Voorlopig geen verbod op vuurwerk

sniki

Registered User
Laten we met z'n alle 50,000 handtekeningen ophalen voor vuurwerk.

dat zou toch een mooi iets zijn. anders. mischien kan er ruimte vrij gemaakt worden op freakpyromaniacs voor handtekeningen.

vuurwerk14

Registered User
Ik verdiep me hier al een tijdje in. Mensen worden steeds feller om het vuurwerk te verbieden. De eerste reacties vond ik ook beetje raar voor mij gevoel nu nog niet gelukkig. Ik wil graag jullie meningen weten de echte expert zoals tony. Is een vuurwerkbod in nu en 5 jaar iets wat zeer zeker kan gebeuren. Mijn eigen mening is dat als je dit zou doen. Dat je veel mensen plezier afneemt, maar dat niet alleen. Je zou de handel van illegaal vuurwerk nog een boost geven waardoor je alsnog veel vuurwerk krijgt, maar dan pas echt onveilig. Om nu al een klein voorbeeldje te geven. De overheid zegt dat ze dit jaar ongeveer 1/3 van al het illegale vuurwerk te pakken hebben. Voor mij gevoel zitten ze nog niet eens op 1/20. Ik denk dus als je een verbod zou opstellen dit compleet uit de hand gaat lopen. een goede reactie van Tony of iemand anders is welkom hoe denken jullie hierover.

Laatst bewerkt:

GMP82

Zilveren Member
Toch krijg ik een beetje een wrang gevoel. Dat linkse gespuis heeft toch in een korte tijd een behoorlijk aantal van 40.000 stemmen gekregen. 40.000 mensen die een traditie willen verbieden!

Wat zijn 40.000 stemmen op een bevolking van ruim 16 miljoen mensen? Daarbij komt dat het aannemelijk is dat er dubbel gestemd is door de echte fanatiekelingen.

Vooralsnog vind ik dit erg goed nieuws. Maar laten we niet te vroeg juichen. Het kan raar lopen in het Haagse.

Verder ben ik ook vóór verspreiding van positieve geluiden. Geef ze geen stok om mee te slaan. Houd je dus aan bepaalde regels (al heb ik het idee dat dit voor 90% van de freaks hier sowieso geldt) en spreek andere mensen aan op hun foutieve en schadelijke gedrag, als je hier getuige van bent.

jaspertjuh

Registered User
Ik verdiep me hier al een tijdje in. Mensen worden steeds feller om het vuurwerk te verbieden. De eerste reacties vond ik ook beetje raar voor mij gevoel nu nog niet gelukkig. Ik wil graag jullie meningen weten de echte expert zoals tony. Is een vuurwerkbod in nu en 5 jaar iets wat zeer zeker kan gebeuren. Mijn eigen mening is dat als je dit zou doen. Dat je veel mensen plezier afneemt, maar dat niet alleen. Je zou de handel van illegaal vuurwerk nog een boost geven waardoor je alsnog veel vuurwerk krijgt, maar dan pas echt onveilig. Om nu al een klein voorbeeldje te geven. De overheid zegt dat ze dit jaar ongeveer 1/3 van al het illegale vuurwerk te pakken hebben. Voor mij gevoel zitten ze nog niet eens op 1/20. Ik denk dus als je een verbod zou opstellen dit compleet uit de hand gaat lopen. Ik goede reactie van Tony of iemand anders is welkom hoe denken jullie hierover.

Een verbod binnen 5 jaar is zeker mogelijk, alhoewel de invoering altijd wel in fases zal gebeuren. Het kan niet dat de overheid van vandaag op morgen vuurwerk verbied. Zo'n verbod zal altijd een opstartperiode hebben aangezien mensen soms nog vuurwerk thuis hebben liggen van voorgaande jaarwisselingen.

Of een verbod te controleren is? Tja, lastige vraag.
Er zullen altijd wel mensen blijven knallen en de kans dat je dan gepakt word is groter dan nu aangezien je tot een redelijk kleine groep behoort waar de politie zich dan op concentreert.

