Vuurwerkbom had ramp kunnen veroorzaken

Vuurwerk.pagina

Registered User
DEN HAAG - Twee Monsternaren van 23 en 20 jaar konden gistermiddag pas ‘genieten’ van hun knalwerk dat bedoeld was voor afgelopen oudejaarsnacht.

Bij de politierechter in Den Haag werd een filmpje vertoond waarin hun illegale vuurwerkbommen tot ontploffing werden gebracht.

Agenten zagen op 31 december het duo toevallig bij een tankstation in Monster staan. Ze merkten op dat er illegaal vuurwerk in de kofferbak van de 23-jarige zat én met diesel gevulde frisdrankflessen waaraan illegale lawinepijlen waren vastgemaakt. De oudste kon meteen mee naar het bureau, de jongste rende weg maar werd later opgepakt.

Omdat niet duidelijk was hoeveel schade hun zelfgemaakte vuurwerkbommen zouden kunnen aanrichten, liet het openbaar ministerie deskundigen de flessen ontploffen. Een knal met een vuurwolk die in een actiefilm niet zou misstaan was het gevolg. „Ramen op vijftig meter afstand zouden door de druk nog kunnen springen. Daarbij kan een lawinepijl zonder stok tientallen meters ongecontroleerd rond slingeren,’’ citeerde de officier van justitie het rapport. „En de vuurwolk van duizend graden zou kleding van mensen op tien meter afstand nog in vlam kunnen zetten. Bij zeven meter afstand zouden je longen verbranden.’’

De bedoeling van de heren was volgens haar duidelijk: de vuurwerkbommen tot ontploffing brengen. Of ze dat op het strand wilden doen of op een parkeerplaats in het dorp, maakte niet uit. „De kans dat personen of goederen daarbij gevaar liepen was reëel.’’ Ze eiste een taakstraf, een voorwaardelijke celstraf én huisarrest tijdens de komende jaarwisseling.

Beide mannen toonden berouw en gaven toe niet geweten te hebben dat hun bommen zo’n gevaar kon veroorzaken. De politierechter vond hun gedachten ‘ongelooflijk naïef’ maar meende dat ze zoiets niet nog een keer in hun hoofd zouden halen.

Daarom kregen ze uiteindelijk allebei 100 uur taakstraf en een voorwaardelijke celstraf van een week. Maar oud en nieuw mogen ze gewoon op straat vieren.

Bron : www.ad.nl

Tony

Administrator
Medewerker
Dit is voor mijn een nieuw iets (huisarrest met oud en nieuw). Ik vraag me af of ze dit kunnen controleren. Het is bekend dat je met een enkelband een tiental meters buiten je huiskamer kan komen waardoor je alsnog kan knallen. Maar het idee dat ze dit nu ook gaan gebruiken is best beangstigend te noemen. Al ben ik het er wel mee eens dat dit soort mannen beter geen oud en nieuw kunnen vieren.

Patrick

Registered User
Volgens mij geeft zo'n enkelband gewoon een bepaald signaal af en ga je te lang buiten het bereik van het kastje dan wordt er alarm geslagen.
Tenminste zo ging het ook bij een vriend van mn vriendin's broertje. Die dacht even een half uurtje pleite te gaan, mooi dat de politie kwam kijken. Het is alleen niet zo dat dat ding een GPS signaal uitzendt, dus ze zullen dan echt op zoek moeten.

Maar ik vind het ook een supergoede maatregel, zouden ze met alle mensen moeten doen die op oud en nieuw voor gevaar lopen te zorgen en te slopen.

Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
Maar ik vind het ook een supergoede maatregel, zouden ze met alle mensen moeten doen die op oud en nieuw voor gevaar lopen te zorgen en te slopen.

Oke maar dan komen we op een punt van discussie, wanneer zorgt iemand voor gevaar. Als hij een Illegale TT afsteekt ? Want ook dat word gezien als een levensgevaarlijke stukej vuurwerk. Wie bepaalt dus waar de grens ligt?

