Vuurwerk verkoop en afsteek tijden aangepast

boozebelly

Registered User
Bij deze wil ik ook de kutlui bedanken die elk jaar maar weer enorm staan te knallen met die ********* cobra 6 en die big boys. Echt super bedankt dat jullie het eigenlijk voor elkaar hebben dat een traditie die bij mij dus echt diep zat naar de klote te helpen! Genoeg gezegd, want ik ga mij nu alleen maar meer op zitten te fokken.

Amen... Bij deze ook mijn dank aan de Cobra-dudes voor hun bijdrage. Ondanks alle negatieve geluiden uit de samenleving over dat spul gewoon doordreunen met die rommel in de woonwijken. Dat zijn pas de "echte" freaks. Chapeau!

harrieboem

Registered User
Je hoort het Bonte al zeggen op sbs6 als deze maatregel niet helpt dan gaan ze een stapje verder het jaar erop.
En die overlast tussen 10.00 en 18.00 uur gaat er komen.
Dus het gezeik gaat gewoon verder.
En daar staan wij als vuurwerk liefhebbers mooi met de rug tegen de muur.
Had beter voor jaren geleden iemand met de initialen A.B. tegen de muur kunnen staan.
Sorry voor deze uitspraak maar zulke mensen maken alles kapot.

Moontan

Moderator
Medewerker
'Beperking vuurwerkverkoop slecht idee'

LICHTENVOORDE - De beperking van de vuurwerkverkoop is een slecht idee. Dat vindt de directeur van Lesli Vuurwerk uit Lichtenvoorde, Leo Groeneveld. Groeneveld is ook voorzitter van de belangenvereniging van vuurwerkverkopers. 'De kern van de problemen rondom vuurwerk ligt rondom de verkoop van illegaal vuurwerk', aldus Groeneveld.

Minister Opstelten van Justitie en staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu hebben de Tweede Kamer voorgesteld om het afsteken van vuurwerk te beperken tot 31 december van 18.00 uur tot 02.00 uur (dat was vanaf 10.00 uur). De bewindslieden willen verder de verkoop beperken tot 30 en 31 december (dat was vanaf 29 december).

Vooral dat laatste zorgt volgens de vertegenwoordigers van de vuurwerkbranche voor problemen. Volgens Groeneveld zal het leiden tot 'lange wachtrijen in de winkel met de nodige irritaties van dien en te veel mensen tegelijk in de winkel'. Bovendien kan het er volgens Groeneveld juist toe leiden dat mensen (met name in het grensgebied) hun vuurwerk eerder over de grens zullen halen. 'En het zal de drang om dan maar illegaal vuurwerk te kopen alleen maar versterken.'

De belangenvereniging van vuurwerkverkopers stuurt een brief naar de Tweede Kamer met de oplossing die volgens haar de juiste is. Wat die oplossing is, wil Groeneveld nog niet zeggen.

http://www.omroepgelderland.nl/web/nieuws-1/2058984/beperking-vuurwerkverkoop-slecht-idee.htm

Marco_clappers

Registered User
verbied gewoon grond knalvuurwerk dat stelt toch niks voor, en zorg dat het duidelijk is voor iedereen dat knalvuurwerk verboden is in Nederland. Als er dan iemand klaagt is het om iets wat al verboden is, en dat zullen de klagers dan hoop ik zelf ook wel beseffen dat het om iets gaat wat niet in de winkel te koop is.

boozebelly

Registered User
Bovendien kan het er volgens Groeneveld juist toe leiden dat mensen (met name in het grensgebied) hun vuurwerk eerder over de grens zullen halen.

Dit lot voor de ondernemers zal ze in Den Haag volkomen worst wezen. Kijk naar de pomphouders en slijterijen hier in de grensstreek.

Tony

Administrator
Medewerker
'Beperking vuurwerkverkoop slecht idee'

LICHTENVOORDE - De beperking van de vuurwerkverkoop is een slecht idee. Dat vindt de directeur van Lesli Vuurwerk uit Lichtenvoorde, Leo Groeneveld. Groeneveld is ook voorzitter van de belangenvereniging van vuurwerkverkopers. 'De kern van de problemen rondom vuurwerk ligt rondom de verkoop van illegaal vuurwerk', aldus Groeneveld.

Minister Opstelten van Justitie en staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu hebben de Tweede Kamer voorgesteld om het afsteken van vuurwerk te beperken tot 31 december van 18.00 uur tot 02.00 uur (dat was vanaf 10.00 uur). De bewindslieden willen verder de verkoop beperken tot 30 en 31 december (dat was vanaf 29 december).

