'Voor de zomer duidelijkheid over vuurwerkverbod'

Moontan

Moderator
Medewerker
'Voor de zomer duidelijkheid over vuurwerkverbod'

DEN HAAG - De Haagse burgemeester Jozias van Aartsen wil nog voor de zomer duidelijkheid van het kabinet over de aanpassing van regels voor het afsteken van vuurwerk.
Dat bleek woensdagmiddag tijdens een bespreking in een raadscommissie. GroenLinks-raadslid David Rietveld wilde weten of gemeenten als Den Haag de vrijheid krijgen om eigen regels te maken voor Oud en Nieuw. Mogelijkheden zijn het beperken van de afsteektijd tot de avond of de verkoop van vuurwerk pas op 31 december toestaan.

Binnenkort praten de vier grote steden met minister Opstelten daarover. In het vragenuurtje in de Tweede Kamer zei minister Plasterk deze week dat hij bang is voor 'vuurwerktoerisme', als de ene gemeente soepeler beleid heeft dan andere plaatsen in de buurt. Hij komt in april met een brief waarin alle maatschappelijke kosten van vuurwerk zijn opgesomd. Op verzoek van de Kamer moet hij precies uitrekenen hoeveel het afsteken van rotjes en vuurpijlen kost aan gewonden, schade op straat en inzet van poltie.

GroenLinks gelooft erin
GroenLinks hoopt het aan banden leggen van vuurwerk nog steeds op de politieke agenda te krijgen. Bij het meldpunt vuurwerkoverlast van die partij kwamen meer dan 90.000 klachten binnen. Het raadslid Rietveld denkt dat er dit jaar 'eindelijk een stapje gezet kan worden'.

http://www.omroepwest.nl/nieuws/15-01-2014/voor-de-zomer-duidelijkheid-over-vuurwerkverbod

Pyromaniac 1975

Registered User
Van mij mogen ze het een jaartje proberen als test.

Ben benieuwd hoeveel auto's gebouwen en andere dingen er in de fik worden gestoken.
Hoeveel omzet stijging de illegale handel krijgt.
Hoeveel politie er op de been moet komen voor de talrijke rellen en vechtpartijen.
Hoeveel mensen zelf gaan knutselen.
En hoe groot de burgelijke ongehoorzaamheid word.
Wat er door de jeugd vernield word door verveling die dag.

Mijn zegen heeft dit kabinet.
Ben benieuwd hoeveel spijt men zal hebben het ooit geprobeerd te hebben.

Son-T

Registered User
Spijt zullen ze nooit krijgen.Ze zullen zeggen dat ze het de volgende keer anders aan moeten pakken en hieruit leer hebben getrokken.:hehe!:
En anders dammen ze meer regels in en mag je dadelijk niet eens meer over straat om de buurt een gelukkig nieuwjaar te wensen.
Ze hebben het maar over de kosten en de overlast? Ik heb heel veel onkosten en heel veel overlast maar niet van het vuurwerk!!!!
Andere problemen in de maatschappij die meer kosten voor de belastingbetaler,die hoor je niet en is zogenaamd een probleem van deze tijd...

petertje23

Registered User
Inderdaad. Het blijft maar hypocriet geneuzel.

Voetbalvandalisme is volgens mij een veel groter probleem, maar dat hoort erbij ofzo? :surprised:

Bomber68

Registered User
Vandaag kwam tijdens een les (ik geef aardrijkskunde op een middelbare school) de dood van Kalashnikov en zijn machinegeweer ter sprake. Een leerling(15 jaar): "Meneer, die dingen kun je gewoon via 'mijn' vuurwerksite kopen". Leerling liet site zien. Inderdaad Triplex boxen, Jorge, enz. Iets verder scrollen en de hele troep, inclusief granaten, waren zichtbaar. Volgens leerling is het gelukt zulk spul via de pakketdienst hier te krijgen... Dus ik denk dat de overheid zulke praktijken wil stimuleren. Lang leve de linkse intelectueel!

GMP82

Zilveren Member
Het wordt tijd dat ze eens een onderzoek instellen naar de kosten van ASCOCIAAL GEDRAG! Ongeacht of dat zijdelings in verband staat met vuurwerk, alcohol, drugs, de verveling van de arme schaapjes of de rampzalige jeugd die ze allemaal hebben gehad.

Het GEDRAG en de MENTALITEIT van meer en meer mensen is echt totaal naar de klote. Er was eens een premier tovenaarsleerling die het had over normen en waarden. I hate to say it, maar misschien had ie gewoon een punt!

Mystifying Sage

Registered User
Ach gaan we gewoon in bussen gezellig met zijn allen naar het buitenland om daar 70 miljoen uit te geven en te spenderen... Ach we hebben ook overnachtingen nodig...

Dus laten we minimaal 100 miljoen naar het buitenland brengen ipv in eigen land uit te geven...

joszie

Zilveren Member
Ach gaan we gewoon in bussen gezellig met zijn allen naar het buitenland om daar 70 miljoen uit te geven en te spenderen... Ach we hebben ook overnachtingen nodig...

Dus laten we minimaal 100 miljoen naar het buitenland brengen ipv in eigen land uit te geven...

Wel buitenlandse bussen huren dan, anders komt er nog steeds een gedeelte van het geld in Nl terecht.

Bovenaan