Vuurwerk bewaren

basje07

Registered User
Wat doet kou met vuurwerk?

Is het slim om vuurwerk te bewaren in een schuur met een deken er overheen?

Bevriest het kruit dan niet ofzoiets?

jaspertjuh

Registered User
Kou is opzich geen gigantisch probleem. In de gemiddelde bunker is het ook niet bepaald warm. De schuur is een slecht idee, veel vocht enzo. Gewoon binnen bewaren op een droge en koele plek.

Michel_G

Zilveren Member
Kruit zal niet bevriezen. Tenzij je het eerst nat maakt natuurlijk, maar dat lijkt mij hoe dan ook niet bevorderlijk voor je vuurwerk :hehe!: Houd er wel rekening mee dat het in een schuur nog wel eens vochtig kan zijn. Beste is dan ook om het zeker niet direct op de koude vloer te bewaren i.v.m. condensvorming en optrekkend vocht.

Gewoon even paar planken eronder of een paar dikke lagen karton, zodat het net van de grond is. Tenzij je schuur een hele hoge luchtvochtigheid heeft, is het dan best een tijdje te bewaren in de schuur. Ik zou het dan echter paar dagen voor oud en nieuw gewoon naar binnen toe halen. Dan heeft het nog een beetje de kans om te drogen mocht dat nodig zijn. Gewoon op de 28ste of 29ste ergens binnen neer zetten bij kamertemperatuur.

Dit alles op voorwaarde dat de schuur een niet al te hoge luchtvochtigheid heeft, anders toch een andere oplossing zoeken, want vochtig vuurwerk kan heel erg tegenvallen. (Slechte ontbranding, effecten die veel kleiner zijn en niet doen wat ze moeten doen. Soms kan zelfs stijgkracht van bombettes in blokjes tegenvallen, waardoor ze moeilijk hoogte krijgen en laag ploffen.)

Laatst bewerkt:

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Ik heb al een jaar achter elkaar gehad, dat cakes van een niet nader te noemen importeur, een beetje beslagen vochtig aanvoelden.
Dus het vuurwerk, wat je bij de winkel afhaalt, kan ook wat vochtig zijn.
Denk niet, dat het niet aan de winkel ligt hoor.

Michel_G

Zilveren Member
Waar het soms ook nog wel eens mee te maken heeft, is dat het zelfs nog maar net binnen gekomen cakes zijn. Heb wel eens meegemaakt dat bepaalde producten super laat binnen waren en bijna zo vanuit de container, bij de dealers de bunker in verdwenen. Zeker in de zeecontainers worden de kartons altijd wel licht vochtig, o.a. door de temperatuurverschillen op zee (overdag in de zon warmen de containers erg op, 's avonds koelen ze weer heel sterk af.)

Zolang de kartons maar weer even bij de importeurs in de bunker liggen en de kans hebben gekregen weer wat te drogen, merk je hier bijna nooit wat van. Alleen als ze maar net een paar weken voor de verkoop binnen zijn gekomen, kan dit nog wel eens merkbaar zijn. Je ziet dit ook nog wel eens terug bij de eerste demo's in het jaar, met name dealerdemo's door de importeurs zelf. Dan komen er wel eens (nieuwe) cakes voorbij die erg tegenvallen kwa uitwerking, lelijk ontploffen en vrij klein zijn kwa effect. Zie je zo'n zelfde blokje 2 maanden later bij een demo van je plaatselijke dealer, komen er superboeketten uit. Blijkt gewoon dat het blokje nog licht vochtig was toen het bij de eerste demo geschoten werd.

Nogal offtopic stukje, back on topic maar weer!

Zoomiej

Registered User
Ik heb dat nooit begrepen (ligt vast aan mij) Ik kan geen vuurwerk bewaren, desnoods door tot 4 uur maar moet bij mij op. Okeej eerlijk is eerlijk het jaar erop baal ik wel eens dat ik het dan toch de lucht in heb "moeten" schieten.

Bovenaan