Vuurwerk ongeluk Pyrotechnicus Oostenrijk

Moontan

Moderator
Medewerker
Schwerverletzter durch Knallkörper

Beim Versuch eine Feuerwerksbombe zu zünden, hat sich am Samstag ein Pyrotechniker in Zell am See schwere Verletzungen zugezogen. Die Feuerwerksbombe explodierte in einem Abschussrohr und verletzte den Mann schwer an der Hand.

Beim Seefest in Zell am See (Pinzgau) gibt es traditionell immer ein großes Feuerwerk. Samstagvormittag gegen 10.00 Uhr wollte ein 47-jähriger Pyrotechniker aus Saalfelden von einer schwimmenden Anlage im Zeller See einen Signalschuss abgeben.

Feuerwerksbombe explodierte im Mörser
Er lud das Metallrohr und zündete die Feuerwerksbombe elektrisch aus einer Entfernung von rund drei Metern, doch die Feuerwerksbombe explodierte laut Polizei unplanmäßig im Mörser. Wie es zu dem Unfall kam, ist noch unklar. Sprengstoffexperten des Landespolizeikommandos Salzburg und der Entschärfungsdienst des Bundeskriminalamtes Wien untersuchen den Unfall.

http://salzburg.orf.at/news/stories/2541448/

Tony

Administrator
Medewerker
Ik begrijp niets van de Duitse taal maar als dat er daadwerkelijk staat dan zijn ze niet helemaal wijs.
Waarom schiet je electrisch? Juist om het gevaar te verkleinen omdat je op grote afstand een show kan wegdrukken en overzicht hebt over het geheel.

Wat een koekebakkers.

smilli

FPM Filmer
Oef, 3 meter van een mortarburst met een stalenbuis, hoop dat het goed afoopt voor deze man!

Steef-Kaboom

Registered User
Ik ben bij deze show aanwezig geweest. Het betrof een pyromusical maar ik moet de film nog uploaden. Op de kant hebben we er niks van gemerkt... op een zeer laag knallende shell na.

mickeyzegtboem

Registered User
elektrisch geschoten vanaf 3 meter. Is dat niet wat dichtbij?

Ik begrijp niets van de Duitse taal maar als dat er daadwerkelijk staat dan zijn ze niet helemaal wijs.
Waarom schiet je electrisch? Juist om het gevaar te verkleinen omdat je op grote afstand een show kan wegdrukken en overzicht hebt over het geheel.

Wat een koekebakkers.

Staat er ook dat dit om 10 uur in de ochtend is gebeurd, dus niet tijdens de show zelf.
Het lijkt erop dat dit dan ook tijdens het opbouwen is gebeurd.
Wellicht dat ze de ontsteker (per ongeluk) uit het quickfuse getrokken hebben, en dat de bom daarom is afgegaan?
(voet achter ontstekerdraad, buis c.q. rek valt om, zwavelkopje word met kracht uit het quickfuse getrokken en boem....)

Maakt het er niet minder op dat het koekenbakkers zijn dan, maar enige nuance zit er dan wel in :hehe!:

bridge

Bronzen Member
er staat inderdaad dat dit niet tijdens de show was. Mss een losse salut. Dat gebeurd wel vaker.

RedBaron

Registered User
Een salute of iets dergelijks als aankondiging wordt wel vaker op wat kortere afstand aangestoken. Zo te lezen was dit ook het geval. @Steef-Kaboom weet je toevallig ook welk bedrijf hier schoot?

mickeyzegtboem

Registered User
Een salute of iets dergelijks als aankondiging wordt wel vaker op wat kortere afstand aangestoken. Zo te lezen was dit ook het geval. @Steef-Kaboom weet je toevallig ook welk bedrijf hier schoot?

Om 10 uur in de ochtend Jack?
Die schoten ze dan wel heel ver van te voren af.

Bovendien is het bij een pyromusical geen moeite om 3 kanaaltjes extra te programmeren om toch op afstand te kunnen staan....

RedBaron

Registered User
Om 10 uur in de ochtend Jack?
Die schoten ze dan wel heel ver van te voren af.

Bovendien is het bij een pyromusical geen moeite om 3 kanaaltjes extra te programmeren om toch op afstand te kunnen staan....

ik las 22 uur in de avond hehehehe. Er zijn heel wat bedrijven die waarschuwingsschoten los schieten. Gebeurd trouwens in Knokke-Heist ook tijdens het vuurwerk festival. Is ook een soort van bijgeloof heb ik me wel eens laten vertellen daar om ze zo te schieten.

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Tuurlijk kan dat Theo. Gelukkig doet Katan steeds meer elektrisch, zodat de kansch hierop steeds kleiner wordt.

R

Ronny Vos

Guest
Oh dus die grap kan ik bij jou maken als je je oog verliest, "hee Ronny wel goed uitkijken de volgende keer" .

Yes.dat mag dit soort risico's loop je nu eenmaal met het werken met vuurwerk....hoe voorzichtig je er ook mee omgaat.

Steef-Kaboom

Registered User
Ben weer thuis, dit was de show, het stortregende en dus is het af en toe niet helemaal scherp maar toch het bekijken waard!

bridge

Bronzen Member
ik las 22 uur in de avond hehehehe. Er zijn heel wat bedrijven die waarschuwingsschoten los schieten. Gebeurd trouwens in Knokke-Heist ook tijdens het vuurwerk festival. Is ook een soort van bijgeloof heb ik me wel eens laten vertellen daar om ze zo te schieten.

Volgens mij is het in Knokke vooral ter aankondiging en niet zozeer religieus ingegeven. In Sicilie bijvoorbeeld is dit wel zo meen ik. Heb een keer een vuurwerk in Cefalu (Sic.) per toeval meegemaakt toen ik daar op vakantie was (al 12 of 13 jaar terug). Daar werd vanaf smorgens vroeg zo ongeveer al om het uur een aantal salutes geschoten, tezamen met klokkegelui. Een vuurwerk is daar volgens mij vrijwel altijd gerelateerd aan kerkelijke feestdagen of heiligenverering. zo ook In Malta. Afijn er zijn er zat hier op het forum die daar veel meer van weten.

joszie

Zilveren Member
Staat er ook dat dit om 10 uur in de ochtend is gebeurd, dus niet tijdens de show zelf.
Het lijkt erop dat dit dan ook tijdens het opbouwen is gebeurd.
Wellicht dat ze de ontsteker (per ongeluk) uit het quickfuse getrokken hebben, en dat de bom daarom is afgegaan?
(voet achter ontstekerdraad, buis c.q. rek valt om, zwavelkopje word met kracht uit het quickfuse getrokken en boem....)

Maakt het er niet minder op dat het koekenbakkers zijn dan, maar enige nuance zit er dan wel in :hehe!:

dat is hier dus niet zo gebeurd.

"Samstagvormittag gegen 10.00 Uhr wollte ein 47-jähriger Pyrotechniker aus Saalfelden von einer schwimmenden Anlage im Zeller See einen Signalschuss abgeben."

oftewel hij wilde rond 10 uur 's ochtends een signaalschot afvuren voor een groep zwemmers in het meer.

hij stond 3 meter van de stalen mortier elektronisch te schieten, helaas knalde de shell in de mortier.
toch een koekenbakker lijkt me.

Bovenaan