Vuurwerk: ‘De hele nacht bij je paard blijven is nergens voor nodig’

Moontan

Moderator
Medewerker
De hele nacht bij je paard blijven is nergens voor nodig’

Met nog een kleine week te gaan tot de jaarwisseling slaat nu al de onrust toe bij sommige paardeneigenaren. Hoe gaan de paarden straks de nacht doorkomen, met al die duizendklappers en lawinepijlen? Instructrice bij de bereden politie Charlotte van den Toorn weet dat je een paard niet kunt leren om helemaal nooit meer te schrikken van vuurwerk. En ook dat vuurwerk voor sommige paarden gewoon echt not done is. ‘Die acceptatie moet je als ruiter ook hebben. Niet ieder paard kan leren omgaan met vuurwerk. Het hangt echt af van het karakter.’ In Hoefslag 12 vertelt Van der Toorn hoe de Bereden Politie te werk gaat bij vuurwerktraining en ze geeft tips om de jaarwisseling zo normaal mogelijk te laten verlopen. ‘Houd op oudejaarsdag gewoon het vaste dagritme aan met arbeid en weidegang of paddock, ondanks al het geknal buiten. Ga niet doen alsof er iets bijzonders gaat gebeuren. De hele nacht bij je paard blijven, is nergens voor nodig. Het wordt vanzelf weer dag en dan is het weer voorbij.’

Het interview met Charlotte van der Toorn èn over de ‘eindejaarsaanpak’ van twee grote maneges, lees je in het decembernummer van Hoefslag. http://www.tijdschrift365.nl/rubriek/Sport/Titel/Hoefslag

http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws/algemeen/hele-nacht-bij-paard-blijven-nergens-nodig.html

Baron van lunt zu sas

Registered User
Tsja, ik heb vaak O& N gevierd in Drenthe en Achterhoek.
een keertje; kiek uut Vremde lui uit Holland ! Harde klapperts schrikken onze paarden van! Niet doen hoor !!!! OK ok.... Zeiden we beduusd.
En daarna zit datzelfde boertje 20 meter verder een hele middag Carbiet te schieten met een fles Ketel1 in z'n donder!

Tuurrrlijk!

Laatst bewerkt:

AWG

Registered User
Begin die (huis)dieren verering zo langzamerhand een tikkeltje vermoeiend te vinden.
Hou ook van dieren, maar ik heb vroeger nooit meegemaakt dat mijn buren hysterische honden hadden of zelf hysterisch werden, van wat vuurwerk.
(ik hield me altijd in overigens, stak ik een fontein af ofzo)

Hetzelfde als de kinderverering,
Ik hou ook van kinderen net als ieder ander normaal mens maar ik heb vroeger nooit meegemaakt dat mensen hysterisch werden als er eens een kind zijn knie openschaafde omdat ie aan het spelen was met andere kinderen.

geenstijl noemt dit een ''rubbertegel maatschappij''

Hebben mensen nu zelf niet eens meer in de gaten hoe zielig,hysterisch en hypocriet ze geworden zijn?? heeft de welvaart ze dermate tot watjes gemaakt ??

Bij ieder nieuwsbericht hetzelfde: de 1 vind het leuk de ander vind het doodeng(hysterische bullcrap) maar de dieren vinden het zowiezo altijd eng,
zulke nonsens, ik zie ieder oud en nieuw tientallen mensen meermalen per dag moeiteloos hun honden uitlaten, ik zie katten in de dakgoten en snuffelen tussen het riet of er nog veldmuisjes e.d te scoren zijn.
ze horen een knal kijken op en gaan weer verder.

hoe hysterischer de baas hoe hysterischer het beest, als jij het doodeng vind dan vind je hond dat ook, daar dat beest jou meer aanvoelt dan jij dat beest.
Het dier wordt bang omdat jij bang bent, en aangezien jij de roedelleider bent en al bang ervoor bent, tja verwacht dan niet veel anders van je hond.
In zekere zin werkt dat ook zo bij kleine kinderen, hoe krampachtiger je gaat doen hoe krampachtiger de kinderen worden.
Ik heb 6 neefjes en nichtjes allemaal nog heel jong, en ze zijn gek op vuurwerk stuk voor stuk, niet zo gek want hun pappa,s staan buiten zelf af te steken en lachen daarbij, hun kindjes kijken achter glas vinden het mooi zien hun papa lachen en vinden het dus prachtig.

Vind huisdieren zowiezo nooit een reden om iets te laten schieten, of het nu vakantie is of wat dan ook, er is altijd een manier om voor dat beest een geschikte plek te vinden door een vakantieadres op te zoeken waar het dier mee kan of toch anders bij een familielid waar ze goed mee zijn.
een asiel of opvang neigt voor mij altijd naar egoisme.

