Vuurwerk afsteken met dronken kop verbieden

Tony

Administrator
Medewerker
Het afsteken van vuurwerk als je in de lorum bent, wordt verboden, tenminste, als het het aan het Rotterdamse gemeenteraadslid Arno Bonte en zijn Haagse collega David Rietveld ligt. De raadsleden, beiden lid van GroenLinks, pleiten voor een "vuurwerkbob". "Vier je met een hele groep oud en nieuw, wijs dan iemand aan die het vuurwerk afsteekt. Die drinkt dan pas champagne na het knallen", zo pleiten beide politici.

De huidige vuurwerkcampagne richt zich vooral op de mensen die naar het vuurwerk kijken en op voorbijgangers, niet zozeer op degenen die het afsteken. De twee willen meer aandacht voor de combinatie alcohol en vuurwerk afsteken, want "bij driekwart van de incidenten is er alcohol in het spel".

Het duo probeerde eerder dit jaar nog te bewerkstelligen dat consumentenvuurwerk helemaal verboden zou worden, maar een burgerinitiatief strandde bij de Tweede Kamer. Met de vuurwerkbob als minder drastische maatregel tegen vuurwerkoverlast rekenen Bonte en Rietveld op meer succes aangezien volgens de eerstgenoemde "de 'vuurwerkbob' een voorstel is 'waar geen enkel weldenkend Kamerlid het mee oneens kan zijn". Het verbod om onder invloed vuurwerk af te steken zou volgend jaar in moeten gaan.

Bron: http://frontpage.fok.nl/nieuws/123568/%5C%27Vuurwerk-afsteken-met-dronken-kop-verbieden%5C%27.html

gietjo

Registered User
daar ben ik het volkomen mee eens, maar hoe kan men dan controleren? Ze kunnen moeilijk 5 agenten per straat neerzetten

roelz

Registered User
Uiteraard 100% me eens; nuchter stoken is de enige echt veilige manier. Bonte en Rietveld doen een stapje terug? Vorig jaar was een totaal verbod nog de insteek van deze groen linkse pipo's. Nu komen ze weer in het nieuws met een "nuchter afsteek" advies, aandachtshoeren. Let wel; vuurwerk en alcohol gaan niet samen, daar zijn we het over eens.
Alleen dat dit advies van bonte/rietveld komt bezorgt mij kippevel; waar zijn deze slinkse griezels op uit? Welke maatregelen willen ze hierna?
Slinks kennende verwacht ik een dolk in de rug welke je niet ziet aankomen.
Hou ze in de gaten; keer links/groeners nooit de rug toe.

da Burp

Registered User
daar ben ik het volkomen mee eens, maar hoe kan men dan controleren? Ze kunnen moeilijk 5 agenten per straat neerzetten
Lijkt me indd met geen mogelijkheid te handhaven. Volgens mij is die bontekoe zelf een drankorgel eerst klas die in z'n eigen wereld leeft. Het is dan ook niet verwonderlijk dat hij daarom iedere jaar weer mis schiet met die politieke losse flodders.

Dat drank een vuurwerk niet samen gaan heb ik enkele jaren zelf al besloten en heb ik de politiek niet bij nodig. Best zonde ook als je je niets meer kan herinneren van je duur betaalde vuurwerk.

Laatst bewerkt:

jetztgehtslos

Registered
Daarnaast, wanneer is iemand dronken?
Een alcoholist of groot iemand kan meer alcohol hebben dan iemand die nooit alcohol drinkt of klein van stuk is.

Maar goed, ik hoorde dit nieuws gisterochtend al op tv en het duurde tot laat in de middag voor er op RTL teletekst pas melding van wordt gemaakt. Voor de rest vrijwel nergens terug te vinden. Tja, blijkbaar hebben de media er écht een handje van om alleen maar bezig te zijn met sensatieverhalen.

GMP82

Zilveren Member
Dat is het eerste zinnige wat ik dit duo heb horen zeggen (goh, zouden ze op onze website kijken roel?)

200% voor! Alleen het controleren is lastig, ofwel inpeperen zou het best haalbare resultaat zijn. Maar dan deze keer graag wel een kwalitatief goede campagne...

Daarnaast, wanneer is iemand dronken?
Een alcoholist of groot iemand kan meer alcohol hebben dan iemand die nooit alcohol drinkt of klein van stuk is.

Dat is niet zo moeilijk, gewoon net als met rijden: GEEN DRUPPEL. Want de een is bij 2 glazen (zichtbaar) kachel, de ander pas bij 2 flessen.

Laatst bewerkt:

maartenvincent

Registered User
Ik dacht bij het lezen precies wat iedereen anders dacht: goed idee, maar hoe wil je het controleren?
Ik drink ook niets voor het afsteken, alleen een glaasje champagne voor het afsteken met mijn familie, het echte drinken doe ik pas als we klaar zijn ;).

veteraan

Registered User
Tsjongejonge, hoe trap ik een wijdopenstaande deur in?
Wat een stelling zeg. Elk persoon met gezond verstand weet dat je geen vuurwerk afsteekt als je bezopen bent. Ik drink een pilsje of twee bij het eten en dan de rest van de avond niets meer. Pas om een uur of 1 laat ik me gaan.