Maar aangezien de "rotjochies" die met vandalisme en andere belachelijke zaken de straten terroriseren rond December altijd wel iets anders te rellen vinden zal een totaalverbod van consumentenvuurwerk volgens mij niet het hoofddoel; overlast inperken behalen.

Als de misbruikers van vuurwerk geen vuurwerk meer kunnen afsteken vinden ze vast wel iets anders om herrie mee te trappen en krijg je veel gevaarlijkere dingen (benzinebommen, croftybommen, grote vuren).

vuurwerk14

Registered User
Dit zou echt een ramp zijn voor mij in ieder geval en dat niet alleen om maar te zwijgen over alle vuurwerkhandeleren die er duizenden euro's in hebben gestopt om alleen al maar vuurwerk te mogen verkopen. Bunkers laten maken sprinklers de papieren regelen jezus ik zou het echt niet kunnen hebben als vuurwerk veboden word.

olaf81

Registered User
Goed nieuws!! :bigsmile:voor de zekerheid komend jaar toch xtra veel vuurwerk halen,want je weet maar nooit ,zou best eens de laatste kunnen zijn.

Bertha

Registered User
De overheid zegt dat ze dit jaar ongeveer 1/3 van al het illegale vuurwerk te pakken hebben. Voor mij gevoel zitten ze nog niet eens op 1/20.

Bijna iedereen heeft wel een handelaar in de kennisenkring, ik heb zo'n collega. De man in kwestie brengt in september al zijn kleurenfolder in omloop die maar liefst 12 pagina's heeft! Bij een echte drukkerij gemaakt, weekaanbiedingen, kortingcoupons, staffelkorting en boven de € 250,-- gratis thuisbezorgd...je kan het zo gek niet verzinnen of het staat er in. Cobra's, Explods, lawineopwekkers (grote zakken die uit helikopters worden gegooid...ruim een pond flash), pijlen tot 400gr. etc etc etc.

Ik heb het zo 's tijdje aangekeken maar ik heb dit jaar besloten om, zodra ik de folder weer in handen krijg, deze vent aan te geven. Snuiters als hij brengen dusdanige rommel op de markt dat wij kruitsnuivers de kat krijgen, hij verziekt het voor ons en zorgt (indirect) voor een groot deel van de ongelukken en vernielingen. Nee, ik ben geen NSB'er maar ik wil wel graag straks met mijn kinderen en kleinkinderen op oudejaarsdag de geur van koolstof en zwavel opsnuiven.

Laten we als FPM'ers en liefhebbers van het kruit gezamelijk NEE zeggen tegen de illegale handel en zo zorgen dat Bonte en kornuiten een handvat minder krijgen om ons te laten opdraaien voor zulke etters.

Bertha

P.s. De collega doet alsof het doodnormaal is, zelfs de directeuren kopen hun rollen en pijlen bij hem, en zegt trots in januari dat hij ruim 2 ton heeft omgezet.

Frenk78

Registered User
Gelukkig maar. We moeten niet vergeten dat de regels de afgelopen jaren versoepeld zijn juist om de illegale handel tegen de gaan. (500-grammers, de "Hollandse" rollen). Juist door een consumentenverbod in te stellen ondermijnd deze regering hun eigen regelgeving. Ik geloof eerlijk gezegd niet dat dit verbod er ooit gaat komen want dat betekent dat de illegale handel helemaal niet meer te houden is. Maar goed, het is altijd oppassen met die (s)linkse criminelen...

Nog 357 nachtjes :noworry: en we mogen weer....!

nitraat4life

Registered User
Gelukkig maar. We moeten niet vergeten dat de regels de afgelopen jaren versoepeld zijn juist om de illegale handel tegen de gaan. (500-grammers, de "Hollandse" rollen). Juist door een consumentenverbod in te stellen ondermijnd deze regering hun eigen regelgeving. Ik geloof eerlijk gezegd niet dat dit verbod er ooit gaat komen want dat betekent dat de illegale handel helemaal niet meer te houden is. Maar goed, het is altijd oppassen met die (s)linkse criminelen...

