Vuurwerk overdag afsteken verboden?!

pyro masterawi

Registered User
Re: Afsteken vuurwerk alleen oudejaarsnacht

Z@P ben het helemaal met je eens moet niet gekker worden.Als de voorstelling echt doorgaat dan gaat dat alleen maar voor meer overlast zorgen omdat je dan in een hele korte tijd al je vuurwerk moet proberen af te steken en daardoor krijg je denkt ik nog meer overlast.Maarja of het nou wel of niet doorgaat..ik steek mijn vuurwerk zoals altijd vanaf 10.00 s'morgens af.Het is maar 1x in het hele jaar dus ik vind dat ze eigenlijk niet zo moeten zeuren!

KoenL

Registered User

p.s voor de zeikerds onder ons, vroeger was het altijd van 22:00 tot 2:00.

Dat is nou ook weer nergens voor nodig. Velen hier staan vanaf 10 uur, of gewoon in de middag op straat af te steken. Dat hoort er nu gewoon bij en het is ook gewoon heerlijk. Prima dat jij een oordeel hebt over die mensen, maar houdt dat dan maar voor jezelf. Erg onvolwassen om dat zo te plaatsen.

ONTOPIC

PyroPlop32

Registered User

erg onvolwassen ?

iedereen gaat hier compleet uit zijn dak dat mogelijk de afsteektijden worden ingekort...

ik zeg er alleen bij dat het vroeger ook van 22:00 tot 2:00
en als jij goed leest zeg ik ook dat ik het jammer zou vinden.

p.s zelf een OFFTOPIC reactie plaatsen en dan weer ONTOPIC bleren....
dat jij het heerlijk vind prima, maar dit is erg onvolwassen om zo op mijn posting te reageren
als moderator zijnde aangezien het gewoon een terechte opmerking is.
oh sorry, ik zie ook dat je nog niet volwassen bent ! :)

Laatst bewerkt:

ShoGun

Registered User

jongens maak je maar niet druk. Vlak na de jaarwisseling roepen ze vanalles, maar eer het zomerreces begint (ik geloof zo'n 10 weken vrij), denken ze allemaal aan iets anders.

Shogun

MorningGlory

Registered User

Dat het vroeger ook al van 22 tot 02 was?
Hmm... ik weet nog dat toen ik een jaar of 10 was, je de 30e én 31e mocht stoken.

Nee, dat is geen grapje.
Ik ben van 1978 en toen ik nog een MorningGlory'tje was, mocht je 2 dagen knallen.

En dus liepen we ook 2 dagen lang met astro's over straat.

djara

Registered User

En terecht dat iedereen uit z`n dak gaat !!!!!!!!!!!! want er wordt ons iets ontnomen. ONZE HOBBY!

Het is al sinds jaar en dag dat er veel ongelukkge gebeuren met alcohol maar daar hoor je die plofzakken niet over!!! Nu gaat er in een binnenstad iets verkeerd door debielen en vuurwerk is weer de schuldige. Ze kijken het weer eens vanuit een dom perspectief! waarom verbieden ze gewoon geen grote evenementen op oud en nieuw? stop gewoon met openbare feesten organiseren in de grote steden! Massa + mens+alcohol is wachten op problemen! vooral in nederland. en dan zo`n dom besluit nemen....................

Dat veel mensen schade aanrichten met vuurwerk dat is al jaren bekend!

BUTCHER

Registered User

Er is alweer veel gezegd wat ik van harte ondersteun!
Onzinnige regels die absoluut geen enkele oplossing bieden voor het probleem van misdadig gedrag tijdens de jaarwisseling.
Ziek word ik dan weer van dit RTL-filmpje:
Er worden zoals gewoonlijk weer dingen aan elkaar gekoppeld die niets met elkaar te maken hebben.
Punt 1, we zien hier een roep om maatregelen tegen vandalisme, uitstekend, maar dit heeft niets met afsteektijden en legaal vuurwerk te maken.
Punt 2, men wil minder letsel: ook hier moet de link gelegd worden met illegaal vuurwerk en zeker niet met afsteektijden.
Het is al eens gezegd, maar als ik s`ochtends om 10.00 alleen vuurwerk afsteek in mijn eigen straat dan is dat vele malen veiliger dan op een centrale plaats om pak hem beet 01.30 s` nachts tussen allerlei dronken lorren die hun vuurwerk nog moeten opmaken.
Bah, wat een walgelijk wanbeleid als dit plan doorgang vindt:sick:

