Voortaan vaker dwangsom bij vondst onveilig vuurwerk

Moontan

Moderator
Medewerker
Voortaan vaker dwangsom bij vondst onveilig vuurwerk

DEN HAAG -
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gaat vaker dwangsommen opleggen als er vuurwerk wordt gevonden dat niet aan de eisen voldoet. Dat meldt de inspectiedienst woensdag. Nu wordt er meestal nog direct een boete gegeven. Vuurwerkimporteurs krijgen de mogelijkheid om het onveilige vuurwerk van de markt te halen.

De dwangsom moet betaald worden bij een volgende overtreding. Daarmee hoopt de ILT dat vuurwerkimporteurs beter naar het vuurwerk kijken en het aantal gevallen van vuurwerk dat niet aan de eisen voldoet, afneemt. Ook gaat de ILT vaker bestuursdwang toepassen om kosten die worden gemaakt om een overtreding ongedaan te maken, te verhalen op de overtreder.
Hoe hoog een dwangsom is, hangt af van de omvang van de overtreding en de waarde van het vuurwerk. Duidelijk is wel dat een dwangsom een stuk hoger is dan de gemiddelde boete die tot nu toe werd gegeven.
Volgens de inspectiedienst is ongeveer een kwart van de geteste artikelen onder de maat.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/22270881/__Dwangsom_vondst_vuurwerk__.html
 

Moontan

Moderator
Medewerker
Inspectie strenger bij slecht vuurwerk

Vuurwerkimporteurs die worden betrapt met consumentenvuurwerk dat niet aan de eisen voldoet komen er vanaf dit jaar niet altijd meer van af met een proces-verbaal of een inbeslagname. De Inspectie Leefomgeving en Transport gaat vaker gebruikmaken van een last onder dwangsom.Het is al een paar jaar zo dat gemiddeld een kwart van het geïmporteerde vuurwerk niet aan de eisen voldoet. Volgens de inspectie is het bestaande systeem waarmee vuurwerk wordt gekeurd niet voldoende. Ook kan de handmatige productie een rol spelen.

"In elk geval is meer inzet van de vuurwerkimporteurs nodig om de afkeurcijfers omlaag te krijgen", aldus de inspectie, die vindt dat importeurs hun verantwoordelijkheid voor de veiligheid van het vuurwerk moeten nemen. De inspectie wil dat bereiken door de handhavingsdruk op te voeren.

De hoogte van de dwangsom hangt onder meer af van de waarde van de vuurwerkpartijen. De hoogte ligt daardoor meestal aanzienlijk hoger dan de gemiddelde strafrechtelijke boete tot nu toe. Naast de dwangsom gaat de inspectie ook vaker gebruikmaken van andere bestuursrechtelijke maatregelen zoals bestuursdwang. De nieuwe aanpak is aangekondigd op een bijeenkomst van vuurwerkimporteurs.

http://www.nieuws.nl/algemeen/20140205/Inspectie-strenger-bij-slecht-vuurwerk
 

Moontan

Moderator
Medewerker
ILT scherpt in 2014 handhaving vuurwerk aan

DEN HAAG - De Inspectie Leefomgeving en Transport gaat vaker gebruik maken van een last onder dwangsom als zij consumentenvuurwerk aantreft dat niet aan de eisen voldoet. Overtredingen leiden nu meestal tot een proces-verbaal en inbeslagname. In 2014 gaat de ILT vaker gebruik maken van bestuursrechtelijke maatregelen zoals de dwangsom, die kan worden verbeurd bij een (volgende) overtreding. Ook kan bestuursdwang ingezet worden om overtredingen ongedaan te maken op kosten van de overtreder. Dat is de kern van de aangescherpte handhavingsaanpak voor vuurwerk van de inspectie.

