Vuurwerk kopen op oudjaarsdag? Dat mag niet dit jaar

Tony

Administrator
Medewerker
DEN BOSCH - Op oudjaarsdag mag dit jaar geen vuurwerk verkocht worden. Die dag valt op een zondag. Om ongelijke concurrentie te voorkomen, moeten alle verkooppunten sluiten. Wel mag de verkoop een dag eerder starten, vanaf 28 december drie dagen lang. Het verbod geldt voor heel Nederland.

De vuurwerkbranche informeert klanten door radiospotjes over de afwijkende verkoopdagen. Ook op de websites van bedrijven en in de folders komt duidelijk te staan dat zaterdag de laatste dag is om vuurwerk te kopen. ,,Je hebt mensen die standaard op het laatste moment kopen, en nu teleurgesteld zouden worden. Dat willen we voorkomen’’, zegt voorzitter Leo Groeneveld van branchevereniging Pyrotechniek Nederland. ,,Ook tuincentra die wel op zondag open zijn, mogen dan geen vuurwerk meegeven.’’

Ook een woordvoerster van Intratuin Nederland benadrukt dat vuurwerk dit jaar al een dag eerder mag worden verkocht. ,,Dat er op oudjaarsdag geen vuurwerk verkocht mag worden, dat is iets wettelijks waar je je bij neerlegt. Iedereen heeft daar op dezelfde manier last van." De lastminutekopers zijn zich er niet van bewust en staan misschien voor een gesloten deur, geeft zij aan. ,,Maar de grootste omzet komt van toch van liefhebbers en die slaan op tijd in. De druk op de 30ste december zal hoger zijn."

Geen zin
Vuurwerk in het buitenland kopen heeft geen zin. In Duitsland gelden dezelfde regels als in Nederland. Vuurwerk mag alleen de laatste drie dagen van het jaar verkocht worden, behalve als 31 december op een zondag valt. In België is het hele jaar door, dus ook op 31 december, vuurwerk te koop. Maar dat baat niet: vuurwerk mag alleen op de Nederlandse verkoopdagen worden ingevoerd.

Bron: https://www.bd.nl/brabant/vuurwerk-kopen-op-oudjaarsdag-dat-mag-niet-dit-jaar~a4f23a2f/

Z@P

Registered User
Maw het gaat de 31ste mega druk worden in belgie. Is gewoon zwaar achterhaalde wetgeving, elke winkel is open op zondag, waar zijn ze dan bang voor

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

bridge

Bronzen Member
Het is vreemd maar ik ga er maar lekker van genieten van de bijzondere sfeer die dit weer biedt:

*de 30e avondopening tot 00.00 uur (volgens mij de meeste tot 2200 uur, van wat ik zag voorbij komen, maar t kan tot 00.00 uur): heeft toch wel iets.

*Geen twijfel op oudjaarsdag ( zal ik toch nog ff dit of dat halen......);

*een extra dag voorbereiding.

Moontan

Moderator
Medewerker
Het is geregeld in artikel 2.3 lid 21 van het VuurwerkBesluit. Het is niet alleen verboden vuurwerk te verkopen maar ook verboden ter beschikking te stellen dus afhalen etc. mag ook niet op 31 december van dit jaar.

Artikel 2.3.21.Het is verboden consumentenvuurwerk ter beschikking te stellen aan een particulier. 2.Het verbod geldt niet op 29, 30 en 31 december met dien verstande dat als een van deze dagen een zondag is het verbod eveneens op die zondag geldt, in welk geval het verbod om vuurwerk ter beschikking te stellen dan niet geldt op 28 december.

Bovenaan