appiehappie

Registered User

Hmm... ik weet nog dat toen ik een jaar of 10 was, je de 30e én 31e mocht stoken.

Nee, dat is geen grapje.
Ik ben van 1978 en toen ik nog een MorningGlory'tje was, mocht je 2 dagen knallen.

Ja, maar die pret was in de begin jaren '80 weer voorbij - niet dat men zich eraan hield (en Halt bestond nog niet) - maar daar stond tegenover dat je op 3 dagen (i.p.v. 2 dagen) de knallers en pakketten kon kopen...

Ben bang dat we wat stooktijden betreft weer richting jaren 80 gaan... :cry:

Koetje

Registered User

Het zal mij werkelijk aan mijn reet roesten wat ze besluiten, oudjaarsdag steek ik vuurwerk af wanneer ik dit wil en als iedereen dat nou gewoon doet is er niks aan de hand. Kunnen ze never nooit niet handhaven.
Ik val in herhaling maar de enige oplossing is gewoon de vandalen keihard aanpakken maar dit durven die boomknuffelaars niet dus moet iedereen maar weer boeten voor een paar relschoppers, zoals altijd in dit land.

zenerdiode

Registered User

Toch nog wat positief nieuws.
Op NOS teletekst is te lezen dat de Vereniging van Nederlandse Gemeenten ook niets voelt voor het aanpassen van de huidige vuurwerkwetgeving.

106 Teletekst vr 25 jan
Kabinet:afsteken vuurwerk beperken

Het kabinet wil drastisch ingrijpen
in het afsteken van vuurwerk rond de
jaarwisseling.Minister Cramer vindt dat
op Oudejaarsdag alleen nog van 22.00
tot 02.00 uur mag worden geknald.Nu mag
dat op die dag al vanaf 10.00 uur.

Cramer wil het verder mogelijk maken
dat gemeenten vuurwerk alleen op
bepaalde plaatsen toestaan.Voorwaarde
voor invoering van nieuwe regels is wel
dat ze goed gehandhaafd kunnen worden.

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten
laat weten dat het beter zou zijn om de
bestaande regelingen goed na te leven
dan nu ineens met een nieuw pakket
maatregelen te komen.
volgende nieuws financieel sport

Ook bemoeit de Raad Nederlandse Detailhandel zich met het vuurwerkbeleid. Op 22 januari heeft de Raad Nederlandse Detailhandel een brief naar o.a. ministers Cramer gestuurd met daarin hun kijk op het vuurwerkbeleid.

Brief aan ministeries over vuurwerkbeleid

De Tweede Kamer spreekt volgende week over het vuurwerkbeleid. De Raad Nederlandse Detailhandel stuurde een brief naar verschillende ministeries over het onderwerp.
De RND bepleit een ontmoedigingsbeleid voor illegaal vuurwerk door strengere grenscontroles en het verruimen van de regels voor de verkoop van legaal vuurwerk. De huidige regels voor de verkoop van legaal vuurwerk zijn dusdanig beperkend dat veel consumenten ervoor kiezen om illegaal vuurwerk te kopen in de buurlanden.

Uit de cijfers van de Stichting Consument en Veiligheid blijkt dat de meeste ongelukken en overlast wordt veroorzaakt door illegaal (knal)vuurwerk. Om de verkoop van illegaal vuurwerk de wind uit de zeilen te nemen pleit de RND voor het invoeren van extra verkoopdag in het Vuurwerkbesluit.

