Ik heb BN de Stem online gelezen, maar ben het artikel nergens tegen gekomen. Wel heb ik n.a.v. deze topic een reactie naar dat mailadres gestuurd. Voor de liefhebbers, hier mijn reactie:
Aangezien ik als vuurwerkliefhebber zie dat mijn hobby de laatste jaren meer en meer bedreigd wordt, hierbij mijn reactie op uw artikel.
In de basis zie ik meer nadelen dan voordelen in een georganiseerde plek t.b.v. vuurwerk afsteken. Ik zal er enkele opsommen;
Nadeel 1: Omvang
Oud en Nieuw is een echt volksfeest. Vele vrienden, familie en buurtgenoten komen tezamen om de jaarwisseling te vieren met daarbij vuurwerk. Voor iedere stad met meer dan 100.000 inwoners lijkt het me bijkans onmogelijk om enkele locaties aan te wijzen waar zulke grote groepen samen zouden kunnen komen, waarbij ook nog eens ieders veiligheid gegarandeerd kan worden. Tel daarbij op 1 van de huidige grootste problemen tijdens de jaarwisseling, namelijk alcoholmisbruik, en het is al snel te voorspellen dat de risico's in en van een dergelijke mensenmassa vrij groot zullen zijn.
Nadeel 2: Handhaving
Indien er enkele aangewezen 'afsteekplekken' moeten komen zou dat impliceren dat er in de rest van de stad geen vuurwerk meer toegestaan is. De handhaving hiervan is onbegonnen werk, aangezien de vuurwerktraditie dusdanig diepgeworteld zit dat lang niet iedereen zich zal houden aan de aangewezen afsteekplekken. Men heeft in de huidige situatie al meer dan genoeg moeite met het handhaven van de gestelde afsteektijden en de controle op illegaal vuurwerk. Daarnaast zullen de georganiseerde afsteekplekken al de nodige inzet van hulpverleners behoeven, waardoor er voor de rest van de stad weinig over blijft.
Nadeel 3: Wat gebeurt er in de buurt?
Onderzoek wijst uit dat consumentenvuurwerk zeker geen hoofdrol speelt bij de overlast tijdens Oud en Nieuw. Het is vaak een combinatie van alcoholmisbruik en een gebrek aan normen en waarden, getuige de hoeveelheid (uit de hand gelopen) vreugdevuren, agressie tegen hulpverleners en aangerichte schade (al dan niet d.m.v. illegaal vuurwerk). Logica dicteert dat het verbieden van vuurwerk, of het tijdelijk verbieden van het afsteken, de kwaadwillende medemens er niet van zal weerhouden zich te misdragen. Zeker als de hulpdiensten dan ook nog eens paraat moeten zijn op een centrale plek in de stad, blijft er weinig toezicht over voor overige plekken.
Vermeend voordeel 1: Centrale overlast
Als een voordeel van het voorgestelde plan wordt het centraal houden van overlast, rotzooi en schade genoemd. Daar valt wat voor te zeggen. Er wordt echter ook voorgesteld om het centrale gebeuren tussen 24:00 en 02:00 plaats te laten vinden, met als gevolg dat er de rest van de dag wel in de gehele stad vuurwerk afgestoken mag worden. Hiermee wordt het vermeende voordeel teniet gedaan. Daarnaast wordt dit feest al sinds jaar en dag in huiselijke kringen, dan wel als buurfeest, gevierd. Het heeft daarmee tevens een sociaal maatschappelijk karakter, wat met deze plannen mogelijk om zeep geholpen wordt.
Vermeend voordeel 2: Rust
Het tweede genoemde voordeel zou zijn dat de stad zelf in relatieve rust de jaarwisseling kan vieren. Behoudens de eerder genoemde verwachting dat het handhaven van een afsteekverbod sowieso nauwelijks haalbaar is, zie ik het voordeel van "rust" tijdens de jaarwisseling ook niet in. Van de 365 dagen in het jaar is er eentje waarbij vrienden en familie samen het nieuwe jaar willen inluiden. Enerzijds is er begrip voor het feit dat er mensen zijn die hier niet van houden, maar anderzijds wordt er nauwelijks begrip opgebracht voor de mensen die hier wel enkele uren per jaar van willen genieten gezien de vele negatieve verhalen rondom vuurwerk. Op vele plekken in het land neemt de rust op 1 januari na 00:30 - 01:00 uur alweer toe, dat is voor iedereen redelijk te overzien.
Voordeel 3: Behoud van consumentenvuurwerk
Naast de genoemde voor- en nadelen zie ik persoonlijk nog een groot voordeel in dit plan en dat is het behoud van vuurwerk voor de Nederlandse consument. Gelukkig is het voor de schrijver van het artikel duidelijk dat een algeheel verbod op consumentenvuurwerk niet wenselijk is. Het zou zelfs een averechts effect kunnen hebben, immers zal de vraag naar vuurwerk (deels) blijven bestaan, derhalve zal het aanbod van buitenlands illegaal vuurwerk toenemen, waardoor er meer ongecontroleerd vuurwerk in omloop zal komen en gezien het zwaardere karakter hiervan zullen er ook dan de nodige schade en vandalisme gevallen gemeld worden.
Een tweede voordeel van het behoud van consumentenvuurwerk is het feit dat de detailhandel in de vuurwerkbranche haar reeds gedane investeringen niet ziet verdampen, maar de inkomsten (jaarlijks ruim 65 miljoen Euro) behouden ziet blijven.
Aanbevelingen
Het is zeker niet verkeerd om te kijken naar mogelijkheden om overlast, ongevallen en schade tijdens de jaarwisseling tot een minimum te beperken. Om direct naar een 'verbod' te grijpen is echter te kort door de bocht en heeft zoals eerder gesteld de nodige nadelen. Onderzoek van o.a. TNS Nipo en Consument & Veiligheid wijst uit dat er een dalende lijn te zien is in het aantal ongevallen en toegebrachte schade door vuurwerk, grotendeels door goede voorlichting, veiliger vuurwerk en het verstrekken van vuurwerkbrillen. Het verdient aanbeveling dit te blijven te stimuleren. Het is vaak niet het vuurwerk zelf dat gevaar veroorzaakt, maar het verkeerde gebruik ervan. Blijf daarnaast scherp op illegaal en misbruik van vuurwerk, dat voorkomt ongecontroleerd vuurwerk en ongewenst gedrag op straat. Betrek tevens de vuurwerkbranche bij alle mogelijke plannen om Oud & Nieuw als een leuke en veilige traditie te behouden, de eerste stappen richting veiliger en zelfs groener vuurwerk zijn reeds gezet door enkele importeurs. Kijk daarbij bijvoorbeeld eens naar de Duitse oplossing voor veilig vuurwerk, namelijk kartonnen uitklapvoetjes onder vuurwerkpotten om omvallen tegen te gaan.
Hopende dat u mijn reactie kunt waarderen.
Met vriendelijke groet,