Vragenuur: Kamervragen over handhaving vuurwerkregels

KoenL

Registered User
Esther Ouwehand stelde gister vragen over de handhaving van de nieuwe vuurwerkregels aan minister Ivo Opstelten.

Samenvattend is de reactie van Opstelten:
De nieuwe regels zijn er in goed overleg met gemeenten gekomen, met name G4 heeft de nadrukkelijke wens uitgesproken om meer regelgeving. Daar is op ingespeeld door de minister door de afsteektijd te verkorten en de mogelijkheid te bieden om vuurwerkvrije zones in te stellen.

De handhaving schuift de minister af op de gemeenten zelf. Het ministerie is daarvoor niet verantwoordelijk en hij vindt het ook niet nodig om extra financiële middelen toe te bedelen aan de gemeenten. Er is geen enkel verzoek geweest om extra financiele middelen. Berichten die de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) verspreidt zijn dus onwaar volgens de minister.

Wat betreft campagne en voorlichting zegt de minister dat je die nooit te vroeg moet starten. Zodra alle besluiten zijn genomen is het tijd voor campagne zegt hij. De staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu zal de gemeenten nog een keer aanschrijven en een campagne steunen voor het gebruik van vuurwerkbrillen. Bij die campagne zal extra op de nieuwe afsteektijd worden gewezen. Opstelten heeft er geen enkele vrees voor dat er iemand in dit land niet op de hoogte zal zijn van de nieuwe wetgeving. Hij grapt er zelfs bij "Ik herhaal: Dit jaar mag vuurwerk pas vanaf 18 uur worden afgestoken".

DJ-ArSoN

Registered User
Als dat zo is, dan heeft Opstelten wel een punt.
Gemeenten vroegen om aanpassingen en gaven geen tegengas toen de plannen bekend werden.
Dat gemeenten vervolgens huilie doen omdat ze niet kunnen handhaven is hun eigen probleem..

Wat dat in de praktijk gaat betekenen voor ons op 31-12 is maar de vraag...

rodepo

Registered User
4 burgemeesters hebben min of meer voor alle gemeentes gesproken. Nu zitten de ander gemeente ermee opgescheept.
Opstelten is een held in relativerend wegwuiven van de fouten die hij maakt. En komt er weer met een grapje vanaf.

Laatst bewerkt:

magnolia

Registered User
nou nou dat begon weer goed in dat debat zeg .
Nederlanders gooien al dan niet groepsgewijs met vuurwerk op straat in tuinen brievenbussen en afval containers .
vuurwerk word gegooid naar voetgangers fietsers, dieren en vooral in drukke gebieden kan er sprake zijn van toenemende criminaliteit .
aldus de Amerikaanse ambassade die haar hier in Nederland verblijvende burgers meende te moeten waarschuwen zoals wij hier onze jaarwisseling vieren .
andere landen vinden dat raar .

heel Amerika denkt dat wij met een joint in onze harses geboren zijn .
was het niet toevallig die zelfde Amerikaanse ambassadeur die ons sinterklaas feest racistisch vond !?
ik vraag me af of ze wel weten waar ze het over hebben daar in Amerika .
waar bemoeien ze zich toch mee .
hebben ze dan niet genoeg aan hun eigen ellende !?

ik heb in al die jaren nog nooit het gevoel gehad dat ik met minuti heb lopen spelen .
ik denk dat je dan echt wel over heel iets anders praat .
ik zou mevrouw Ouwehand zielsgraag eens dagje bij willen spijkeren of willen uit nodigen om hier het oude jaar uit te zitten .

dit laat heel duidelijk zien dat dit land niet op basis van feitenkennis word bestuurd .
erg jammer dat de grote excessen opnieuw de toon zetten .

Bovenaan