Brief aan de ministeries

Bron: http://www.raadnederlandsedetailhandel.nl/index.cfm/4,8607,html

Laatst bewerkt:

gaittoet

Registered User

Vandalisme heeft niets maar dan ook niets met de oud en nieuw viering te maken. Vandalisme is van alle jaargetijden. Wat dacht je bijv. van voetbalwedstrijden? Die ook maar zoveel mogelijk aan banden leggen?

Of het plan haalbaar is? Ik denk het niet.
Ten eerste is nu al niemand die zich aan de afsteektijden houdt, er wordt al voor oudejaarsdag geknald.
Ten tweede vind ik dit plan zoals meerderen aangeven levensgevaarlijk, ik zie al dat er honderden mensen op een plek staan die allemaal hun vuurwerk aan het afsteken zijn. Er hoeft maar 1 idioot tussen te zijn die het nodig vind om bijv. een lawinepijl in het publiek te gooien, en dan heb je echt de poppen aan het dansen.
Ten derde hoe wil Nederland, een klein landje in hemelsnaam heel Europa de wet voorlezen? Hoeveel lidstaten heeft de EU? Ik dacht van 27 of zoiets, maar het kunnen er ook meer zijn, dus 1 wil dus de lakens uitdelen. Ik denk niet dat dat gaat lukken. Bovendien heb je nog landen als Zwitserland die helemaal niets met de EU te maken wil hebben, en nog gewoon hun eigen regels hebben. En zou Nederland het wel lukken, dan voorkom je het nog niet.
Dan nog is er veel illegale handel, hetzij buiten Europa, hetzij vrees ik door meer zelfmaak, met alle gevolgen van dien!

Ze kunnen beter in ons land zich druk maken over diegenen die willens en wetens het nodig vinden om de boel te slopen, drugstransporten, zinloos geweld en lui die zich klem zuipen en dan achter het stuur kruipen.

Ik denk dat de illegale handel nooit volledig is uit te bannen. Het kan zeker flink verminderd worden, maar dan zullen de regels juist meer versoepeld moeten worden, dan strenger.

Bovendien hoor ik nu ook al dat de vereniging van Nederlandse gemeenten daar al helemaal niks voor voelt, zij vrezen grote chaos omdat die moeilijk te handhaven is, je kunt niet zomaar op elke plek van de straat een agent neerzetten en ik denk dat de politie daar zelf ook niet blij mee zal zijn, want ze hebben het met dat soort dagen druk zat.
En last but not least zal de vuurwerkbranche daar helemaal niet blij mee zijn.
Daar zul je denk ik ook nog wel het een en ander van horen.
Ik vind nu ook dat die hetze tegen het vuurwerk nu maar eens gestopt moet worden door diegenen die het zgn beter weten, het is bijna februari. Pas geleden hoorde ik nog dat de regels gewoon hetzelfde zouden blijven en nu hoor ik weer dit. Ik wordt hier niet goed van.

Stikkel

Registered User

Voor mij persoonlijk maakt de nieuwe regel niet zoveel uit, simpelweg omdat ik me er niet aan zal gaan houden(net als velen andere freaks denk ik). Ik heb het uiteraard over de afsteektijd.Ik heb een zoon van bijna 3 die het echt niet redt om op te blijven tot een uur of 11, dus ik moet wel vroeger afsteken.
Het getuigt ook van kortzichtigheid om te denken dat mensen die de regels aan hun laars lappen mbt tot vandalisme en agressief gedrag door de nieuwe afsteektijden hier nu mee gaan stoppen.
Ook ik zou graag willen dat mensen geen gemeenschaps eigendom gaan vernielen. Maar door wie wordt dit gedaan? Ik denk dat de jeugdigen onder ons hier grotendeels verantwoordelijk voor zijn.
Jeugdigen die niet eens de leeftijd hebben om vuurwerk te kopen in Belgie of Nederland. Probeer dan degene aan te pakken die vuurwerk aan hun verkopen, of probeer deze dealers af te schrikken door extreme straffen te koppelen aan de verkoop aan minderjarigen. Ik denk dat dit "makkelijker" zal zijn als het gedrag van honderduizenden jeugdigen te gaan proberen te veranderen. Ze zitten vol met testosteron en in de pubertijd. Ik denk niet dat ze mee willen werken. En heel ouderjaarsdag een agent op elke hoek van de straat gaat ook niet lukken.
Natuurlijk zijn de punten die ze aanhalen wel belangrijk, maar ga dan niet als een wilde om je heen lopen meppen, maar kom met regels die doeltreffend en realiseerbaar zijn.(helaas heeft de regering daar al jaren moeite mee)

