Vuurwerk, bliksem en komeet(?) in één foto

Pyromaster2

Registered User
Hey Pikkepijpers,
Het zijn 3 losse fotos in elkaar gezet!!!!
Staat ook gewoon in de eerste post.

Klopt maar daarnaast is het nog wel een kunst om de foto te doen slagen, ik doe al wat jaren aan bliksemfotografie en het is echt niet zo heel makkelijk als het lijkt.
Oke de sluitertijd openhouden is een koudkunstje maar je moet hopen dat de achtergrond ook goed mee komt of dat de foto niet overbelicht is.
Spelen met de diafragma is dus de enigste optie om de foto te doen slagen, en daarnaast is het vaak zo dat je van de 200 foto's vaak maar hooguit 15 geslaagden er tussen hebt zitten aangezien je zelf manueel belicht.
En als er een hoop lichtverstrooiing is, is het helemaal gekkenwerk.:confused:
Dat het 3 foto's zijn is ook duidelijk te zien aan de manier hoe het strand naar binnen loopt, een panorama foto laat een verbrede horizon zien met een contstant vlakke ondergrond, in dit geval lijkt het wel op een omgekeerde fish eye lens, maargoed ziet er goed uit en daar gaat het om, foto's lopen mooi inelkaar over op wat betreft kleuren dus is naar mijn weten goed bewerkt.:cool:

P

poziloc

Guest
Nu ga ik even offtopic
Heb je wat van die bliksem foto's Pyromaster2?

Pyromaster2

Registered User
Nu ga ik even offtopic
Heb je wat van die bliksem foto's Pyromaster2?

Alleen kleinbeeld (35mm) heb ik er wat van, alleen de scanner laat ten wensen over (flatbedscanner, diascanner is zuiverder) maar ik kan kijken wat de moeite waard is om in te scannen.
Maar vanaf nu beschik ik over een digitale spiegelreflexcamera de Olympus E-400 met lenzen dus dat is wat makkelijker met omgang.
En deze wordt dus ook voor dit doeleinde gebruikt maar ook voor vuurwerkfotografie.
Eerst de Minolta Xg-1, was een half-automaat en zeer gemakkelijk in omgang, gebruikte ook vaak 100 asa films.
Maargoed zo bijzonder zijn de foto's niet de beste die ik gemaakt heb was in het jaar 2001 en meen de nacht van 2 op 3 augustus kan ook 1 op 2 augustus zijn.

Maargoed over een paar maand is het onweerseizoen er weer en dan zal ik wel een topic aanmaken van de bliksemfoto's die ik gemaakt heb met de E-400, als er onweer komt tenminste, altijd afwachten.:cool:

Maargoed weer ontopic.

vonk

FPM Moderator
Medewerker
ben vorig jaar juni met de onweer ook eens aan het spelen geweest met de d70s en heb er een paar mooie kunnen schieten, vind ik zelf tenminste :nuts:

Herschaalde_kopie_van_onweer_067.jpg

Herschaalde_kopie_van_onweer_098.jpg

Herschaalde_kopie_van_onweer_095.jpg

Herschaalde_kopie_van_onweer_081.jpg

Pyromaster2

Registered User
Ziet er goed uit Vonk, alleen ik denk dat de bliksems vrij dichtbij geweest zijn, aangezien ze er niet helemaal opstaan, maar kan ook liggen aan welke groothoek je gebruikt hebt.
Nikon D70s is helemaal geen slechte keus alleen vind persoonlijk wel jammer dat de iso waardes pas beginnen bij 200, bij de Canon vanaf 100 en de camera die ik heb ook vanaf 100.
Maargoed desondanks is 200 iso ook heel goed te gebruiken, maar beste is zo laag mogelijk te gaan i.v.m het uitvergroten van de foto zodat deze minder korrelig wordt en met de belichtingstijd, met 100 iso duurt het langer voordat de foto overbelicht raakt.

Ik meen dat Vinnie ook eens wat bliksemfoto's gemaakt had, die zagen er ook goed uit.

Maargoed we dwalen wat af merk ik, maar vind het toch gaaf dat er wel enig belangstelling is voor dit fenomeen en het fotograveren ervan.
Misschien leuk voor in de zomermaanden om er een centraal topic te maken waarin elke user haar of zijn foto's kan tonen.
Maargoed dat is niet aan mij maar aan de amdins/mods.:cool:

vonk

FPM Moderator
Medewerker
Ziet er goed uit Vonk, alleen ik denk dat de bliksems vrij dichtbij geweest zijn, aangezien ze er niet helemaal opstaan, maar kan ook liggen aan welke groothoek je gebruikt hebt.
Nikon D70s is helemaal geen slechte keus alleen vind persoonlijk wel jammer dat de iso waardes pas beginnen bij 200, bij de Canon vanaf 100 en de camera die ik heb ook vanaf 100.
Maargoed desondanks is 200 iso ook heel goed te gebruiken, maar beste is zo laag mogelijk te gaan i.v.m het uitvergroten van de foto zodat deze minder korrelig wordt en met de belichtingstijd, met 100 iso duurt het langer voordat de foto overbelicht raakt.

Ik meen dat Vinnie ook eens wat bliksemfoto's gemaakt had, die zagen er ook goed uit.

Maargoed we dwalen wat af merk ik, maar vind het toch gaaf dat er wel enig belangstelling is voor dit fenomeen en het fotograveren ervan.
Misschien leuk voor in de zomermaanden om er een centraal topic te maken waarin elke user haar of zijn foto's kan tonen.
Maargoed dat is niet aan mij maar aan de amdins/mods.:cool:

dat ze erzo dichtbij opstaan komt omdat het onwijs regende en ik in me deuropening deze foto,s gemaakt heb, kon niet verderaf gaan staan.

maar wat je zegt we dwalen af, ga wel eens overleggen of dit een apart topic kan gaan worden, het heeft weinig weg met vuurwerk.

Jo440

Registered User
Mooie foto's Vonk :cool:

Heb ook zelf vaak geprobeerd bliksem te fotograferen maar nog altijd zonder succes helaas.
Binnenkort krijg ik een nieuwe camera, een Canon EOS, hopelijk lukt het dan eens...:smile:

Bovenaan