Vraag over camera

zuen

Registered User
Dat het op de harddisk word gecomprimeerd is misschien een feit, maar dat het zichtbaar wordt gecomprimeerd is een ander verhaal. Ik heb zelf de JVC GZ-MG67E. Dit is een hele camera met een goede (1)CCD en een zeer heldere lens. De films worden in .MOD opgeslagen en zijn af te spelen met windows media player, ze zijn ook te converten met een bijgeleverd progje.
Ik kan er super mee filmen in het donker. En, al zou die crashen, dan is de informatie er altijd nog wel af te halen hoor. Maarja daar hoop ik niet op. En er kan ruim 9 uur film op een harddisk van 20gb.

elmo

FPM Moderator
Fallas 2007 heb ik de camera van mijn broer geleend een jvc ...... met 30 Gb harddisk.Na de mascleta van de 14e en de 15e te hebben gefilmd heb ik hem maar in het hotel laten liggen,reden = Bij de finale sloeg de camera op "Tilt",ik denk omdat dan de HD teveel trilling krijgt te verduren en om schade te voorkomen de camera zichzelf uitschakeld.
Voor mij geen HardDisk camera!!

Daarom heb ik nu voor de Panasonic nv-sg320 gekozen,3-ccd mini-dv.

Hoe het resultaat zal zijn?daar moeten we nog even op wachten tot er een demo in de buurt is.

@Tony,
Waar zijn de stukjes van "vraag het de prof." van Stef gebleven?staan ze nog op de site of ben ik nou zo kippig dat ik ze niet kan vinden?
Ik wou de globale instellingen van diafragma e.d. opzoeken.

Tony

Administrator
Medewerker
@Tony,
Waar zijn de stukjes van "vraag het de prof." van Stef gebleven?staan ze nog op de site of ben ik nou zo kippig dat ik ze niet kan vinden?
Ik wou de globale instellingen van diafragma e.d. opzoeken.

Ik en Stef hadden/hebben wat meningsverschillen waardoor we niet meer samen verder konden werken en daarom heb ik dat stuk weg gehaald. Ik doen liever geen beroep op mensen die niet in de crew zitten omdat het vaak alleen maar problemen kan opleveren.

Grizmo Raizor

Registered User
Zo, ook ik heb de knoop doorgehakt. Had mijn oude camcorders verkocht en na lang wikken en wegen heb ik de Sony HDR-SR5 genomen. En ik moet zeggen, ik sta versteld van de kwaliteit.. ook na converteren (wat overigens ontzettend snel en makkelijk ging) bleef er een filmpje van zeer hoge kwaliteit over.

Even als voorbeeld, een filmpje van 20 sec. in Full HD opgenomen geconverteerd naar MPEG2 ter grootte van 22 mb. Deze daarna geconverteerd naar WMV van slechts 670KB. Ja ja... je zou zeggen dat er dan niks meer van kwaliteit over zou blijven, maar de test wees uit dat het dus niet het geval is.

Een filmpje van 20 sec. en wat oorspronkelijk 40mb groot was reduceren naar 670kb met nog steeds acceptabele kwaliteit is voor mij een grote verrassing en ben zeer zeer tevreden. Natuurlijk brand ik mijn dvd's gewoon op AVCHD formaat en speel ze af op mijn ps3. Maar ik kan straks tenminste mijn filmpjes in goede kwaliteit met jullie freaks gaan delen.

sony-hdr-sr5-camcorder.jpg

Bron: http://www.letsgodigital.org

Son-T

Registered User
Beeld is helder en scherp.Met wat voor programma heb je hem bewerkt?
Wat waren de instellingen van je cam?(automaat of manual)
Ben benieuwd naar de avondbeelden .

Grizmo Raizor

Registered User
Beeld is helder en scherp.Met wat voor programma heb je hem bewerkt?
Wat waren de instellingen van je cam?(automaat of manual)
Ben benieuwd naar de avondbeelden .

Heb het bewerkt met Picture motion browser programma welk ik erbij heb gekregen. Echter, heb ik het mpeg bestandje geconverteerd met WinAvi.
camera had ik gewoon in de automatische stand staan.

zuen

Registered User
Fallas 2007 heb ik de camera van mijn broer geleend een jvc ...... met 30 Gb harddisk.Na de mascleta van de 14e en de 15e te hebben gefilmd heb ik hem maar in het hotel laten liggen,reden = Bij de finale sloeg de camera op "Tilt",ik denk omdat dan de HD teveel trilling krijgt te verduren en om schade te voorkomen de camera zichzelf uitschakeld.
Voor mij geen HardDisk camera!!

Dit probleem had ik toen Ik in een pretpark in zo'n schiettoren ging, kon die de vrije val niet aan:toung:. Maar voorderest heb ik al heel wat dingen kunnen filmen, zoals een ricasa no4 op een metertje afstand, geeft een flinke drukgolf denk ik hoor. Wel vreemd vind ik eigenlijk dat hij uitging tijdens een mascleta, ze zijn namelijk beschermd tegen vallen en dergelijke(vrije val meet het aparaat dan), maar dat hij uitgaat bij hoge druk of trilling heb ik nog nooit meegemaakt. Ik zal is wat tests doen met druktank/schudden.