Laatst bewerkt:

ifeelfine

Registered User

ik heb het idee dat de vaste stookplaatsen een sterfhuisconstructie voor het consumenten vuurwerk is.

je neemt

1 veld met stokers

gezinnen met kinderen vinden het veel te gevaarlijk
mensen die met vrienden samen zijn vinden het ongezellig om hun bezoek in de steek te laten (ik dus)

blijft over de niet zo aangepaste burger die het heerlijk vind om te rellen
die kan dat lekker met vuurwerk doen.

ander voorbeeld (kwam van mijn vrouw)

je staat in de rij met je tasje vuurwerk todat je af mag steken, eerste de inhoud laten controleren op illigaal vuurwerk. dan laten testen of het stabiel is. krijg je een nummer wanneer je af mag steken.... o jee het is al 2.00 uur. volgend jaar beter......

Nu is er gezegd dat de mogelijkheid moet worden geboden om collectieve afsteekplekken te maken zodat we niet allemaal zelf ons rotje of onze vuurpijl afsteken maar gezellig samen van het vuurwerk genieten (de woorden van onze minister...) dus niet dat het voor ons huis afsteken verboden wordt.... als dat wel het geval zal zijn stop ik met vuurwerk of ga ik ondergronds... op mijn verjaardag vuurwerk afsteken vind ik wel wat......

ifeelfine

Registered User

Nee, dat is geen grapje.

Toen jij vuurwerk af stak in 1988 (ik was toen 12) was dat alleen op 31/12 van 20.00 tot 02.00 uur dus hoe je aan die wijsheid komt....

daarvoor is het zelfs al 22.00 tot 02.00 geweest zoals ze het nu weer willen invoeren....

Laatst bewerkt:

roelz

Registered User

In de jaren 80 kon de gemeente de afsteek tijden bepalen (voor een deel), dus dat scheelde per stad of dorp. Begin eighties is het een paar jaar geweest (in Oegstgeest in ieder geval dan..) dat je ook op 30-12 van 10:00 t/m 22:00 mocht afsteken. Misschien komt morningglory zo aan die wijsheid. In de seventies was het zelfs pas van 00:00 legaal om te stoken, welke jaren precies weet ik niet.
Die vier uur die men nu voorstelt is echt te kort zeker als je de hoeveelheden vuurwerk meerekend, die verruiming van de stooktijden is er toen gekomen om de burger hun aangeschafte rotjes en pijlen veilig te kunnen laten afsteken. Met de voorraden van nu is dit voorstel echt kolder van de bovenste plank. :sick:

joszie

Zilveren Member

Veel ouders met kleine kinderen steken vroeg in de avond iets af voor hun kids. Met het voorstel van de minister kan papa een boete krijgen als hij onschuldig een paar potjes afsteekt voor 22.00 uur.
Dit zal stoute papa leren! :sick:

Het verminderen van de afsteektijd zal voor 0,00% bijdragen aan het tegengaan van vernielingen. Alsof iedereen met slechte bedoelingen nu tot 22.00 uur wacht om met zijn allen naar een gezamelijk pleintje te gaan om daar voor overlast te zorgen......

Ik ben benieuwd naar wat de vuurwerkbrance te zeggen heeft, het is in ieder geval een positief geluid van de VNG en RND dat zij er niets in zien.