Wellicht schop ik hier en daar tegen een paar schenen, maar het moest me van het hart.

ferox

Registered User
Nou ik ben het gloeiend met je eens. Ik heb hier ook 2 huisdieren. Ratten. Schrikken sowieso snel maar dat weerhoud mij niet van vuurwerk. Ik zet ze op een stille kamer en daar moeten ze het mee doen.

maxman

Registered User
Wij hebben een hond en een kat. Vroeger wilde de hond altijd mee naar buiten, die vond het prachtig. Nergens bang voor en geen enkele schrik van een knal, dus ook geen hysterisch gedrag. Nu ze wat ouder is (12) is ze niet meer zo enthousiast als vroeger en kan ze de echt harde dreunen wat minder verdragen maar nog steeds niet doodsbang. Ligt gewoon in de kamer of in der mand beetje te slapen.

Onze kat daar in tegen is wel echt bang. Die hebben we van een dierenarts gekregen, het beestje was (waarschijnlijk) aangereden en er heel erg slecht aan toe. Heeft zeker wel 8 maanden tot een jaar geduurd voor dat die een beetje bijgekomen was, en nog altijd is die snel bang. Van de stofzuiger raakt tie al in paniek. Met oudjaar ligt die dan ook altijd ergens onder een bed of op een ander rustig plekje in het huis. Maar ook alleen bij echt harde dreunen. Denk aan Cobra 6 of harder. De volgende dag is er niks op het beestje aan te merken is die gewoon weer zichzelf.

Z@P

Registered User
Het is gvd een paard man, wortel in de stal, wat extra hooi, aai over de bol en dicht die stal, niks aan het handje. Mensen zijn echt aan het doordraaien, het is geen ptss patient!

magnolia

Registered User
een heel nuchter artikel .
vergeet niet dat een paard het verstand heeft van een kind van vier .
al doende dit schema uit te voeren verwacht ik wel dat een paard met geknal leert om gaan .
ook wij hebben een hond die doodsbang is voor geknal .
in het begin toen we het dier adopteren werd dat beest al gek als hij een knal in de verte hoorde .
dat is tegenwoordig wel anders .
soms moet je ook gewoon streng zijn naar je dieren toe .
als die hond schrikt moet je hem kort houden en gewoon door lopen als of er niks aan de hand is .
poepen en plassen doet hij dan niet meer maar als het rustiger is komt dat wel weer op gang .

magnolia

Registered User
Als ze al bang zijn is het omdat ze opgesloten zijn in hun stal.
Hun gevangenisbewaarders noemen zichzelf dierenliefhebbers........
Dat is onze wereld.

dat ben ik niet met je eens .
want je probeert je huisdieren toch te beschermen tegen mogelijke idioten .
dat de hond uit moet is logies .
maar onze katten hoeven er niet op te rekenen dat ze oudjaars dag naar buiten mogen .
En los van dat probeer je je dieren een rustige plek te bieden .
bovendien heb jij zelf ook twee katten dus moet je echt wel begrijpen wat ik bedoel toch
al die dieren die weg lopen tijdens de jaar wisseling kan ik maar op de een of andere manier niet bevatten .
oke het kan gebeuren dat ze ontsnappen maar je laat ze toch niet lopen ?

Laatst bewerkt:

AWG

Registered User
dat ben ik niet met je eens .
want je probeert je huisdieren toch te beschermen tegen mogelijke idioten .
dat de hond uit moet is logies .
maar onze katten hoeven er niet op te rekenen dat ze oudjaars dag naar buiten mogen .
En los van dat probeer je je dieren een rustige plek te bieden .
bovendien heb jij zelf ook twee katten dus moet je echt wel begrijpen wat ik bedoel toch
al die dieren die weg lopen tijdens de jaar wisseling kan ik maar op de een of andere manier niet bevatten .
oke het kan gebeuren dat ze ontsnappen maar je laat ze toch niet lopen ?

hangt er vanaf , vrienden van mijn ouders hebben 3 katten gehad en alledrie boeide het ze geen reet dat hele vuurwerk niet, kop ging omhoog of het toevallig hun betrof, en daarna gingen ze weer verder met waar ze mee bezig waren.
liepen net zo makkelijk op straat rond of gingen weer naar binnen naar believen om tegen een gloeiend hete radiator aan te liggen.
ligt heel erg aan het karakter van het beestje denk ik.

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Gewoon de lichten aan in de stal en een radio er neer zetten en de radio kneiterhard.
Vlak voor 24:00 uur een plak hooi aan het paard geven en het komt allemaal goed.

bonbridge1

Registered User
Tsja, ik heb vaak O& N gevierd in Drenthe en Achterhoek.
een keertje; kiek uut Vremde lui uit Holland ! Harde klapperts schrikken onze paarden van! Niet doen hoor !!!! OK ok.... Zeiden we beduusd.
En daarna zit datzelfde boertje 20 meter verder een hele middag Carbiet te schieten met een fles Ketel1 in z'n donder!

Tuurrrlijk!

Haha, ik vier dit jaar met een hele ploeg oud en nieuw in de achterhoek. We hebben een boerderij gehuurd. Toch altijd spannend hoe ze met vuurwerk omgaan. Lees ik net dat er op een 100 meter van onze locatie de hele dag en nacht feest is met vanaf 11 uur (in de ochtend) carbit schieten. Ik maak me geen zorgen meer.

Bovenaan