat wel en wat niet mag

LIVE – Verslaggever Koen Nederhof is bij de rechtszaak aanwezig. Volg de zaak via zijn tweets onderaan dit artikel (vanaf circa 15.00 uur).

goofygrunn

Registered User
Zal wel verloren worden, laat mij die gevestigde orde kennen. Abu is 1 van de verkeerde mensen die t land naar de kloten helpen, dan is rutte nog netjes hahaha

Huisman Vuurwerk

Registered User
Zal wel verloren worden, laat mij die gevestigde orde kennen. Abu is 1 van de verkeerde mensen die t land naar de kloten helpen, dan is rutte nog netjes hahaha

Dus jij beweert dat er geen scheiding van machten is? Dat is nogal wat.

De scheiding der machten wordt ook wel trias politica genoemd. Dat betekent dat de wetgevende, de uitvoerende en de rechtsprekende macht in een land bij verschillende instellingen moeten liggen. De trias politica ligt zelfs vast in de Nederlandse Grondwet.

Moontan

Moderator
Medewerker
Inderdaad, de strijd is nog lang niet verloren. een rechter oordeelt niet alleen op basis van de wet, maar ook op feiten en omstandigheden.
Zo wie zo heeft de gemeente Rotterdam er niets aan gedaan om aan de belangen van de verkopers tegemoet te komen. Wat ook zeer zwaar zal wegen is dat Rotterdam wel toestaat om vuurwerk te verkopen, maar dat het in Rotterdam niet verkocht mag worden.

Wordt een zware kluif voor de rechter. het is zeker geen David tegen Goliath.

Laatst bewerkt:

1Salute

Registered User
Volgens de wet mag je sowieso geen verbod voor een hele gemeente instellen. Dat moet dan landelijk zijn, en de gemeentes moeten dan handhaven.
Gebiedsverboden via APV zijn wel mogelijk, maar je mag geen gemeente als gebied aanwijzen. Het moet een plaatselijk karakter hebben.
Maar goed, je weet nooit met welke wetten de juristen van gemeente Rotterdam op de proppen komen, en hoe goed de verdediging daarop kan anticiperen. Maar vooralsnog... kleine kans van slagen dat verbod lijkt me 🤔

rodepo

Registered User
Volgens de wet mag je sowieso geen verbod voor een hele gemeente instellen. Dat moet dan landelijk zijn, en de gemeentes moeten dan handhaven.
Gebiedsverboden via APV zijn wel mogelijk, maar je mag geen gemeente als gebied aanwijzen. Het moet een plaatselijk karakter hebben.
Maar goed, je weet nooit met welke wetten de juristen van gemeente Rotterdam op de proppen komen, en hoe goed de verdediging daarop kan anticiperen. Maar vooralsnog... kleine kans van slagen dat verbod lijkt me 🤔
Grapjassenhuis heeft toestemming gegeven. Terwijl dit in strijd is met de regelgeving. Als de rechter dit als ongeldig verklaard kunnen alle gemeente dag zeggen tegen hun verbod. Afwachten maar.

Richardus

Registered User
onder het mom anders valt het niet te handhaven :p
die zien we de laatste dagen veel voorbij komen :-(
Onder het mom "als het niet gemeentelijk mag dan maar..." en gezien al een heel aantal opperhoofden over gemeentelijke verboden denken, zullen de kleinere wannabees hun imago geen deuk willen geven en gaan jaknikkend meelopen... Brrrrrr, ik zie het echt niet meer positief in, bah!

Laatst bewerkt:
Bovenaan