Vooral dat laatste zorgt volgens de vertegenwoordigers van de vuurwerkbranche voor problemen. Volgens Groeneveld zal het leiden tot 'lange wachtrijen in de winkel met de nodige irritaties van dien en te veel mensen tegelijk in de winkel'. Bovendien kan het er volgens Groeneveld juist toe leiden dat mensen (met name in het grensgebied) hun vuurwerk eerder over de grens zullen halen. 'En het zal de drang om dan maar illegaal vuurwerk te kopen alleen maar versterken.'

De belangenvereniging van vuurwerkverkopers stuurt een brief naar de Tweede Kamer met de oplossing die volgens haar de juiste is. Wat die oplossing is, wil Groeneveld nog niet zeggen.

http://www.omroepgelderland.nl/web/nieuws-1/2058984/beperking-vuurwerkverkoop-slecht-idee.htm

Laten we hopen dat daar iets goed in staat en dat het allemaal uiteindelijk mee zal vallen.

Marco_clappers

Registered User
het komt vast niet alleen door de overlast, de regering wil gewoon zoveel mogelijk verbieden totdat wij als volk super makkelijk te controleren zijn op elk moment van de dag. Er komen meer en meer regels zodat de burgers geen verstandige of onverstandige beslissingen hoeven nemen in hun daden en tradities. Zou soms het liefst in een oerwoud wonen en mens zijn zoals het ooit bedoeld was:sad: maar dan alleen wel vuurwerk hebben gheghe

DanielFPM

Registered User
Even hoofdpost ge-update met wat informatie, toon misschien dat jij nog wat kan toevoegen, ben actief op de iPad dus is wat lastiger!

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

Moontan

Moderator
Medewerker
Kabinet gaat overlast vuurwerk te lijf: vier nieuwe maatregelen

Het kabinet is tegemoet gekomen aan de vele klagers over vuurwerkoverlast rond Oud & Nieuw. Minister Ivo Opstelten (Veiligheid, VVD) en staatssecretaris Wilma Mansveld (Milieu, PvdA) hebben overleg gevoerd met diverse burgemeesters.

Dat meldt RTL Nieuws op basis van bronnen rond de regering.

Tijdens en rond Oud & Nieuw zorgen 'feestvierders' altijd voor veel schade. Het Openbaar Ministerie telde tijdens de laatste Oud & Nieuw 648 verdachten en 132 mensen die werden gedagvaard. Relschoppers kregen boetes, huisarrest of zelfs een gevangenisstraf.

Wat gaat het kabinet precies doen om vuurwerkoverlast in de toekomst zoveel mogelijk te voorkomen? Elsevier zet vier maatregelen op een rij.

1. Minder uren
Vuurwerk mag straks alleen nog worden afgestoken van oudejaarsdag 18.00 uur tot nieuwjaarsdag 02.00 uur. Tot dusver mocht vuurwerk al vanaf 10.00 uur op oudejaarsdag de lucht in.

2. Beperkte verkoop
Ook de verkoop wordt aan banden gelegd. Het mag alleen nog maar op 30 en 31 december worden verkocht. Tot vorig jaar mocht het ook al op 29 december, maar die periode is nu dus ingekort.

3. Tegen oogletsel
Elke jaar wordt er volop geklaagd over de overlast en de gevaren van vuurwerk en telkens zijn er weer slachtoffers. Verwondingen aan handen en armen komen veel voor, maar ook oogletsel is een veelvoorkomend verschijnsel. Daarom komt er een stevige campagne voor vuurwerkbrillen.

4. Regels importeurs
Er komen eveneens meer regels voor importeurs. Verzenddiensten zullen op hun verantwoordelijkheden worden gewezen, omdat illegaal vuurwerk vaak via de post wordt besteld en bezorgd.

http://www.elsevier.nl/Nederland/ni...erk-te-lijf-vier-nieuwe-maatregelen-1523073W/

Moontan

Moderator
Medewerker
Als de plannen doorgaan vind ik het een enorme slechte zaak voor de winkeliers.
Dat gaat ze een boel omzet kosten. Zo wie zo een dag minder verkoop wat gaat schelen en het feit dat in er in Duitsland wel 3 verkoopdagen mogelijk zijn. (en in belgie het gehele jaar door)
De winkeliers zullen het meer dan ooit meer uit de voorverkoop moeten halen.

gandalf

Registered User
Niks aan de hand, gewoon een 72uurs marathon met categorie 1 houden mannen!
Op 28 december om 18:00 uur beginnen tot 31 december 18:00 uur en dan nog 8 uur lang lekker consumenten blokkies weg blaffen! Een pyrogasme van maar liefst 80 uur totaal!

