Vuurwerk op inspreekavonden: moet ook deze traditie op de schop?

Moontan

Moderator
Medewerker
Vuurwerk op inspreekavonden: moet ook deze traditie op de schop?

Na de zwartepietendiscussie laait jaarlijks het debat weer op of vuurwerk verboden moet worden op inspraakavonden van de gemeente. Omdat er een traditie op het spel staat lopen de emoties hoog op.
Volgens velen is er geen discussie mogelijk: Op inspreekavonden mag door iedereen vuurwerk afgestoken worden. Voor John (43) is dat een groot goed: “Dat is gewoon de traditie, zo doen we het al eeuwenlang. Ik neem mijn kinderen al sinds jongs af aan mee naar inspreekavonden en dan mogen ze een sterretje vasthouden. Zij verheugen zich er nu al op om later lawinepijlen af te steken in het gemeentehuis, dat kun je ze niet afpakken.”

Maar de klachten nemen de afgelopen jaren toe: veel overlast tijdens de vergadering, illegaal vuurwerk, vernieling van de raadszaal en er zijn altijd wel weer een paar raadsleden die een hand kwijtraken. De maatregelen blijken vaak niet effectief genoeg. Afspraken om alleen tijdens de vergadering zelf vuurwerk af te steken worden niet nagekomen. Reclamespotjes om te waarschuwen voor het stunten met vuurwerk in de buurt van lokale politici hebben amper effect.

Henry Klok, gemeenteraadslid in Oss, zoekt een middenweg tussen de twee zijden. Zelf steekt hij ook graag wat vuurpijlen af tijdens de inspreekavonden, maar het moet wel veilig blijven: “Je moet die pijlen goed in de grond duwen, want anders kunnen ze omvallen en in iemands gezicht ontploffen. Die verantwoordelijkheid voor de veiligheid wil ik mijn partijgenoten best geven, maar als het fout blijft gaan moeten we misschien toch zelf een vuurwerkshow laten organiseren.”

Uit een peiling van NIPO blijkt dat slechts 30% van de mensen een vuurwerkverbod zou accepteren als de gemeente zelf een vuurwerkshow zou organiseren op inspreekavonden.

Ook Johnny Kempena ziet weinig in het voorstel: “Ik ga lekker knallen, gek.”

http://speld.nl/2015/12/18/vuurwerk-op-inspreekavonden-moet-ook-deze-traditie-op-de-schop/

rowan256

Banned
Volgens zover ik weet moet de handtekening er nog altijd onder geplaatst worden en bij mijn weten zijn al hun handen eraf geknald, dus voorlopig zal het wel gewoon nog toegestaan zijn.

Bovenaan