Laatst bewerkt:

kleinevwkfreak

Registered User
Helemaal mee eens, alleen iedereen die ik ken(ook op dit forum), zegt:"je moet niet afsteken als je gezopen hebt" enz.enz.enz. Dus ik vind het een beetje overbodig...

jetztgehtslos

Registered
Dat is het eerste zinnige wat ik dit duo heb horen zeggen (goh, zouden ze op onze website kijken roel?)

200% voor! Alleen het controleren is lastig, ofwel inpeperen zou het best haalbare resultaat zijn. Maar dan deze keer graag wel een kwalitatief goede campagne...

Dat is niet zo moeilijk, gewoon net als met rijden: GEEN DRUPPEL. Want de een is bij 2 glazen (zichtbaar) kachel, de ander pas bij 2 flessen.

Dat is nou net mijn punt, hoe willen ze dit controleren?
Wat gaan ze verstaan onder te veel alcohol.

Anders iets, gaan ze dan ook controleren op drugsgebruik vraag ik mij af.
Dat is ook moeilijk aan te geven en te controleren.

Zaken waar ze allemaal nog over na mogen denken voor ze de wet concreet in kunnen dienen.

Jeff

Registered User
Weer typisch Groenlinks. Iets voorstellen (Lees: Roepen) wat totaal niet te handhaven is... Snap niet dat er nog mensen stemmen op dit onrealistische zooitje zeikerds...

Ik zie het al voor me in de straat om 00:00u: ''JONGENS, EFFU WACHTU, MENEER AGENT KOMT EERST LANGS MET ZUN APPARAATJU!!!!!''

Anyways, ik wil de bob wel zijn :cool:

Laatst bewerkt:

ifeelfine

Registered User
lol drink niet stook wel

al jaren en dat bevalt me prima, dus idd niet bezopen stoken (en helaas zie je het toch regelmatig)

maar dan zoals al gezegd hoe gaan we dat handhaven net zo leuk idee als niet meer beschonken over straat mogen lopen, dat onze minister van binnenlandse zaken afgelopen jaar opperde.

vicioso

Registered User
Om 0.00 glaasje champagne en tijden stoken 1 zo`n klein flesje sjnaps. Na een goede bodem (kou sjoatel) geen probleem. Maar ook geen druppel meer, dat komt na t stoken wel.

TheChain

Registered User
Misschien staat het al ergens vermeld op het forum maar ik kon het nog nergens vinden,
onze grote vriend Bonte heeft in samenwerking met een oogartsenvereniging een nieuwe vereniging tegen de overlast van vuurwerk opgericht.

(Novum) - Twee gemeenteraadsleden van GroenLinks en het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap hebben vrijdag de vereniging vrolijknieuwjaar.nl opgericht. De vereniging wil vuurwerkoverlast beperken. Vuurwerk zou volgens de vereniging tijdens de jaarwisseling alleen door professionals moeten worden afgestoken.

Wat een stelletje ETTERBALLEN!

Sorry, zag het net ook al in een ander topic staan

Laatst bewerkt:

zone

Registered User
Bonte en Rietveld hebben een andere tactiek gekozen,eerst melden niet dronken stoken,is ieder normaal mens voor.
Dan een stichting tegen vuurwerkoverlast,is ook ieder normaal mens voor.
Maar dan komt het,afsteektijden beperken vind ik al minder heb me in de middag goed vermaakt met klein spul,en om half acht savond doe we altijd een kindershowtje.
Als het niet in een jaar kan,proberen ze het nu in een periode van 10 jaar langzaam af te breken.
Blijven politici,waar moeilijk tegen te vechten is.
Mis alleen de vuurwerkbranche zelf,of denken die grote show met oudejaar verdient ook lekker:sick:

jetztgehtslos

Registered
Ik vind het opvallend dat er freaks zijn die voor beperken afsteekverbod zijn.
Ik kan mij daar totaal niet in vinden.

Ten eerste is er principieel persoonlijk belang:
Ik ben een fietser en ik word het hele jaar geconfronteerd met overlast van automobilisten, bij tijd en wijlen heb ik het gevoel overstekend wild te zijn. Mag ik dan die 16 uurtjes in het jaar dan niet ook mijn lolletje hebben van deze bonte gekleurde figuren? Immers, auto's die gedurende het hele jaar voor overlast zorgen worden ook niet verboden? Wat betreft vervuiling: het hele jaar op de fiets of een jaar lang gas geven? Wat is schadelijker meneer Bonte?

Ten tweede praktisch belang:
Ik ben blij dat de jeugd overdags kan knallen, ik moet er namelijk niet aan denken dat ze met rotjes en babypijltjes om 12 uur buiten rond lopen. Ik denk namelijk dat die ontwikkeling veel gevaarlijker zou zijn dan de situatie na is. Immers, meer mensen op straat en dus ook meer kans op gewonden. Ik zou het ronduit vreselijk vinden als men iets af wilt steken en om kwart over 12 een pijltje in het oog krijgt door opgeschoten pubers. Nee, dank u wel. Laat de jonkies maar overdags stoken om van die ellende af te zijn. En laten de vuurwerkfreaks dan dankbaar gebruik kunnen maken van de regels om wat extra uren te genieten in het jaar.

Bovenaan