Nog 357 nachtjes :noworry: en we mogen weer....!

Dit had ik inderdaad ook al in mijn achterhoofd. Ze zijn net alles aan het versoepelen en nu opeens alles weg? Zou ook een beetje krom zijn.. ze kunnen beter hun tijd in het opzoeken van de criminelen die de schade met vuurwerk aanrichten dan het vuurwerk verbieden want dat werkt natuurlijk niet! Gelukkig is het er niet doorheen, we zeggen allemaal we wisten het wel dat het niet zou gebeuren maar ik weet zeker dat iedereen toch even moest slikken toen we zagen hoeveel mensen er wel niet tekende.:blink1:

Leon2008

Registered User
Laten we allen opgelucht ademhalen :idea:!

Maar laten we dan ook niet vergeten als "vuurwerkwereld" dat we nu niet 2 jaar achterover kunnen gaan hangen!
Ik hoop echt dat er een aantal dingen gaan gebeuren (vraag me niet wat) om vuurwerk in een minder kwaad daglicht te stellen.

En laat dan ook voor 1 keer duidelijk zijn dat consumenten vuurwerk niet direct in verband kan worden gebracht met vernielingen, dan wel aggressie.
Boosdoeners daarvan zijn namelijk alcohol en illegaal vuurwerk (en een stukje ongezond verstand!), ik vind het een vorm van bekrompenheid dat 40 000 mensen die die petitie hebben getekend dat nou niet willen begrijpen!
Wij als vuurwerkliefhebbers willen toch ook gewoon dat aggressie en vernielingen stoppen... toch ?

saljo

Registered User
We love you Guusje, we doooo!

Het probleem is dat de mainstream burger geen zak verstand heeft van vuurwerk. Vuurwerk komt vaak alleen negatief in het nieuws waardoor mensen gaan generaliseren en denken dat al het vuurwerk gevaarlijk is. Daar ben ik wel bang voor, dat de onwetenden massaal vuurwerk verwerpen en dat de veel kleinere groep liefhebbers, die er wel verstand van hebben en er wèl goed mee omgaan, de dupe zijn.

Ik denk trouwens ook dat de overheid een aardig zakcentje krijgt in 3 dagen tijd zo voor de jaarafsluiting waardoor het financieel onaantrekkelijk is om het te verbieden.

Laten we, en dan vooral de vuurwerkmedia zoals FPM, heel het jaar door zoveel mogelijk positief nieuws naar het grote publiek brengen!!

gandalf

Registered User
TRADITIE & CULTUUR!!! Iets waar volgens (groen)links altijd respect en begrip voor opgebracht moet worden totdat het een x niet naar hun zin is, dan wordt het ineens een ander verhaal???? Lekker democratisch ook, 0,25% van de bevolking (ja een kwart van 1%) Die lopen te zielepieten over een superhollandse traditie en een brok cultuur van heb ik me jouw daar!!! Wat een zoveelste wanvertoning van die mediageile cq aandacht tekort-linkse kliek bah bah! En stel nu dat het er wel was gekomen, dat was dan helemaal lachen voor de antivuurwerkhelden want al die profs (die nederland zowiezo toch nooit genoeg zou hebben) die dan op oudejaarsdag elke stad en vele dorpen zouden moeten voorzien van shows, zouden dan door de belastingbetaler (dus ook de mensen die nog nooit geld aan vuurwerk hebben uitgegeven en de antivuurwerkhelden zelf) betaald moeten gaan worden.Whaha hilariteit alom, maar ik wil dit forum niet verder vervuilen met politieke praat dus genoeg maar weer; Een terecht besluit, over en UIT!

joszie

Zilveren Member
Hier heb ik al vaker op aangestuurd, maar iedereen bleef in afwachtende positie kijken wat er ging gebeuren. Ik verwacht van FPM-leden als daadkrachtige groep die hun mening samen laat horen niet veel. Helemaal niks eigenlijk. Het is nu weer van tafel geveegd volgens verwachting, maar we hadden toch ALLANG iets moeten organiseren!?? Er zitten zo veel leden hier met goede contacten her en der! Maar nee hoor, FPM bleef akelig stil!

