Vuurwerk: het allermooiste wat er is

Moontan

Moderator
Medewerker
Vuurwerk: het allermooiste wat er is

Vuurwerk. Het allermooiste wat er is. Het haalt het kind in mij naar boven. En dan heb ik het natuurlijk niet over siervuurwerk, dat is voor amateurs. Ik houd van lawaai, vooral mitrailleurbanden en knalmatten zijn favoriet. Nog 361 nachtjes slapen en ik mag de straat weer op.

Op Oudejaarsdag sta ik om 10:00 klaar. Dat is traditie. Vroeger deed ik dat met mijn moeder en nu geef ik het door aan mijn dochtertjes van 2 en 4. Meestal begint onze tocht bij de overbuurvrouw, die krijgt een rotje door haar brievenbus. Da’s lachen, want onze overbuurvrouw is bijna doof.

Daarna zetten we onze tocht voort naar de rode brievenbus, fantastische akoestiek. Dit jaar mocht mijn oudste dochter voor het eerst een strijker in ‘overige bestemmingen’ gooien. Mijn jongste dochter, die maar bleef zeuren dat ze er ook eentje ‘zelf wilde doen’, heeft een rotje in streekpost gestopt. De schat, en ze deed het zo goed voor een eerste keer, ik werd er helemaal emotioneel van.

Daarna hebben we wat thunder shots afgestoken richting de kinderen op het speelpleintje, hoe vroeger je een traditie erin knalt hoe beter het is. Ze moesten allemaal huilen en wij natuurlijk ook, van het lachen.

Maar nu las ik dat Aboutaleb een verbod wil op zwaar knalvuurwerk. Hij maakt zich zorgen over de hevige ontploffingen rond de jaarwisseling en de vernielingen die daarmee gepaard gaan. Vernielingen? Een prullenbakje of een brievenbus meer of minder, dat noem ik geen vernielingen, dat is collateral damage, en dat hoort nu eenmaal bij een feestje.

Vuurwerk is een prachtige Nederlandse traditie, een uitstekend voorbeeld van een ‘stukje cultureel erfgoed’ dat niet afhankelijk is van overheidsgeld. Dit jaar hebben we met z’n allen voor 65 miljoen de lucht in geknald, geen cent subsidie aan te pas gekomen. En voor degenen die niets hebben met cultuur: vuurwerk is ook prima voor de economie. Het oogziekenhuis in Rotterdam heeft nog nooit zulke goede zaken gedaan.

Femmetje de Wind is freelance journalist.

http://www.depers.nl/cultuur/621422/Column-Knalluh.html

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Het is een nogal cynisch stukje voor een links typteefje.
Ze weet duidelijk niet waar ze het over heeft (ik heb nog nooit een vader met kind iets zien vernielen met vuurwerk), en ze sluit dan wel weer quasi-positief af.
't stukje laat je wel nadenken in ieder geval.

Dim

Product Beheer
Medewerker
Oh god wat een mensen zijn er toch.... Femmetje femmetje toch? Mag toch hopen dat je geen kinderen hebt...

Niemand zal samen met zoon of dochter dingen slopen...

Hoe komen mensen toch zo achterlijk in dit steeds kanslozer wordende landje.

Bah!

gizmo75

Registered User
Ik hoop dat ook nu de platpetten meelezen. Ik heb namelijk altijd al vermoed dat Femmetje vernielingen aanbracht met vuurwerk. Haar geschreven stuk is een bekentenis dus oppakken die handel en voor de rechter brengen! :hehe!:

magnolia

Registered User
dit past in mijn gevoel voor humor thuis .
dit is duidelijk een product uit het anti vuurwerk kamp .
we proberen met man en macht diplomatiek te blijven .
maar er komt een moment dat je denkt van zo weet ik ook nog wel wat .
oke ik mag niet dreigen en wat ik zeg is ook geen dreigement.
maar ik voel mij wel een beetje getergd
ik vind dit echt een stuk satire van het niveau nul

Bovenaan