Vuurwerk steeds minder welkom bij oud en nieuw

Michel_G

Zilveren Member
AMSTERDAM - In steeds meer plaatsen ontstaat de behoefte de jaarwisseling zonder vuurwerk te vieren. In Amsterdam zijn tot nu toe al 212 pakketten verstrekt waarmee buurten kunnen aangeven dat ze geen geknal willen in hun straat of wijk.

Het is voor het eerst dat bewoners van de hoofdstad dit zelf kunnen regelen. In de pakketten zitten onder meer borden en raamposters die duidelijk maken dat het afsteken van onder meer vuurpijlen en rotjes niet is gewenst. De gemeente controleert nog niet op deze plekken.

In Den Haag vond vorig jaar al een experiment plaats met de door bewoners geïnitieerde vuurwerkvrije gebieden. De ervaringen waren positief. Dit jaar heeft de gemeente tot nu toe aan ruim dertig initiatieven borden verstrekt. Voor de vorige jaarwisseling waren dat er nog achttien.

Rotterdam heeft net als vorig jaar tientallen vuurwerkvrije zones aangewezen. Het gaat hierbij om drukbezochte plaatsen in het centrum, verzorgingstehuizen, parken, dierenverblijven en de omgeving van de Erasmusbrug. Dat laatste verbod heeft te maken met het Nationale Vuurwerk dat ook in dat gebied wordt afgestoken. In de zones wordt nadrukkelijk gehandhaafd. Rotterdam wil dat vanaf de jaarwisseling 2019/2020 alleen nog vuurwerk wordt afgestoken in speciale vuurwerkzones. Buiten die zones wordt het verboden.

Volgend jaar wil Amsterdam ook die stap zetten. Deze maand is onderzocht of er draagvlak is om de wijk IJburg in Amsterdam-Oost, waar zo’n 25.000 mensen wonen, in 2019 als eerste gebied in de hoofdstad vuurwerkvrij te maken. De resultaten hiervan komen na de jaarwisseling, aldus een woordvoerster van de gemeente.

Zones
In veel andere plaatsen zijn al vuurwerkvrije zones rond ziekenhuizen, dierenasiels, dierentuinen, kinderboerderijen en maneges.
Oud en nieuw geldt als het gevaarlijkste moment van het jaar. Volgens de Nederlandse Brandwonden Stichting is er tijdens deze dagen 4,5 keer meer risico op brand en neemt de kans op brandwonden tijdens de jaarwisseling zelfs met zes keer toe. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) adviseerde eind vorig jaar een landelijk verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen in te voeren. Minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) liet daarop weten dat gemeenten voor de jaarwisseling van volgend jaar zelf kunnen besluiten of ze een vuurwerkverbod instellen.

Bron: https://www.telegraaf.nl/nieuws/2959736/vuurwerk-steeds-minder-welkom-bij-oud-en-nieuw

Puur

Registered User
nou de verkoop klapt door het plafond heen dit jaar dus dit zuigen ze maar weer uit hun duim...
maar ja vertel eens wat nieuws...
NOG 4DAGEN EN 3UUR...DAN GAAN WE WEER LOSSSSSSS

boozebelly

Registered User
Weer zo'n bericht...
Toch gek dat ik in mijn omgeving nog nooit, maar dan ook werkelijk nóóit kritiek heb gehoord van mensen over mijn jaarlijkse stooksessie. Sterker nog, Jan en alleman komt naar buiten om te kijken en velen schudden me de hand om te zeggen hoe mooi ze het wel niet vinden. Van bejaarde tot jongere, van man tot vrouw.
Hier kun je ook gerust om 10:00 beginnen. 200 meter verderop dreunen de carbidbussen al vanaf vóór 10:00, dus dan zal men hier wel gaan zeuren om een beetje legaal vuurwerk wat te vroeg wordt afgestoken op oudjaarsdag zeker? Nog nooit meegemaakt in ieder geval... Ik merk hier weinig verschil met voor de aangepaste afsteektijden.

