Plum Bloom
Registered User
Alle kritiek en discussies ten spijt, de Nederlandse man wil dat consumentenvuurwerk blijft. Vooral vanwege de gezelligheid en de lol van het zelf afsteken. De vrouwen lijken er echter wel klaar mee, blijkt uit een grote enquête van het AD plus alle aangesloten regionale kranten.
Victor Schildkamp & Sanne Riepema 23-11-18, 06:00 Laatste update: 09:03
Ruim 157.000 bezoekers van de nieuwssites van dit bedrijf vulden de enquête in. Twee derde (65 procent) van alle mannen is tegen een vuurwerkverbod in zijn gemeente. Dat steekt opvallend af tegen de vrouwen: daar is 61 procent juist vóór een verbod.
Waarom vooral de mannen tegen een verbod zijn, wordt ook snel duidelijk: 72 procent vindt het gewoon leuk om zelf vuurwerk af te steken. Bij de vrouwen die vuurwerk willen behouden, speelt dat argument veel minder een rol: 43 procent steekt graag af. ‘Gezelligheid’ en ‘traditie’ zijn verreweg de meest genoemde termen die de doorslag geven om vuurwerk te behouden.
Ook bij de vrouwen die voorstander zijn van het behoud van consumentenvuurwerk, komen die termen het vaakst naar boven. Bij het argument ‘het geeft een kick’ worden mannen blijkbaar weer jongens, want zij liggen dan ver voor op de meisjes: 37 tegen 13 procent. Hoe ouder de mensen worden, hoe minder de kick wordt, overigens.
Een meerderheid van de vrouwen (58 procent) ruilt het zelf afsteken van consumentenvuurwerk graag in voor centrale vuurwerkshows. Terwijl, logischerwijs, juist 62 procent van de mannen dat maar niks vindt. Uiteindelijk is daarmee een kleine meerderheid (54 procent) van de bezoekers van de nieuwssites van deze krant tegen een vuurwerkverbod.
Vrouwen zelden slachtoffer
Tjeerd de Faber, oogarts en vuurwerkwoordvoerder van het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap, merkt ook aan de slachtoffers van vuurwerk dat mannen liefhebbers zijn en vrouwen veel minder. ,,Negentig procent van de slachtoffers is man, gekeken over de afgelopen tien jaar’’, zegt hij. ,,Het aantal slachtoffers wat zelf afsteekt of als omstander geraakt werd, is fiftyfifty. Maar van alle vrouwen die slachtoffer zijn, is negentig procent omstander. Dat betekent: vrouwen zijn bijna nooit zelf slachtoffer van vuurwerk dat ze zelf afsteken.’’
Voor Leo Groeneveld, voorzitter van de vereniging Pyrotechniek Nederland (de vuurwerkbranche), bevestigt de enquête de vuurwerktraditie die hij zo koestert en waarmee we allemaal zijn opgegroeid. ,,Ik overdrijf niet als ik zeg dat meer dan 90 procent van de vuurwerkkopers mannen met zoontjes zijn. Een traditie die je graag wil doorgeven. Boys will be boys. En vrouwen houden er dan misschien minder van, maar ze staan wel met oliebol achter het raam 31 december naar boven te kijken.’’
,,Ik zeg altijd: begin zo’n enquête eens met de vraag: stel je eens een oud en nieuw voor zonder vuurwerk? Ik denk dat het percentage mensen dat voor vuurwerk is, dan snel omhoog gaat. De meerderheid van de Nederlanders is een beetje moe van dit soort discussies. Net als met Zwarte Piet: de mensen die zich er druk over maken, kapen de hele discussie. Ik ben er zeker van dat de meerderheid de vuurwerkdiscussie aan zich voorbij laat gaan en gewoon graag vuurwerk afsteekt met oud en nieuw, of toekijkt.’’
Opvallend is de plek waar de enquête het vaakst is ingevuld: Enschede, de stad waar in 2000 een vuurwerkopslag ontplofte met 23 doden als gevolg. Ruim 6500 mensen grepen de AD-enquête aan om 18 jaar later hun mening te geven: zelfs dáár is een kleine meerderheid (52 procent) nog altijd tégen een vuurwerkverbod. De tweede stad waar de enquête het meest is ingevuld, is Eindhoven (4714) en daar is wel een meerderheid 56 procent voor een verbod. In een andere stad met een roemrucht oud en nieuw-verleden, Den Haag, is weer een meerderheid (54 procent) tégen een vuurwerkverbod.