Patrick

Registered User
Oke maar dan komen we op een punt van discussie, wanneer zorgt iemand voor gevaar. Als hij een Illegale TT afsteekt ? Want ook dat word gezien als een levensgevaarlijke stukej vuurwerk. Wie bepaalt dus waar de grens ligt?

Ja daar zeg je iets :amuse: Laten we het er dan op houden bij mensen die
ofwel moedwillig met vuurwerk naar mensen/dieren gooien, openbare eigendommen vernielen en vuurwerk gebruiken zoals het niet bedoeld is (stunten, experimenteren, etc)
En dan hoef je het vraakstuk illegaal vuurwerk feitelijk niet eens te gebruiken.

Laatst bewerkt:

Sweet Laker

Registered User
Een knal met een vuurwolk die in een actiefilm niet zou misstaan was het gevolg. „Ramen op vijftig meter afstand zouden door de druk nog kunnen springen".

Voor mijn opmerking: ik ben erop tegen dat mensen dit soort dingen afsteken, laat dat duidelijk zijn! Echter:

ik, en ongetwijfeld meerdere hier met mij, heb vaker een lawinepijl met daaraan een (cola)fles met (was)benzine af zien gaan en er komt idd een leuke vlam vanaf. Maar bij mij was op 12 meter afstand de druk haast niet voelbaar en het vuur kwam hooguit een meter ver.
Dus, goed dat deze mensen gepakt zijn, want het is en blijft levensgevaarlijk, maar overdrijven is ook een vak.

Ernie

Registered User
:blink1:
ik vind het nogal overdreven wat er is gezegt bij de rechtbank qua uitwerking van die "bom".

Oh ja je zult net als ik maar 3 kinderen hebben en in een woonwijkje zitten, waar zo'n ding wordt afgeschoten. Wil ik jou wel weer spreken na de tijd..
Zo "verknal" je het goed omgaan van vuurwerk mooi ook voor je omgeving.
Ergens houdt het op toch. Dit heeft niets maar dan ook niet meer met vuurwerk te maken !

RefleX

Registered User
Vindt het inderdaad een beetje 'overdreven'. Want ik denk dat die mannen wel slim genoeg zijn en na kunnen gaan dat ze zoiets niet in een woonwijk kunnen afsteken en dusdanig dat hadden gedaan op 't strand of in een weiland o.i.d.

- RefleX

P

poziloc

Guest
Ga daar maar niet vanuit!!...diverse filmpjes op het internet zijn hier het bewijs van.
Er lopen meer gekken los, dan er vast zitten

ramon&marijke

Registered User
Vindt het inderdaad een beetje 'overdreven'. Want ik denk dat die mannen wel slim genoeg zijn en na kunnen gaan dat ze zoiets niet in een woonwijk kunnen afsteken en dusdanig dat hadden gedaan op 't strand of in een weiland o.i.d.

- RefleX

Slim???? Het feit dat zulk rundvee gaat lopen stunten met brandbare vloeistof, je zal het op je krijgen, kijken hoe het dan loopt. Helaas wordt alles verziekt door dit soort mensen door zelf bommen te gaan lopen maken.

Sweet Laker

Registered User
Wellicht zouden ze, gezien de leeftijd, inderdaad slim genoeg moeten zijn om het sowieso niet te doen.

Echter ze kwamen wel op het idee om frisdrankflessen te vullen met diesel en deze aan lawinepijlen te plakken. En vervolgens zijn ze ook nog zo snugger om dit te doen bij een benzinepomp, terwijl de kofferbak open staat. Één vuurpijl die verkeerd gaat of de uitwerking die, vanwege de harde winde die avond!, de kofferbak invliegt en het is gebeurd met de auto én benzinepomp.

Dus nee, iemand die zo stom is om op een dergelijke manier te gaan staan is ook STOM (en niet slim) genoeg om dit midden in een woonwijk te doen.

Dat je het idee hebt ála, daar zijn we mensen voor. Maar we hebben verstand om die ideeën vervolgens toch maar niet ten uitvoer te brengen, hoe leuk het ook lijkt. (maar helaas zullen er altijd mensen blijven die dit niet kunnen)

Bovenaan