MichelAngelo

Registered User
Wat een ontzettend slap plan. Dit is weer symbool politiek in optima forma. Waar politici goed in zijn, hun eigen straatje schoonvegen.
Geen van de vier punten pakt het echte probleem aan. Verzenddiensten wijzen op hun verantwoordelijkheden laat alles te wensen over. Scannen van spullen lijkt me nogal eenvoudig. Je hebt de verzender en je hebt de geadresseerde. Als je daar werk van maakt en desnoods een jaartje iemand dit project geeft dan ben je er snel van af.

Nee, zoals we gewend zijn lekker de makkelijke weg. Dupeer de verkopers, die zich al aan allerlei absurde regels moet houden als je het vergelijkt met bijv. Duitsland, door een omzet dag te stelen. Verkopers die gekeurd en goed bevonden legaal vuurwerk verkopen.
En dan die voorlichting onzin. Prima dat die brillen er zijn en voorlichting is prima, maar in de winkel gaan al steeds meer brillen over de toonbank. Die bewust wording is er allang. Als het je echt serieus is haal dan die stomme babypijltjes uit de markt. Niemand verdient wat aan die rommel, er wordt mee geklooid en er ontstaat veel letsel door.

Mam man wat een stelletje domoren leiden dit land toch.

Laatst bewerkt:

stef

Member
Haagse bronnen bevestigen nieuws van die strekking van RTL.

Op oudejaarsdag mag in de toekomst, zo staat in een brief van het kabinet, pas vanaf 18.00 uur vuurwerk afgestoken worden. Nu mag dat op oudejaarsdag nog vanaf 10.00 uur.

Ook de verkoopperiode wordt korter: vuurwerk mag straks alleen nog op 30 en 31 december en niet meer op 29 december.

Vuurwerkvrij

Burgemeesters hebben daarnaast straks de mogelijkheid in hun gemeente een straat of wijk vuurwerkvrij te verklaren. Dat zou zijn bepaald na overleg tussen staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu, minister Ivo Opstelten van Veiligheid en Justitie, en verschillende burgemeesters.

Importeurs krijgen bovendien te maken met een vergunningstelsel. De Inspectie voor Leefomgeving en Transport kan dwangsommen opleggen als importeurs en transporteurs de regels overtreden.

GroenLinks

GroenLinks, voorstander van inperking van vuurwerk bij de jaarwisseling, laat weten tevreden te zijn met het besluit van het kabinet.

"Het werd tijd dat het kabinet maatregelen neemt tegen de toenemende overlast door vuurwerk", aldus GroenLinks-Kamerlid Liesbeth van Tongeren. "Wij willen dat gemeenten meer mogelijkheden krijgen voor lokaal maatwerk."

''Dit is een forse stap in de goede richting'', zegt ook Arno Bonte, initiatiefnemer van het meldpunt voor vuurwerkoverlast. Bij dat meldpunt kwamen de laatste jaarwisseling bijna 90.000 klachten binnen.

''Na jaren van campagne voeren, worden nu serieuze stappen genomen'', aldus Bonte die Groenlinks-raadslid is in Rotterdam. ''De overlast is hiermee niet helemaal verdwenen. We moeten zien of dit voldoende is. Maar het is in ieder geval een hele positieve ontwikkeling.''

Hilversum

Ook Pieter Broertjes is een blij man. ''Ik heb bijna 3 jaar lang gelobbyd voor dit soort maatregelen'', vertelt de burgemeester van Hilversum, die komende jaarwisseling al helemaal geen vuurwerk meer in het centrum van zijn stad wil.

Hij is de overlast helemaal zat en wil gebruik maken van de mogelijkheid om een bepaald stuk van de stad vuurwerkvrij te houden. ''Er komt steeds meer begrip voor en de maatschappelijke druk wordt steeds groter. Dat het zo snel gaat, had ik niet verwacht. Ik rekende erop dat eerst het Kamerdebat van eind mei afgewacht zou worden.''

Belangenvereniging

De Belangenvereniging Pyrochtechniek Nederland betwijfelt of dit de oplossing is voor het probleem. ''Het overgrote deel van de overlast, schade en letsel, wordt veroorzaakt door illegaal vuurwerk’’, zegt voorzitter Leo Groeneveld.

''Je kan beter zorgen dat je de internationale regels aanpast. We moeten niet denken dat we het lek nu boven hebben.’’ Groeneveld vreest bovendien dat het terugschroeven van het aantal verkoopdagen tot ''irritaties’’ onder het publiek in de winkels kan gaan leiden.

Toch is hij niet alleen negatief. Legaal vuurwerk dat nog wel letsel veroorzaakt, mag wat de belangenclub betreft uit de handel. Ook vindt Groeneveld het ''legitiem’’ als besloten wordt dat op drukke plekken zoals uitgaansgebieden in het centrum geen vuurwerk mag worden afgestoken.

Tot zover wat ik weet/te horen kreeg, als het niet al ergens anders staat vermeld.