Deze enquete is uitgezet via kranten en websites van De Stentor* , Algemeen Dagblad en andere regionale kranten van De Persgroep. Ook is de enquete onder de aandacht van lezers gebracht via social media als Facebook en Instagram. Iedereen die de vragenlijst wilde invullen kon meedoen; meer dan 157.000 mensen deden dat. De resultaten zijn niet representatief voor de Nederlandse bevolking; er is niet gestuurd op de verdeling man/vrouw, leeftijd of woonplaats.
https://www.ad.nl/binnenland/vuurwerk-splijt-de-nederlandse-huiskamer~a989ac2e/
Victor Schildkamp & Sanne Riepema 23-11-18, 06:00 Laatste update: 09:03
Ruim 157.000 bezoekers van de nieuwssites van dit bedrijf vulden de enquête in. Twee derde (65 procent) van alle mannen is tegen een vuurwerkverbod in zijn gemeente. Dat steekt opvallend af tegen de vrouwen: daar is 61 procent juist vóór een verbod.
Waarom vooral de mannen tegen een verbod zijn, wordt ook snel duidelijk: 72 procent vindt het gewoon leuk om zelf vuurwerk af te steken. Bij de vrouwen die vuurwerk willen behouden, speelt dat argument veel minder een rol: 43 procent steekt graag af. ‘Gezelligheid’ en ‘traditie’ zijn verreweg de meest genoemde termen die de doorslag geven om vuurwerk te behouden.
Ook bij de vrouwen die voorstander zijn van het behoud van consumentenvuurwerk, komen die termen het vaakst naar boven. Bij het argument ‘het geeft een kick’ worden mannen blijkbaar weer jongens, want zij liggen dan ver voor op de meisjes: 37 tegen 13 procent. Hoe ouder de mensen worden, hoe minder de kick wordt, overigens.
Een meerderheid van de vrouwen (58 procent) ruilt het zelf afsteken van consumentenvuurwerk graag in voor centrale vuurwerkshows. Terwijl, logischerwijs, juist 62 procent van de mannen dat maar niks vindt. Uiteindelijk is daarmee een kleine meerderheid (54 procent) van de bezoekers van de nieuwssites van deze krant tegen een vuurwerkverbod.
Vrouwen zelden slachtoffer
Tjeerd de Faber, oogarts en vuurwerkwoordvoerder van het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap, merkt ook aan de slachtoffers van vuurwerk dat mannen liefhebbers zijn en vrouwen veel minder. ,,Negentig procent van de slachtoffers is man, gekeken over de afgelopen tien jaar’’, zegt hij. ,,Het aantal slachtoffers wat zelf afsteekt of als omstander geraakt werd, is fiftyfifty. Maar van alle vrouwen die slachtoffer zijn, is negentig procent omstander. Dat betekent: vrouwen zijn bijna nooit zelf slachtoffer van vuurwerk dat ze zelf afsteken.’’
Voor Leo Groeneveld, voorzitter van de vereniging Pyrotechniek Nederland (de vuurwerkbranche), bevestigt de enquête de vuurwerktraditie die hij zo koestert en waarmee we allemaal zijn opgegroeid. ,,Ik overdrijf niet als ik zeg dat meer dan 90 procent van de vuurwerkkopers mannen met zoontjes zijn. Een traditie die je graag wil doorgeven. Boys will be boys. En vrouwen houden er dan misschien minder van, maar ze staan wel met oliebol achter het raam 31 december naar boven te kijken.’’
,,Ik zeg altijd: begin zo’n enquête eens met de vraag: stel je eens een oud en nieuw voor zonder vuurwerk? Ik denk dat het percentage mensen dat voor vuurwerk is, dan snel omhoog gaat. De meerderheid van de Nederlanders is een beetje moe van dit soort discussies. Net als met Zwarte Piet: de mensen die zich er druk over maken, kapen de hele discussie. Ik ben er zeker van dat de meerderheid de vuurwerkdiscussie aan zich voorbij laat gaan en gewoon graag vuurwerk afsteekt met oud en nieuw, of toekijkt.’’
Opvallend is de plek waar de enquête het vaakst is ingevuld: Enschede, de stad waar in 2000 een vuurwerkopslag ontplofte met 23 doden als gevolg. Ruim 6500 mensen grepen de AD-enquête aan om 18 jaar later hun mening te geven: zelfs dáár is een kleine meerderheid (52 procent) nog altijd tégen een vuurwerkverbod. De tweede stad waar de enquête het meest is ingevuld, is Eindhoven (4714) en daar is wel een meerderheid 56 procent voor een verbod. In een andere stad met een roemrucht oud en nieuw-verleden, Den Haag, is weer een meerderheid (54 procent) tégen een vuurwerkverbod.
Deze enquete is uitgezet via kranten en websites van De Stentor* , Algemeen Dagblad en andere regionale kranten van De Persgroep. Ook is de enquete onder de aandacht van lezers gebracht via social media als Facebook en Instagram. Iedereen die de vragenlijst wilde invullen kon meedoen; meer dan 157.000 mensen deden dat. De resultaten zijn niet representatief voor de Nederlandse bevolking; er is niet gestuurd op de verdeling man/vrouw, leeftijd of woonplaats.
https://www.ad.nl/binnenland/vuurwerk-splijt-de-nederlandse-huiskamer~a989ac2e/