De ILT constateert al een aantal jaren achtereen dat gemiddeld een kwart van de geteste vuurwerkimportartikelen niet aan de eisen voldoet. Daarin moet verandering komen. Het bestaande kwaliteitssysteem met tests die doorlopen moeten worden voor een vuurwerkartikel een CE-markering krijgt, blijkt niet voldoende om alle artikelen op een toelaatbaar kwaliteitsniveau te krijgen. De handmatige productie (veelal in China) kan daarbij een rol spelen, misschien wordt het vuurwerk te veel op het scherp van de snede ontworpen en mogelijk schieten de testprocedures tekort. In elk geval is meer inzet van de vuurwerkimporteurs nodig om de afkeurcijfers omlaag te krijgen. De ILT wil dat zij hun verantwoordelijkheid voor de productveiligheid van het vuurwerk nemen en wil dat bereiken door de handhavingsdruk op te voeren.

De hoogte van een dwangsom wordt gerelateerd aan de omvang van de overtreding en de waarde van vuurwerkpartijen. Die hoogte ligt daardoor meestal aanzienlijk hoger dan de gemiddelde strafrechtelijke boete tot nu toe. De nieuwe aanpak is op een bijeenkomst van importeurs uiteengezet en gaat direct in.

http://www.transport-online.nl/site/44643/ilt-scherpt-in-2014-handhaving-vuurwerk-aan/
 

nightflayer

Registered User
Wat een onzin ze moeten gewoon de mensen aan pakken die het vuurwerk misbruiken.in Polen en andere landen waar zwaar vuur werk van daar komt hoor je toch ook niks dat het fout gaat ofzo alleen hier in het land met zoveel rare regels. als ze die mensen aan pakken die het misbruiken dan kunnen wij ook met cobra's gooien zonder dat er wat gebeurt de goede lijden altijd onder de kwaade
 
Laatst bewerkt:

Moontan

Moderator
Medewerker
Dit is waar Nederland het best in is!! Regels bedenken waar we niet op zitten te wachten.
Wat wij met zijn allen willen is het weren van het smerige oorlogstuig uit Polen en Tjechie!!
Dat kost mensenlevens,amputaties van ledematen en heel veel schade aan publiek eigendom en bezit.
Het is vandaag de dag nog heel eenvoudig om via internet zwaar illegaal "vuurwerk" Nederland binnen te krijgen.
 
R

Ronny Vos

Guest
Prijzen zullen niet stijgen,ik denk zelf dat het verkrijgen van vuurwerk voor de nederlandse markt steeds moeilijker wordt in china,de chinese worden er helemaal flauw van.

Het probleem is dat I&LT de keuring in china niet vertrouwd,lijkt er zelfs op dat hun het hele CE traject ongeloofwaardig vinden,ze schrijven zelf dat het handarbeid wel eens het probleem zou kunnen zijn.

Vreemde is wederom,je voldoet aan de europeese norm,en volgens nederland voldoet het allemaal niet terwijl je aan alle regels hebt voldaan wordt je hier in nederland nog eens flink gestraft als bedrijf.
 

Tony

Administrator
Medewerker
Wat een onzin ze moeten gewoon de mensen aan pakken die het vuurwerk misbruiken.in Polen en andere landen waar zwaar vuur werk van daar komt hoor je toch ook niks dat het fout gaat ofzo alleen hier in het land met zoveel rare regels. als ze die mensen aan pakken die het misbruiken dan kunnen wij ook met cobra's gooien zonder dat er wat gebeurt de goede lijden altijd onder de kwaade

Dit is waar Nederland het best in is!! Regels bedenken waar we niet op zitten te wachten.
Wat wij met zijn allen willen is het weren van het smerige oorlogstuig uit Polen en Tjechie!!
Dat kost mensenlevens,amputaties van ledematen en heel veel schade aan publiek eigendom en bezit.
Het is vandaag de dag nog heel eenvoudig om via internet zwaar illegaal "vuurwerk" Nederland binnen te krijgen.

Prijzen zullen niet stijgen,ik denk zelf dat het verkrijgen van vuurwerk voor de nederlandse markt steeds moeilijker wordt in china,de chinese worden er helemaal flauw van.