Op 1 januari stookt de jeugd hier ook altijd de restantjes nog even op. Twee jaar geleden kwam er zowaar politie aangereden. De jongens lieten even zien wat ze nog hadden (een tas met voornamelijk single shots), waarna de agenten ze vriendelijk verzochten om dat nog even op te stoken en zich dan weer een jaartje in te houden. En weg reden ze weer... Niks geen gezeik. Ik krijg steeds meer de indruk dat het puur in de Randstad speelt, al dat ontevreden gezeik om alles en niets.

joszie

Zilveren Member
450.000 huishoudens in Amsterdam. 212 daarvan hebben een pakketje aangevraagd met een bordje en raamsticker...

dat is nog geen 0,05%

En dan zo'n sensationele kop er boven.... Schaamteloos dit.

maarja, Telegraaf style alom.

Firewebs

kalender beheerder / fotograaf
Zolang de verkopen nog steeds meer dan 65 miljoen euro per jaar bedraagt, zijn dit soort berichten serieus complete waanzin!

camaro

Registered User
Ergens best een vreemde gedachte dit initiatief ! Dus de gemeente geeft de burger een soort gevoel van legitiem eigen rechter spelen ? Want wat zal er gaan gebeuren als er 1 iemand in een zelfbenoemde vuurwerk vrije zone toch vuurwerk afsteekt ???? Komt er dan ook een zelfbenoemd buurt/straat handhavings team om iets te bekrachtigen wat weer tot allerlei vervelende situaties en verdeeldheid zorgt ? Nogmaals ik vind dit maar rare initiatieven in een toch al gespannen maatschappij.

Firewebs

kalender beheerder / fotograaf
Denk dat t tot flinke gevechten met gewonden tot zelfs doden als gevolg...Zeker als de politie het niet kan handhaven./

htevents

Registered User
Ergens best een vreemde gedachte dit initiatief ! Dus de gemeente geeft de burger een soort gevoel van legitiem eigen rechter spelen ? Want wat zal er gaan gebeuren als er 1 iemand in een zelfbenoemde vuurwerk vrije zone toch vuurwerk afsteekt ???? Komt er dan ook een zelfbenoemd buurt/straat handhavings team om iets te bekrachtigen wat weer tot allerlei vervelende situaties en verdeeldheid zorgt ? Nogmaals ik vind dit maar rare initiatieven in een toch al gespannen maatschappij.

Niet helemaal, want een vrijwillige vuurwerkvrije zone is een enkel een verzoek om in die zone geen vuurwerk af te steken. Er is geen APV aan die zone verbonden en is het op geen enkele grond mogelijk om in overtreding te zijn. Dit betekend dus ook dat de bewoners geen enkel recht hebben die persoon weg te sturen o.i.d. Het enige wat ze kunnen doen is de persoon verzoeken dat ergens anders te doen (in goed overleg dus). Als ik in een straat zou wonen waar bewoners zo'n bordje op zouden hangen (met of zonder overleg), lijkt het me onwaarschijnlijk dat ik al een goede band met ze zal hebben. Ik zal me er dan ook niet druk om maken wat ze er van vinden, wanneer ik toch vuurwerk in die straat zou afsteken, helemaal niet wanneer dit zonder overleg gedaan wordt.

De gemeentes die dit initiatief hanteren, hebben vaak bestuurders die al wat tegen vuurwerk hebben. Door de azijnzeikerds de kans te geven om deze pakketten aan te vragen, krijgen ze weer meer en meer draagvlak om een verbod in te gaan stellen zodra ze die mogelijkheid krijgen en al helemaal wanneer de vrijwillige zone's worden genegeerd door afstekers. Als het niet mijn buurt of straat is, kom ik er natuurlijk niet in de buurt (woon gelukkig ook in het wijze oosten:geek:), want ik ga het niet forceren, maar als het wel mijn buurt of straat zou zijn, zou ik die zone ook negeren.

rodepo

Registered User
Het is gewoon verspilling van belastingcenten. Als burgers iets onderling willen afspreken over een pleintje, buurt of wat dan ook. Dan heb je daar geen enkele vorm van overheids bemoeienis voor nodig. Burgermeesters, wethouders, enz. Moeten gewoon hun werk doen en stoppen met een ieder te vertellen wat ze moeten zeggen of doen. Vrijheid is in deze ver te zoeken, als je van alle kanten indoctrinatie tegen komt.
Ik ben klaar met dit topic voor dit jaar. En verder met de dagelijkse voorbereidingen 😊

Bovenaan