Groetjes Stef

Verstuurd van mijn GT-S5830i met Tapatalk

Moontan

Moderator
Medewerker
Thanx fred. Zonder jou geen up to datesssss. :p

Verstuurd van mijn GT-S5830i met Tapatalk

Geen dank Stef, maar ik baal van die riooljournalistiek hier in Nederland.
Er wordt al gesproken alsof het nieuwe wetgeving is, terwijl er slechts sprake van een voorstel aan de Tweede kamer.

KoenL

Registered User
Op dit moment is er in ieder geval nog niets definitief. Op 27 mei zal er gestemd worden in de Tweede Kamer en het is nog maar de vraag of de kamer er hetzelfde over denkt. Zorg in ieder geval dat je op dit liefhebberforum een beargumenteerd en krachtig tegengeluid laat horen en onderbouw dat ook.

Naar mijn mening wordt de kern van het probleem niet onderkend. Het gaat mijn inziens om (zwaar) illegaal vuurwerk en om activiteiten die al illegaal zijn (het te vroeg afsteken van vuurwerk). Resultaten van de meldingen bij het meldpunt Vuurwerkoverlast van Groenlinks bevestigen dit. Van de 79.515 meldingen ging 41,1% over harde knallen (vuurwerkbommen) en 34,0% ging over het vroegtijdig afsteken van vuurwerk. Deze groep 'melders' kom je niet tegemoet als je maatregelen gaat opleggen op eigen bodem.

Wat los je namelijk niet op als je verkoop- en afsteektijden beperkt?

- De invoer van de harde knallers (zoals de Cobra6): de digitale kanalen als Poolse internetwinkels blijven beschikbaar en de invoer van mensen die de knallers met de auto in Italië en Polen gaan ophalen blijft bestaan.
- Vroege knallers zijn zelfs met de huidige wetgeving niet te handhaven. Het knallen begint al vroeg in december, dat vuurwerk komt niet uit een Nederlandse vuurwerkwinkel. Bovendien gaat het om dreunen die je eigenlijk niet onder de categorie 'vuurwerk' zou moeten rekenen.
- In België kan je heel het jaar door terecht voor vuurwerk. Ieder jaar weer ziet de winkelier zijn vaste klanten daar terug. Of je in Nederland nog twee of drie dagen vuurwerk mag halen, als je wil kan je zelfs in juli je boodschappen al gaan doen. Niet alleen in België overigens, ook in Frankrijk, Spanje en Polen kan je je winkelwagentje het hele jaar door vullen.
- De verkoopdagen in Duitsland blijven onveranderd (dus 29, 30 en 31 december). Het vuurwerk is daar een stuk goedkoper en straks dus mogelijk ook één dag eerder te koop. Als ik in de grensstreken woon zou ik het wel weten.
- Het verkorten van de afsteektijden betekent niet dat je van de vroege knallers af bent. In plaats van een beperking handhaven (wat in de praktijk al lastig blijkt) zou ik investeren in toezicht op de invoer van illegaal vuurwerk.

Naar mijn mening kan je veel beter investeren in methoden om illegaal vuurwerk op te sporen (zie voorbeelden hieronder), investeer in voorlichting en zorg dat men weet van het bestaan van een vuurwerkbril.

Pownews heeft laten zien dat daar echt geen geavanceerde apparatuur voor nodig is:
https://www.youtube.com/watch?v=O63RLCOOw5E
https://www.youtube.com/watch?v=05nXRV91sJI

Maar ook PostNL laat zien dat je met een speurhond in een distributiecentrum resultaat haalt. Een steekproef die één dag werd gehouden leverde tien pakketten met zwaar illegaal vuurwerk op.
Zie: http://nos.nl/artikel/588187-steekproef-dozen-vol-vuurwerk.html

Laatst bewerkt:

HocusPocus.Pyro

Registered User
Het zal contraproductief werken als jullie echt om 10:00u extra herrie gaan maken (over 229 dagen). .. Sterker nog, dat je daar nu mee gaat "dreigen" op een openbaar forum zal 'de tegenpartij' ook kunnen zien. Dat confronteren ze je tzt weer mee.

Het heeft ook weinig zin om heftige reacties te geven. Ik zie op VWC al weer gescheld op welbekende personen enzo. Erg jammer. We zijn zo sterk als onze zwakste schakel.... Wat je kunt doen is een beheerste mail sturen waarin je kort en bondig laat weten aan de politieke partij waar jij op hebt gestemd. Laat horen wat je er van denkt.

Ik ben heel benieuwd naar de brief met voorstellen. Hoe gaan ze zorgen voor meer capaciteit handhaving? Wat gaan ze doen tegen de illegale instroom van zwaar vuurwerk via postpakketten? En welk deel komt NL binnen via regulier verkeer over de weg? ... wellicht het hele jaar door...

Bovenaan