vuurpijlen

vonk

FPM Moderator
Medewerker
NelisB zei:
Hoe langer ik in dit forum onderdeel blijf kijken hoe erger ik me ga frustreren.
Sneue regelgeving in dit land, dingen die je bijna vergeten was roepen ineens herinneringen op. Echt jammer dat klassiekers van vroeger niet meer in het assortiment voorkomen. Of dat ze zwaar en zwaar minder zijn geworden wegens regelgeving;(
Minimatjes met kippescheetjes, de parachutes, de rakketjes en up up pijltjes met echte flitsknal.

Nou zag ik net deze foto,
1984a.JPG

De rocket pijlen waren ook hele fijne, per 6 verpakt en denk begin jaren 90 op de markt, vaak zaten ze in de meter(flut)pakketten. Worden deze nergens meer verkocht? en wat kan hier de reden van zijn... Ik kan het effect niet meer goed herinneren, iemand die kan helpen?
Pijl bestond uit 2 gedeeltes en twijfel of het nou 1 hele schelle fluit was of 2 traps harde fluit.

cheers nelis

1x fluit en daarna kwamen er een paar gekleurde ballen uit.

Jo440

Registered User
Wat ik ook al jaren niet gezien heb zijn dubbelraketten.
Die hadden zo'n roze stokje,1 lont,maar wel 2 koppen zeg maar,waren hartstikke leuk, goedkoop ook, ik dacht 2 - 3 gulden per 6 toen.

Heeft iemand hier misschien een foto van?

Cameo

Registered User
jawe zei:
De rocketpijlen waren met 1 schelle fluit en daaruit kwamen een paar gekleurde ballen uit.
Klopt. Voor mij waren het de pijltjes die je tussen de astronauten en de piraatjes even afstak als tussendoortje. Net als de Happiness :) De Rockets lagen trouwens ook in het museum te Tilburg (zie plaatje)
rocket.jpg

Groetjes,
Cameo

The Cigarman

Moderator
Medewerker
De Rocket raket is vervangen door de Moon travelers.
Moon travelers zitten per 12 aan elkaar geschakled d.m.v. time fuse lont.
De Moon travelers hebben zelf een schietlont.
Achter de raketjes zit een stuk karton.

NelisB

Registered User
zijn dat die donkerblauwe van diamond die jij bedoelt?
mijn ervaring dat de helft de doos niet uitvliegt, slechte vervanger dus:r

NelisB

Registered User
Klopt die waren nog met schietlont, nu heb ik ze geloof ik wel eens gezien als moontravelers van diamond met crackling en ook in lanceerbasis....
Herinner me dat ze lang niet allemaal wegvloogen uit de lanceerruimte, maar misschien was dat ook wel de charme van het vroegere vuurwerk.

Viber

Registered User
Ik heb vanochtend het pakketje dikke bertha medium geloof ik gehaald en wat kwam ik daar tegen? de moontravelers met lanceerbasis, nou ik ook weer blij:p

n@@b

Registered User
die lanceerbuisjes zie ik anders nog bijna bij elke dealer in een pakketje zitten dus ik weet niet hoe dat zit? zo'n blauw pakje met een aantal vuurpijltjes erin met schietlont.

roelz

Registered User
Ok, ik haak even in met de "Starry Night" pijlen die in 1974 al in de handel waren, waarschijnlijk al eerder, ik praat vanuit mijn ervaring. Via een 'Vroegâh dude' :w hebben we het voorrecht gehad om een aantal van deze pijltjes af te mogen steken (deze exemplaren kwamen uit de jaren 80). De dikke grijze papierlont geeft een vonkenregen langer dan de vuurpijl zelf, na een paar meter opstijgen begint de pijl te fluiten waardoor de baan grillig word. Op zo'n 12 meter boven de grond spuwt de pijl met een bescheiden knalletje een aantal lichtkogels, voornamelijk groen gekleurd. Deze blijven branden tot op een paar meter van de grond (!), de overblijfselen van de pijl zelf komen brandend naar beneden, na de 'pok' op de grond blijft de handel smeulen/vonken. Niet leuk voor omstanders en auto's, een enkel exemplaar vloog zo laag dat de lichtkogels op de grond terecht kwamen. Chinese pijlen van vroegâh; als je niet oplette kreeg je de lichtkogels in je nek. :* De Starry Night zag ik in 1974 voor het eerst, de ervaring van een paar weken geleden kloppen excact met die 'flashback' beelden uit m'n jeugd. (-drama mode off-)
147.jpg

Groet, Roel.