Dit is niet waar. er zijn genoeg liefhebbers geweest die op eigen houtje hun pogingen ondernomen hebben!
Daarbij wordt er achter de schermen nog steeds gewerkt aan dingen door verschillende liefhebbers en mede forumleden (ook van andere websites)

De reden dat het nu nogal stil lijkt is omdat er eerst eens goed gekeken moet worden wat en hoe precies te doen. Eerst in een kleine groep je doelstelling helder hebben en pas daarna naar buiten toe treden zodat je ook daadwerkelijk bestaansrecht hebt ipv gelijk iets ondoordachts op touw zetten dat nooit voet aan de grond krijgt.

Ik heb alle vertrouwen in deze mensen en hoop dat ze binnenkort goed nieuws te melden hebben!

tha-pyromaniac

Registered User
En dat allemaal omdat mensen zonodig hulpverleners inmekaar moeten slaan, levensgevaarlijke bommen bouwen, scholen e.d. in de hens zetten en de een beetje de rotzooi zitten te verzieken voor de échte kruit liefhebber.
Én al zou het verbod er komen én mogen wij straks geen vuurwerk meer afsteken;
zoals een inbreker altijd binnen komt, zullen er ook altijd mensen zijn die vuurwerk afsteken.

marty

Registered User
Het is in ieder geval goed nieuws!!
Maar toch vind ik het raar.
Die mensen die getekend hebben hiervoor,willen wel een verbod op het vuurwerk vanwege:Het milieu,vuurwerk overlast,vernielingen en noem maar op,maar ze tekenen ook gelijk dat ze het vuurwerk wel willen,alleen moet het vuurwerk dan afgeschoten worden door proffesionals!
Nu moeten we onze koppie erbij houden om het niet te gaan verkloten

AWG

Registered User
er moet een website komen.

een: ''hou vuurwerk in de lucht'' website.

een website verzorgd door alle nederlandse gerespecteerde vuurwerksites.

alles bij elkaar houden daar,
alle uitleg over wat de nederlandse regels zijn en hoe nederlands vuurwerk eruit ziet, en wat die 500 grams regel nu precies inhoud, etc etc etc.

nu is het 1 groot soepzooitje. dan brengt die weer een petitie dan die weer en dan die weer.
het is helemaal niet doordacht ofzo, er word maar wat op petities.nl gedonderd
er word maar een 538 petitie gemaakt(waar ik nog meer van verwacht ook)
er word 1 en al pro vuurwerkpetities gemaakt.

maar er is geen 1 grote slagvaardige duidelijke petitie.

en die is wel degelijk te maken hoor. je kan best 1 grote anti petitie maken
met duidelijke gronden en uitleg waarom nederlands consumenten vuurwerk niet hetgeen is waar mensen nu zo,n last van hebben.

mensen gaan niet zomaar op deze sites kijken, staat veel te veel info op waarvan ze de helft niet kunnen behappen.

ik kan zelf geen websites maken dat heb ik nog nooit gedaan maar ik zou zo graag willen dat ik aan iedereen van mijn familie, vrienden, kennissen en collega,s een internetlink kon doorgeven met alle uitleg en dergelijk, en waar ze 1 petitie kunnen tekenen.
en ik heb op deze link ook al veel vragen gezien waar ze zo,n anti petitie kunnen gaan tekenen:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2905408/__Eerste_digitale_burgerinitiatief__.html?pageNumber=6

groenlinks valt aan, wij moeten verdedigen, een eerlijke website met eerlijke info met een goede stevige petitie is een bastion die niet te slopen is.
en ALS dat niet werkt. dan werkt er niks meer....

zoals het nu gaat komt het nogal onsamenhangent over, maargoed dit is mijn mening maar.

geen idee of de sites er al niet stiekem mee bezig zijn hoor.:bigsmile:

Laatst bewerkt:
Bovenaan