Laatst bewerkt:
Ik zelf gebruik Panasonic e-cam nv-gs230 3CCD camera max. 1 lux verder crystal engine en 2,4megapixel camera (filmen 1,62megapixel-> breedbeeld .. 1.40megapixel-> grootbeeld)

een fijne camera :) voor €379,- bij www.digitalstreet.nl
er zit externe microfoon & koptelefoon aansluiting (heb zelf externe panasonic microfoon en een goede koptelefoon van een goed merk)

top camera een aanrader vindt ik zelf

KruitFreak

Registered User
Ik heb zelf erg veel zin om de Panasonic HDC-SD5 te kopen, uiteraard om veel vuurwerk mee te filmen. Ik heb enkel nog mijn twijfels over het geluid en het opnemen op de SD-geheugenkaart. Hoe zien andere camera-kenners de voor- en nadelen van deze camera?

Hier nog wat specs:
3CCD / Single CCD 3CCD
Beeldsensor 3x 1/6 inch CCD
Opname medium SD /SDHC geheugen kaarten
Conversie lens mogelijkheid ja
Type lens Leica Dicomar
F waarde Wide: F1.8 / Tele: F2.8
Optisch zoombereik 10x
Brandpuntsafstand 3.0 - 30.0 mm
Lensdiameter 37mm
35mm Equivalent 42,9 - 429 mm
Beeldprocessor HD Crystal Engine
Opname formaat AVCHD (1920 x 1080)
Opname mode HG, HN, HE
Audio opnamesysteem Dolby Digital 2 kanaals
High Picture Quality Wide ja/16:9
Minimale belichting 5 lux
Colour Night View ja 1Lux
Focus Auto/Handmatig
Witbalans Auto / Wit set / Outdoor / Indoor (met IR sensor)
High-Speed Shutter 1/25 - 1/8000 foto en video
Iris Auto / handmatig
Scene mode --
Backlight compensatie Intelligent Contrast
Zoeker --
LCD scherm 2.7" 16:9 Hoge resolutie lcd 300.000 pixels
Power LCD ja
Aan/Uit via LCD of zoeker ja
Direct mode dial ja
Microfoon Stereo Zoom Microfoon
Datum opname Auto. in data code
Fading --
On screen display ja/ Nederlandstalig
One-touch navigatie met joystick ja
Help mode ja
Stabilisatie functie Advanced O.I.S. optische beeldstabilisatie
Anti grond opname ja
Digitale zoom 25x - 700x
Videolamp --
Flitser ja
Soft Skin detail --
Quick Start functie ja / 1.7 sec

Pyro Mike

Registered User
Ik heb een Sony TRV8E. Dat is een mini DV camera.
Wat zijn voor een mini DV de beste instellingen?
Is het slim om auto focus aan te zetten want ik bezit niet over een vuurwerk stand. Wel over sport of bijv over de nacht stand.
Vorig jaar ook vuurwerk gefilmd met oud en nieuw en had er telkens last van dat hij zichzelf wazig stelde ik denk door de lantaarnpaal (auto focus stond aan)

http://support.sony-europe.com/dime/camcorders/dv/dv.aspx?l=nl&m=DCR-TRV8E

Son-T

Registered User
Op autofocus gaat je beeld proberen scherp te stellen op het moment dat ie vuurwerk ziet. Vaak is die tijd onvoldoende (vuurwerk is weer uit)en blijf je constant onzuiver beeld zien .

Dus zet de stand op manual scherpstellen !!
Inzoomen en scherpstellen in de manual stand op een lichtbron of iets dergelijks(lantaarnpaal,kraanverlichting,reclamebo rd etc) ..dan terug uit zoomen en niet meer aan de scherpte stelling komen .
Neem gerust een lichtbron vanaf een meter of 100.
Mocht het effect groter of hoger zijn dan 50 meter heb je kans dat dan niet alles na 50 meter scherp word weergegeven op je beeld.

OP pagina 62 van je handleiding staat precies hoe je het moet doen.
Belichting word ook uitgelegd en vuurwerkstand heb je ook .
Kijk vanaf pagina 54 van je handleiding

Succes

Laatst bewerkt:

KruitFreak

Registered User
Hoe werkt een vuurwerkstand precies? Ik neem aan dat de autofocus dan niet wordt ingeschakeld. Is een vuurwerkstand enkel geschikt voor opnamen in het donker of ook voor overdag? Overdag kun je ook te maken hebben met fel licht van vuurwerk (bijvoorbeeld flitsen van chainthunder e.d.)

Son-T

Registered User
Er is niet echt een vuurwerkstand .Hier word gebruik gemaakt van verschillende standen van je witblans en je kleurbalans.
Die bepalen de stand van je iris zowel overdag als s'avonds.
Autofocus word meestal niet uitgeschakeld met het veranderen van je kleur en witbalans.Dus die moet je handmatig zetten.
Verders is het gewoon even spelen met je standen zodat je kan zien wat voor jou het mooiste resultaat geeft.

Bovenaan