Ik ben niet tegen goede voorstellen om overlast en vernielingen tegen te gaan, integendeel. Maar de voorstellen van afgelopen weken gaan echt nergens over.
Daarbij zijn de desbetreffende mensen die de voorstellen verzinnen slecht op de hoogte van het wel en wee van vuurwerk. Wellicht kunnen wij als vuurwerkliefhebbers hier onze bijdrage leveren?

Nu het allemaal nog in de picture is en voordat er daadwerkelijk maatregelen doorgevoerd worden, zouden wij als vuurwerkfans ook de publiciteit moeten opzoeken met goede informatieverstrekking over vuurwerk en wellicht hoe wij tegen de gang van zaken aankijken (zonder daarbij persoonlijk op de man te spelen).

't is maar een ideetje?

zenerdiode

Registered User

Hier een krantenartikel uit de Provinciale Zeeuwse Courant waar ik ook wel wat positieve dingen uit kan halen. Zo is te lezen dat het CDA en de PVDA sceptisch zijn over de plannen van minister Cramer. Het is dus nog geen uitgemaakte zaak dat er ook daadwerkelijk nieuwe vuurwerkregels komen.

Afsteken vuurwerk beperkt

DEN HAAG - Vuurwerk mag straks alleen nog op door de gemeente vastgestelde plekken worden afgestoken.

Minister Jacqueline Cramer van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu wil ook het aantal uren beperken dat vuurwerk mag worden afgestoken: van 22.00 tot 02.00 uur tijdens de jaarwisseling. Nu is dat nog vanaf 10.00 uur.

Met deze maatregelen wil de bewindsvrouw de overlast van vuurwerk rond de jaarwisseling tegengaan. CDA en PvdA staan vooralsnog sceptisch tegenover dit plan. Beide partijen vragen zich af hoe zo'n afsteekverbod te handhaven is. "Het moet niet zo zijn dat wij in de Kamer leuke plannen vaststellen die naderhand niet uitvoerbaar blijken te zijn", zegt Tweede Kamerlid Eddy Bilder van het CDA.

Volgens hem kan zo'n verbod alleen werken als daar een grotere politie-inzet tegenover staat. Hij is dan ook blij dat de minister eerst laat onderzoeken hoe de politie zo'n verbod kan handhaven. Pas als dat duidelijk is, kan dit plan worden ingevoerd.

Daarnaast pleit Bilder voor een hardere aanpak van mensen die openbare gebouwen in de brand steken en agressief zijn tegen hulpverleners.

Ook Tweede Kamerlid Attje Kuiken van de PvdA heeft grote twijfels of dit afsteekverbod gaat werken. Ze verwijst naar de gemeente Utrecht die enige jaren geleden zelf een grote vuurwerkshow verzorgde. "Het werd een fiasco, niemand kwam." Bovendien vraagt zij zich af of zo'n verbod op vuurwerk op straat wel wenselijk is. "Het doel moet zijn diegenen die overlast veroorzaken tijdens de jaarwisseling aan te pakken. Daar moeten maatregelen voor komen."

Volgens Cramer wordt er ook gewerkt aan Europese normen voor vuurwerkartikelen. Die moeten zo streng worden dat het zware gevaarlijke vuurwerk uit de hele EU wordt gebannen. Daarnaast wil zij via de Europese Commissie afspraken maken met China over het voorkomen van illegale import. Met de Belgische autoriteiten wordt overlegd over beëindiging van de verkoop van spektakelvuurwerk aan Nederlanders.

De roep om maatregelen kwam na de laatste jaarwisseling toen voor elf miljoen euro werd vernield. Dinsdag debatteert de Kamer over het voorstel.

Bron: http://www.pzc.nl/internationaal/binnenland/2532927/Afsteken-vuurwerk-beperkt.ece

myrmidon

Registered User
Is niet te controleren, als iedereen vuurwerk stookt voor 22 uur.. ze kunnen het illegale vuurwerk niet eens uitbannen, laat staan voor 22 uur vuurwerk afsteken.. :/

"Jongens, we hebben een melding over kanonslagen daar en daar" zie je het al voor je? :D

Bovenaan