Cameo

Registered User
roelz zei:
Ok, ik haak even in met de "Starry Night" pijlen die in 1974 al in de handel waren, waarschijnlijk al eerder, ik praat vanuit mijn ervaring. Via een 'Vroegâh dude' :w hebben we het voorrecht gehad om een aantal van deze pijltjes af te mogen steken (deze exemplaren kwamen uit de jaren 80). De dikke grijze papierlont geeft een vonkenregen langer dan de vuurpijl zelf, na een paar meter opstijgen begint de pijl te fluiten waardoor de baan grillig word. Op zo'n 12 meter boven de grond spuwt de pijl met een bescheiden knalletje een aantal lichtkogels, voornamelijk groen gekleurd. Deze blijven branden tot op een paar meter van de grond (!), de overblijfselen van de pijl zelf komen brandend naar beneden, na de 'pok' op de grond blijft de handel smeulen/vonken. Niet leuk voor omstanders en auto's, een enkel exemplaar vloog zo laag dat de lichtkogels op de grond terecht kwamen. Chinese pijlen van vroegâh; als je niet oplette kreeg je de lichtkogels in je nek. :* De Starry Night zag ik in 1974 voor het eerst, de ervaring van een paar weken geleden kloppen excact met die 'flashback' beelden uit m'n jeugd. (-drama mode off-)
147.jpg

Groet, Roel.
Ha, je hebt de jouwe afgestoken :p Ik ben 'm in alle drukte vergeten rond O&N. Heb je 'm vastgelegd op video? Grappig dat het toch een fluiteffect blijkt te hebben zoals jij al aangaf (ik zou gezworen hebben dat het een "stille" pijl was). Ik denk dat ik de mijne binnenkort nog effe op een open plek afsteek (camera erbij uiteraard).

En dat het een authentiek en vooral ook oud exemplaar betreft is met hetgeen je beschrijft wel bewezen. Wellicht hebben wij dan dus de enige bewaard gebleven exemplaren in ons bezit?

Groetjes,
Cameo

roelz

Registered User
Ja, dit waren echt 'oudjes', niet die pruts dingen die je tegenwoordig voor een habbekrats koopt! Heb er nog een paar over waarvan er één ontdaan word van kruit en lont, de dummy word voorzien van een "Alex Lont", insiders weten dan genoeg.. Een betere video is wel welkom denk ik, onze opname is niet helemaal top.;(
Ok, even over een andere "jeugd flashback" van een ouderwetse chinese pijl, de Flying Butterflies Rocket, blauw met gele sterren label. Hieronder de moderne versie, de vroegâh versie had de tekst in de lengte richting van het label...;)
D0653.jpg

Tijdens oudjaar 1977 of 1978 stak m'n pa zo'n pijl af, tussen de flat waar wij woonde en de tegenover liggende flat, ik stond met moeders op de tweede etage. In de 'flashback herinnering' van deze pijl raakte de ene lichtkogel onze flat en een ander bijna de flat aan de overkant. Daar zit 20 meter tussen... De lichtkogels maakte een scherp sissend geluid weet ik nog. De pijl ontplofte niet hoger dan de derde verdieping, echt laag dus. Is dit een opgeblazen jeugd sentiment of waren deze pijlen echt zo 'bruut' ?? (bij de Starry Night pijl was m'n jeugd herinnering 100% kloppend..:+ ) Groet, Roel.

T-sec

Registered User
Pilozic,
Afgelopen december had ik een gros "Moon Travelers" gekocht, puur voor de kwantiteit zeg maar.
Na het afsteken van de eerste paar viel mij meteen op dat de met flash gevulde eindknal weer terug is (!!!) Ik heb er nog wat liggen, dus mocht je een leven bewijs in handen willen krijgen; "Be my guest".
Refererend aan jouw opening van dit topic zouden we mogelijk kunnen denken dat enkele minder geworden stukjes Klasse C vuurwerk in Nederland misschien toch weer hun "good old" uitvoering terug hebben gekregen, of anders gaan krijgen.

Nu alleen de Star Ball Medium nog, deze steld tegenwoordig echt niets meer voor t.o.v. vroeger. En dan nog maar niet te praten over het des tijds verkrijgbare grote model wat niet alleen tolde maar ook opsteeg. Die is helaas niet meer in Nederland...

Ivanhoe

Registered User
Je hebt dan wel een illegaal exemplaar te pakken gekregen T-sec, op grond van de Regeling nadere eisen aan vuurwerk 2004 mag de lading voor het knaleffect uitsluitend en maximaal 5 gram zwart buskruit bevatten.

Bovenaan