Het probleem is dat I< de keuring in china niet vertrouwd,lijkt er zelfs op dat hun het hele CE traject ongeloofwaardig vinden,ze schrijven zelf dat het handarbeid wel eens het probleem zou kunnen zijn.

Vreemde is wederom,je voldoet aan de europeese norm,en volgens nederland voldoet het allemaal niet terwijl je aan alle regels hebt voldaan wordt je hier in nederland nog eens flink gestraft als bedrijf.

Zoals jullie kunnen lezen in het antwoord van Ronny is de discussie heel anders dan de discussie over hard knallers en dergelijke.
 

Scav

Registered User
Kijkend naar de reactie vanuit de ilt, zowel in deze discussie als in eerdere discussies / uitzendingen wordt op zijn minst de indruk gewekt dat de ene ce keuring de andere niet is.

In uitzendingen rond de jaarwisseling werd aangegeven dat het overgrote deel buiten nl wordt gekeurd, al dan niet door "soepelere" nobo's en al dan niet bewust extreem laat wordt ingevoerd.

Niets weerhoudt de importeurs echter om de spullen in nl te laten testen door een nobo ala tno en zo wellicht wat meer zekerheid te krijgen.....

is neem ik aan een kosten en risico afweging die vooralsnog geen aanleiding is voor importeurs om het beleid aan te passen in de richting die ilt wil.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk
 

nightflayer

Registered User
Nee juist niet weren dat is te minste vuurwerk wat je hier in Nederland kunt krijgen ligt aan zo veel banden dat het eigenlijk nergens meer over gaat. Maar je moet er verstandig mee om gaan gebruik het waar het voor gemaakt is en ga geen dingen op blazen en en afgerukte handen gebeurt niet zomaar ga er gewoon verstandig mee om.en ouders spelen ook een rol ik zou me kleine man van 10 jaar niet met een cobra op pat sturen
 
Laatst bewerkt:
R

Ronny Vos

Guest
Niets weerhoudt de importeurs echter om de spullen in nl te laten testen door een nobo ala tno en zo wellicht wat meer zekerheid te krijgen.....

Welke nederlandse NoBo is er dan?

TNO keurt geen vuurwerk meer,dus alle bedrijven zijn aangewezen op de buitenlandse NoBo's.
Kort samengevat wil dus zeggen dat al het vuurwerk wat in het buitenland door de NoBo is gekeurd niet goed is,pak bijvoorbeeld LOM uit spanje die keurt ook voor spaanse bedrijven.....daar zal het dus ook niet goed zijn????
 

Tony

Administrator
Medewerker
Niets weerhoudt de importeurs echter om de spullen in nl te laten testen door een nobo ala tno en zo wellicht wat meer zekerheid te krijgen.....

Welke nederlandse NoBo is er dan?

TNO keurt geen vuurwerk meer,dus alle bedrijven zijn aangewezen op de buitenlandse NoBo's.
Kort samengevat wil dus zeggen dat al het vuurwerk wat in het buitenland door de NoBo is gekeurd niet goed is,pak bijvoorbeeld LOM uit spanje die keurt ook voor spaanse bedrijven.....daar zal het dus ook niet goed zijn????

En hoe zit dat dan met TNO. Waarom keuren hun geen vuurwerk meer?
 

Scav

Registered User
@Ronny, zoals je merkt is mijn kennis op dit vlak beperkt, en kan ik eigenlijk alleen afgaan op de informatie die je via de media krijgt....

overigens kwam ik deze tegen:

In the Netherlands the designated agency, appointed by the Ministry of Infrastructure and the Environment, is authorised carry out the conformity assessment procedure. This agency must meet the minimum requirements laid down in the European Pyrotechnic Directive 2007/23/EC Annex III. The designated agency for the Netherlands is TÜV Rheinland Nederland B.V. in Apeldoorn. See Vuurwerkbesluit Article 1A.5.1 and following. The designated agencies of other Member States scan be found on: http://ec.europa.eu/enterprise/newapproach/nando/
 
Bovenaan