Vuur Werk in Kampen

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Tijdens het surfen kwam ik op aanraden van een vriendin dit filmpje tegen. Zij woont in Kampen en vond dit indrukwekkend.
In Nederland hebben we dus ook vuurduivels of waren deze ook uit het buitenland geimporteerd? Lijkt me gaaf om hier eens bij te zijn.
't is een theaterstuk speciaal gemaakt en opgevoerd voor de Oud-Kamper kerstmarkt.

Laatst bewerkt:

KoenL

Registered User
Ziet er inderdaad erg gaaf uit. Begrijp de bedoeling er niet helemaal van, maar spectaculair is het wel. Of gaat het alleen om het spektakel?

dieter

Registered User
Ik heb el diverse malen met dit gezelschap mogen samenwerken.
Ze heten Compagny Doedel en komen uit Nederland.
De show die ze doen is hellaas wel al een aanrtal jaren hetzelfde het enige is dat je niet weet hoe de show exact verloopt.
Das nou wel elke keer een verrassing ze gaan soms zo ver dat de vlammen tot een meter aan het publiek komen.
De mensen van Doedel leven ook nog zo als in de middeleeuwen dat moet je gewoon eens zien.

bridge

Bronzen Member
Levensgevaarlijk. Dat dit in Nederland mag! een 12 inch shelletje kan niet, maar de boel in de hens zetten wel. Belachelijk.

KoenL

Registered User
Ik heb de naam eens op google ingetikt en zo kom ik op de website van de 'duivels'. In Mei hebben ze een show in Leeuwarden en in november staan ze n Overpelt (België). Voor degene die het willen zien en er een stukje voor willen rijden; succes!

Hier de website

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
MM, als ik in de buurt ben in die tijd ga ik eens kijken in LWD.
Correct me if i'm wrong, maar je hebt hier toch geen ontbrandingstoestemming voor nodig?
Enige wat ze aansteken is hout en zaagsel gedrenkt in brandbare substantie voor zover ik kan zien...

elmo

FPM Moderator
Heb dit groepje ook al eens aan het werk gezien,een paar jaar terug.
Ze gingen toen wel wat heftiger te keer als in dit filmpje.
Leuk om een keer gezien te hebben.

KoenL

Registered User
MM, als ik in de buurt ben in die tijd ga ik eens kijken in LWD.
Correct me if i'm wrong, maar je hebt hier toch geen ontbrandingstoestemming voor nodig?
Enige wat ze aansteken is hout en zaagsel gedrenkt in brandbare substantie voor zover ik kan zien...

Dit is inprincipe geregeld in de APV (Algemene Plaatselijke Verordering). Het kan per gemeente verschillen, maar in mijn gemeente (Houten) is er dit over te vinden:

AFDELING 8. VERBOD VUUR TE STOKEN
Artikel 5:34 Verbod afvalstoffen te verbranden buiten inrichtingen of anderszins vuur te stoken
1. Het is verboden in de openlucht afvalstoffen te verbranden buiten inrichtingen in de zin van de
Wet milieubeheer of anderszins vuur aan te leggen, te stoken of te hebben.
2. Het verbod geldt niet voor zover het betreft:
a. verlichting door middel van kaarsen, fakkels en dergelijke;
b. sfeervuren zoals terrashaarden en vuurkorven, indien geen afvalstoffen worden
verbrand;
c. vuur voor koken, bakken en braden, voor zover dat geen gevaar, overlast of hinder
voor de omgeving oplevert.
3. Het college kan van dit verbod ontheffing verlenen.
4. Onverminderd het bepaalde in artikel 1:8 kan de ontheffing worden geweigerd ter
bescherming van de flora en fauna.
5. Het verbod geldt niet voor zover in het geregelde onderwerp wordt voorzien door artikel 429,
aanhef en onder 1 of 3, van het Wetboek van Strafrecht of de Provinciale milieuverordening.

Dus op grond hiervan zou ik zeggen, ze moeten hiervoor minimaal ontheffing vragen. Ik neem aan dat er een bepaalde veiligheidsvoorschriften gelden waar ze aan moeten voldoen, en dat ook hiervoor iets van een vergunning nodig is. Je kan toch niet zomaar een klimrek neerzetten en je gang gaan met je vlammen hoop ik haha! Ben benieuwd wat er verder achter zit voor regelgeving. Bij vuurwerk is men nogal hysterisch, maar bij open vuur zullen ze de oren ook wel spitsen lijkt me.

mickeyzegtboem

Registered User
Ik neem aan dat hier in ieder geval een evenementenvergunning voor aangevraagd dient te worden.
Hierin zal ook aangegeven moeten worden welke gevaren er zijn, en zal de gemeente zelf de nodige voorwaarden moeten stellen.

Bovenaan